Skip to main content

Workplace CommunicationLaajuus (3 cr)

Code: TE00CK26

Credits

3 op

Objective

After completing the study unit the student is able to
- analyze professional texts in his/her own field and utilize the knowledge in new situations
- produce a factual and consistent written and oral presentation using the source material they acquire
- select the source material in a source critical manner and mark the source entries of the used material
- know how to use language service guides and different layout models as support for writing
- utilize different modes of argumentation
- design and deliver an impressive oral presentation that is suitable for the target audience
- assess own communication and professional interaction skills
- evaluate his/her own communication skills
- take advantage of the received feedback and provide developmental feedback
- assess his/her communicative skills as part of the future professional skills

Content

- analysis, interpretation and writing of professional texts in your field
- factual texts and good general language management
- the basics of research communication
- the construction and illustration of oral presentation
- communication and argumentation
- the self-assessment of own communication skills
- providing and receiving feedback

Enrollment

01.06.2024 - 26.08.2024

Timing

26.08.2024 - 30.11.2024

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Turku University of Applied Sciences

Campus

Kupittaa Campus

Teaching languages
  • Finnish
Seats

30 - 40

Degree programmes
Teachers
  • Anne Antero
  • COS Opettaja
Groups
  • MKEMIK24

Objective

After completing the study unit the student is able to
- analyze professional texts in his/her own field and utilize the knowledge in new situations
- produce a factual and consistent written and oral presentation using the source material they acquire
- select the source material in a source critical manner and mark the source entries of the used material
- know how to use language service guides and different layout models as support for writing
- utilize different modes of argumentation
- design and deliver an impressive oral presentation that is suitable for the target audience
- assess own communication and professional interaction skills
- evaluate his/her own communication skills
- take advantage of the received feedback and provide developmental feedback
- assess his/her communicative skills as part of the future professional skills

Content

- analysis, interpretation and writing of professional texts in your field
- factual texts and good general language management
- the basics of research communication
- the construction and illustration of oral presentation
- communication and argumentation
- the self-assessment of own communication skills
- providing and receiving feedback

Materials

Oppimateriaalina ovat kurssin kirjallinen materiaali, videoluennot, lehtiartikkelit, raporttipohjan käyttöohjeet sekä opiskelijoiden itse valitsema lähdekirjallisuus, tuntimateriaalit ja opiskelijoiden tekeillä olevat ja valmiit oppimistehtävät. Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi Turun amk:n kirjaston tiedonhakijan opasta.

Teaching methods

Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, dialogi, prosessikirjoittaminen, ryhmätyöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.
Osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain lähitunneilla.

Exam schedules

Kurssilla on Dialogitentti ja oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti. Dialogitentti on kaksiosainen, ja suullinen osuus toteutetaan etätunnilla. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti on tehtävissä itsenäisesti koko kurssin ajan, ja siihen valmistaudutaan työtilassa olevan materiaalin avulla. Tentti on osa tehtäväkokonaisuutta, ja sitä ei voi uusia. Tentissä ei ole hyväksymisen alarajaa, vaan tentistä saadut pisteet kerryttävät kokonaispistemäärää.

International connections

Opintojakson aikana kiinnitetään erityistä huomiota vastuullisten viestintä- ja vuorovaikutustaitojen kehittämiseen ja vahvistamiseen ja oikein toimimisen työkulttuuriin. Opintojaksolla käytetään digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen. Lähitunneilla tarvitaan tietokonetta.

Ilmoittautuminen kurssille tarkoittaa sitoutumista kurssin aikatauluihin, kurssin pelisääntöjen noudattamista ja aktiivista ja vastuullista työskentelyä pienryhmän kanssa. Varmistathan, että kurssille osallistuminen on realistista, koska kurssilla ei ole mahdollisuutta yksilöllisiin aikatauluihin. Työt tehdään määräaikoina, niin kuin työelämässä. Jos et ole ehtinyt palauttaa tehtäviäsi kurssin kuluessa, suorituksesi hylätään ja voit osallistua seuraavaan toteutukseen. Seuraavaan toteutukseen tulee ilmoittautua ilmoittautumisaikana. Varaa aikaa toteutukseen tarvittava työaika.

Completion alternatives

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja. Opintojaksoa ei voi suorittaa täysin itsenäisesti.

Student workload

Kokonaistyömäärä on noin 135 tuntia, joka koostuu lähitunneista, tuntitehtävistä, ennakkotehtävistä, itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmässä työskentelystä.

Content scheduling

The course is a professional communication course (not a grammar course) and is intended for students whose native language is Finnish or otherwise have C2-level language proficiency. The course is not an S2 course. It is aimed at engineering students.

Opintojakso on ammatillisen viestinnän kurssi (ei kielioppikurssi), ja se on tarkoitettu äidinkieleltään suomenkielisille tai muuten C2-kielitaitotason omaaville opiskelijoille. Kurssi ei ole S2-kurssi. Jakso on suunnattu vain kemiantekniikan monimuodon insinööriopiskelijoille.

Kurssi järjestetään syyslukukaudella 2024. Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä kurssipaikan säilyttämiseksi. Kurssi toteutetaan lähiopetuksen ja etäopetuksen yhdistelmänä. Lähitunneille osallistuminen on välttämätöntä oppimisen, tiedonkulun ja ryhmätyöskentelyn onnistumisen kannalta. Ensimmäisellä tunnilla muodostetaan kurssin ryhmät ja aloitetaan ryhmätyöskentely. Ryhmätyöskentelyn avulla voidaan jakaa tietoa, taitoa ja kokemuksia, mikä lisää resurssien kestävää käyttöä. Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan aloitustunnin jälkeen, jos opiskelija ei ole osallistunut aloitustunnille tai ei ole muutakaan näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Ohje: Opiskelijan ei tule luovuttaa opettajalle mitään henkilökohtaisia tai arkaluontoisia tietoja (esim. terveystiedot) kurssin yhteydessä.

Opintojaksolla harjoitellaan asiatyylisen ja saavutettavuusvaatimusten mukaisen tekstin tuottamista, lähdemerkintätekniikkaa, yhteiskirjoittamista, kielenhuollon apuvälineiden käyttöä, vuorovaikutustaitoja, keskustelutaitoja ja esiintymistaitoja.

Further information

Kurssilla viestitään oppitunneilla ja ITSissä. Kurssia koskevaan viestintään ei käytetä sähköpostia. Hyvän viestintätavan mukaisesti jokaisen vastuulla on, että kurssia koskevat tiedot (ja kysymykset ja vastaukset) ovat kaikille osallistujille nähtävillä samaan aikaan.

Evaluation scale

H-5

Assessment methods and criteria

Kurssin tehtävät ovat
1. Dialogitentti (opettajan arviointi, vertaisarviointi)
2. Raportti (opettajan arviointi, ryhmän itsearviointi)
3. Suullinen esitys (itse- ja vertaisarviointi)
4. Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti (monivalintatentin automaattinen arviointi).

Yksittäisten tehtävien tekemättä jättäminen ei estä kurssin hyväksymistä, jos vähimmäispistemäärä täyttyy. Tehtävien puuttuminen vaikuttaa kuitenkin merkittävästi arvosanaan. Kiitettävä arvosana edellyttää kaikkien tehtävien tekemistä.

Tehtävistä kertynyt pistemäärä oikeuttaa arvosanaan seuraavasti:
100-90 pistettä, arvosana 5 (edellyttää vähintään 80 %:n läsnäoloa tunneilla ja kaikkien tehtävien määräaikojen noudattamista)
89-80 pistettä, arvosana 4
79-70 pistettä, arvosana 3
69-60 pistettä, arvosana 2
59-50 pistettä, arvosana 1
49 pistettä tai vähemmän, arvosana 0 (hylätty).

Arvosana muodostuu harjoitustehtävien, osallistumisaktiivisuuden, opettajan arvioinnin, itsearvioinnin ja vertaispalautteen perusteella. Tehtäväkohtaiset arviointitaulukot ovat osa tehtäväkuvausta ja saatavilla ITSin työtilassa. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.

Jos suorituksesi valmistuu kurssin päättymisen jälkeen (esimerkiksi täydentämällä kurssia seuraavalla kurssilla), arvosanasi voi olla enintään tyydyttävä T2. Hyvä ja kiitettävä suoritus edellyttävät aikataulun mukaista työsuoritusta.

Opettaja merkitsee opintojakson arvioinnin viimeistään 3 viikkoa kurssin päättymispäivän jälkeen (Kolmeen viikkoon ei lasketa työvapaita).

Assessment criteria, fail (0)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty esimerkiksi tehtävän puuttumisen vuoksi. Opiskelija ei ole osallistunut tuntityöskentelyyn tai ryhmän työskentelyyn lainkaan tai vain hyvin vähän. Pistemäärä on 49 pistettä tai vähemmän.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti tai pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista materiaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn jonkin verran. Opiskelija on osallistunut opintojakson tuntityöskentelyyn satunnaisesti.
Arvosana 1, kun pistemäärä on 50–59.
Arvosana 2, kun pistemäärä on 60–69.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti ja ollut läsnä lähiopetuksessa vähintään 80 % tunneista.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan.
Arvosana 3, kun pistemäärä on 70–79.
Arvosana 4, kun pistemäärä on 80–89.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja edistänyt tavoitteiden saavuttamista.
Opiskelija on osallistunut kurssin tuntityöskentelyyn aktiivisesti ja osoittanut kurssilla erinomaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja opiskelijoiden, sidosryhmien ja opettajan kanssa toimiessaan. Kaikki kurssin tehtävät on tehty ja palautettu määräaikoina. Opiskelija on ollut läsnä lähiopetuksessa vähintään 80 % tunneista.

Enrollment

01.06.2023 - 30.10.2023

Timing

30.10.2023 - 29.12.2023

Number of ECTS credits allocated

3 op

Mode of delivery

Contact teaching

Unit

Engineering and Business

Teaching languages
  • Finnish
Degree programmes
Teachers
  • Anne Antero
Teacher in charge

Anne Antero

Groups
  • MKEMIK23

Objective

After completing the study unit the student is able to
- analyze professional texts in his/her own field and utilize the knowledge in new situations
- produce a factual and consistent written and oral presentation using the source material they acquire
- select the source material in a source critical manner and mark the source entries of the used material
- know how to use language service guides and different layout models as support for writing
- utilize different modes of argumentation
- design and deliver an impressive oral presentation that is suitable for the target audience
- assess own communication and professional interaction skills
- evaluate his/her own communication skills
- take advantage of the received feedback and provide developmental feedback
- assess his/her communicative skills as part of the future professional skills

Content

- analysis, interpretation and writing of professional texts in your field
- factual texts and good general language management
- the basics of research communication
- the construction and illustration of oral presentation
- communication and argumentation
- the self-assessment of own communication skills
- providing and receiving feedback

Evaluation scale

H-5