LastentanssiLaajuus (3 op)
Tunnus: 2011387
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija lisää tanssinopettajan ammattitaitoaan opetusharjoittelulla eri tanssitekniikoissa. Harjoittelu kehittää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja itsearvioida taidetanssin opintojaksoja eri kohderyhmille. Opiskelija osaa käyttää länsimaisen taidetanssin opettamisen ja oppimisen termejä ammattimaisesti. Opiskelija osaa ottaa vastuun opetettavasta ryhmästä.
Opetusharjoittelija osaa laatia asiantuntevan ja rakentavan vertaispalautteen muille opetusharjoittelijoille. Opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta ja kehittää opettamistaan saadun palautteen ja omien havaintojensa pohjalta.
Opetusharjoittelija osaa hyödyntää sujuvasti aineopintoja, tekniikkaopintoja ja pedagogisia opintoja harjoittelussaan.
Sisältö
Opetusharjoittelijat suunnittelevat ja toteuttavat lukukauden kestävän taidetanssin opintojakson. Harjoittelu koostuu opetuksen ja yhteissuunnittelun lisäksi opetustuntien seuraamisesta, kirjallisista töistä, itse- ja vertaisarvioinnista sekä opetus- ja tuntisuunnitelmien päivittämisestä.
Opetusharjoittelija suunnittelee ja toteuttaa itsenäisesti taidetanssituntinsa opetusjaksollaan ja ottaa vastuun opetettavasta ryhmästä.
Opetusharjoittelija seuraa ryhmän läsnäoloa ja opetuksen toteutusta.
Taidetanssin opetusharjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti lastentanssista jazziin: lastentanssin opetusharjoittelu (3 op), baletin opetusharjoittelu (3 op), nykytanssin opetusharjoittelu (3 op) sekä jazztanssin opetusharjoittelu (3 op).
Ilmoittautumisaika
01.06.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
6 - 6
Koulutus
- Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettaja
- Heidi Alppirinne
- Katja Korpi
Ryhmät
-
PTANSS21Tanssinopettaja syksy 21
Tavoitteet
Opiskelija lisää tanssinopettajan ammattitaitoaan opetusharjoittelulla eri tanssitekniikoissa. Harjoittelu kehittää opiskelijan ammatillista osaamista ja oman ammatti-identiteetin muokkautumista.
Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja itsearvioida taidetanssin opintojaksoja eri kohderyhmille. Opiskelija osaa käyttää länsimaisen taidetanssin opettamisen ja oppimisen termejä ammattimaisesti. Opiskelija osaa ottaa vastuun opetettavasta ryhmästä.
Opetusharjoittelija osaa laatia asiantuntevan ja rakentavan vertaispalautteen muille opetusharjoittelijoille. Opiskelija osaa ottaa vastaan palautetta ja kehittää opettamistaan saadun palautteen ja omien havaintojensa pohjalta.
Opetusharjoittelija osaa hyödyntää sujuvasti aineopintoja, tekniikkaopintoja ja pedagogisia opintoja harjoittelussaan.
Sisältö
Opetusharjoittelijat suunnittelevat ja toteuttavat lukukauden kestävän taidetanssin opintojakson. Harjoittelu koostuu opetuksen ja yhteissuunnittelun lisäksi opetustuntien seuraamisesta, kirjallisista töistä, itse- ja vertaisarvioinnista sekä opetus- ja tuntisuunnitelmien päivittämisestä.
Opetusharjoittelija suunnittelee ja toteuttaa itsenäisesti taidetanssituntinsa opetusjaksollaan ja ottaa vastuun opetettavasta ryhmästä.
Opetusharjoittelija seuraa ryhmän läsnäoloa ja opetuksen toteutusta.
Taidetanssin opetusharjoittelun neljä osaa rakentuvat seuraannollisesti lastentanssista jazziin: lastentanssin opetusharjoittelu (3 op), baletin opetusharjoittelu (3 op), nykytanssin opetusharjoittelu (3 op) sekä jazztanssin opetusharjoittelu (3 op).
Oppimateriaalit
Lastentanssin opetusharjoittelun ohjeistus, lastentanssin metodiikkaopinnot.
Opetusmenetelmät
Tanssin opetuksen harjoittelu työelämässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lastentanssin opetusharjoittelu järjestetään lähiopetuksena päiväkodin/koulun liikuntasalissa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, oppilaiden osallistamista, oppimispäiväkirjan pitämistä, opetussuunnitelman laatimista, kirjallisten töiden työstämistä, itsearviointia ja vertaispalautetta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opetusta ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työ koostuu opetusharjoittelusta (yht. 10 x 45 min) ja tanssituntien seuraamisesta (yht. 10 x 45 min). Muu aika on varattu lastentanssituntien suunnitteluun, musiikkien etsimiseen, suullisen ja kirjallisen vertaispalautteen antamiseen, opetussuunnitelman ja tuntisuunnitelmien, oppimispäiväkirjan, itsearvioinnin ja reflektoinnin, sekä harjoitteluraportin kirjoittamiseen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hylätty:
Opiskelija ei ole suorittanut opetusharjoittelua ja palauttanut lastentanssin opetusharjoittelun ohjeistuksessa kirjattuja tehtäviä määräajan sisällä.
Sisällön jaksotus
Lastentanssin opetusharjoittelu koostuu kahdesta eri osasta, lastentanssin opetusharjoittelusta päiväkodeissa ja lastentanssin opetusharjoittelusta kouluissa. Lastentanssin opetusharjoittelu järjestetään Kerttulin päiväkodissa tiistaisin ja torstaisin 13.9.-13.10.2022 klo 8.30-12.00 välillä. Opetusharjoittelu kouluissa järjestetään tiistaisin ja torstaisin 25.10.-17.11.2022 klo 8.00-12.00 välillä.
Jokainen opiskelija opettaa päiväkodissa 5 x 45 minuuttia ja koulussa 5 x 45 minuuttia lastentanssia. Tämän lisäksi jokainen opiskelija seuraa opetusharjoitteluparinsa opetustunteja päiväkodissa 5 x 45 minuuttia ja koulussa 5 x 45 minuuttia. Opetusta kertyy yhteensä 10 x 45 min ja tuntien seuraamista 10 x 45 min.
Opintojaksolla opiskelija harjoittelee lastentanssin opettamista ja lastentanssituntien opetuksen suunnittelua. Suunnittelussa ja opetuksessa opiskelija pyrkii huomioimaan lastentanssituntien sisällöt ja tavoitteet eri ikäryhmille, lasten fyysis-psyykkisen kehityksen ja motoriset taidot, sekä ryhmän ja ryhmän taitotason. Opiskelija muokkaa opetussisältöjä näihin asioihin pohjaten harjoittelun edetessä.
Päiväkodeissa lastentanssin harjoitteluun osallistuvat lapset ovat iältään 4-6-vuotiaita. Koulutanssin harjoitteluun taas osallistuu 1.-4.-luokkalaisia.
Sekä päiväkoti- että kouluopetus sisältää 5 x 45 minuuttia omaa opetusta ja 5 x 45 minuuttia lastentanssituntien seuraamista. Tämän lisäksi opiskelija laatii molemmista harjoitteluista opetussuunnitelman ja jokaisesta tunnista erillisen tuntisuunnitelman. Opiskelijat antavat toisilleen sekä suullista että kirjallista palautetta seuraamistaan tanssitunneista. Opetusharjoittelun lopuksi opiskelija kirjoittaa raportin omasta opetusharjoittelustaan, jossa hän pyrkii reflektoimaan omaa opetustaan ja itseään opettajana. Muu harjoitteluun liittyvä työ koostuu harjoittelun suunnittelusta, musiikkien etsimisestä, palautekeskusteluista, sekä kirjallisten töiden laatimisesta.
Opiskelija saa palautetta päiväkodin henkilökunnalta/luokan opettajalta ja tanssinopettajalta. Harjoittelu tapahtuu päiväkodin/koulun henkilökunnan valvonnassa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää opetusharjoittelun toteuttamista, tuntien seuraamista ja lastentanssin opetusharjoittelun ohjeistuksessa mainittujen tehtävien palauttamista määräajan puitteissa.
Arviointi asteikolla hyväksytty - hylätty.