Siirry suoraan sisältöön

Kulttuurihyvinvointi eri asiakasryhmien näkökulmastaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BQ57

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida itselle uuden asiakasryhmän kanssa kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojektin
· etsiä ja käyttää tutkittua tietoa apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
· reflektoida omaa teoreettista- ja ohjausosaamistaan

Sisältö

· asiakaskontekstissa toteutettava projekti

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 24.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste
  • Paikasta riippumaton
  • Kupittaan kampus
Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Heli Vaartio-Rajalin
  • Anna-Mari Rosenlöf
Ryhmät
  • YKUHSK23
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida itselle uuden asiakasryhmän kanssa kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojektin
· etsiä ja käyttää tutkittua tietoa apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
· reflektoida omaa teoreettista- ja ohjausosaamistaan

Sisältö

· asiakaskontekstissa toteutettava projekti

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan Itslearning-oppimisalustalla. Osa materiaaleista on englanniksi.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen teema-alustuksia, puheenvuoroja sekä pari- ja pienryhmätyöskentelyä. Opetus toteutetaan lähiopetuksena. Työskentelyssä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja sekä opiskelijoiden omaa erityisosaamista. Oppimisessa hyödynnetään lähipäiviä edeltäviä ennakkotehtäviä sekä itsenäistä työskentelyä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan ja tutkimus- sekä kokemustietoon sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen, reflektointitaidot, luovuus, moniammatillisuus sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen ja lähdemateriaaleihin, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa. Tehtävissä hyödynnetään taideperustaisia työskentelytapoja.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus Kampuksella: 15 t.
Soveltamisprojektin suunnittelu, yksin/parityönä: 70 t.
Ennakkotehtävät ja itsenäinen opiskelu: 50 t.

Kurssin aikana suunnitellaan (toteutetaan ja arvioidaan) uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti. Projektisuunnitelmassa kuvataan kohteeseen liittyvä palvelu- ja asiakasohjausprosessi, projektin tavoitteet, rakenne ja sisältö, aikataulu, käytettävät menetelmät, työskentelytavat ja tavoitteiden arviointi sekä oma reflektio. Projektisuunnitelma toteutetaan mieluiten pareittain ja esitellään loppuseminaarissa.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla opiskelija kehittää ja laajentaa osaamistaan eri asiakasryhmille suunnitellusta kulttuurihyvinvointitoiminnasta ja -palveluista elämänkaarimallin mukaisesti. Näkökulmana on asiakaslähtöinen yhteiskehittäminen. Jaksolla suunnitellaan kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojekti uudelle asiakasryhmälle, uuteen toimintaympäristöön tai uudelle työntekijäryhmälle. Lähipäivien aikana käydään läpi vaiheittain projektisuunnitelman vaiheistus sekä suunnitelmaa tukevia sisältöjä ja tietopohjaa.

Lähiopetus kampuksella:

pe 26.1.2024 klo 9-12
Teema: Asiakas- ja tarvelähtöisyys

***

pe 16.2.2024 klo 9-12
Teema: Seniorit ja ikääntyneet

***
pe 15.3.2024 klo 9-12
Teema: Työikäiset

***
pe 19.4.2024 klo 9-12
Teema: Lapset, nuoret ja perheet
***

pe 24.5.2024 klo 9-12
Loppuseminaari

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssin opettajat: Anna-Mari Rosenlöf: anna-mari.rosenlof@turkuamk.fi & Heli Vaartio-Rajalin: heli.vaartio-rajalin@turkuamk.fi.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi kohdistuu oppimistehtävään.
Arviointikriteerit:
1) Oppimistehtävän rakenne ja johdonmukaisuus (tehtävänanto)
2) Teoreettiset lähtökohdat (taustatieto, käsitteet)
3) Työn sisältö
4) Pohdinta (perustelut ja kriittinen tarkastelu, johtopäätökset)
5) Muotoseikat (kieli, AMK:n/MESSIn kirjoitusohjeet)

Hylätty (0)

Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu satunnaiseen, epärelevanttiin kirjallisuuteen tai omiin näkemyksiin.
Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät liity opiskeltavaan asiaan tai tietoperustaan.
Suunnitelmasta puuttuu tehtävänannon mukainen rakenne, sisältö ja aikataulu.
Suunnitelmassta ei ole löydettävissä menetelmiä hankkeen väli- tai loppuarviointiin, siitä puuttuu itsearviointi ja/tai projektin johtopäätökset tai ne ovat epärelevantteja.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä 1:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) tai omaan ammatilliseen reflektioon.
- Suunnitelmassa käytetään yleiskielen käsitteitä, jotka eivät nouse kurssin tietoperustasta.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat osittain tehtävänantoon.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi tai projektin johonkin osaan löyhästi liittyvät johtopäätökset.

Tyydyttävä 2:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin tai taidelähtöisten menetelmien käsitteitä.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon ymmärrettävästi.
- Suunnitelmassa on löydettävissä menetelmät hankkeen väli- tai loppuarviointiin, itsearviointi, sekä projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä 3:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti ja ymmärrettävästi.
- Suunnitelma kattaa myös menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin, itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä projektin johonkin osaan liittyvät johtopäätökset.

Hyvä 4:
- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään asianmukaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä tai metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja melko realistisesti.
- Suunnitelma kattaa myös menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat johtopäätökset.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Kulttuurihyvinvoinnin projektisuunnitelma perustuu kurssimateriaalin syvälliseen ymmärtämiseen (alustukset, kurssikirjallisuus) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään.
- Suunnitelmassa käytetään asianmukaisesti kulttuurihyvinvoinnin ja taidelähtöisten menetelmien käsitteitä sekä metodeja.
- Suunnitelman rakenne, sisältö ja aikataulu vastaavat tehtävänantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti.
- Suunnitelma kattaa myös menetelmät hankkeen väli- ja loppuarviointiin sekä reflektiivisen itsearvioinnin suhteessa kurssin tavoitteisiin, sekä koko projektia koskevat rakentavat ja syvälliset johtopäätökset.

Ilmoittautumisaika

12.12.2022 - 31.01.2023

Ajoitus

02.01.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

5 - 20

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Marjo Harju
  • Ursula Hallas
  • Outi Linnossuo
Ryhmät
  • YKUHSK22
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida itselle uuden asiakasryhmän kanssa kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojektin
· etsiä ja käyttää tutkittua tietoa apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
· reflektoida omaa teoreettista- ja ohjausosaamistaan

Sisältö

· asiakaskontekstissa toteutettava projekti

Opetusmenetelmät

Lähiopetus, itsenäinen opiskelu ja oman osaamisen jakaminen ryhmässä.

Sisällön jaksotus

Perjantaina 27.1.,17.2.,17.3.,21.4., ja 12.5.2023 klo 13-16 joka kerta ICT-talossa tilassa B2043.

27.1 Outi ja Ursula. Opintojakson aloitus. Mitä haluan oppia lisää ja mitä osaamista haluan jakaa toisille.
17.2 Musiikki, Hallittu kohtaaminen.
17.3 Kuvataide.
21.4 Draama. Lukupiirit/opintopiirit.
12.5 Valokuvaterapia.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

08.11.2021 - 28.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kulttuurihyvinvointi
Opettaja
  • Marjo Harju
  • Outi Linnossuo
Ryhmät
  • YKUHSK21
    Kulttuurihyvinvointi, sosiaali- ja terveysala

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· suunnitella, toteuttaa ja arvioida itselle uuden asiakasryhmän kanssa kulttuurihyvinvoinnin soveltamisprojektin
· etsiä ja käyttää tutkittua tietoa apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
· reflektoida omaa teoreettista- ja ohjausosaamistaan

Sisältö

· asiakaskontekstissa toteutettava projekti

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa

Opetusmenetelmät

Lähiopetus sisältäen luentoja ja pienryhmätyöskentelyä
- Lähipäivien ennakkotehtävät
- Soveltamisprojektin suunnittelu
- Reflektiotehtävä

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää lähiopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Lähiopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Englanniksi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei erillistä sovittua suoritustapaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus: Luentoja ja toiminnallista työskentelyä 15h
Ryhmätyö: 68h
Itsenäinen opiskelu: 50h
Yhteensä: 133h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettaviin ennakko- ja oppimistehtäviin.

Sisällön jaksotus

Opintojakson pääsisältöjä ovat:
- kulttuurihyvinvointi sisältönä erilaisten asiakasryhmien näkökulmasta
-tutkittu tieto apuna asiakasryhmän tarpeiden sekä kulttuurihyvinvoinnin mahdollisuuksien hahmottamisessa
-oman osaamisen soveltaminen projektityönä valitun asiakasryhmän kanssa

Opintojakson lähipäivät:
28.01.2022 kello 13.00-16.30 Marjo Harju & Outi Linnossuo
18.02.2022 kello 13.00-16.30 opettaja Marjo Harju
18.03 2022 kello 13.00-16.30 opettaja Marjo Harju
22.04.2022 kello 13.00-16.30 yliopettaja Outi Linnossuo
20.05.2022 kello 13.00-16.30 yliopettaja Outi Linnossuo

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi 3 opiskelijaa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut kaikkia tehtäviä eikä osallistunut lähiopetukseen tai suorittanut korvaavia tehtäviä. Palautetut tehtävät ovat ylimalkaisia ja/tai eivät vastaa pääosaan tehtävänannossa pyydetyistä asioista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

On palauttanut kaikki tehtävät ja osallistunut lähiopetukseen. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt pääpiirteittäin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissän hallitsevansa opintojakson sisällöt hyvin sekä osaavansa myös soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

On palauttanut kaikki tehtävät ajallaan ja osallistunut lähiopetukseen aktiivisesti. Osoittaa oppimistehtävissään opintojakson sisältöjen monipuolista hallintaa ja soveltamista.