Siirry suoraan sisältöön

Projektin kannattavuus ja budjetointiLaajuus (5 op)

Tunnus: 3221011

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata johdon laskentatoimen keinovalikoiman
- tuottaa ja käyttää päätöksentekoa tukevaa laskentainformaatiota
- suunnitella ja seurata projektin kannattavuutta
- mallintaa yritystalouden kysymyksiä taulukkolaskentaohjelmalla

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään johdon laskentatoimen peruskäsitteet ja systematiikka, yrityksen ja projektin kannattavuus, katetuottolaskenta, hinnoittelumenetelmät sekä budjetoinnin perusteet.

Ilmoittautumisaika

22.05.2024 - 15.10.2024

Ajoitus

29.10.2024 - 03.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 25

Opettaja
  • Henni Syrjänen
Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ryhmät
  • MMEDTK24V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2024

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata johdon laskentatoimen keinovalikoiman
- tuottaa ja käyttää päätöksentekoa tukevaa laskentainformaatiota
- suunnitella ja seurata projektin kannattavuutta
- mallintaa yritystalouden kysymyksiä taulukkolaskentaohjelmalla

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään johdon laskentatoimen peruskäsitteet ja systematiikka, yrityksen ja projektin kannattavuus, katetuottolaskenta, hinnoittelumenetelmät sekä budjetoinnin perusteet.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on oppimisalustassa (itslearning) oleva kurssin sisältö ja siihen liittyvä laskentatoimen perusteiden lukemisto. Lisäksi valitaan opintojakson alussa sopiva e-kirja oppimisen tueksi. Sisältöä luetaan soveltuvin osin.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tehtävät:

Ennakkotehtävä (ei arviointia)
Oppimistehtävä 1 arviointi 1-5/hyl
Oppimistehtävä 2 arviointi 1-5/hyl
Oppimistehtävä 3 arviointi hyv/hyl
Oppimistehtävä 4 (oppimispäiväkirja) arviointi hyv/hyl

Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään, kun opintojakso alkaa 29.10.2024.

Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Oppimistehtävissä on tarkoitus soveltaa teoriaa esimerkiksi omaan työhön liittyen. Excelillä voi tehdä budjetointia, kustannus- ja kannattavuuslaskentaa.

Koska kurssi on laaja, 5 opintopistettä, työmäärä omalla ajalla on yli 100 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 29.10.2024 ja päättyy 3.12.2024. Opintojaksolla on kolme verkkotapaamista, muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen. Ennen opintojakson alkua, käythän tutustumassa ennakkotehtävään itsissä!

Zoom-linkki verkkotapaamisiin: https://turkuamk.zoom.us/j/65018293251

Verkkotapaamisten aikataulu:

Ti 29.10. klo 16-18
Ti 19.11. klo 16-18
Ti 3.12. klo 16-18

Opintojaksolla käsitellään johdon laskentatoimen perusteet, yrityksen ja projektin kannattavuus, katetuottolaskenta, hinnoittelumenetelmät sekä budjetoinnin perusteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät 1-4.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös mahdollinen vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.

Ilmoittautumisaika

02.07.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Sami Nummela
  • Henni Syrjänen
Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ryhmät
  • MMEDTK23V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2023

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata johdon laskentatoimen keinovalikoiman
- tuottaa ja käyttää päätöksentekoa tukevaa laskentainformaatiota
- suunnitella ja seurata projektin kannattavuutta
- mallintaa yritystalouden kysymyksiä taulukkolaskentaohjelmalla

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään johdon laskentatoimen peruskäsitteet ja systematiikka, yrityksen ja projektin kannattavuus, katetuottolaskenta, hinnoittelumenetelmät sekä budjetoinnin perusteet.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on oppimisalustassa oleva kurssin sisältö ja siihen liittyvä laskentatoimen perusteiden lukemisto. Valitaan kurssin alussa sopiva e-kirja oppimisen tueksi Sisältöä luetaan kurssiin soveltuvin osin.

Opetusmenetelmät

Opiskelijakeskeinen oppiminen, oppimistehtävät, etäopetus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alussa. Kurssi on mahdollista suorittaa tehtäväkeskeisesti ilman loppukoetta. Jos kurssiarvosanaa haluaa korottaa, arvosanan korottaminen on mahdollista tenttimällä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopeda, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kirjallisuustentti voidaan järjestää jos tehtäväkeskeinen kurssi ei sovi esimerkiksi aikataulujen vuoksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät annetaan oppimisalustassa (its) kurssin kuluessa.

Oppimistehtävissä on tarkoitus soveltaa teoriaa esimerkiksi omaan työhön liittyen. Excelillävoi tehdä budjetointia, kustannus- ja kannattavuuslaskentaa.

Koska kurssi on laaja, 5 opintopistettä, työmäärä omalla ajalla on yli 100 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata johdon laskentatoimen keinovalikoiman
- tuottaa ja käyttää päätöksentekoa tukevaa laskentainformaatiota
- suunnitella ja seurata projektin kannattavuutta
- tehdä kustannuslaskelman tai budjetin

Opintojaksolla käsitellään johdon laskentatoimen perusteet, yrityksen ja projektin kannattavuus, katetuottolaskenta, hinnoittelumenetelmät sekä budjetoinnin perusteet.

Verkkotapaamiset:
25.10. klo 16-18
8.11. klo 16-18
22.11. klo 16-18

Zoom-linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/61714461899

Viestintäkanava ja lisätietoja

Zoom-verkkatapaamiset (tai Teams), oppimisalusta ja sen viestikanava, sähköposti sami.nummela@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus on perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Opettaja arvioi kurssisuorituksen, kun tehtävät ja oppimispäiväkirja on palautettu.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen, tai ei palauta kurssitehtäviä ja oppimispäiväkirjaa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin (3) tai erittäin hyvin (4) tehtyjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä ja osoittavat syvällistä perehtyneisyyttä aihepiiriin.

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Mediatuotannon koulutus
Opettaja
  • Sami Nummela
Vastuuopettaja

Milla Järvipetäjä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata johdon laskentatoimen keinovalikoiman
- tuottaa ja käyttää päätöksentekoa tukevaa laskentainformaatiota
- suunnitella ja seurata projektin kannattavuutta
- mallintaa yritystalouden kysymyksiä taulukkolaskentaohjelmalla

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään johdon laskentatoimen peruskäsitteet ja systematiikka, yrityksen ja projektin kannattavuus, katetuottolaskenta, hinnoittelumenetelmät sekä budjetoinnin perusteet.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on oppimisalustassa oleva kurssin sisältö ja siihen liittyvä laskentatoimen perusteiden lukemisto. Sopivia kirjoja oppimisen tueksi ovat: Johdon laskentatoimi (Neilimo) TAI Yrityksen laskentatoimi (ikäheimo) TAI Laskentatoimi (Jormakka). Sisältöä luetaan kurssin sisältöön soveltuvin osin.

Opetusmenetelmät

Opiskelijakeskeinen oppiminen, oppimistehtävät, etäopetus.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Sovitaan kurssin alussa.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Innopeda.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät annetaan oppimisalustassa (its) kurssin kuluessa.

Oppimistehtävissä on tarkoitus soveltaa teoriaa esimerkiksi omaan työhön liittyen. Esimerkiksi budjetointia tai kustannusarvioita voi tehdä Excelillä.

Koska kurssi on laaja, 5 opintopistettä, työmäärä omalla ajalla on reilusti yli 100 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata johdon laskentatoimen keinovalikoiman
- tuottaa ja käyttää päätöksentekoa tukevaa laskentainformaatiota
- suunnitella ja seurata projektin kannattavuutta
- tehdä kustannuslaskelman tai budjetin

Opintojaksolla käsitellään johdon laskentatoimen perusteet, yrityksen ja projektin kannattavuus, katetuottolaskenta, hinnoittelumenetelmät sekä budjetoinnin perusteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppitunneille osallistuminen ja aktiivisuus on perusedellytys kurssin hyväksyttävään suorittamiseen. Opettaja arvioi kurssisuorituksen, kun tehtävät ja oppimispäiväkirja on palautettu.

Hylätty (0)

Opiskelija ei osallistu opetukseen, tai ei palauta kurssitehtäviä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osallistuu opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät joiden taso ei ole riittävä suhteessa kurssin vaatimustasoon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa kurssitehtävät, jotka ovat hyvin tehtyjä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osallistuu aktiivisesti opetukseen, sekä palauttaa ajoissa kurssitehtävät, jotka ovat erinomaisesti tehtyjä.