Skip to main content

Creative Well-being for Different Customer Groups (5 cr)

Code: TH00BQ57-3005

General information


Enrollment
02.12.2023 - 31.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 24.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
RDI portion
1 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Master`s Degree Programme in Social Services and Health Care, Creative Well-being
Teachers
Heli Vaartio-Rajalin
Anna-Mari Rosenlöf
Course
TH00BQ57
No reservations found for realization TH00BQ57-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksolla opiskelija kehittää ja laajentaa osaamistaan eri asiakasryhmille suunnitellusta kulttuurihyvinvointitoiminnasta ja -palveluista elämänkaarimallin mukaisesti. Näkökulmana on asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen. Jaksolla suunnitellaan kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle. Lähipäivien aikana käydään läpi vaiheittain projektisuunnitelman vaiheistus sekä suunnitelmaa tukevia sisältöjä ja tietopohjaa.

Lähiopetus kampuksella:

pe 26.1.2024 klo 9-12
Teema: Asiakas- ja tarvelähtöisyys

***

pe 16.2.2024 klo 9-12
Teema: Seniorit ja ikääntyneet

***
pe 15.3.2024 klo 9-12
Teema: Työikäiset

***
pe 19.4.2024 klo 9-12
Teema: Lapset, nuoret ja perheet
***

pe 24.5.2024 klo 9-12
Loppuseminaari

Objective

After completing the course, the student is able to:
· design, implement and evaluate a project for applying cultural well-being with a new client group
· search and use research data to help understand the needs of the clientgroup and the potential of cultural well-being
· reflect on your own theoretical and supervision skills

Content

· project to be implemented in the customer context

Materials

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Teaching methods

Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Exam schedules

Ei tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.

Completion alternatives

Ei valinnaista suoritustapaa.

Student workload

Lähiopetus Kampuksella: 15 t.
Soveltamisprojektin suunnittelu, yksin/parityönä: 70 t.
Ennakkotehtävät ja itsenäinen opiskelu: 50 t.

Kurssin aikana suunnitellaan (toteutetaan ja arvioidaan) uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti. Projektisuunnitelmassa kuvataan kohteeseen liittyvä palvelu- ja asiakasohjausprosessi, projektin tavoitteet, rakenne ja sisältö, aikataulu, käytettävät menetelmät, työskentelytavat ja tavoitteiden arviointi sekä oma reflektio. Projektisuunnitelma toteutetaan mieluiten pareittain ja esitellään loppuseminaarissa.

Evaluation methods and criteria

Arviointi kohdistuu oppimistehtävään.
Arviointikriteerit:
1) Oppimistehtävän rakenne ja johdonmukaisuus (tehtävänanto)
2) Teoreettiset lähtökohdat (taustatieto, käsitteet)
3) Työn sisältö
4) Pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu, johtopäätökset)
5) Muotoseikat (kieli, AMK:n/MESSIn kirjoitusohjeet)

Failed (0)

Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu satunnaiseen, epärelevanttiin kirjallisuuteen tai omiin näkemyksiin.
Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät liity opiskeltavaan asiaan tai tietoperustaan.
Suunnitelmasta puuttuu tehtävänannon mukainen rakenne, sisältö ja aikataulu.
Suunnitelmassta ei ole löydettävissä menetelmiä hankkeen väli- tai loppuarviointiin, siitä puuttuu itsearviointi ja/tai projektin johtopäätökset tai ne ovat epärelevantteja.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tyydyttävä 1:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) tai omaan ammatilliseen reflektioon.
- Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät nouse kurssin tietoperustasta.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat osittain tehtävänantoon.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi tai projektin johonkin osaan löyhästi liittyvät johtopäätökset.

Tyydyttävä 2:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin tai taidelähtöisten menetelmien käsitteitä.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon ymmärrettävästi.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi, sekä projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.

Assessment criteria, good (3-4)

Hyvä 3:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti ja ymmärrettävästi.
- Suunnitelma kattaa myös menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin, itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.

Hyvä 4:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään asianmukaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja melko realistisesti.
- Suunnitelma kattaa myös menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat johtopäätökset.

Assessment criteria, excellent (5)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin syvälliseen ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään asianmukaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä sekä metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
- Suunnitelma kattaa myös menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat ja syvälliset johtopäätökset.

Further information

Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Heli Vaartio-Rajalin: heli.vaartio-rajalin@turkuamk.fi.

Go back to top of page