Siirry suoraan sisältöön

Vastuullinen johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00CD67

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun merkityksen organisaation toiminnalle ja omalle johtajuudelle
• osaa reflektoida omia arvoja ja analysoida niiden ja yrityksen arvojen suhdetta
• osaa ennakoida tulevaisuuden arvoja ja vastuullisuutta

Sisältö

• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle,
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 16.01.2024

Ajoitus

16.01.2024 - 07.04.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 35

Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Maarit Laiho
  • Mervi Varhelahti
Ryhmät
  • YLIKES23
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun merkityksen organisaation toiminnalle ja omalle johtajuudelle
• osaa reflektoida omia arvoja ja analysoida niiden ja yrityksen arvojen suhdetta
• osaa ennakoida tulevaisuuden arvoja ja vastuullisuutta

Sisältö

• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle,
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä

Oppimateriaalit

kirjallisuus ITSissä ja itse valitut materiaalit
https://open.ktu.edu/mod/data/view.php?id=7633

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan pääosin itsenäisesti reflektiopäiväkirjassa analysoiden ja pohtien.
Opintojaksoon kuuluu myös itsenäinen perehtyminen vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen.
Lähitapaamiset toteutuvat yhteisöllisesti keskustelujen ja pienryhmäpohdintojen (ml. väittely tai lukupiiri) muodossa innovaatiopedagogiikkaa soveltaen. Keskustelut pohjautuvat omiin kokemuksiin sekä vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen, joita opettajat ja opiskelijat tuovat mukaan keskusteluihin.
Opintojaksolla ei ole lähipäiväpohdintojen ja väittelyn/lukupiirin lisäksi muita ryhmätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- tiedon jakaminen ja rakentelu yksin ja yhteisöllisesti (SECI-mallin mukaan)
- oppimista on mahdollista suunnata oman kiinnostuksen mukaan ja vahva itseohjautuvuus on edellytyksenä opintojaksolla menestymiselle
- opintojaksolla tarkastellaan kestävän kehityksen taloudellista, sosiaalista ja ekologista ulottuvuutta johtamisen näkökulmasta. Painotus on vahvasti sosiaalisella puolella.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kaikkien oletetaan osallistuvan kahteen lähipäivään.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- ennakkotehtävä: itsenäisesti tehtävä lyhyt ja ajatuksia virittävä testi
- yksityinen oppimispäiväkirja (vain opettajat näkevät), jossa hyödynnetään jaettua kirjallisuutta/teoriaa, pohdintoja lähipäivissä ja omia kokemuksia
- keskustelut (+väittely) lähipäivissä

Sisällön jaksotus

ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan ITSissä viikkoa ennen lähipäivää

LÄHIPÄIVÄT
ti 16.1.2024 kello 9 - 16.00
ma 11.3. 2024 kello 9 - 16.00

Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opettajille kohdennetaan kysymykset Teamsin viesti-toiminnolla. MUISTA laittaa viesti molemmille opettajille ja kerro, mitä opintojaksoa viestisi koskee.
Mikäli asia on yleinen, viesti opintojakson ITSin "yleiskatsaus"-sivulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja
Aktiivisuus lähipäivinä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
->Reflektiopäiväkirja osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Ilmoittautumisaika

30.11.2022 - 30.12.2022

Ajoitus

03.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
Opettaja
  • Maarit Laiho
  • Mervi Varhelahti
  • Kaisa Sorsa
Ryhmät
  • YLIKES22
    Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun merkityksen organisaation toiminnalle ja omalle johtajuudelle
• osaa reflektoida omia arvoja ja analysoida niiden ja yrityksen arvojen suhdetta
• osaa ennakoida tulevaisuuden arvoja ja vastuullisuutta

Sisältö

• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle,
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä

Oppimateriaalit

kirjallisuus ITSissä ja itse valitut materiaalit

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan pääosin itsenäisesti reflektiopäiväkirjassa analysoiden ja pohtien.
Lähitapaamiset toteutuvat yhteisöllisesti keskustelujen ja pienryhmäpohdintojen muodossa innovaatiopedagogiikkaa soveltaen.
Opintojaksolla ei ole lähipäiväpohdintojen lisäksi muita ryhmätehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

- tiedon jakaminen ja rakentelu yksin ja yhteisöllisesti (SECI-mallin mukaan)
- oppimista on mahdollista suunnata oman kiinnostuksen mukaan ja vahva itseohjautuvuus on edellytyksenä opintojaksolla menestymiselle

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- ennakkotehtävä: itsenäisesti tehtävä lyhyt ja ajatuksia virittävä testi
- yksityinen oppimispäiväkirja (vain opettajat näkevät), jossa hyödynnetään jaettua kirjallisuutta/teoriaa, pohdintoja lähipäivissä ja omia kokemuksia
- keskustelut lähipäivissä

Sisällön jaksotus

ENNAKKOTEHTÄVÄ 3.1.2023 (julkaistaan ITSissä)

LÄHIPÄIVÄT
ti 17.1.2023 kello 9.00-16.00
ma 13.3.2023 kello 9.00-16.00

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opettajille kohdennetaan kysymykset Itsin viesti-toiminnolla. MUISTA laittaa viesti molemmille opettajille ja kerro, mitä opintojaksoa viestisi koskee.
Mikäli asia on yleinen, viesti opintojakson ITSin "yleiskatsaus"-sivulla.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja
Aktiivisuus lähipäivinä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
->Reflektiopäiväkirja osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.