Siirry suoraan sisältöön

Rakentamisen johtaminenLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00BR08

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· rakentamisen johtamisen osa-alueet: ihmisten, substanssin, prosessien ja muutosten johtamista
· rakentamisen valvonnan, dokumentoinnin ja palautteen merkityksen mm. laadun ja kosteudenhallinnassa
· soveltaa talotekniikan piirissä tapahtuvaa kehitystä
· tietomallien soveltamisen rakentamisessa
· työskennellä TKI-ympäristössä

Sisältö

Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa. Opinnoissa hyödynnetään ammattikorkeakoulussa meneillään olevia tutkimus- ja kehityshankkeita. Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa matemaattis-luonnontieteellisessä sekä mitoitusosaamisessa ja kielitaidoissa ennen opintojakson aloitusta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 23.09.2024

Ajoitus

24.09.2024 - 06.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Ryhmät
  • YRAKES24
    Rakennettu ympäristö, ylempi AMK

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· rakentamisen johtamisen osa-alueet: ihmisten, substanssin, prosessien ja muutosten johtamista
· rakentamisen valvonnan, dokumentoinnin ja palautteen merkityksen mm. laadun ja kosteudenhallinnassa
· soveltaa talotekniikan piirissä tapahtuvaa kehitystä
· tietomallien soveltamisen rakentamisessa
· työskennellä TKI-ympäristössä

Sisältö

Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa. Opinnoissa hyödynnetään ammattikorkeakoulussa meneillään olevia tutkimus- ja kehityshankkeita. Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.

Oppimateriaalit

ItsLearning-oppimisympäristössä jaettu ja osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ennakko-, tunti- ja harjoitustehtävät
sekä ryhmä- ja paritehtävät ja vertaisarvioinnit.
Ryhmätyönä tehtävä erillinen tutkimusprojekti sisältyy ja ajoittuu pakollisten kurssien ajalle.
Pakollisiin opintoihin sisältyvä tutkimusprojekti ryhmätyönä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Asiantuntijaluennot, erilaiset yksin ja ryhmissä tehtävät tehtävät ja harjoitukset.

Kestävä kehitys -ajatus sisältyy opintoihin nykyisten työelämän painotusten mukaisesti. Opintojakson toteutuksessa painotetaan sähköisiä järjestelmiä ja sähköisen materiaalin hyödyntämistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetuksesta poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen.

YHTEENSÄ 133 h, sisältäen annetut tehtävät ja harjoitukset sekä lähiopetus (16 h).

Sisällön jaksotus

Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista ja suuntauksista sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet. Aihealueina voivat olla uudis- ja korjausrakentaminen, infrarakentaminen, tietomallit, digitaalisuus, erilaiset talotekniset ratkaisut jne.
Kurssin materiaalit ja tehtävät (ennakkotehtävät) löytyvät ItsLearning-oppimisalustalta.

Toteutus ensimmäisen lukuvuoden syksyllä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sirpa Erkkilä-Häkkinen joko sähköpostilla tai ItsLearning-alustan viestikanavalla. Muista ilmoittaa aina kurssi, mitä asiasi koskee.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen, Itslearning-alustalla annetut tehtävät ja harjoitustyöt sekä aikatauluissa pysyminen.
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja oppimistehtävät sekä harjoitustyöt asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona, yksilötehtäviä painottaen, edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Tarkemmat arviointikriteerit on esitelty tehtäväkohtaisesti ItsLearning-alustalla.

Hylätty (0)

Annetut tehtävät tekemättä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen ja aihealueen sekä tiedon omaksuminen ja käyttö.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueen ja tiedon hallinta ja hyödyntäminen.

Arvosanaan 4 vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueiden ja tiedon soveltaminen sekä syventäminen lähteitä käyttäen. Kaikissa osa-alueissa onnistuminen.
Arvosanaan vaaditaan, että annetut tehtävät tehty aikataulun mukaisesti.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa matemaattis-luonnontieteellisessä sekä mitoitusosaamisessa ja kielitaidoissa ennen opintojakson aloitusta.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 26.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Ryhmät
  • YRAKES23
    Rakennettu ympäristö, ylempi AMK

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· rakentamisen johtamisen osa-alueet: ihmisten, substanssin, prosessien ja muutosten johtamista
· rakentamisen valvonnan, dokumentoinnin ja palautteen merkityksen mm. laadun ja kosteudenhallinnassa
· soveltaa talotekniikan piirissä tapahtuvaa kehitystä
· tietomallien soveltamisen rakentamisessa
· työskennellä TKI-ympäristössä

Sisältö

Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa. Opinnoissa hyödynnetään ammattikorkeakoulussa meneillään olevia tutkimus- ja kehityshankkeita. Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.

Oppimateriaalit

ItsLearning-oppimisympäristössä jaettu ja osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ennakko-, tunti- ja harjoitustehtävät
sekä ryhmä- ja paritehtävät ja vertaisarvioinnit.
Ryhmätyönä tehtävä erillinen tutkimushanke sisältyy ja ajoittuu pakollisten kurssien ajalle.
Pakollisiin opintoihin sisältyvä tutkimusprojekti ryhmätyönä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Asiantuntija luennot, erilaiset yksin ja ryhmissä tehtävät tehtävät ja harjoitukset.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetuksesta poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen.

YHTEENSÄ 133 h, sisältäen annetut tehtävät ja harjoitukset sekä lähiopetus (16 h).

Sisällön jaksotus

Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa.
Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.
Kurssin materiaalit ja tehtävät (ennakkotehtävät) löytyvät ItsLearning-oppimisalustalta.

Toteutus ensimmäisen lukuvuoden syksyllä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sirpa Erkkilä-Häkkinen joko sähköpostilla tai ItsLearning-alustan viestikanavalla. Muista ilmoittaa aina kurssi, mitä asiasi koskee.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen, tehtävät ja harjoitustyöt sekä aikatauluissa pysyminen.
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja oppimistehtävät sekä harjoitustyöt asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona, yksilötehtäviä painottaen, edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Hylätty (0)

Annetut tehtävät tekemättä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen ja aihealueen sekä tiedon omaksuminen ja käyttö.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueen ja tiedon hallinta ja hyödyntäminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueiden ja tiedon soveltaminen sekä syventäminen lähteitä käyttäen. Kaikissa osa-alueissa onnistuminen.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa matemaattis-luonnontieteellisessä sekä mitoitusosaamisessa ja kielitaidoissa ennen opintojakson aloitusta.

Ilmoittautumisaika

27.08.2022 - 18.09.2022

Ajoitus

26.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sirpa Erkkilä-Häkkinen
Ryhmät
  • YRAKES22
    Rakentamisen koulutus, ylempi AMK

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· rakentamisen johtamisen osa-alueet: ihmisten, substanssin, prosessien ja muutosten johtamista
· rakentamisen valvonnan, dokumentoinnin ja palautteen merkityksen mm. laadun ja kosteudenhallinnassa
· soveltaa talotekniikan piirissä tapahtuvaa kehitystä
· tietomallien soveltamisen rakentamisessa
· työskennellä TKI-ympäristössä

Sisältö

Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa. Opinnoissa hyödynnetään ammattikorkeakoulussa meneillään olevia tutkimus- ja kehityshankkeita. Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.

Oppimateriaalit

ItsLearning-oppimisympäristössä jaettu ja osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, ennakko-, tunti- ja harjoitustehtävät
sekä ryhmä- ja paritehtävät ja vertaisarvioinnit.
Ryhmätyönä tehtävä erillinen tutkimushanke sisältyy ja ajoittuu pakollisten kurssien ajalle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Asiantuntija luennot, erilaiset yksin ja ryhmissä tehtävät tehtävät ja harjoitukset.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopetuksesta poissaolo korvataan erillisillä tehtävillä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksilötyöt, ryhmätyöt ja vertaisarvioinnit. Palautteesta oppiminen ja palautteen antaminen. Opittujen tutkimusmenetelmien soveltaminen oman opinnäytetyön suunnitteluun ja oman suunnitelman esittely.

YHTEENSÄ 133 h, sisältäen annetut tehtävät ja harjoitukset sekä lähiopetus (16 h).

Sisällön jaksotus

Opintojakso rakentuu erilaisista ajankohtaisista rakentamisen johtamiseen liittyvistä teemoista sekä talotekniikan sekä tietomallien suuntauksista ja painotuksista uudis- ja korjausrakentamisessa.
Aihealueita voivat olla mm. erilaiset talotekniset ratkaisut sekä johtamisen mahdollisuudet ja haasteet.
Kurssin materiaalit ja tehtävät (ennakkotehtävät) löytyvät ItsLearning-oppimisalustalta.

Toteutus ensimmäisen lukuvuoden syksyllä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sirpa Erkkilä-Häkkinen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osallistuminen, tehtävät ja harjoitustyöt sekä aikatauluissa pysyminen.
Ennakkotehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty ja oppimistehtävät sekä harjoitustyöt asteikolla 0-5. Arviointiperusteet esitetään erikseen oppimistehtävissä. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävien arvosanojen keskiarvona, yksilötehtäviä painottaen, edellyttäen, että kaikki ennakkotehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Hylätty (0)

Annetut tehtävät tekemättä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen ja aihealueen sekä tiedon omaksuminen ja käyttö.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueen ja tiedon hallinta ja hyödyntäminen.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävät tehty, ohjeiden noudattaminen sekä aihealueiden ja tiedon soveltaminen sekä syventäminen lähteitä käyttäen. Kaikissa osa-alueissa onnistuminen.

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee osoittaa osaamisensa matemaattis-luonnontieteellisessä sekä mitoitusosaamisessa ja kielitaidoissa ennen opintojakson aloitusta.