Dialoginen yhteistyösuhde (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CO86-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.07.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Opettaja
- Johanna Berg
Ryhmät
-
YKLAMS24Kliininen asiantuntijuus (ylempi AMK), mielenterveys ja päihdetyö, S24
- 18.11.2024 09:00 - 17:00, Dialoginen yhteistyösuhde TH00CO86-3002
- 19.11.2024 09:00 - 16:00, Dialoginen yhteistyösuhde TH00CO86-3002
Tavoitteet
Opiskelija
-hallitsee dialogisen lähestymistavan teoreettiset perusteet, keskeiset ilmiöt ja toimintatavat
-osaa arvioida ja kehittää terapeuttisen yhteistyösuhteen osaamistaan asiakkaan tarpeista lähtien
-arvioi ja kehittää työyhteisön dialogista ja reflektiivistä työtapaa
-tarkastelee kriittisesti ja osaa kehittää yhteistyökäytäntöjä kulttuurisen sensitiivisyyden ja moninaisuuden näkökulmasta
Sisältö
Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
Avoimen dialogin toimintamalli
Terapeuttinen yhteistyösuhde
Kehollisuus
Henkisyys
Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen
Oppimateriaalit
Townsend, M. C., & Morgan, K. I. (2017). Essentials of psychiatric mental health nursing: Concepts of care in evidence-based practice (7th edition.). F.A. Davis Company. -kaikilla opintojaksoilla kurssikirjana Advanced Practice in Mental Health Nursing -A European Perspective.
Lisäksi muu ajankohtainen kirjallisuus ja lehtiartikkelit
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
Lähiopetus
Pienryhmätyöskentely
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Opetuspäivien alustusten aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista.
Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus eli konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa, ja laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen eli projektimainen työskentely.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähipäiviin osallistuminen vahvasti suositeltavaa. Mikäli opiskelija ei pääse lähipäiviin, ks Digicampus korvaava tehtävä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppimistehtävät ks Digicampus
Opiskelijan työn mitoitus 5op = 135 h opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Sisältö:
-Dialogisuus ja dialogiset toimintatavat
-Avoimen dialogin toimintamalli
-Terapeuttinen yhteistyösuhde
-Kehollisuus
-Henkisyys
-Kulttuurinen sensitiivisyys ja moninaisuuden huomioiminen
Ajoitus:
Lähipäivät 18.-19.11.2024 Satakunnan ammattikorkeakoulu, Pori. Lisäksi ennakkotehtävän anto n. kuukautta ennen jakson aloitusta.
Arviointiasteikko
H-5