Siirry suoraan sisältöön

Liikunta lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukenaLaajuus (5 op)

Tunnus: TH00BQ24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS24
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta

Oppimateriaalit

Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984]

Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositus [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf]

Disability and health, overview. [https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/disability.html]

Ng K., Rintala P., Saari A., Leppä N. & Kokko S. 2018.Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä. Liikunta & Tiede 55 (6), 103–110

Muu Itslearning -oppimisalustalla annettava materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimisalustana Itslearning
Itsenäinen tiedon haku ja tiedon analysointi ja synteesi
Annetun materiaaliin avulla tapauslähtöinen oppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso sisältää viisi (5) harjoitustehtävää. Harjoitustehtävien tarkoitus on valmistaa opiskelijaa numeerisesti arvioitavaan monivalintatestiin

Numeerisesti arvioitavia monivalintatestejä on viisi (5)

Harjoitustehtävät täytyy olla palautettu 18.5.2025 mennessä
Testit tulee olla suoritettu 18.5.2025 mennessä 23.55 mennessä jonka jälkeen sähköinen järjestelmä sulkeutuu

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutuu itsenäisenä opiskeluna verkossa
tehtävissä hyödynnetään seuraavia pedagogisia toimintatapoja:
Innovaatiopedagogiikka
Tutkiva oppiminen
Integratiivinen pedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukselle ei ole valinnaista suoritustapaa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista teemoittaisista oppimistehtävistä jotka valmistavat opiskelijaa arvioitavaan tenttiin tai oppimistehtävään

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari 4.3.2025 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/66788634909
Opintojakson tehtävät tulee olla palautettu 18.5.2025 klo 23.55 mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat testi:

Saadaksesi testistä hyväksytyn, eli arvosanan 1, tulee vastauksista olla 50% oikein. Saadaksesi testistä arvosanan 5, tulee kaikkien vastausten ( 100%) olla oikein.

Saat vastata testiin kolme kertaa. Voit jättää testin kesken ja palata siihen myöhemmin. Paras yrityksesi huomioidaan arvioinnissa.

Osassa kysymyksistä voi useampi vaihtoehto olla oikein. Osassa voit valita vain yhden vaihtoehdon.

Hylätty (0)

Alle < 50% testin vastauksista on oikein
Harjoitustehtävistä (5kpl) yksikin on palauttamatta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Kaikki harjoitustehtävät (5kpl) on palautettu
51-69% testien vastauksista on oikein

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Kaikki harjoitustehtävät (5kpl) on palautettu
70-80% testien vastauksista on oikein

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kaikkien testien (5kpl) kaikki vastauksista 81-100% on oikein
Kaikki harjoitustehtävät (5kpl) on palautettu

Ilmoittautumisaika

15.11.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 100

Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ryhmät
  • YKUNLIS23
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta

Oppimateriaalit

Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984]

Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositus [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf]

Disability and health, overview. [https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/disability.html]

Ng K., Rintala P., Saari A., Leppä N. & Kokko S. 2018.Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä. Liikunta & Tiede 55 (6), 103–110

Muu Itslearning -oppimisalustalla annettava materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimisalustana Itslearning
Itsenäinen tiedon haku ja tiedon analysointi ja synteesi
Annetun materiaaliin avulla tapauslähtöinen oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutuu itsenäisenä opiskeluna verkossa
tehtävissä hyödynnetään seuraavia pedagogisia toimintatapoja:
Innovaatiopedagogiikka
Tutkiva oppiminen
Integratiivinen pedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista teemoittaisista oppimistehtävistä jotka valmistavat opiskelijaa arvioitavaan tenttiin tai oppimistehtävään

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari 4.3.2023 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/64038343467
Opintojakson tehtävät tulee olla palautettu 31.5.2023 klo 23.55 mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

15.11.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi / Master School

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ajoitusryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YKUNLIS23
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Pienryhmät
  • Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta

Oppimateriaalit

Liikkumissuositus 7–17-vuotiaille lapsille ja nuorille [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162984]

Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositus [https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/75405/OKM21.pdf]

Disability and health, overview. [https://www.cdc.gov/ncbddd/disabilityandhealth/disability.html]

Ng K., Rintala P., Saari A., Leppä N. & Kokko S. 2018.Toimintarajoitteita kokevien nuorten liikunta- ja urheiluseura-aktiivisuus sekä istumisen määrä. Liikunta & Tiede 55 (6), 103–110

Muu Itslearning -oppimisalustalla annettava materiaali

Opetusmenetelmät

Oppimisalustana Itslearning
Itsenäinen tiedon haku ja tiedon analysointi ja synteesi
Annetun materiaaliin avulla tapauslähtöinen oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso toteutuu itsenäisenä opiskeluna verkossa
tehtävissä hyödynnetään seuraavia pedagogisia toimintatapoja:
Innovaatiopedagogiikka
Tutkiva oppiminen
Integratiivinen pedagogiikka

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 130 tuntia opiskelijan työtä

Opintojakso koostuu verkossa toteutettavista teemoittaisista oppimistehtävistä jotka valmistavat opiskelijaa arvioitavaan tenttiin tai oppimistehtävään

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari 4.3.2024 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/64038343467
Opintojakson tehtävät tulee olla palautettu 31.5.2024 klo 23.59 mennessä

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

24.10.2022 - 30.12.2022

Ajoitus

15.02.2023 - 11.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ajoitusryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • YKUNLIS22
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Pienryhmät
  • Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta

Opetusmenetelmät

Tarkemmat oppimismenetelmät, tehtävät ja pedagogiset toimintatavat ITS-learning oppimisalustalla opintojakson alkaessa

Webinaarit, itsenäinen tiedonhaku, raportin tuottaminen, tiimityöskentely, seminaarityöskentely,

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Tarkemmat oppimismenetelmät, tehtävät ja pedagogiset toimintatavat ITS-learning oppimisalustalla opintojakson alkaessa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tarkemmat oppimismenetelmät, tehtävät ja pedagogiset toimintatavat ITS-learning oppimisalustalla opintojakson alkaessa

Sisällön jaksotus

Aloituswebinaari 6.3.2023 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/64786725695
Väliwebinaari 3.4.2023 klo 15-17.00 https://turkuamk.zoom.us/j/67044375706
Päätösseminaari 29.5. klo 14-16 https://turkuamk.zoom.us/j/67905324724

Viestintäkanava ja lisätietoja

YAMK-opintoja. Avoimen paikkamäärä 5

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

02.11.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Opettaja
  • Niina Katajapuu
Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 50. Avoin AMK: 50.)
Ryhmät
  • YKUNLIS21
    Kuntoutuksen ja liikunnan integraatio
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Tavoitteet

Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:

- hyödyntää lasten ja nuorten liikunnan strategisia linjauksia ja suosituksia toimintansa perustana
- kehittää, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa erilaisille kohderyhmille.
- kehittää, toteuttaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia perusliikkumistaitojen ja fyysisen kunnon seulontamenetelmiä.
- kehittää lasten ja nuorten liikuntapalveluja ja toimintamalleja erilaisissa ympäristöissä.

Sisältö

· lasten ja nuorten liikunnan strategiset linjaukset ja suositukset
· liikunnan mahdollisuudet lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena
· lasten ja nuorten liikuntaa, hyvinvointia ja toimintakykyä tukevan ympäristön suunnittelu
· perusliikkumistaitojen ja fyysisien kunnon seulontamahdollisuudet päiväkodissa, koulussa ja urheiluseuroissa
· liikuntapalveluiden ja toimintamallien kehittäminen suositusten ja seulontatulosten pohjalta

Oppimateriaalit

Löytyy Itslearning oppimisalustalta

Opetusmenetelmät

Itsenäinen opiskelu perehtymällä, analysoiden ja soveltaen tarjottuun materiaaliin
Itsenäinen opiskelu etsien, analysoiden ja soveltaen tehtäviin sopivaa lisämateriaalia
Kuunteleva oppiminen alustusluennoilla
Osallistuva oppiminen alustusten jälkeisiin keskusteluihin
Pienryhmässä työskentely
Raporttien kirjoittaminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävien palautuspäivämäräät tulevat näkyville Itsiin helmikuun puoliväliin mennessä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

ks yllä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kirjallinen (n. 20 sivua) raportti joka koostuu kumuloituvasti opintojakson kuluessa useammasta osatyöstä
Powerpoint tai muu visuaalista esitystapaa hyödyntävä pienryhmän yhteinen esitys
5op = 5 x 27 tuntia opiskelijan työtä = 135 tuntia
Tästä 6-10 tuntia aktiivista läsnäoloa Zoom tapaamisissa

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa etätehtävän avautumisella itslearning alustalla tammikuun 2022 aikana

Etätapaamiset I-III https://turkuamk.zoom.us/j/68207713508

8.3.2022 15.30-17.30
5.4.2022 15.30-17.30
2.5.2022 15.30-17.30

Etätapaaminen IV https://turkuamk.zoom.us/j/62636009491
31.5.2022 Tähän päivään/ajankohtaan saattaa tulla muutoksia. Niistä ilmoitetaan asap

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioidaan kirjallisen raportin osat Hyväksytty/Hylätty
Arvioidaan kirjallisen raportin em. osista muodostettu kokonaisuus skaalalla Hylätty-5