Siirry suoraan sisältöön

Lastentanssin opettaminenLaajuus (4 op)

Tunnus: 2011370

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 30.11.2024

Ajoitus

04.09.2024 - 28.05.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 14

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS24
    Tanssinopettaja syksy 24

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Oppimateriaalit

Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma (OPH).
Skinnari, S. 2004. Pedagoginen rakkaus. PS -kustannus. WS Bookwell Oy. Juva.

Opetusmenetelmät

Luennot, kirjallisuus, keskustelut, fyysiset harjoitteet, pienryhmätyöt, esitysten seuranta, lastentanssin opetustuntien seuranta, raportointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, oppimistehtävät, observoinnit, vierailut. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä
oppimateriaalilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
108h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 56h (28 x 90min). Loput työajasta on varattu harjoitustöiden tekemiseen, oheiskirjallisuuteen perehtymiseen, The Beat of Dance tanssitapahtuman tuomarointitehtäviin, lastentanssituntien ja esitysten seuraamiseen sekä niistä kirjallisesti raportoimiseen.
Oppimistehtävien tarkempi ohjeistus annetaan jakson aikana.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin (tanssiesitys, tanssitunnit, The Beat of Dance), motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Lastentanssin opettamisen opinnot suoritetaan opintojen 1. opintovuoden aikana. Kontaktitunnit annetun työjärjestyksen mukaan. Kontaktituntien lisäksi opintojaksoon sisältyy lastentanssiesityksen ja lastentanssituntien seuraamista.Tanssituntien ja tanssiesityksen seuranta ajat ja paikat ilmoitetaan myöhemmin. Lisäksi opintojaksoon sisältyy The Beat of Dance tapahtumaan osallistuminen ja palautteen kirjoittaminen näytöstansseista.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•tulkita Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa
•nimetä 3-12-vuotiaan lapsen kehitysvaiheita
•nimetä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
•tunnistaa erilaisia oppimistyylejä, -tarpeita ja -edellytyksiä opetusta suunnitellessaan
•suunnitella lastentanssiharjoitteita eri ikäisille lapsille parin kanssa
•valmistaa lastentanssituntikokonaisuuden pienryhmässä
•tunnistaa lastentanssinopetussuunnitelman, jaksosuunnitelman ja tuntisuunnitelman
•analysoida lastentanssitunnin tuntirakennetta ja -sisältöjä
•valita musiikkia, instrumentteja ja välineitä lastentanssitunnille
•raportoida seuraamastaan lastentanssitunnista ja -esityksestä
•kertoa lastentanssin ja koulutanssin asemasta Suomessa ja muualla Euroopassa
•keskustella tanssikasvatuksen tavoitteista ja näkökulmista
•palauttaa mieleen opettajan eettiset periaatteet
•toimia työryhmän jäsenenä

Ajoitus: syksy 2024 - kevät 2025

Viestintäkanava ja lisätietoja

Muu kirjallisuus:
Anttila, E. 1994. Tanssin aika. Tammer-Paino Oy, Tampere.
Fraser, D.L. 1991. Playdancing. A Dance Horizons Book. Princeton Book Co. Publishers. Pennington.
Gilbert, A. 2015. Creative dance for all ages (2nd edition). SHAPE America. Human Kinetics. USA.
Joutsenvirta, N. 1992. Lastentanssin opetusohjelma 5-6 -vuotiaille. Kajaanin opettajankoulutuslaitos.
Joyce, M. 1984. Dance Technique for Children. Mayfield Publ. Co. USA.
Joyce, M. 1980/1973. First Steps in Teaching Creative Dance to Children. 2ndedition. Mayfield Publ. Co. California.
Kauppila, R. A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus. Keuruu.
Karppinen S., Puurula A., Ruokonen I. 2001. Taiteen ja leikin lumous. Oy Finn Lectura Ab. Tampere.
Laine, V. (toim.). 1995. Koulu tanssii 1-2. Opetushallitus. Gummerus Kirjapaino Oy, Saarijärvi.
Laine V. (toim.). 1997. Koulu tanssii 3-6. Opetushallitus. Dark-Tummavuoren Kirjapaino Oy, Vantaa.
Rooyackers, P. 1997. Tanssileikkikirja. Oy Adita Ab. Helsinki.
Sjösted Edelholm, E. & Wigert, A. 2005. Att kännä rörelse - en danspedagogisk metod. Carlsson Bokförlag. Stockholm.
Speth, M. 2006. Dance Spetters II. Motive for Motion. Maastricht.
Viitala, M. 1998. Tanssia elämyksen ehdoilla. Svoli-palvelu Oy. Helsinki. ( cd: "Antonio's raindance" by D.Yoken ja M-V. Luolajan-Mikkola.)
1998. Tassutellen ja tanssien. (kirja + cd). Helsingin konservatorioiden säätiö. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.
Wigert, A. 1982. Danslek på dagis. Berlings, Arlöv.
Zimmer, R. 2001. Liikuntakasvatuksen käsikirja. Didaktis-metodisia perusteita ja käytännön ideoita. LK-kirjat. Karisto. Hämeenlinna.
Musiikkia:
Music for Creative Dance I-IV (by Eric Chappelle)
Vauhtivarpaat (Svoli)
Nopsanilkat (Svoli)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Opettajan tekemä arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

21.08.2023 - 05.11.2023

Ajoitus

08.09.2023 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 8

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS23
    Tanssinopettaja syksy 23

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Oppimateriaalit

Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma (OPH).
Skinnari, S. 2004. Pedagoginen rakkaus. PS -kustannus. WS Bookwell Oy. Juva.

Opetusmenetelmät

Luennot, kirjallisuus, keskustelut, fyysiset harjoitteet, pienryhmätyöt, esitysten seuranta, lastentanssin opetustuntien seuranta, raportointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, oppimistehtävät, observoinnit, vierailut. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä
oppimateriaalilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
108h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 56h (28 x 90min). Loput työajasta on varattu harjoitustöiden tekemiseen, oheiskirjallisuuteen perehtymiseen, The Beat of Dance tanssitapahtuman tuomarointitehtäviin, lastentanssituntien ja esitysten seuraamiseen sekä niistä kirjallisesti raportoimiseen.
Oppimistehtävien tarkempi ohjeistus annetaan jakson aikana.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin (tanssiesitys, tanssitunnit, The Beat of Dance), motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Lastentanssin opettamisen opinnot suoritetaan opintojen 1. opintovuoden aikana. Kontaktitunnit annetun työjärjestyksen mukaan. Kontaktituntien lisäksi opintojaksoon sisältyy lastentanssiesityksen ja lastentanssituntien seuraamista.Tanssituntien ja tanssiesityksen seuranta ajat ja paikat ilmoitetaan myöhemmin. Lisäksi opintojaksoon sisältyy The Beat of Dance tapahtumaan osallistuminen ja palautteen kirjoittaminen näytöstansseista.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•tulkita Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa
•nimetä 3-12-vuotiaan lapsen kehitysvaiheita
•nimetä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
•tunnistaa erilaisia oppimistyylejä, -tarpeita ja -edellytyksiä opetusta suunnitellessaan
•suunnitella lastentanssiharjoitteita eri ikäisille lapsille parin kanssa
•valmistaa lastentanssituntikokonaisuuden pienryhmässä
•tunnistaa lastentanssinopetussuunnitelman, jaksosuunnitelman ja tuntisuunnitelman
•analysoida lastentanssitunnin tuntirakennetta ja -sisältöjä
•valita musiikkia, instrumentteja ja välineitä lastentanssitunnille
•raportoida seuraamastaan lastentanssitunnista ja -esityksestä
•kertoa lastentanssin ja koulutanssin asemasta Suomessa ja muualla Euroopassa
•keskustella tanssikasvatuksen tavoitteista ja näkökulmista
•palauttaa mieleen opettajan eettiset periaatteet
•toimia työryhmän jäsenenä

Ajoitus: syksy 2023 - kevät 2024

Viestintäkanava ja lisätietoja

Muu kirjallisuus:
Anttila, E. 1994. Tanssin aika. Tammer-Paino Oy, Tampere.
Fraser, D.L. 1991. Playdancing. A Dance Horizons Book. Princeton Book Co. Publishers. Pennington.
Gilbert, A. 2015. Creative dance for all ages (2nd edition). SHAPE America. Human Kinetics. USA.
Joutsenvirta, N. 1992. Lastentanssin opetusohjelma 5-6 -vuotiaille. Kajaanin opettajankoulutuslaitos.
Joyce, M. 1984. Dance Technique for Children. Mayfield Publ. Co. USA.
Joyce, M. 1980/1973. First Steps in Teaching Creative Dance to Children. 2ndedition. Mayfield Publ. Co. California.
Kauppila, R. A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus. Keuruu.
Karppinen S., Puurula A., Ruokonen I. 2001. Taiteen ja leikin lumous. Oy Finn Lectura Ab. Tampere.
Laine, V. (toim.). 1995. Koulu tanssii 1-2. Opetushallitus. Gummerus Kirjapaino Oy, Saarijärvi.
Laine V. (toim.). 1997. Koulu tanssii 3-6. Opetushallitus. Dark-Tummavuoren Kirjapaino Oy, Vantaa.
Rooyackers, P. 1997. Tanssileikkikirja. Oy Adita Ab. Helsinki.
Sjösted Edelholm, E. & Wigert, A. 2005. Att kännä rörelse - en danspedagogisk metod. Carlsson Bokförlag. Stockholm.
Speth, M. 2006. Dance Spetters II. Motive for Motion. Maastricht.
Viitala, M. 1998. Tanssia elämyksen ehdoilla. Svoli-palvelu Oy. Helsinki. ( cd: "Antonio's raindance" by D.Yoken ja M-V. Luolajan-Mikkola.)
1998. Tassutellen ja tanssien. (kirja + cd). Helsingin konservatorioiden säätiö. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.
Wigert, A. 1982. Danslek på dagis. Berlings, Arlöv.
Zimmer, R. 2001. Liikuntakasvatuksen käsikirja. Didaktis-metodisia perusteita ja käytännön ideoita. LK-kirjat. Karisto. Hämeenlinna.
Musiikkia:
Music for Creative Dance I-IV (by Eric Chappelle)
Vauhtivarpaat (Svoli)
Nopsanilkat (Svoli)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Opettajan tekemä arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

29.08.2022 - 30.11.2022

Ajoitus

06.09.2022 - 16.06.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 10

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS22
    Tanssinopettaja syksy 22

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Oppimateriaalit

Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma (OPH).
Skinnari, S. 2004. Pedagoginen rakkaus. PS -kustannus. WS Bookwell Oy. Juva.

Opetusmenetelmät

Luennot, kirjallisuus, keskustelut, fyysiset harjoitteet, pienryhmätyöt, esitysten seuranta, lastentanssin opetustuntien seuranta, raportointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, oppimistehtävät, observoinnit, vierailut. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä
oppimateriaalilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
108h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 56h (28 x 90min). Loput työajasta on varattu harjoitustöiden tekemiseen, oheiskirjallisuuteen perehtymiseen, The Beat of Dance tanssitapahtuman tuomarointitehtäviin, lastentanssituntien ja esitysten seuraamiseen sekä niistä kirjallisesti raportoimiseen.
Oppimistehtävien tarkempi ohjeistus annetaan jakson aikana.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin (tanssiesitys, tanssitunnit, The Beat of Dance), motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Lastentanssin opettamisen opinnot suoritetaan opintojen 1. opintovuoden aikana. Kontaktitunnit annetun työjärjestyksen mukaan. Kontaktituntien lisäksi opintojaksoon sisältyy lastentanssiesityksen ja lastentanssituntien seuraamista.Tanssituntien ja tanssiesityksen seuranta ajat ja paikat ilmoitetaan myöhemmin. Lisäksi opintojaksoon sisältyy The Beat of Dance tapahtumaan osallistuminen ja palautteen kirjoittaminen näytöstansseista.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•tulkita Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa
•nimetä 3-12-vuotiaan lapsen kehitysvaiheita
•nimetä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
•tunnistaa erilaisia oppimistyylejä, -tarpeita ja -edellytyksiä opetusta suunnitellessaan
•suunnitella lastentanssiharjoitteita eri ikäisille lapsille parin kanssa
•valmistaa lastentanssituntikokonaisuuden pienryhmässä
•tunnistaa lastentanssinopetussuunnitelman, jaksosuunnitelman ja tuntisuunnitelman
•analysoida lastentanssitunnin tuntirakennetta ja -sisältöjä
•valita musiikkia, instrumentteja ja välineitä lastentanssitunnille
•raportoida seuraamastaan lastentanssitunnista ja -esityksestä
•kertoa lastentanssin ja koulutanssin asemasta Suomessa ja muualla Euroopassa
•keskustella tanssikasvatuksen tavoitteista ja näkökulmista
•palauttaa mieleen opettajan eettiset periaatteet
•toimia työryhmän jäsenenä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Muu kirjallisuus:
Anttila, E. 1994. Tanssin aika. Tammer-Paino Oy, Tampere.
Fraser, D.L. 1991. Playdancing. A Dance Horizons Book. Princeton Book Co. Publishers. Pennington.
Joutsenvirta, N. 1992. Lastentanssin opetusohjelma 5-6 -vuotiaille. Kajaanin opettajankoulutuslaitos.
Joyce, M. 1984. Dance Technique for Children. Mayfield Publ. Co. USA.
Joyce, M. 1980/1973. First Steps in Teaching Creative Dance to Children. 2ndedition. Mayfield Publ. Co. California.
Kauppila, R. A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus. Keuruu.
Karppinen S., Puurula A., Ruokonen I. 2001. Taiteen ja leikin lumous. Oy Finn Lectura Ab. Tampere.
Laine, V. (toim.). 1995. Koulu tanssii 1-2. Opetushallitus. Gummerus Kirjapaino Oy, Saarijärvi.
Laine V. (toim.). 1997. Koulu tanssii 3-6. Opetushallitus. Dark-Tummavuoren Kirjapaino Oy, Vantaa.
Rooyackers, P. 1997. Tanssileikkikirja. Oy Adita Ab. Helsinki.
Viitala, M. 1998. Tanssia elämyksen ehdoilla. Svoli-palvelu Oy. Helsinki. ( cd: "Antonio's raindance" by D.Yoken ja M-V. Luolajan-Mikkola.)
1998. Tassutellen ja tanssien. (kirja + cd). Helsingin konservatorioiden säätiö. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.
Wigert, A. 1982. Danslek på dagis. Berlings, Arlöv.
Zimmer, R. 2001. Liikuntakasvatuksen käsikirja. Didaktis-metodisia perusteita ja käytännön ideoita. LK-kirjat. Karisto. Hämeenlinna.
Musiikkia:
Music for Creative Dance I-IV (by Eric Chappelle)
Vauhtivarpaat (Svoli)
Nopsanilkat (Svoli)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Opettajan tekemä arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Ilmoittautumisaika

23.08.2021 - 30.10.2021

Ajoitus

01.09.2021 - 30.05.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Toimipiste

Linnankadun taidekampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

6 - 8

Koulutus
  • Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
  • Heidi Alppirinne
Ryhmät
  • PTANSS21
    Tanssinopettaja syksy 21

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Oppimateriaalit

Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma (OPH).
Skinnari, S. 2004. Pedagoginen rakkaus. PS -kustannus. WS Bookwell Oy. Juva.

Opetusmenetelmät

Luennot, kirjallisuus, keskustelut, fyysiset harjoitteet, pienryhmätyöt, esitysten seuranta, lastentanssin opetustuntien seuranta, raportointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, oppimistehtävät, observoinnit, vierailut. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä
oppimateriaalilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
108h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 56h (28 x 90min). Loput työajasta on varattu harjoitustöiden tekemiseen, oheiskirjallisuuteen perehtymiseen, The Beat of Dance tanssitapahtuman tuomarointitehtäviin, lastentanssituntien ja esitysten seuraamiseen sekä niistä kirjallisesti raportoimiseen.
Oppimistehtävien tarkempi ohjeistus annetaan jakson aikana.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin (tanssiesitys, tanssitunnit, The Beat of Dance), motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Sisällön jaksotus

Lastentanssin opettamisen opinnot suoritetaan opintojen 1. opintovuoden aikana. Kontaktitunnit annetun työjärjestyksen mukaan. Kontaktituntien lisäksi opintojaksoon sisältyy lastentanssiesityksen ja lastentanssituntien seuraamista.Tanssituntien ja tanssiesityksen seuranta ajat ja paikat ilmoitetaan myöhemmin. Lisäksi opintojaksoon sisältyy The Beat of Dance tapahtumaan osallistuminen ja palautteen kirjoittaminen näytöstansseista.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•tulkita Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa
•nimetä 3-12-vuotiaan lapsen kehitysvaiheita
•nimetä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
•tunnistaa erilaisia oppimistyylejä, -tarpeita ja -edellytyksiä opetusta suunnitellessaan
•suunnitella lastentanssiharjoitteita eri ikäisille lapsille parin kanssa
•valmistaa lastentanssituntikokonaisuuden pienryhmässä
•tunnistaa lastentanssinopetussuunnitelman, jaksosuunnitelman ja tuntisuunnitelman
•analysoida lastentanssitunnin tuntirakennetta ja -sisältöjä
•valita musiikkia, instrumentteja ja välineitä lastentanssitunnille
•raportoida seuraamastaan lastentanssitunnista ja -esityksestä
•kertoa lastentanssin ja koulutanssin asemasta Suomessa ja muualla Euroopassa
•keskustella tanssikasvatuksen tavoitteista ja näkökulmista
•palauttaa mieleen opettajan eettiset periaatteet
•toimia työryhmän jäsenenä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Muu kirjallisuus:
Anttila, E. 1994. Tanssin aika. Tammer-Paino Oy, Tampere.
Fraser, D.L. 1991. Playdancing. A Dance Horizons Book. Princeton Book Co. Publishers. Pennington.
Joutsenvirta, N. 1992. Lastentanssin opetusohjelma 5-6 -vuotiaille. Kajaanin opettajankoulutuslaitos.
Joyce, M. 1984. Dance Technique for Children. Mayfield Publ. Co. USA.
Joyce, M. 1980/1973. First Steps in Teaching Creative Dance to Children. 2ndedition. Mayfield Publ. Co. California.
Kauppila, R. A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus. Keuruu.
Karppinen S., Puurula A., Ruokonen I. 2001. Taiteen ja leikin lumous. Oy Finn Lectura Ab. Tampere.
Laine, V. (toim.). 1995. Koulu tanssii 1-2. Opetushallitus. Gummerus Kirjapaino Oy, Saarijärvi.
Laine V. (toim.). 1997. Koulu tanssii 3-6. Opetushallitus. Dark-Tummavuoren Kirjapaino Oy, Vantaa.
Rooyackers, P. 1997. Tanssileikkikirja. Oy Adita Ab. Helsinki.
Viitala, M. 1998. Tanssia elämyksen ehdoilla. Svoli-palvelu Oy. Helsinki. ( cd: "Antonio's raindance" by D.Yoken ja M-V. Luolajan-Mikkola.)
1998. Tassutellen ja tanssien. (kirja + cd). Helsingin konservatorioiden säätiö. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.
Wigert, A. 1982. Danslek på dagis. Berlings, Arlöv.
Zimmer, R. 2001. Liikuntakasvatuksen käsikirja. Didaktis-metodisia perusteita ja käytännön ideoita. LK-kirjat. Karisto. Hämeenlinna.
Musiikkia:
Music for Creative Dance I-IV (by Eric Chappelle)
Vauhtivarpaat (Svoli)
Nopsanilkat (Svoli)

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Opettajan tekemä arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.