Päästöjen hallinta ja puhdistustekniikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: 5031269
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee moottoreiden ja voimalaitosten päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- tuntee moottoreiden ja voimalaitosten päästöjen vähentämiseen liittyvät polttotekniset ratkaisut sekä savukaasujen puhdistusteknologiat.
Sisältö
- Pako- ja savukaasupäästölainsäädäntö ja siihen liittyvä päästölaskenta
- Pako- ja savukaasupäästöjen vähentäminen palamiseen vaikuttamalla
- Pako- ja savukaasupäästöjen vähentäminen puhdistusjärjestelmillä.
Ilmoittautumisaika
01.06.2024 - 06.09.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 06.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Toomas Karhu
Vastuuopettaja
Toomas Karhu
Ryhmät
-
KMMMODEnergiaJaYmparistoteknologiaKMM Energia- ja ympäristöteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee moottoreiden ja voimalaitosten päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- tuntee moottoreiden ja voimalaitosten päästöjen vähentämiseen liittyvät polttotekniset ratkaisut sekä savukaasujen puhdistusteknologiat.
Sisältö
- Pako- ja savukaasupäästölainsäädäntö ja siihen liittyvä päästölaskenta
- Pako- ja savukaasupäästöjen vähentäminen palamiseen vaikuttamalla
- Pako- ja savukaasupäästöjen vähentäminen puhdistusjärjestelmillä.
Oppimateriaalit
-Luentomateriaali (Itslearning)
-ItsLearningista löytyvä oheislukemista-luettelo
-Turunen, R ja Niemi, S. (2002). Polttomoottorit. Teoksessa: Raiko et al. (toim.), Poltto ja palaminen
-http://www.dieselnet.com/tg.php , soveltuvin osin, kirjautuminen Finna-tunnuksilla.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, laboratorio-opetus, itsenäinen opiskelu, sekä ryhmätehtävät. Osa kontaktiopetuksesta voidaan järjestää verkko-opetuksena.
Kurssilla on kaikille pakollista paikallaoloa seuraavasti:
- vierailevien luennoitsijoiden luento 11.10.2024
- laboratorio-opetus (yksi suorituskerta kolmesta, oman ryhmän mukana) 1.11.2024-15.11.2024
- pienryhmässä tehtävän esityksen pitäminen 22.11.2024
- yksilötentti 29.11.2024
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja muut suoritukset opintojakson aikana ItsLearningissa, sekä ensimmäisellä lähikerralla ilmoitettavina ajankohtina.
Tenttiajankohta: 29.11.2024 klo 8.15-11.00
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty tentti kahdesti ja korottaa suoritusta kerran vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta.
Syksyn 2024 kurssin osalta uusintatenttipäivät ovat seuraavia:
- 1. Uusinta ke 29.1.2025 klo 16-18. (vko 5)
- 2. Uusinta ke 26.2.2025 klo 16-18. (vko 9)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetus, laboratorio-opetus, laboratoriotöiden raportointi, ryhmätyöesityksen tekeminen ja pitäminen, sekä tentti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmätyötehtävät ja laboratoriossa tapahtuva opiskelu, sekä tentti on kaikille pakollista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla opiskelija suorittaa tentin, sekä osallistuu opintojakson ryhmätöiden tekemiseen ja raportointiin.
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee moottoreiden (ja voimalaitosten) päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- tuntee moottoreiden (ja voimalaitosten) päästöjen vähentämiseen liittyvät polttotekniset ratkaisut sekä savukaasujen puhdistusteknologiat.
Pääpaino opetuksessa on diesel-moottoreiden tekniikassa.
Ajoitus on lukujärjestyksen mukaisesti.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintäkanava: Itslearning ja sähköposti.
Opintojaksolle on etuoikeus niillä Konetekniikan opiskelijoilla, joiden tutkintovaatimuksiin tämä opintojakso kuuluu.
Opintojaksot Polttomoottoritekniikan perusteet ja Diesel- ja Kaasumoottorit suositellaan suoritettavaksi ennen tätä opintojaksoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssiarvosana koostuu kolmesta osasuorituksesta:
- kurssilla tehtävät laboratorioryhmätyöt (10 % arvosanasta) ja ryhmätyöesitys (20 % arvosanasta)
- lopputentti, itsenäisesti (70 % arvosanasta)
Tentin läpäisyyn vaaditaan vähintään noin 30 % tentin maksimipistemäärästä
Hylätty (0)
Opiskelija tulee hylätyksi jos hän ei ole osallistunut vaadittuihin osasuorituksiin tai hänen tenttituloksensa jää alle vaaditun (n. 30 % pisteistä) tason.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän osaamisen taso (1 - 2): Opiskelija ymmärtää keskeisimmät opintojaksolla esitetyt termit ja käsitteet, sekä on osallistunut vaadittuihin ryhmätöihin ja on läpäissyt tentin hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän osaamisen taso (3 - 4): Opiskelija ymmärtää keskeiset opintojaksolla käydyt päästöaiheet. Opiskelijalla on hyvä käsitys päästöjen muodostumisesta ja niiden vähentämiskeinoista. Opiskelija osaa toimia projektityöryhmässä ja kykenee pitämään ymmärrettäviä esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän osaamisen taso (5): Opiskelija ymmärtää laajasti päästöjen muodostumiseen vaikuttavat ilmiöt, sekä ymmärtää hyvin eri päästöjen vähentämismenetelmät. Opiskelija osaa hakea luotettavaa tietoa opiskeltavista aiheista. Opiskelija osaa toimia tehokkaasti projektityöryhmässä ja kykenee pitämään selkeitä ja johdonmukaisia esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.
Ilmoittautumisaika
01.06.2023 - 04.09.2023
Ajoitus
04.09.2023 - 08.12.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 22
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Toomas Karhu
Vastuuopettaja
Toomas Karhu
Ryhmät
-
KMMMODEnergiaJaYmparistoteknologiaKMM Energia- ja ympäristöteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee moottoreiden ja voimalaitosten päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- tuntee moottoreiden ja voimalaitosten päästöjen vähentämiseen liittyvät polttotekniset ratkaisut sekä savukaasujen puhdistusteknologiat.
Sisältö
- Pako- ja savukaasupäästölainsäädäntö ja siihen liittyvä päästölaskenta
- Pako- ja savukaasupäästöjen vähentäminen palamiseen vaikuttamalla
- Pako- ja savukaasupäästöjen vähentäminen puhdistusjärjestelmillä.
Oppimateriaalit
-Luentomateriaali
-ItsLearningista löytyvä oheislukemista-luettelo
-Turunen, R ja Niemi, S. (2002). Polttomoottorit. Teoksessa: Raiko et al. (toim.), Poltto ja palaminen
-http://www.dieselnet.com/tg.php , soveltuvin osin, kirjautuminen Finna-tunnuksilla.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, laboratorio-opetus, itsenäinen opiskelu, sekä ryhmätehtävät. Osa kontaktiopetuksesta voidaan järjestää verkko-opetuksena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja muut suoritukset opintojakson aikana ItsLearningissa, sekä ensimmäisellä lähikerralla ilmoitettavina ajankohtina.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty tentti kahdesti ja korottaa suoritusta kerran vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta.
Syksyn 2023 kurssin osalta uusintatenttipäivät ovat seuraavia:
- 1. uusinta ke 31.1. klo 16-18
- 2. uusinta ke 28.2. klo 16-18
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit, verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmätyötehtävät ja laboratoriossa tapahtuva opiskelu on kaikille pakollista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla opiskelija suorittaa tentin, sekä osallistuu opintojakson ryhmätöiden tekemiseen ja raportointiin.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee moottoreiden (ja voimalaitosten) päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- tuntee moottoreiden (ja voimalaitosten) päästöjen vähentämiseen liittyvät polttotekniset ratkaisut sekä savukaasujen puhdistusteknologiat.
Pääpaino opetuksessa on diesel-moottoreiden tekniikassa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle on etuoikeus niillä Konetekniikan opiskelijoilla, joiden tutkintovaatimuksiin tämä opintojakso kuuluu.
Opintojaksot Polttomoottoritekniikan perusteet ja Diesel- ja Kaasumoottorit suositellaan suoritettavaksi ennen tätä opintojaksoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson läpäisyyn vaaditaan vähintään noin 30 % maksimipistemäärästä.
Arviointi koostuu kahdesta osasuorituksesta:
- kurssilla tehtävät ryhmätyöt ja esitys
- lopputentti, itsenäisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija tulee hylätyksi jos hän ei ole osallistunut vaadittuihin osasuorituksiin tai hänen tenttituloksensa jää alle vaaditun (n. 30 % pisteistä) tason.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän osaamisen taso (1 - 2): Opiskelija ymmärtää keskeisimmät opintojaksolla esitetyt termit ja käsitteet, sekä on osallistunut vaadittuihin ryhmätöihin ja on läpäissyt tentin hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän osaamisen taso (3 - 4): Opiskelija ymmärtää keskeiset opintojaksolla käydyt päästöaiheet. Opiskelijalla on hyvä käsitys päästöjen muodostumisesta ja niiden vähentämiskeinoista. Opiskelija osaa toimia projektityöryhmässä ja kykenee pitämään ymmärrettäviä esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän osaamisen taso (5): Opiskelija ymmärtää laajasti päästöjen muodostumiseen vaikuttavat ilmiöt, sekä ymmärtää hyvin eri päästöjen vähentämismenetelmät. Opiskelija osaa hakea luotettavaa tietoa opiskeltavista aiheista. Opiskelija osaa toimia tehokkaasti projektityöryhmässä ja kykenee pitämään selkeitä ja johdonmukaisia esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.
Ilmoittautumisaika
06.08.2022 - 04.09.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 24
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Toomas Karhu
Vastuuopettaja
Toomas Karhu
Ryhmät
-
KMMMODEnergiaJaYmparistoteknologiaKMM Energia- ja ympäristöteknologia
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee moottoreiden ja voimalaitosten päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- tuntee moottoreiden ja voimalaitosten päästöjen vähentämiseen liittyvät polttotekniset ratkaisut sekä savukaasujen puhdistusteknologiat.
Sisältö
- Pako- ja savukaasupäästölainsäädäntö ja siihen liittyvä päästölaskenta
- Pako- ja savukaasupäästöjen vähentäminen palamiseen vaikuttamalla
- Pako- ja savukaasupäästöjen vähentäminen puhdistusjärjestelmillä.
Oppimateriaalit
-Luentomateriaali
-ItsLearningista löytyvä oheislukemista-luettelo
-Turunen, R ja Niemi, S. (2002). Polttomoottorit. Teoksessa: Raiko et al. (toim.), Poltto ja palaminen
-http://www.dieselnet.com/tg.php , soveltuvin osin, kirjautuminen Finna-tunnuksilla.
Opetusmenetelmät
Kontaktiopetus, laboratorio-opetus, itsenäinen opiskelu, sekä ryhmätehtävät. Osa kontaktiopetuksesta voidaan järjestää verkko-opetuksena.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentit ja muut suoritukset opintojakson aikana ItsLearningissa, sekä ensimmäisellä lähikerralla ilmoitettavina ajankohtina.
Opiskelijalla on oikeus uusia hylätty tentti kahdesti ja korottaa suoritusta kerran vuoden sisällä toteutuksen aloituksesta.
Syksyn 2022 kurssin osalta uusintatenttipäivät ovat seuraavia:
• 1. uusinta keväällä 2023 ke 11.1. klo 16->
• 2. uusinta keväällä 2023 ke 1.2. klo 16->
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yksilöosaamisen innovaatiokompetenssit, yhteisöosaamisen innovaatiokompetenssit, verkosto-osaamisen innovaatiokompetenssit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ryhmätyötehtävät ja laboratoriossa tapahtuva opiskelu on kaikille pakollista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojaksolla opiskelija suorittaa tentin, sekä osallistuu opintojakson ryhmätöiden tekemiseen ja raportointiin.
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- tuntee moottoreiden (ja voimalaitosten) päästöjen muodostumiseen vaikuttavat tekijät
- tuntee moottoreiden (ja voimalaitosten) päästöjen vähentämiseen liittyvät polttotekniset ratkaisut sekä savukaasujen puhdistusteknologiat.
Pääpaino opetuksessa on diesel-moottoreiden tekniikassa.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle on etuoikeus niillä Konetekniikan opiskelijoilla, joiden tutkintovaatimuksiin tämä opintojakso kuuluu.
Opintojaksot Polttomoottoritekniikan perusteet ja Diesel- ja Kaasumoottorit suositellaan suoritettavaksi ennen tätä opintojaksoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson läpäisyyn vaaditaan vähintään noin 30 % maksimipistemäärästä.
Arviointi koostuu kahdesta osasuorituksesta:
- kurssilla tehtävät ryhmätyöt ja esitys
- lopputentti, itsenäisesti.
Hylätty (0)
Opiskelija tulee hylätyksi jos hän ei ole osallistunut vaadittuihin osasuorituksiin tai hänen tenttituloksensa jää alle vaaditun (n. 30 % pisteistä) tason.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän osaamisen taso (1 - 2): Opiskelija ymmärtää keskeisimmät opintojaksolla esitetyt termit ja käsitteet, sekä on osallistunut vaadittuihin ryhmätöihin ja on läpäissyt tentin hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän osaamisen taso (3 - 4): Opiskelija ymmärtää keskeiset opintojaksolla käydyt päästöaiheet. Opiskelijalla on hyvä käsitys päästöjen muodostumisesta ja niiden vähentämiskeinoista. Opiskelija osaa toimia projektityöryhmässä ja kykenee pitämään ymmärrettäviä esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän osaamisen taso (5): Opiskelija ymmärtää laajasti päästöjen muodostumiseen vaikuttavat ilmiöt, sekä ymmärtää hyvin eri päästöjen vähentämismenetelmät. Opiskelija osaa hakea luotettavaa tietoa opiskeltavista aiheista. Opiskelija osaa toimia tehokkaasti projektityöryhmässä ja kykenee pitämään selkeitä ja johdonmukaisia esityksiä sekä kotimaisella, että vieraalla kielellä.