Vastuullinen johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: MS00CD67-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2023 - 16.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
16.01.2024 - 07.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 35
- Koulutus
- Tradenomi (ylempi AMK), liiketoiminnan kehittäminen
- Opettajat
- Maarit Laiho
- Mervi Varhelahti
- Ryhmät
-
YLIKES23Tradenomi (ylempi AMK), Liiketoiminnan kehittäminen
- Opintojakso
- MS00CD67
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
ENNAKKOTEHTÄVÄ julkaistaan ITSissä viikkoa ennen lähipäivää
LÄHIPÄIVÄT
ti 16.1.2024 kello 9 - 16.00
ma 11.3. 2024 kello 9 - 16.00
Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun merkityksen organisaation toiminnalle ja omalle johtajuudelle
• osaa reflektoida omia arvoja ja analysoida niiden ja yrityksen arvojen suhdetta
• osaa ennakoida tulevaisuuden arvoja ja vastuullisuutta
Sisältö
• taloudellinen, sosiaalinen ja ekologinen vastuu ja niiden merkitys johtamiselle,
• autenttinen johtajuus ja arvot
• sidosryhmäviestintä
Oppimateriaalit
kirjallisuus ITSissä ja itse valitut materiaalit
https://open.ktu.edu/mod/data/view.php?id=7633
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan pääosin itsenäisesti reflektiopäiväkirjassa analysoiden ja pohtien.
Opintojaksoon kuuluu myös itsenäinen perehtyminen vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen.
Lähitapaamiset toteutuvat yhteisöllisesti keskustelujen ja pienryhmäpohdintojen (ml. väittely tai lukupiiri) muodossa innovaatiopedagogiikkaa soveltaen. Keskustelut pohjautuvat omiin kokemuksiin sekä vastuullisen johtamisen tutkimuskirjallisuuteen, joita opettajat ja opiskelijat tuovat mukaan keskusteluihin.
Opintojaksolla ei ole lähipäiväpohdintojen ja väittelyn/lukupiirin lisäksi muita ryhmätehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
ei tenttiä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
- tiedon jakaminen ja rakentelu yksin ja yhteisöllisesti (SECI-mallin mukaan)
- oppimista on mahdollista suunnata oman kiinnostuksen mukaan ja vahva itseohjautuvuus on edellytyksenä opintojaksolla menestymiselle
- opintojaksolla tarkastellaan kestävän kehityksen taloudellista, sosiaalista ja ekologista ulottuvuutta johtamisen näkökulmasta. Painotus on vahvasti sosiaalisella puolella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kaikkien oletetaan osallistuvan kahteen lähipäivään.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
- ennakkotehtävä: itsenäisesti tehtävä lyhyt ja ajatuksia virittävä testi
- yksityinen oppimispäiväkirja (vain opettajat näkevät), jossa hyödynnetään jaettua kirjallisuutta/teoriaa, pohdintoja lähipäivissä ja omia kokemuksia
- keskustelut (+väittely) lähipäivissä
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimispäiväkirja
Aktiivisuus lähipäivinä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
->Reflektiopäiväkirja osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
-> Reflektiopäiväkirja osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.
Lisätiedot
Opettajille kohdennetaan kysymykset Teamsin viesti-toiminnolla. MUISTA laittaa viesti molemmille opettajille ja kerro, mitä opintojaksoa viestisi koskee.
Mikäli asia on yleinen, viesti opintojakson ITSin "yleiskatsaus"-sivulla.