Insinööri (ylempi AMK), kone- ja meritekniikka: YKOMEK21
Tunnus: YKOMEK21
Koulutuksen kuvaus
Tavoite:
Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolista valmistuu asiantuntijoita ja johtajia oman alansa kehittäjiksi ja työelämän uudistajiksi. Master-tutkinto avaa ovia uudenlaiseen ammatilliseen urakehitykseen. Master-tason asiantuntijoista Suomi saa lisää kilpailukykyistä osaamista. Master Schoolin koulutukset on jaettu kahteen polkuun: Leadership Excellence -polun koulutuksissa kehityt esimiehenä tai johtajana ja Professional Excellence -polun koulutuksissa kehität osaamistasi vaativalle asiantuntijatasolle.
Kone- ja meritekniikan koulutus on osa Professional-polun tarjontaa. Koulutuksen jälkeen opiskelija pystyy toimimaan tuotantoautomaation, meritekniikan tai tuotesuunnittelun asiantuntijana, kehittäjänä ja projektipäällikkönä. Lisäksi hän pystyy toimimaan itsenäisesti vaativissa kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä, samalla kun arvioi omaa asiantuntijuuttaan. Koulutus antaa myös valmiudet soveltaa tutkimustietoa ja -menetelmiä uusissa ja muuttuvissa työelämän tilanteissa.
Lisätietoa opetuskielistä:
Koulutuksen ensisijainen opetuskieli on suomi, mutta osa opinnoista voidaan toteuttaa myös englannin kielellä. Toimintaympäristö on kansainvälinen ja monille opintojaksoille ja projekteihin osallistuu myös englanninkielisen koulutuksen opiskelijoita sekä vaihto-opiskelijoita.
Koulutuksen sisältö:
Opinnot koostuvat aiempaa osaamista laajentavista syventävistä ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista sekä opinnäytetyöstä. Koulutuksessa keskitytään tulevaisuuden tuomiin haasteisiin niin tuotantoautomaatiossa, meritekniikassa kuin tuotesuunnittelussa.
Vapaasti valittavat opinnot (10 op) antavat mahdollisuuden laajentaa tai syventää osaamista omien oppimistavoitteiden mukaiseksi.
Opintojen rakenne:
Kone- ja meritekniikan insinööri (ylempi AMK) -koulutuksen laajuus on 60 op ja kesto työn ohessa suoritettuna on 1,5 vuotta. Tutkintonimike on insinööri (ylempi AMK). Opinnot koostuvat:
• syventävistä opinnoista (ydinosaaminen) 20 op
• vapaasti valittavista opinnoista (laajentava osaaminen) 10 op
• opinnäytetyöstä 30 op.
Syventävät opinnot koostuvat menetelmäopinnoista sekä aiempia opintoja laajentavista ammatillisista opinnoista. Koulutuksessa sovelletaan aktiivisia oppimismenetelmiä, jotka edellyttävät opiskelijalta vastuunottoa opinnoistaan. Monimuoto-opetukseen kuuluu vaihtelevasti teoriaopetusta, verkko-opintoja, harjoitustöitä, projekteja ja laboratoriotyöskentelyä. Syventävien opintojen opintojaksojen laajuus on 5 op, ja niihin liittyy tyypillisesti kaksi lähiopetuspäivää.
Vapaasti valittavilla opinnoilla voi laajentaa osaamistaan sisällyttämällä opintoja omasta tai muista koulutuksista tai muiden korkeakoulujen tarjonnasta. Vapaasti valittavia opintoja on tarjolla runsaasti myös täysin virtuaalisena verkko-opetuksena.
Opinnäytetyö:
Opinnäytetyö toteutetaan kehittämishankkeena, jossa on selkeä tutkimuksellinen ote ja tiivis kytkentä käytännön työhön. Opinnäytetyö suoritetaan useimmiten opiskelijan omassa organisaatiossa tehtävänä kehittämis- tai tutkimustyönä. Mikäli opiskelija ei saa varsinaiselta työpaikaltaan koulutuksen tarpeiden mukaista kehittämistehtävää tai hänellä ei ole työsuhdetta, tarjoavat Turun ammattikorkeakoulun tutkimusryhmät opinnäytetyöksi soveltuvia aiheita.
Uramahdollisuudet:
Ylemmän AMK-tutkinnon suorittaneet insinöörit sijoittuvat ammattikorkeakoulusta valmistumisensa jälkeen työelämässä usein tehtäviin, joissa pääpaino on teknisessä osaamisessa, sen kehittämisessä ja soveltamisessa. Tässä koulutuksessa opiskelijoille pyritään tarjoamaan läpileikkaus teollisuuden uusimmista tuotantoteknologioista siten, että jokainen opiskelija pääsee vähintään jollain tasolla soveltamaan näitä tekniikoita omassa organisaatiossaan. Tämän jälkeen opiskelijoiden mahdollisuudet työllistyä alan yrityksiin kansallisesti ja kansainvälisesti kasvavat merkittävästi.
Tyypillisiä tehtävänimikkeitä ovat projektipäällikkö, automaatioinsinööri ja suunnittelija.
Pätevyys:
Ylempi AMK-tutkinto on korkeakoulututkinto, joka antaa saman kelpoisuuden julkisiin virkoihin ja tehtäviin kuin esimerkiksi yliopistossa suoritettu ylempi korkeakoulututkinto.
Kansainvälistyminen:
Kansainvälistyminen lähtee opiskelijan omista tarpeista tehtäväkuvan mukaan. Opinnäytetyöhön voidaan kytkeä kansainvälinen näkökulma esimerkiksi osallistumalla oman alan kansainväliseen konferenssiin tai seminaariin. Kansainvälisellä näkökulmalla tuetaan osaltaan myös kielitaidon kehittymistä. Suuri osa opintojaksojen ja oppimistehtävien lähdemateriaalista on kansainvälistä ammatti- ja tiedeaineistoa. Myös kansainvälinen opiskelijavaihto on mahdollista.
Yhteistyö muiden toimijoiden kanssa:
Kone- ja meritekniikan koulutusta suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä työelämän kanssa. Työelämäyhteys muodostuu ensisijaisesti opiskelijan, opiskelijan työpaikan ja koulutuksen välille. Erilaisissa tehtävissä työskentelevien opiskelijoiden keskinäisellä vuorovaikutuksella on merkittävä osuus ammattitaidon kehittymisessä ja yhteistyöverkostojen luomisessa.
Tutkinnon keskeisin elementti on työelämää palveleva kehittämistehtävä, josta syntyy varsinainen opinnäytetyö. Opinnäytetyö lisää opiskelijan ammattitaitoa ja osaamista sekä palvelee työelämän kehittämistarpeita. Myös tutkimus- ja kehitystoiminnassa on mukana useita paikallisia ja kansainvälisiä kumppaneita.
Joustavan opinto-oikeuden puitteissa opiskelija voi osallistua mm. Turun yliopiston ja Åbo Akademin opintojaksoille ja sisällyttää näitä suorituksia omaan tutkintoonsa. Myös Suomen ammattikorkeakoulujen yhteistä verkko-opintotarjontaa CampusOnlinea voi hyödyntää: http://campusonline.fi/
Tutkimukselliset painopisteet:
Opetuksen ja koulutuksen ohella Turun ammattikorkeakoulussa tehdään soveltavaa tutkimusta, tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintaa. Tutkimus- ja kehitystyö tarkoittaa esimerkiksi erilaisten EU-rahoitteisten hankkeiden toteuttamista. Hankkeissa tavoitteena on usein tuottaa uutta tietoa, uusia palveluita tai toimintamalleja kyseiselle alalle. Opiskelijoilla on mahdollisuus päästä mukaan näihin hankkeisiin suorittamalla esimerkiksi projektiopintoja. Hankkeisiin liittyviä sisältöjä saattaa myös olla mukana opintojaksoilla.
Jatko-opintomahdollisuudet:
Ylemmän AMK-tutkinnon jälkeen on mahdollista hakeutua yliopistoon tutkijakoulutukseen (lisensiaatti, tohtori). Vastaanottava tiedekunta kuitenkin määrittelee aina omat sisäänoton kriteerinsä edellyttäen toisinaan siltaopintoja. Siltaopintojen tarkoituksena on varmistaa opiskelijan lähtötiedot nimenomaan tieteellisen tutkimustyön kannalta. Tutkinto antaa kelpoisuuden hakeutua ammatilliseen opettajankoulutukseen.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa:
• toimia oman alansa asiantuntijana, kehittäjänä ja projektipäällikkönä
• tunnistaa oman ammatillisen osaamisensa ja vastuualueensa
• soveltaa tutkimustietoa ja -menetelmiä uusissa ja muuttuvissa työelämän tilanteissa
• työskennellä itsenäisesti toimialan vaativissa kehittämis- ja asiantuntijatehtävissä
• asettaa työnsä merkityksen ja aseman teollisuudessa sekä nykyaikaisessa jatkuvasti muuttuvassa yhteiskunnassa ja suhtautua kriittisesti alan uusiin sovellutuksiin
• vastata työelämän tulokselliseen kehittämistyöhön ja tutkimustiedon käyttöön tuotteiden ja toimintojen kehittämisessä tuntemalla mm. teoreettiset käsitteet, työ-, tutkimus- ja kehittämismenetelmät.
• syventää osaamistaan hakukohteen profiloivissa erikoistumismoduuleissa, joita ovat tuotantoautomaatio, tuotesuunnittelu sekä energia- ja meritekniikka
Tuotantoautomaatio: Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa analysoida tuotantojärjestelmiä ja simuloida tuotantoa sekä tehdastasolla että yksittäisen robottisolun tasolla, ohjelmoida teollisuusrobotteja ja arvioida robottijärjestelmän riskit turvastandardien perusteella
Tuotesuunnittelu: Koulutuksen suoritettuaan opiskelija osaa käyttää projektinhallinnan ohjelmistoja ja osaa soveltaa projektijohtamisen taitoja yritysten nimeämissä tuotekehityskehityshankkeissa. Hän pystyy tuottamaan ratkaisuja, asiakirjoja ja raportteja, jotka vaaditaan yritysten kehityshankkeissa.
Energia- ja meritekniikka: Koulutuksen suoritettuaan opiskelija tuntee laivojen koneistojärjestelmien toimintaa ja suunnittelua sekä osaa tuottaa näihin liittyviä teknisiä dokumentteja ja laskelmia voimassa olevia luokituslaitoksen sääntöjä ja muita määräyksiä noudattaen.
Pedagogiset toimintatavat
Opinnot on mahdollista suorittaa työn ohessa. Opiskelu on monimuoto-opiskelua ja sisältää sekä lähi- että etäjaksoja. Itsenäisen työskentelyn lisäksi yhteisöllisesti tiimeissä tapahtuvalla työelämälähtöisten oppimis- ja kehittämistehtävien ratkaisemisella on merkittävä rooli opinnoissa.
Koulutuksessa sovelletaan aikuispedagogiikkaa. Työskentely tapahtuu osittain verkossa verkkopedagogiikan menetelmiä hyödyntäen ja monialaisissa toimintaympäristöissä. Lähiopetuspäiviä on keskimäärin kaksi peräkkäistä arkipäivää kuukaudessa, jotka toteutetaan innovatiivisia opetus- ja oppimismenetelmiä hyödyntäen. Näitä ovat esim. työskentely monialaisissa ryhmissä ja erilaiset arviointimenetelmät.
Arviointi
Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistasotavoitteet perustuvat ammattikorkeakoululainsäädäntöön ja eurooppalaisen tutkintojen viitekehyksen ylemmän korkeakoulututkinnon tasoon EQF 7. Kunkin opintojakson arviointiperusteet on kuvattu opintojakson toteutussuunnitelmassa. Suoritusvaatimukset vaihtelevat tavoitteiden, sisällön ja toteutustavan mukaan.
Opintojaksoissa ja opinnäytetyössä käytetään numeroarviointia asteikolla 0 – 5, jossa arvosana 1 on alin hyväksytty ja 5 korkein arvosana. Opintojaksojen arviointimenetelmät vaihtelevat opintokokonaisuuden tavoitteiden perusteella. Arviointi voi kohdistua joko tuotokseen (esim. raportti tai seminaariesitys) tai prosessiin (oma aktiivisuus ja toiminta opintojakson aikana) tai molempiin. Opettajan arvioinnin lisäksi arviointimenetelminä käytetään vertais- ja itsearviointia sekä saadaan toimeksiantajilta palautetta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2020-2021 | 2021-2022 | Kevät 2021 | Syksy 2021 | Kevät 2022 | 3. / 2021 | 4. / 2021 | 5. / 2021 | 1. / 2021 | 2. / 2021 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 5. / 2022 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | ||||||||||||||
YKOMEK21-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
MS00BP16 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
YKOMEK21-1002 |
Tuotantoautomaatio
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||
MS00BP23 | Teollisuusrobotiikka | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
MS00BP24 | Tuotannon simulointi ja analysointi | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
10 | ||||||||||||||
YKOMEK21-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | 8.3 | 5 | 3.3 | 2.5 | 2.5 | 1.7 | 1.7 | ||||||
YKOMEK21-1004 |
Tuotesuunnittelu
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | |||||||||||||
MS00BP25 | Tuotekehitysprojektityö 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
MS00BP26 | Tuotekehitysprojektityö 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
YKOMEK21-1005 |
Energia- ja meritekniikka
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 | |||||||||||||
MS00BP27 | Ship Diesel Electric Power Plants | 5 | 5 | 5 | 1.7 | 1.7 | 1.7 | ||||||||
MS00BP28 | Laivadieselmoottorien putkistojärjestelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||
MS00BP41 | Opinnäytetyö | 30 | 25 | 15 | 10 | 7.5 | 7.5 | 5 | 5 | ||||||
Yhteensä | 60 | 20 | 45 | 20 | 35 | 10 | 6.8 | 6.8 | 6.8 | 17.5 | 17.5 | 5 | 5 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Asetuksen mukainen jäsentely YAMK
Valtioneuvoston asetus ammattikorkeakouluista 1129/2014 2 § Opintojen rakenne 1) syventäviä ammattiopintoja; 2) vapaasti valittavia opintoja; 3) opinnäytetyö.
Opinnäytetyö |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Syventävät ammattiopinnot |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Vapaasti valittavat |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Tulevaisuuden toimintaympäristöt |
Tutkimus- ja kehittämismenetelmät |
Teollisuusrobotiikka |
Tuotannon simulointi ja analysointi |
Tuotekehitysprojektityö 1 |
Tuotekehitysprojektityö 2 |
Ship Diesel Electric Power Plants |
Laivadieselmoottorien putkistojärjestelmät |
Opinnäytetyö |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
YDINOSAAMINEN
(Valitaan kaikki) |
20 | |
YKOMEK21-1001 |
Tulevaisuuden tekijät
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP40 | Tulevaisuuden toimintaympäristöt | 5 |
MS00BP16 | Tutkimus- ja kehittämismenetelmät | 5 |
YKOMEK21-1002 |
Tuotantoautomaatio
(Valitaan kaikki) |
10 |
MS00BP23 | Teollisuusrobotiikka | 5 |
MS00BP24 | Tuotannon simulointi ja analysointi | 5 |
LAAJENTAVA OSAAMINEN
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 10) |
10 | |
YKOMEK21-1003 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 |
YKOMEK21-1004 |
Tuotesuunnittelu
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 |
MS00BP25 | Tuotekehitysprojektityö 1 | 5 |
MS00BP26 | Tuotekehitysprojektityö 2 | 5 |
YKOMEK21-1005 |
Energia- ja meritekniikka
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
0 - 10 |
MS00BP27 | Ship Diesel Electric Power Plants | 5 |
MS00BP28 | Laivadieselmoottorien putkistojärjestelmät | 5 |
OPINNÄYTETYÖ
(Valitaan kaikki) |
30 | |
MS00BP41 | Opinnäytetyö | 30 |