Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmasta (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BQ57-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
02.12.2023 - 31.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 24.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
- Opettajat
- Heli Vaartio-Rajalin
- Anna-Mari Rosenlöf
- Opintojakso
- TH00BQ57
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja laajentaa osaamistaan eri asiakasryhmille suunnitellusta kulttuurihyvinvointitoiminnasta ja -palveluista elämänkaarimallin mukaisesti. Näkökulmana on asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen. Jaksolla suunnitellaan kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle. Lähipäivien aikana käydään läpi vaiheittain projektisuunnitelman vaiheistus sekä suunnitelmaa tukevia sisältöjä ja tietopohjaa.
Lähiopetus kampuksella:
pe 26.1.2024 klo 9-12
Teema: Asiakas- ja tarvelähtöisyys
***
pe 16.2.2024 klo 9-12
Teema: Seniorit ja ikääntyneet
***
pe 15.3.2024 klo 9-12
Teema: Työikäiset
***
pe 19.4.2024 klo 9-12
Teema: Lapset, nuoret ja perheet
***
pe 24.5.2024 klo 9-12
Loppuseminaari
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida itselle uuden asiakasryhmän kanssa kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojektin
· etsiä ja käyttää tutkittua tietoa apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
· reflektoida omaa teoreettista- ja ohjausosaamistaan
Sisältö
· asiakaskontekstissa toteutettava projekti
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei tenttiä.
Kansainvälisyys
Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus Kampuksella: 15 t.
Soveltamisprojektin suunnittelu, yksin/parityönä: 70 t.
Ennakkotehtävät ja itsenäinen opiskelu: 50 t.
Kurssin aikana suunnitellaan (toteutetaan ja arvioidaan) uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti. Projektisuunnitelmassa kuvataan kohteeseen liittyvä palvelu- ja asiakasohjausprosessi, projektin tavoitteet, rakenne ja sisältö, aikataulu, käytettävät menetelmät, työskentelytavat ja tavoitteiden arviointi sekä oma reflektio. Projektisuunnitelma toteutetaan mieluiten pareittain ja esitellään loppuseminaarissa.
Lisätiedot
Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Heli Vaartio-Rajalin: heli.vaartio-rajalin@turkuamk.fi.