Siirry suoraan sisältöön

Projektin kannattavuus ja budjetointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3221011-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

22.05.2024 - 15.10.2024

Ajoitus

29.10.2024 - 03.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Taideakatemia

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 25

Opettaja

  • Henni Syrjänen

Vastuuopettaja

Henni Syrjänen

Ryhmät

  • MMEDTK24V
    Mediatuotanto, verkko, kevät 2024
  • 29.10.2024 16:00 - 18:00, Projektin kannattavuus ja budjetointi 3221011-3006
  • 19.11.2024 16:00 - 18:00, Projektin kannattavuus ja budjetointi 3221011-3006
  • 03.12.2024 16:00 - 18:00, Projektin kannattavuus ja budjetointi 3221011-3006

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata johdon laskentatoimen keinovalikoiman
- tuottaa ja käyttää päätöksentekoa tukevaa laskentainformaatiota
- suunnitella ja seurata projektin kannattavuutta
- mallintaa yritystalouden kysymyksiä taulukkolaskentaohjelmalla

Sisältö

Opintojaksolla käsitellään johdon laskentatoimen peruskäsitteet ja systematiikka, yrityksen ja projektin kannattavuus, katetuottolaskenta, hinnoittelumenetelmät sekä budjetoinnin perusteet.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on oppimisalustassa (itslearning) oleva kurssin sisältö ja siihen liittyvä laskentatoimen perusteiden lukemisto. Lisäksi valitaan opintojakson alussa sopiva e-kirja oppimisen tueksi. Sisältöä luetaan soveltuvin osin.

Opetusmenetelmät

Luennot, keskustelut, harjoitukset pienryhmissä, yksilö- ja ryhmätehtävät, itsenäinen opiskelu, vertaisoppiminen ja -arviointi, itsearviointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Konstruktiivinen ote eli tiedon rakentelu
Vertaisarvioinnit ja ryhmätyöskentely
Käänteinen luokkahuone (flipped class room) eli ongelmalähtöinen ja ratkaisukeskeinen oppiminen
Innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Neuvottele erikseen opettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson tehtävät:

Ennakkotehtävä (ei arviointia)
Oppimistehtävä 1 arviointi 1-5/hyl
Oppimistehtävä 2 arviointi 1-5/hyl
Oppimistehtävä 3 arviointi hyv/hyl
Oppimistehtävä 4 (oppimispäiväkirja) arviointi hyv/hyl

Kaikki tehtävät ja materiaalit julkaistaan itslearning-alustalla viimeistään, kun opintojakso alkaa 29.10.2024.

Yksi opintopiste vastaa 27 h työskentelyä.
Yhteensä 135 h (5 op).

Oppimistehtävissä on tarkoitus soveltaa teoriaa esimerkiksi omaan työhön liittyen. Excelillä voi tehdä budjetointia, kustannus- ja kannattavuuslaskentaa.

Koska kurssi on laaja, 5 opintopistettä, työmäärä omalla ajalla on yli 100 tuntia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa 29.10.2024 ja päättyy 3.12.2024. Opintojaksolla on kolme verkkotapaamista, muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti ja ryhmissä työskennellen Itslearning-alustaa hyödyntäen. Ennen opintojakson alkua, käythän tutustumassa ennakkotehtävään itsissä!

Zoom-linkki verkkotapaamisiin: https://turkuamk.zoom.us/j/65018293251

Verkkotapaamisten aikataulu:

Ti 29.10. klo 16-18
Ti 19.11. klo 16-18
Ti 3.12. klo 16-18

Opintojaksolla käsitellään johdon laskentatoimen perusteet, yrityksen ja projektin kannattavuus, katetuottolaskenta, hinnoittelumenetelmät sekä budjetoinnin perusteet.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien palauttamista/tekemistä.
Arvioinnin kohteena ovat oppimistehtävät 1-4.
Opintojakso arvioidaan arvosanalla 1-5/hylätty.
Arvosana muodostuu numeraalisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta, johon vaikuttaa myös mahdollinen vertaisarviointi.
Kaikki tehtävät arvioidaan joko numeraalisesti 1-5/hylätty tai hyv/hyl.

Arviointiin vaikuttavat:

a) tehtävänannonmukainen suoritustapa
b) perusteellisuus
c) edellytetyn lähdemateriaalin (suppea-laaja) käyttö
d) analyyttisyys
e) monipuolisuus

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtävä/yksittäinen tehtävä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Harjoitustehtävien vastaukset vastaavat tekoälyn tuottamaa tasoa, eikä omaa pohdintaa ja oivalluksia esitetä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä jakson teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista.