Liikunta lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukenaLaajuus (5 op)
Tunnus: TH00BQ24
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS24Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta
Oppimateriaalit
Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984]
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositus [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf]
Disability and health, overview. [https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/disability.html]
Ng K., Rintala P., Saari A., Leppä N. & Kokko S. 2018.Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä. Liikunta & Tiede 55 (6), 103–110
Muu Itslearning -oppimisalustalla annettava materiaali
Opetusmenetelmät
Oppimisalustana Itslearning
Itsenäinen tiedon haku ja tiedon analysointi ja synteesi
Annetun materiaaliin avulla tapauslähtöinen oppiminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso sisältää viisi (5) harjoitustehtävää. Harjoitustehtävien tarkoitus on valmistaa opiskelijaa numeerisesti arvioitavaan monivalintatestiin
Numeerisesti arvioitavia monivalintatestejä on viisi (5)
Harjoitustehtävät täytyy olla palautettu 18.5.2025 mennessä
Testit tulee olla suoritettu 18.5.2025 mennessä 23.55 mennessä jonka jälkeen sähköinen järjestelmä sulkeutuu
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutuu itsenäisenä opiskeluna verkossa
tehtävissä hyödynnetään seuraavia pedagogisia toimintatapoja:
Innovaatiopedagogiikka
Tutkiva oppiminen
Integratiivinen pedagogiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutukselle ei ole valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista teemoittaisista oppimistehtävistä jotka valmistavat opiskelijaa arvioitavaan tenttiin tai oppimistehtävään
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari 4.3.2025 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/66788634909
Opintojakson tehtävät tulee olla palautettu 18.5.2025 klo 23.55 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat testi:
Saadaksesi testistä hyväksytyn, eli arvosanan 1, tulee vastauksista olla 50% oikein. Saadaksesi testistä arvosanan 5, tulee kaikkien vastausten ( 100%) olla oikein.
Saat vastata testiin kolme kertaa. Voit jättää testin kesken ja palata siihen myöhemmin. Paras yrityksesi huomioidaan arvioinnissa.
Osassa kysymyksistä voi useampi vaihtoehto olla oikein. Osassa voit valita vain yhden vaihtoehdon.
Hylätty (0)
Alle < 50% testin vastauksista on oikein
Harjoitustehtävistä (5kpl) yksikin on palauttamatta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Kaikki harjoitustehtävät (5kpl) on palautettu
51-69% testien vastauksista on oikein
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kaikki harjoitustehtävät (5kpl) on palautettu
70-80% testien vastauksista on oikein
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kaikkien testien (5kpl) kaikki vastauksista 81-100% on oikein
Kaikki harjoitustehtävät (5kpl) on palautettu
Ilmoittautumisaika
15.11.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta
Oppimateriaalit
Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984]
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositus [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf]
Disability and health, overview. [https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/disability.html]
Ng K., Rintala P., Saari A., Leppä N. & Kokko S. 2018.Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä. Liikunta & Tiede 55 (6), 103–110
Muu Itslearning -oppimisalustalla annettava materiaali
Opetusmenetelmät
Oppimisalustana Itslearning
Itsenäinen tiedon haku ja tiedon analysointi ja synteesi
Annetun materiaaliin avulla tapauslähtöinen oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutuu itsenäisenä opiskeluna verkossa
tehtävissä hyödynnetään seuraavia pedagogisia toimintatapoja:
Innovaatiopedagogiikka
Tutkiva oppiminen
Integratiivinen pedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista teemoittaisista oppimistehtävistä jotka valmistavat opiskelijaa arvioitavaan tenttiin tai oppimistehtävään
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari 4.3.2023 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/64038343467
Opintojakson tehtävät tulee olla palautettu 31.5.2023 klo 23.55 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
15.11.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YKUNLIS23Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta
Oppimateriaalit
Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984]
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositus [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf]
Disability and health, overview. [https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/disability.html]
Ng K., Rintala P., Saari A., Leppä N. & Kokko S. 2018.Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä. Liikunta & Tiede 55 (6), 103–110
Muu Itslearning -oppimisalustalla annettava materiaali
Opetusmenetelmät
Oppimisalustana Itslearning
Itsenäinen tiedon haku ja tiedon analysointi ja synteesi
Annetun materiaaliin avulla tapauslähtöinen oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutuu itsenäisenä opiskeluna verkossa
tehtävissä hyödynnetään seuraavia pedagogisia toimintatapoja:
Innovaatiopedagogiikka
Tutkiva oppiminen
Integratiivinen pedagogiikka
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä
Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista teemoittaisista oppimistehtävistä jotka valmistavat opiskelijaa arvioitavaan tenttiin tai oppimistehtävään
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari 4.3.2024 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/64038343467
Opintojakson tehtävät tulee olla palautettu 31.5.2024 klo 23.59 mennessä
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
24.10.2022 - 30.12.2022
Ajoitus
15.02.2023 - 11.06.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
YKUNLIS22Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta
Opetusmenetelmät
Tarkemmat oppimismenetelmät, tehtävät ja pedagogiset toimintatavat ITS-learning oppimisalustalla opintojakson alkaessa
Webinaarit, itsenäinen tiedonhaku, raportin tuottaminen, tiimityöskentely, seminaarityöskentely,
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tarkemmat oppimismenetelmät, tehtävät ja pedagogiset toimintatavat ITS-learning oppimisalustalla opintojakson alkaessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tarkemmat oppimismenetelmät, tehtävät ja pedagogiset toimintatavat ITS-learning oppimisalustalla opintojakson alkaessa
Sisällön jaksotus
Aloituswebinaari 6.3.2023 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/64786725695
Väliwebinaari 3.4.2023 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/67044375706
Päätösseminaari 29.5. klo 14-16 https://turkuamk.zoom.us/j/67905324724
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
02.11.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
- Niina Katajapuu
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Ryhmät
-
YKUNLIS21Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.
Sisältö
· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta
Oppimateriaalit
Löytyy Itslearning oppimisalustalta
Opetusmenetelmät
Itsenäinen opiskelu perehtymällä, analysoiden ja soveltaen tarjottuun materiaaliin
Itsenäinen opiskelu etsien, analysoiden ja soveltaen tehtäviin sopivaa lisämateriaalia
Kuunteleva oppiminen alustusluennoilla
Osallistuva oppiminen alustusten jälkeisiin keskusteluihin
Pienryhmässä työskentely
Raporttien kirjoittaminen
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tehtävien palautuspäivämäräät tulevat näkyville Itsiin helmikuun puoliväliin mennessä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
ks yllä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kirjallinen (n. 20 sivua) raportti joka koostuu kumuloituvasti opintojakson kuluessa useammasta osatyöstä
Powerpoint tai muu visuaalista esitystapaa hyödyntävä pienryhmän yhteinen esitys
5op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä = 135 tuntia
Tästä 6-10 tuntia aktiivista läsnäoloa Zoom tapaamisissa
Sisällön jaksotus
Opintojakso alkaa etätehtävän avautumisella itslearning alustalla tammikuun 2022 aikana
Etätapaamiset I-III https://turkuamk.zoom.us/j/68207713508
8.3.2022 15.30-17.30
5.4.2022 15.30-17.30
2.5.2022 15.30-17.30
Etätapaaminen IV https://turkuamk.zoom.us/j/62636009491
31.5.2022 Tähän päivään/ajankohtaan saattaa tulla muutoksia. Niistä ilmoitetaan asap
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioidaan kirjallisen raportin osat Hyväksytty/Hylätty
Arvioidaan kirjallisen raportin em. osista muodostettu kokonaisuus skaalalla Hylätty-5