Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyöLaajuus (8 op)

Tunnus: TH00BW48

Laajuus

8 op

Osaamistavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttumaan ongelmiin ja ohjaamaan potilaan tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• tunnistaa keskeiset mielenterveyden häiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• tunnistaa eri ikäisten potilaiden hoidon tarpeet ja lähtökohdat
• osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden hoidossa.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveyden ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.
• ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä

Sisältö

Sisältö

Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita
• tahdonvastaisen hoidon prosessi, vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• aggressiivisen potilaan kohtaaminen
• psyykenlääkkeet
• keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• riippuvuusproblematiikka
• alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen

Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien

Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 16.02.2024

Ajoitus

12.02.2024 - 13.03.2024

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

88 % Lähiopetus, 12 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 35

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Elina Santala
  • Sini Nevantaus
Ryhmät
  • PTERTK23
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K23

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttumaan ongelmiin ja ohjaamaan potilaan tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• tunnistaa keskeiset mielenterveyden häiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• tunnistaa eri ikäisten potilaiden hoidon tarpeet ja lähtökohdat
• osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden hoidossa.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveyden ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.
• ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä

Sisältö

Sisältö

Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita
• tahdonvastaisen hoidon prosessi, vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• aggressiivisen potilaan kohtaaminen
• psyykenlääkkeet
• keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• riippuvuusproblematiikka
• alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen

Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien

Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339

Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt

Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely
Pienryhmä keskustelu
Pienryhmäharjoittelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämätyheistyö
Verkkopedakogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa, mikäli tarpeen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Stigma-verkkokeskustelu (Hyv-hyl)
2. Motivoiva-haastatteli verkkokurssi ja motivoivan haastattelunnhuoneentaulu
3. Mielenterveys ja päihdetyön teemaviikon suunnitelma
4. Mielenterveystyön kehittämine kehittämishankkeessa-tentti
Tentti

Sisällön jaksotus

Info opintojaksosta + Mitä on mielenterveys? (2h) 12.2.2024
Masennus, Kaksisuuntainen mielialahäiriö (2h)12.2.2024
Psykoosisairaudet, persoonallisuushäiriöt (2h)14.2.2024
Päihteet ja riippuvuuden hoito (2h) 14.2.2024
Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä(2h) 27.2.2024
Mielenterveys- ja päihdetyö + Stigma (2h) 27.2.2024
Kriisit ja traumat 27.2.2024
Lasten ja nuorten mielenterveys 28.2.2024
Ikääntyvien mielenterveys 28.2.2024
Meilenterveys- ja päihdeongelmien enaltaehkäisty 7.3.2024
Hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi 7.3.2024
Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen 11.3.2024
Motivoiva haastettelu 12.3.2024
Kehityshankkeet mielenterveystyön kehittämisessä (Verkko-tehtävä)
TENTTI

TAI toimintapäivän ohjaus 6.3.2024

Viikko 16 Mielenterveys ja päihdetyön teemaviikko Turun ammatti-instituutti

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Elina Santala
Ryhmät
  • PTERTK22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K22

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttumaan ongelmiin ja ohjaamaan potilaan tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• tunnistaa keskeiset mielenterveyden häiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• tunnistaa eri ikäisten potilaiden hoidon tarpeet ja lähtökohdat
• osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden hoidossa.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveyden ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.
• ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä

Sisältö

Sisältö

Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita
• tahdonvastaisen hoidon prosessi, vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• aggressiivisen potilaan kohtaaminen
• psyykenlääkkeet
• keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• riippuvuusproblematiikka
• alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen

Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien

Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339

Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt

Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely
Pienryhmä keskustelu
Pienryhmäharjoittelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämätyheistyö
Verkkopedakogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa, mikäli tarpeen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Stigma-verkkokeskustelu (Hyv-hyl)
2. Motivoiva-haastatteli verkkokurssi ja motivoivan haastattelunnhuoneentaulu
3. Mielenterveys ja päihdetyön teemaviikon suunnitelma
4. Mielenterveyden edistämisen -tutkimusryhmän teemapäivä ja siihen liittyvät itsenäiset tehtävät
Tentti

Sisällön jaksotus

Info opintojaksosta + Mitä on mielenterveys? (2h)
Masennus, Kaksisuuntainen mielialahäiriö (2h)
Psykoosisairaudet, persoonallisuushäiriöt (2h)
Päihteet ja riippuvuuden hoito (2h)
Mielenterveys- ja päihdetyö + Stigma (2h)
Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä(2h)
Kriisit ja traumat
Meilenterveys- ja päihdeongelmien enaltaehkäisty
Lasten ja nuorten mielenterveys
Ikääntyvien mielenterveys
Hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
Motivoiva haastettelu
Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen
TENTTI

TAI toimintapäivän ohjaus

Viikko 16 Mielenterveys ja päihdetyön teemaviikko Turun ammatti-instituutti
+Mielenterveyden edistäminen -tutkimusryhmän teemapäivä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

8 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

88 % Lähiopetus, 12 % Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 30

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Elina Santala
Ryhmät
  • PTERTK21
    Terveydenhoitaja (AMK), päivätoteutus K21

Tavoitteet

Tavoitteet

Opiskelija
• hallitsee mielenterveyden edistämisen kaiken mielenterveystyön lähtökohtana.
• hallitsee mielenterveys- ja päihdehoitotyön palvelujärjestelmän ja osaa toimia moniammatillisessa verkostotyössä.
• osaa tunnistaa mielenterveys- ja päihdepotilaan hoidon tarpeita, puuttumaan ongelmiin ja ohjaamaan potilaan tarkoituksenmukaiseen hoitoon sekä kirjata hoidon tarpeita, suunnitella ja toteuttaa hoitoa sekä arvioida sen vaikutuksia sekä tehdä tarvittavat johtopäätökset.
• tunnistaa keskeiset mielenterveyden häiriöt ja osaa niiden hoidon lähtökohdat.
• tunnistaa eri ikäisten potilaiden hoidon tarpeet ja lähtökohdat
• osaa toimia työ- ja potilasturvallisuutta edistäen mielenterveys- ja päihdepotilaiden hoidossa.
• ymmärtää eettisten ohjeiden, arvojen, periaatteiden ja lakien merkityksen toimintaa ohjaavina tekijöinä mielenterveyden ja päihdehoitotyössä.
• osaa käyttää mielenterveyden ja päihdehoitotyön menetelmiä noudattaen toipumisorientaation periaatteita.
• ymmärtää hoitosuhdetyöskentelyn ja työnohjauksen merkityksen ja osaa tukea sekä ohjata potilasta ja hänen läheisiään.
• osaa toteuttaa turvallisia ja vaikuttavia monipuolisia biologisia hoitoja, kuten lääkehoitoa, sekä psykososiaalisia hoitomuotoja osana mielenterveys- ja päihdepotilaan hoitoa.
• omaa valmiuksia kohdata aggressiivisesti tai väkivaltaisesti käyttäytyviä henkilöitä.
• ymmärtää kriisin osana ihmisen normaalia kehitystä ja osaa määritellä traumafokusoituneen hoidon tarpeita.
• ymmärtää kokemusasiantuntijuuden merkityksen kokonaisvaltaisen hoidon kehittämisessä

Sisältö

Sisältö

Mielenterveyden hoitotyön perusteet
• positiivinen mielenterveys käsitteenä
• mielenterveyden yhteiskunnallinen merkitys ja osa-alueet
• hoidollinen vuorovaikutus (asenteet, etiikka, ammatillinen vuorovaikutus)
• palvelujärjestelmäosaaminen
• mielenterveyden edistämiseen tähtääviä kansallisia ja kansainvälisiä hankkeita
• tahdonvastaisen hoidon prosessi, vapaaehtoiseen hoitoon hakeutuminen
• voimavaraistava työote ja Recovery-malli
• psykoottisen potilaan kohtaaminen
• kriisityö
• motivoiva haastattelu ja mini-interventio
• potilaan hoitoonohjaus ja pakon käytön vähentäminen
• aggressiivisen potilaan kohtaaminen
• psyykenlääkkeet
• keskeisimmät mielenterveyshäiriöt sekä niiden tunnistaminen ja hoito
• riippuvuusproblematiikka
• alkoholin terveydelliset vaikutukset ja riskikäyttö
• yleisimmät huumausaineet, käytön tunnistaminen

Lapset ja nuoret sekä heidän perheensä
• lapsen kehitys ja mielenterveys
• lasten ja nuorten keskeiset mielenterveyshäiriöt
• perheiden tukemien

Ikääntyneet
• ikääntyneiden keskeiset mielenterveyden haasteet ja häiriöt
• ikääntyneet päihteiden käyttö

Oppimateriaalit

Hämäläinen, Kanerva, Kuhanen, Schubert & Seuri. 2017. Mielenterveyshoitotyö. Sanomapro. Sivut 18-101 ja 139-339

Lönnqvist, J., Marttunen, M., Henriksson, M., Partonen, T., Aalberg, V. & Seppälä, O. 2017. Psykiatria. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.
- Mielenterveyden häiriöiden diagnostiikka ja luokittelu
- Mielenterveyden häiriöt

Aalto, M., Alho, H. & Niemelä, S. 2018. Huume- ja lääkeriippuvuudet. [Helsinki]: Kustannus Oy Duodecim.

Mielenterveys ja päihdehoitotyön Käypä hoito -suositukset

Opetusmenetelmät

Työpajatyöskentely
Pienryhmä keskustelu
Pienryhmäharjoittelu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämätyheistyö
Verkkopedakogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan opettajan kanssa, mikäli tarpeen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Stigma-verkkokeskustelu (Hyv-hyl)
2. Motivoiva-haastatteli verkkokurssi ja motivoivan haastattelunnhuoneentaulu
3. Mielenterveys ja päihdetyön teemaviikon suunnitelma
4. Mielenterveyden edistämisen -tutkimusryhmän teemapäivä ja siihen liittyvät itsenäiset tehtävät
Tentti

Sisällön jaksotus

10.1. Info opintojaksosta + Mitä on mielenterveys? (2h)
10.1. Masennus, Kaksisuuntainen mielialahäiriö (2h)
10,1. Psykoosisairaudet, persoonallisuushäiriöt (2h)
21.1. Päihteet ja riippuvuuden hoito (2h)
21.1. Mielenterveys- ja päihdetyö + Stigma (2h)
21.1. Mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmä(2h)
26.1. Kriisit ja traumat
26.1. Meilenterveys- ja päihdeongelmien enaltaehkäisty
26.1. Masennuksen ja ahdistuksen hoitokeinot
1.2. Lasten ja nuorten mielenterveys
1.2. Ikääntyvien mielenterveys
1.2 Hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
8.2. Motivoiva haastettelu
8.2. Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen
9.2. TENTTI

16.3. TAI toimintapäivän ohjaus

Viikko 16 Mielenterveys ja päihdetyön teemaviikko Turun ammatti-instituutti
+Mielenterveyden edistäminen -tutkimusryhmän teemapäivä

Arviointiasteikko

H-5