Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmastaLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BQ57
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida itselle uuden asiakasryhmän kanssa kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojektin
· etsiä ja käyttää tutkittua tietoa apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
· reflektoida omaa teoreettista- ja ohjausosaamistaan
Sisältö
· asiakaskontekstissa toteutettava projekti
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 24.05.2024
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Heli Vaartio-Rajalin
- Anna-Mari Rosenlöf
Ryhmät
-
YKUHSK23Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida itselle uuden asiakasryhmän kanssa kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojektin
· etsiä ja käyttää tutkittua tietoa apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
· reflektoida omaa teoreettista- ja ohjausosaamistaan
Sisältö
· asiakaskontekstissa toteutettava projekti
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus Kampuksella: 15 t.
Soveltamisprojektin suunnittelu, yksin/parityönä: 70 t.
Ennakkotehtävät ja itsenäinen opiskelu: 50 t.
Kurssin aikana suunnitellaan (toteutetaan ja arvioidaan) uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti. Projektisuunnitelmassa kuvataan kohteeseen liittyvä palvelu- ja asiakasohjausprosessi, projektin tavoitteet, rakenne ja sisältö, aikataulu, käytettävät menetelmät, työskentelytavat ja tavoitteiden arviointi sekä oma reflektio. Projektisuunnitelma toteutetaan mieluiten pareittain ja esitellään loppuseminaarissa.
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja laajentaa osaamistaan eri asiakasryhmille suunnitellusta kulttuurihyvinvointitoiminnasta ja -palveluista elämänkaarimallin mukaisesti. Näkökulmana on asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen. Jaksolla suunnitellaan kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle. Lähipäivien aikana käydään läpi vaiheittain projektisuunnitelman vaiheistus sekä suunnitelmaa tukevia sisältöjä ja tietopohjaa.
Lähiopetus kampuksella:
pe 26.1.2024 klo 9-12
Teema: Asiakas- ja tarvelähtöisyys
***
pe 16.2.2024 klo 9-12
Teema: Seniorit ja ikääntyneet
***
pe 15.3.2024 klo 9-12
Teema: Työikäiset
***
pe 19.4.2024 klo 9-12
Teema: Lapset, nuoret ja perheet
***
pe 24.5.2024 klo 9-12
Loppuseminaari
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Heli Vaartio-Rajalin: heli.vaartio-rajalin@turkuamk.fi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu oppimistehtävään.
Arviointikriteerit:
1) Oppimistehtävän rakenne ja johdonmukaisuus (tehtävänanto)
2) Teoreettiset lähtökohdat (taustatieto, käsitteet)
3) Työn sisältö
4) Pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu, johtopäätökset)
5) Muotoseikat (kieli, AMK:n/MESSIn kirjoitusohjeet)
Hylätty (0)
Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu satunnaiseen, epärelevanttiin kirjallisuuteen tai omiin näkemyksiin.
Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät liity opiskeltavaan asiaan tai tietoperustaan.
Suunnitelmasta puuttuu tehtävänannon mukainen rakenne, sisältö ja aikataulu.
Suunnitelmassta ei ole löydettävissä menetelmiä hankkeen väli- tai loppuarviointiin, siitä puuttuu itsearviointi ja/tai projektin johtopäätökset tai ne ovat epärelevantteja.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä 1:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) tai omaan ammatilliseen reflektioon.
- Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät nouse kurssin tietoperustasta.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat osittain tehtävänantoon.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi tai projektin johonkin osaan löyhästi liittyvät johtopäätökset.
Tyydyttävä 2:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin tai taidelähtöisten menetelmien käsitteitä.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon ymmärrettävästi.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi, sekä projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä 3:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti ja ymmärrettävästi.
- Suunnitelma kattaa myös menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin, itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.
Hyvä 4:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään asianmukaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja melko realistisesti.
- Suunnitelma kattaa myös menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat johtopäätökset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin syvälliseen ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään asianmukaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä sekä metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
- Suunnitelma kattaa myös menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat ja syvälliset johtopäätökset.
Ilmoittautumisaika
12.12.2022 - 31.01.2023
Ajoitus
02.01.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 20
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Marjo Harju
- Ursula Hallas
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
YKUHSK22Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida itselle uuden asiakasryhmän kanssa kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojektin
· etsiä ja käyttää tutkittua tietoa apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
· reflektoida omaa teoreettista- ja ohjausosaamistaan
Sisältö
· asiakaskontekstissa toteutettava projekti
Opetusmenetelmät
Lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja oman osaamisen jakaminen ryhmässä.
Sisällön jaksotus
Perjantaina 27.1.,17.2.,17.3.,21.4., ja 12.5.2023 klo 13-16 joka kerta ICT-talossa tilassa B2043.
27.1 Outi ja Ursula. Opintojakson aloitus. Mitä haluan oppia lisää ja mitä osaamista haluan jakaa toisille.
17.2 Musiikki, Hallittu kohtaaminen.
17.3 Kuvataide.
21.4 Draama. Lukupiirit/opintopiirit.
12.5 Valokuvaterapia.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
08.11.2021 - 28.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
- Marjo Harju
- Outi Linnossuo
Ryhmät
-
YKUHSK21Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida itselle uuden asiakasryhmän kanssa kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojektin
· etsiä ja käyttää tutkittua tietoa apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
· reflektoida omaa teoreettista- ja ohjausosaamistaan
Sisältö
· asiakaskontekstissa toteutettava projekti
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sisältäen luentoja ja pienryhmätyöskentelyä
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Soveltamisprojektin suunnittelu
- Reflektiotehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Englanniksi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei erillistä sovittua suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 15h
Ryhmätyö: 68h
Itsenäinen opiskelu: 50h
Yhteensä: 133h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin.
Sisällön jaksotus
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
- kulttuurihyvinvointi sisältönä erilaisten asiakasryhmien näkökulmasta
-tutkittu tieto apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
-oman osaamisen soveltaminen projektityönä valitun asiakasryhmän kanssa
Opintojakson lähipäivät:
28.01.2022 kello 13.00-16.30 Marjo Harju & Outi Linnossuo
18.02.2022 kello 13.00-16.30 opettaja Marjo Harju
18.03 2022 kello 13.00-16.30 opettaja Marjo Harju
22.04.2022 kello 13.00-16.30 yliopettaja Outi Linnossuo
20.05.2022 kello 13.00-16.30 yliopettaja Outi Linnossuo
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi 3 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.