Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisöviestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: TE00CK26-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.06.2023 - 30.10.2023

Ajoitus

30.10.2023 - 29.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Kemiantekniikan koulutus

Opettaja

  • Anne Antero

Vastuuopettaja

Anne Antero

Ryhmät

  • MKEMIK23
    Kemiantekniikan koulutus
  • 30.10.2023 18:00 - 19:00, Työyhteisöviestintä TE00CK26-3001
  • 02.11.2023 18:00 - 19:00, Työyhteisöviestintä TE00CK26-3001
  • 09.11.2023 18:00 - 19:00, Työyhteisöviestintä TE00CK26-3001
  • 16.11.2023 18:00 - 19:00, Työyhteisöviestintä TE00CK26-3001
  • 23.11.2023 18:00 - 19:00, Työyhteisöviestintä TE00CK26-3001
  • 04.12.2023 18:00 - 19:00, Työyhteisöviestintä TE00CK26-3001
  • 12.12.2023 08:30 - 10:00, Työyhteisöviestintä TE00CK26-3001

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- osaa analysoida oman alansa ammattitekstejä ja käyttää saatua tietoa hyväkseen uusissa tilanteissa
- osaa tuottaa asiatyylisen ja johdonmukaisen kirjallisen ja suullisen esityksen hyödyntäen hankkimaansa lähdeaineistoa
- osaa valita käyttämänsä lähdeaineiston lähdekriittisesti ja merkitä käyttämänsä aineiston lähdemerkinnät
- osaa käyttää kielenhuollon oppaita ja erilaisia kirjoituspohjia kirjoittamisen tukena
- osaa hyödyntää erilaisia argumentoinnin keinoja
- osaa suunnitella ja pitää kohderyhmälle sopivan tavoitteeltaan vaikuttavan esityksen
- osaa kehittää ammatillisia viestintä- ja vuorovaikutustaitojaan
- osaa arvioida omia viestintätaitojaan
- osaa hyödyntää saamaansa palautetta ja antaa kehittävää palautetta
- osaa arvioida viestinnällisiä taitojaan osana tulevaa ammattitaitoaan.

Sisältö

- oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
- asiatyyliset tekstit ja hyvän yleiskielen hallinta
- tutkimusviestinnän perusteet
- suullisen esityksen rakentaminen ja havainnollistaminen
- työelämän puheviestintätilanteet ja argumentointitilanteet
- omien viestintätaitojen arviointi
- palautteen anto ja vastaanotto

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimismateriaali koostuu opettajan laatimista tuntiharjoituksista, videoluennoista ja lukumateriaaleista, opettajan ja opiskelijoiden valitsemasta kirjallisuudesta ja artikkeleista, opettajan laatimasta tenttiharjoittelumateriaalista ja opiskelijoiden tekeillä olevista ja valmiista teksteistä ja esityksistä.
Opintojaksolla käytetään Turun amk:n opintojaksoraporttipohjaa, raporttipohjan käyttöohjeita, Turun amk:n lähdemerkintäohjeistusta, Kotuksen kielitestejä, ohjepankkia ja sanakirjaa.

Opetusmenetelmät

Tutkiva oppiminen, tekemällä oppiminen, uuden sisällön yhdistäminen jo opittuun tietoon, keskustelu, prosessikirjoittaminen, tiimityöskentely, itse- ja vertaisarviointi, reflektointi, lukeminen ja luetun vieminen käytäntöön.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson osasuorituksena on Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti, joka on tehtävissä opiskelijan valitsemana ajankohtana 30.10. ja 29.12.2023 välisenä aikana. Tenttiä ei voi uusia.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Osallistuminen kurssin aloitustunnille on välttämätöntä. Aloitustunnin jälkeen kurssille ei enää oteta uusia opiskelijoita.
Kurssiin sisältyy verkko-ohjausta ja lähiopetusta. Lisäksi kurssilla on videoluentoja, joiden katseluaika on osittain sidottu kurssilla kirjoitettavien tiivistelmien palautuspäiviin. Verkkotunnit ovat vuorovaikutteisia, joten opiskelijoilta edellytetään tuntien aikana puhe- ja kameravalmiutta.
Verkkotunteja ei tallenneta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson voi suorittaa ahot-menettelyllä, jos opiskelijalla on oppimistavoitteisiin sopivaa aiemmin hankittua osaamista ja näyttöä siitä. Kurssille ilmoittaudutaan tavalliseen tapaan kurssin ilmoittautumisaikana. Opiskelijan tulee käynnistää ahot-suoritus viikon kuluessa kurssin alkamisesta ottamalla yhteyttä opettajaan ja sopimalla ohjauskeskusteluaika.
Ahot-suorituksen käsittelyaika on kaksi viikkoa, ja suorituksen tarkistaa kurssin vastuuopettaja.

Hyväksilukuanomus tehdään koulutusvastaavalle, kun opiskelija on aiemmin suorittanut korkeakoulussa vähintään saman laajuisen ja saman sisältöisen opintojakson.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ryhmätehtävät
- Viestinnän raportti ja ryhmätyöskentelyn arviointi
- Tuntitehtäviä pienryhmissä
Yksilötehtävät
- Tiivistelmät (reflektiot kirjallisuudesta, luentovideoista ja harjoitustehtävistä)
- Vaikuttava puhe ja palautekeskustelu
- Oikeakielisyys ja lähdemerkinnät -tentti

Osaan tehtävistä on tehtäväkuvauksessa esitetty vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Sisällön jaksotus

Opettaja hyväksyy ilmoittautumiset noin viikkoa ennen kurssin alkua ja lähettää opiskelijoille sähköpostiviestin kurssin aloituksesta. Hyväksymisen myötä opiskelija saa oikeudet kurssin ITS-työtilaan. Työtila täydentyy kurssin edetessä, ja muutokset toteutussuunnitelmassa tai aikataulussa ovat mahdollisia myöhemminkin. Opintojaksoon sisältyy läsnäolopakollisia tunteja, joihin opiskelijan edellytetään sitoutuvan. Opintojakso ei sovellu kokonaan verkossa tai täysin itsenäisesti suoritettavaksi.

Opintojakson aikana harjoitellaan oikeakielisyyttä, tiivistävää kirjoittamista, asiatyylisen lähteisiin pohjautuvan raportin kirjoittamista, kirjoituspohjien käyttöä ja yhdessä kirjoittamista. Tavoitteena on myös harjoitella Kotuksen tarjoamia kielenhuollon aineistojen, ohjepankin ja sanakirjan käyttöä. Esiintymis- ja vuorovaikutustaitoja vahvistetaan pitämällä tavoitteeltaan vaikuttava suullinen esitys, jonka yhteydessä harjoitellaan keskustelu- ja palautteenantotaitoja. Pääpaino on vastaanottajalähtöisessä ja havainnollistavassa viestinnässä.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Kurssilla viestitään ensisijaisesti tunneilla ja toissijaisesti ITSissä, jotta kaikki kurssia koskeva tieto on saatavilla kaikille opiskelijoille samanaikaisesti ja samansisältöisenä. Sähköpostia käytetään vain akuuttien tilanteiden hoitamiseen ja ei-julkisia tietoja sisältävään viestittelyyn. Opiskelijan ei tule antaa opettajalle henkilökohtaisia tietoja, kuten terveystietoja.

Verkkotuntien jälkeen on varattu aikaa kysymyksille ja yksilöohjaukseen.
Kurssin lopussa opiskelijoilla on mahdollisuus varata palautekeskusteluaika sellaisia tehtäviä varten, joista ei ole saanut palautetta kurssin aikana. Palaute on aina kasvokkainen keskustelutilaisuus. Vaikuttavasta puheesta voi saada palautetta, jos opiskelija on säilyttänyt videon esityksestä.

Ilmoita opintojakson alussa opettajalle sähköpostitse, jos koulusivistyskielesi on ruotsi. Opintojakson arvosana merkitään silloin kaksiosaisena (kirjallinen ja suullinen).

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla noudatetaan jatkuvaa arviointia ja arviointi on opiskelijan nähtävillä ITSin arviointiportfoliossa.
Oppimistehtävät kerryttävät pistemäärää, joka voi olla enintään 100 pistettä. Hyväksymisehtona on, että pakolliset tehtävät (vaikuttava puhe ja palautekeskutselu sekä raportti ja siihen liittyvä itse- ja vertaisarviointi on tehty) ja tehtyjen tehtävien yhteispistemäärä on vähintään 50 pistettä. Muut tehtävät kerryttävät pistemäärää.
Arvosana 5 edellyttää aina, että kaikki tehtävät on tehty määräaikoina.

Pisteet oikeuttavat arvosanaan seuraavasti:
100-90 pistettä, as. 5
89-80 pistettä, as. 4
79-70 pistettä, as. 3
69-60 pistettä, as. 2
59-50 pistettä, as. 1
49 pistettä tai vähemmän, as. 0

Kunkin tehtävän arviointikriteerit ovat saatavilla ITSissä tehtäväkuvauksen yhteydessä.
Arviointimenetelminä käytetään opettajan arviointia, itsearviointia ja vertaisarviointia.
Opettaja merkitsee tehtäväkohtaiset pisteet ITSin arviointiportfolioon kahden viikon kuluessa tehtävän viimeisestä palautuspäivästä. Kurssin kokonaisarviointi valmistuu 2-3 viikkoa kurssin päättymisen jälkeen. Tässä ilmoitetut aikarajat eivät koske (asiallisen syyn vuoksi) myöhässä palautettuja tehtäviä tai opettajan täydennettäväksi lähettämiä tehtäviä. Opettaja lähettää viestin ITSissä, kun arvosanat on rekisteröity Peppiin.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole palauttanut tehtäviä määräajassa tai hyväksymisehdot eivät täyty. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn hyvin vähän tai ei ollenkaan. Pistemäärä on 49 pistettä tai vähemmän.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt tehtävissä ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti ja tehtävissä on puutteita. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän.
Arvosana on 1, kun pistemäärä on 50-59.
Arvosana on 2, kun pistemäärä on 60-69.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on suorittanut oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Tehtävät on suoritettu asianmukaisesti, ja niissä on omaa oivallusta. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti, mikä ilmenee vertaisarvioinnissa ja tuntiaktiivisuudessa.
Arvosana on 3, kun pistemäärä on 70-79.
Arvosana on 4, kun pistemäärä on 80-89.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät hyväksymisehtojen mukaisesti, palauttanut tehtävät määräaikoina, saavuttanut oppimistavoitteet kiitettävästi ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin ja lähteisiin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn, osallistunut hyvin aktiivisesti yhteiseen työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista, mikä ilmenee vertaisarvioinnissa ja tuntiaktiivisuudessa. Pistemäärä on 90-100.