TietoasiantuntijuusLaajuus (5 op)
Tunnus: KH00BY63
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä
Sisältö
Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 28.01.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
MKITIS22Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä
Sisältö
Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen, moniammatillisuus, työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
ryhmätehtävät 60 h (systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta, posteri)
yksilötehtävät, luennot, itsenäinen opiskelu 75 h
Sisällön jaksotus
Syventävä tiedonhaku, erilaisten tietokantojen sujuva käyttö
Medialukutaito: lähdekritiikki
Avoin tiede ja tutkimus
Julkaisumetriikan käsitteet
Tiedon rakentuminen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tehtävien palautuksesta ja arvioinnista:
Jos tehtävän palautus on enintään viikon myöhässä, arvosanasta vähennetään -1 piste. Yli viikon myöhässä palautettuja tehtäviä ei hyväksytä, ellei asiasta ole sovittu perustelluista syistä hyvissä ajoin etukäteen opettajan kanssa.
Hyväksytty/hylätty -perusteella arvioidun tehtävän puuttuminen alentaa koko kurssin arvosanaa -1.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta: ryhmätyö, raportti 50%
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa hyv/hyl
Kooste kurssin teemoista (esim. oppimispäiväkirjan muodossa, yksilötehtävä) 50%
Hylätty (0)
Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista on ainesta vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 11.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
MKITIS21Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä
Sisältö
Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen, moniammatillisuus, työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
ryhmätehtävät 50 h (systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta)
yksilötehtävät, luennot, itsenäinen opiskelu 80 h
Sisällön jaksotus
Syventävä tiedonhaku, erilaisten tietokantojen sujuva käyttö
Medialukutaito: lähdekritiikki
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimus: bibliometriikan käsitteet
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tehtävien palautuksesta:
Jos tehtävän palautus on enintään viikon myöhässä, arvosanasta vähennetään -1 piste. Yli viikon myöhässä palautettuja tehtäviä ei hyväksytä, ellei asiasta ole sovittu perustelluista syistä hyvissä ajoin etukäteen opettajan kanssa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta: ryhmätyö, raportti 40%
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa 20%
Avoin tiede ja tutkimus hyv/hyl
Kooste kurssin teemoista (esim. oppimispäiväkirjan muodossa, yksilötehtävä) 40%
Hylätty (0)
Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista on ainesta vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 02.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
DKITIS22Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä
Sisältö
Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Oppimateriaalit
Itslearningissa
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen, moniammatillisuus, työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yhteensä 135 h
ryhmätehtävät 50 h (systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta)
yksilötehtävät, luennot, itsenäinen opiskelu 80 h
Sisällön jaksotus
Syventävä tiedonhaku, erilaisten tietokantojen sujuva käyttö
Medialukutaito: lähdekritiikki
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimus: bibliometriikan käsitteet
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tehtävien palautuksesta:
Jos tehtävän palautus on enintään viikon myöhässä, arvosanasta vähennetään -1 piste. Yli viikon myöhässä palautettuja tehtäviä ei hyväksytä, ellei asiasta ole sovittu perustelluista syistä hyvissä ajoin etukäteen opettajan kanssa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta: ryhmätyö, raportti 40%
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa 20%
Avoin tiede ja tutkimus hyv/hyl
Kooste kurssin teemoista (esim. oppimispäiväkirjan muodossa, yksilötehtävä) 40%
Hylätty (0)
Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista on ainesta vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Lemminkäisenkatu
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Pauliina Isomäki
Ryhmät
-
DKITIS21Kirjasto- ja tietopalvelualan korkeakouludiplomi
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tehdä vaativia tiedonhakuja
- arvioida tiedonlähteitä kriittisesti
- tunnistaa avoimen tieteen ja tutkimuksen käytännöt
- kuvailla informaatiotutkimuksen käsitteitä ja menetelmiä
Sisältö
Syventävä tiedonhaku
Medialukutaito
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Oppimateriaalit
Materiaalit Itslearningissa
Forsman, Maria: Julkaisut ja tieteen mittaaminen: bibliometriikan käännekohtia (2016). Enostone kustannus.
Opetusmenetelmät
Verkko-opiskelu, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen, moniammatillisuus, työelämälähtöisyys
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
verkko-opetus 4-6 h
ryhmätehtävät 50 h (systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta)
yksilötehtävät ja itsenäinen opiskelu 80 h
Sisällön jaksotus
Syventävä tiedonhaku, erilaisten tietokantojen sujuva käyttö
Medialukutaito: lähdekritiikki
Avoin tiede ja tutkimus
Informaatiotutkimuksen perusteet
Bibliometriikan perusteet
Viestintäkanava ja lisätietoja
Tehtävien palautuksesta:
Jos tehtävän palautus on enintään viikon myöhässä, arvosanasta vähennetään -1 piste. Yli viikon myöhässä palautettuja tehtäviä ei hyväksytä, ellei asiasta ole sovittu perustelluista syistä hyvissä ajoin etukäteen opettajan kanssa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Systemaattinen tiedonhaku toimeksiannosta: ryhmätyö, raportti 40%
Lähdekritiikki ja valeviestinnän tunnistaminen tiedonhaussa 20%
Avoin tiede ja tutkimus hyv/hyl
Kooste kurssin teemoista (esim. oppimispäiväkirjan muodossa, yksilötehtävä) 40%
Hylätty (0)
Opiskelijalla selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja/tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja suullisessa työssä on puutteita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista on ainesta vain vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää ja tuo esille keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta, hyödynnetty erittäin monipuolisesti olemassa olevaa lähdeaineistoa. Esitetty pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.