Kliininen kemia 3Laajuus (5 op)
Tunnus: TH00CO64
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa immunokemiallisten reaktioiden ja analyysimenetelmien periaatteita ja niiden sovelluksia kliinisessä kemiassa. Opiskelija tuntee erikoiskemian tutkimuksia ja keskeisiä analyysimenetelmiä. Opiskelija tietää tavallisimmat kliinisen kemian analyysien laadunhallinnassa käytettävät standardit ja laadunvarmistuksen parametrit, laboratorioiden laadunhallinnan keinot, niiden merkityksen ja käytön. Opiskelija osaa hyödyntää erikoisalan tieteellistä tutkimustietoa työssään.
Sisältö
- Immunokemialliset menetelmät ja niiden sovellukset
- Tavallisimmat hormoni-, lääkeaine-, myrkytys- ja päihteiden käyttöön liittyvät näytteet ja tutkimukset sekä vitamiini- ja syöpämerkkiainetutkimuksia
- Vastasyntyneen synnynnäisten aineenvaihduntasairauksien seulonta
- Analyysien tulosten luotettavuuden arviointi ja vastausten välittäminen asiakkaille
- Laboratoriotulosten arviointi ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet
- Kliinisten laboratorioiden laatustandardit ja laadunvarmistuksen parametrit
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
23.01.2025 - 28.04.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuntoutus, suun terveydenhoito ja diagnostiset palvelut
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Bioanalyytikkokoulutus
Opettaja
- Heidi Kalve
Ryhmät
-
PBIOS23BBioanalyytikko (AMK), S23B
-
PBIOS23ABioanalyytikko (AMK), S23A
Tavoitteet
Opiskelija osaa immunokemiallisten reaktioiden ja analyysimenetelmien periaatteita ja niiden sovelluksia kliinisessä kemiassa. Opiskelija tuntee erikoiskemian tutkimuksia ja keskeisiä analyysimenetelmiä. Opiskelija tietää tavallisimmat kliinisen kemian analyysien laadunhallinnassa käytettävät standardit ja laadunvarmistuksen parametrit, laboratorioiden laadunhallinnan keinot, niiden merkityksen ja käytön. Opiskelija osaa hyödyntää erikoisalan tieteellistä tutkimustietoa työssään.
Sisältö
- Immunokemialliset menetelmät ja niiden sovellukset
- Tavallisimmat hormoni-, lääkeaine-, myrkytys- ja päihteiden käyttöön liittyvät näytteet ja tutkimukset sekä vitamiini- ja syöpämerkkiainetutkimuksia
- Vastasyntyneen synnynnäisten aineenvaihduntasairauksien seulonta
- Analyysien tulosten luotettavuuden arviointi ja vastausten välittäminen asiakkaille
- Laboratoriotulosten arviointi ja siihen liittyvät keskeiset käsitteet
- Kliinisten laboratorioiden laatustandardit ja laadunvarmistuksen parametrit
Oppimateriaalit
Ilmoitettu itslearning -oppimisalustalla. Oppikirjaa ei tarvitse hankkia.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus lähi- ja/tai etätapaamisina, itsenäiset oppimistehtävät yksin ja ryhmässä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla käytetään käänteinen luokkahuone -menetelmää, jossa tiedon omaksuminen ja opiskelu tapahtuu itsenäisesti kotona, jonka jälkeen kontaktiopetuksessa tietoa sovelletaan ja syvennetään.
Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta ongelmanratkaisijana ja työskennellään eri kokoisissa ryhmissä hankkien ja soveltaen alalla tarvittavaa tietoa. Opintojakson sisältöjä ja toteutusta voidaan muokata ja täsmentää opiskelijoiden kiinnostusten ja tarpeiden pohjalta.
Opintojaksopalaute kerätään opintojakson päättyessä. Toteutuksen aikana pyritään huomioimaan opiskelijoiden toiveet ja tarpeet.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on 135 h.
- Lähitapaamisten osuus noin 30 %
- Itsenäisen työskentelyn osuus noin 70 %
Itsenäinen työskentely koostuu mm. seuraavista osista
- Tapaamisiin valmistavat tai oppimista mittaavat tehtävät itslearning -oppimisalustalla
- Artikkelitehtävä
- Muut kirjalliset tehtävät
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla perehdytään kliinisen kemian tutkimuksiin, harjoitellaan tiedonhakua, tieteellisen tiedon hyödyntämistä ja siitä viestimistä kirjallisen ja suullisen viestinnän keinoin.
Opintojaksolla järjestetään mahdollisuuksien mukaan tutustumiskäynti/vierailu alan yritykseen.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Edeltävyysehdot
Kliininen kemia 1 ja 2 sekä niihin liittyvät laboraatiot on oltava suoritettuina. Opiskelijan velvollisuutena on tarkastaa, että edeltävyysehdot täyttyvät ennen opintojaksolle ilmoittautumista.
Muut järjestelyt
Tapaamisissa ja vierailukäynnillä on läsnäolovelvollisuus. Korvaava suoritus sovitaan ohjaavan opettajan kanssa ja se riippuu kunkin tapaamisen luonteesta ja teemasta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0/1-5.
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu pistareiden arvosanasta (2/3) ja artikkelitehtävän arvosanasta (1/3).
Arvosana muodostuu pistareista (noin 4-5 kpl) ja artikkelitehtävästä. Kaikkien pistareiden pisteet lasketaan yhteen ja niistä muodostuu pistareiden kokonaisarvosana. Yli 90 % maksimipisteistä K5, yli 80 % H4, yli 70 % H3, yli 60 % T2, yli 50 % T1. Yksittäisiä pistareita ei voi uusia, eikä yksittäisille pistareille ole hyväksymisrajaa. Mikäli pistareiden yhteenlaskettu pistemäärä on alle 50 % maksimipisteistä, uusitaan pistarit loppukokeena x.x.2025 (1. uusinta), jossa tentitään kaikkien pistareiden sisältöalue yhdellä kertaa. 2. uusintamahdollisuus on x.x.2025. Jälkimmäisenä uusintakoepäivänä on mahdollista korottaa pistareiden arvosanaa loppukokeen muodossa.
Hylätyn kokeen uusintaan ei tarvitse ilmoittautua. Korotukseen ilmoittaudutaan sähköpostilla.
Muut oppimistehtävät arvioidaan hyväksytty/täydennettävä. Kaikki oppimistehtävät tulee olla hyväksytty ja poissaolot korvattu opintojakson suorittamiseksi.
Hylätty (0)
Tiedot
• Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
• Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
• Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot
• Jättää annetut tehtävät tekemättä.
• Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
• Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet
• Ei vastaanota eikä anna palautetta.
• Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
• Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
• Käyttäytyy epäammatillisesti.
• Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tiedot
• Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
• Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot
• Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
• Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
• Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
• Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
• Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
• Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Tiedot
• Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
• Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
• Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot
• Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
• Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä.
• Ratkaisee ongelmia.
Asenteet
• Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
• Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
• Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
• Käyttäytyy ammatillisesti.
• Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Tiedot
• Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
• Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
• Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot
• Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
• Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
• Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja.
Asenteet
• Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä.
• Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
• Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
• Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
• Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
• Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
• Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.