Siirry suoraan sisältöön

Dialoginen yhteistyösuhdeLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00CO86

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
-hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
-osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
-arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
-tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta

Sisältö

Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
Avoimen dialogin toimintamalli
Terapeuttinen yhteistyösuhde
Kehollisuus
Henkisyys
Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen

Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 31.07.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Ryhmät
  • YKLAMS24
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24

Tavoitteet

Opiskelija
-hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
-osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
-arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
-tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta

Sisältö

Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
Avoimen dialogin toimintamalli
Terapeuttinen yhteistyösuhde
Kehollisuus
Henkisyys
Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kliininen asiantuntija, mielenterveys ja päihdetyö
Opettaja
  • Johanna Berg
Vastuuopettaja

Katja Heikkinen

Ryhmät
  • YKLAMS23
    Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S23

Tavoitteet

Opiskelija
-hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
-osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
-arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
-tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta

Sisältö

Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
Avoimen dialogin toimintamalli
Terapeuttinen yhteistyösuhde
Kehollisuus
Henkisyys
Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen

Oppimateriaalit

Ks Digicampus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op, mikä vastaa 135h opiskelijan työtä.
Jaksoon liittyvät oppimistehtävät ks Digicampus

Sisällön jaksotus

Jaksoon kuuluvat intensiivipäivät järjestetään Porissa 20.-21.11. 2023.
Mikäli opiskelija ei osallistu intensiivipäiville, opintojakson arvosana laskee yhdellä numerolla

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2):
Opiskelija
-kykenee hakemaan tietoa aihealueeseen liittyen ja käyttämään
kansallisia ja kansainvälisiä lähteitä.
-kykenee soveltamaan kuvailevalla tasolla keräämäänsä tietoa
nykyisten käytäntöjen ja toimintatapojen tarkastelussa.
-ei osoita aihealueen kriittistä arviointia
-osallistuminen opintojaksolle vaihtelevaa

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit, hyvä (3-4):
Opiskelija
-kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa sekä
kansallisista että kansainvälisistä tiedonlähteistä sekä
arvioimaan lähteitä kriittisellä otteella.
-osaa tehdä analyysia ja synteesiä aihealueesta
-kykenee käyttämään hankkimaansa tietoa nykyisten
toimintatapojen kriittisessä arvioinnissa ja kehittämisessä
-osallistuminen opintojaksolla pääsääntöisesti aktiivista ja
ammatillista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit, kiitettävä (5):
Opiskelija
-kykenee hakemaan näyttöön perustuvaa tietoa useista
kansallisista ja kansainvälisistä tiedonlähteistä, arvioimaan
tutkimuksia kriittisellä otteella ja muodostamaan kerätystä
tiedosta synteesin.
-osoittaa syvällisen näkemyksensä aihealueesta
-kykenee kriittisesti arvioimaan nykyisiä käytäntöjä ja luomaan
uusia näyttöön perustuvia toimintatapoja.
-osallistuminen opintojaksolla kokonaisuutena aktiivista ja
ammatillista