Aikuissosiaalityön työmenetelmätLaajuus (5 op)
Tunnus: 7081167
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 17.01.2024
Ajoitus
18.01.2024 - 16.02.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaarina Rajala
- Anssi Lähde
Ryhmät
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki:Edita.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki:Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) .
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro.
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P. & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys.STM raportteja ja muistioita 2019:41.
Zehner, M. (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Englanniksi
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op (ennakkotehtävät on palautettava opintojakson päättymiseen mennessä)
Oppimistehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
18.1. 2024 klo 16-18: Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Arvioitavan oppimistehtävän ohjeistus. Itsenäisen työskentelyn ja ennakkotehtävien ohjeet. /KR, AL (läsnäolovelvollisuus), Tiina Laakso ja Sirppa Kinos (ja Meeri Rusi).
25.1. 2024 klo16-18: Palveluohjaus (myös ennakkotehtävä) KR
1.2.2024 klo 16-18:Toipumisorientaatio (myös ennakkotehtävä) / KR
8.2.2024 klo16-18: Itsenäinen työskentely:RAI -verkkokurssit/vanhussosiaalityö (itsenäiset tehtävät)
15.2.2023 klo 16-18 Yhden oman etukäteen valitun menetelmän esittely (PP-esitys, palautus 13.2. klo 16) pienryhmälle KR. (läsnäolovelvollisuus) Katso oppimistehtävän ohjeistus. Oppimistehtävän palautus 16.2.2024
HUOM! Lisäksi:
Webinaari Näkökulmia sosiaalisen kuntoutuksen moniulotteisuuteen 14.2. klo 9-12 (osallistujamäärä on ilmoitettava aloituspäivänä)
https://www.sosiaalialanamkverkosto.fi/verkostopaivat-ja-seminaarit/
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavan oppimistehtävän 3 op (hyl, T1-K5) 1. palautus 16.2.2024 ja 2. palautus on 12.8.2024.
Ennakkotehtävät/itsenäiset tehtävät (hyl./hyv.) on palautettava viimeistään opintojakson päättymiseen mennessä (16.2.2024 mennessä).
Läsnäolovelvollisuus (ks. edellä).
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
30.08.2023 - 27.09.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Riina Riihimäki
- Liisa Pirinen
- Kaarina Rajala
Ryhmät
-
PSOSK21VSosionomi (AMK), Salo, verkko K21
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki:Edita.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki:Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) .
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro.
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P. & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys.STM raportteja ja muistioita 2019:41.
Zehner, M. (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op (ennakkotehtävät on palautettava opintojakson päättymiseen mennessä)
Oppimistehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
30.8.2023 klo 8-10 zoom: https://turkuamk.zoom.us/j/67341174006 : Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys.Itsenäinen työskentely: THL:n RAI-verkkokurssit 1 ja 2, joista todistukset palautetaan Itslearning -palautuslaatikkoon. / LP, KR (läsnäolovelvollisuus)
6.9. 2023 klo 8-10: Palveluohjaus /LP
13.9.2023 klo 8-10:Toipumisorientaatio / KR
20.9.2023 klo 8-10 Yhden oman etukäteen valitun menetelmän esittely (PP-esitys, palautus 19.9.) pienryhmälle/LP ja KR. (läsnäolovelvollisuus) Katso oppimistehtävän ohjeistus. Oppimistehtävän palautus 27.9.2023
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävän 3 op.(hyl, T1-K5) 1. palautus 27.9.2023 ja 2. palautus on 30.03.2024.
Ennakkotehtävät (hyl./hyv.) on palautettava opintojakson päättymiseen mennessä.
Läsnäolovelvollisuus (ks. edellä).
Hylätty (0)
Arviointikriteerit - hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
Ilmoittautumisaika
02.06.2023 - 29.08.2023
Ajoitus
29.08.2023 - 24.10.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Liisa Pirinen
- Kaarina Rajala
Ryhmät
-
PSOSTK21Sosionomi (AMK), Turku, K21
-
PSOSTS21Sosionomi (AMK), Turku, S21
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) uudempi painos paperikirjana
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Helsinki: Sanoma Pro.
Karjalainen, Anna Liisa (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Jyväskylä: PS-kustannus.
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Luku teoksesta pdf-muodossa (Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä)
TIEKARTTA 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
-
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op (ennakkotehtävät on palautettava opintojakson päättymiseen mennessä)
Oppimistehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Toteutuu tiistaisin
29.8.2023 klo 9-11.30: Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Oman käyttöteorian rakentaminen / LP, KR (läsnäolovelvollisuus)
5.9.2022 klo 9.00 -14.00 Palveluohjaus, /LP
klo 14-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
19.9.2022 Linnankatu 9 B 14, 2.krs., klo 8-9.45 tutustuminen Kulttuuripajatoimintaan (SosPed), (läsnäolovelvollisuus)
klo 12-14 Toipumisorientaatio/KR
klo 14-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
3.10.2022 Klo 9.00-16.00 Itsenäinen työskentely ja RAI -oppimistehtävä/vanhussosiaalityö
17.10.23 Klo 9-14 Valitun menetelmän esittely, menetelmämessut /LP. KR (läsnäolovelvollisuus)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävän 3 op.(hyl, T1-K5) 1. palautus 20.10.2023 ja 2. palautus on 17.04.2024.
Ennakkotehtävät (hyl./hyv.) on palautettava opintojakson päättymiseen mennessä.
Läsnäolovelvollisuus (ks. edellä).
Hylätty (0)
Arviointikriteerit - hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2022 - 24.01.2023
Ajoitus
10.01.2023 - 10.02.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 39
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaarina Rajala
- Liisa Pirinen
Ryhmät
-
PSOSS20VSosionomi (AMK), Turku, verkko S20
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki:Edita Publishing.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki:Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) .
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Helsinki:Prosanoma.
Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki:PS-kustannus.
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. PS-kustannus. Helsinki:Otava.
Näkki, P. & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys.STM raportteja ja muistioita 2019:41.
Zehner, M. (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautus 17.2.2023, toinen ja kolmas palautuspäivä 28.4. 2023 ja 11.8.2023.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Verkko-oppinen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op
Oppimistehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Toteutuu tiistaisin klo 16-18
17.1.2023 Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys / LP, TL,MV linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/61606475974
24.1.2023 Palveluohjaus /LP
31.1.2023 Itsenäinen työskentely: THL:n RAI-verkkokurssit 1 ja 2, joista todistukset palautetaan Itslearning -palautuslaatikkoon. Toipumisorientatiosta itsenäinen tehtävä. Palatutus samoin kuin edellinen. /KR
7.2.2023 Yhden oman etukäteen valitun menetelmän esittely (PP-esitys) pienryhmälle/LP. Katso oppimistehtävän ohjeistus. Oppimistehtävän palautus 10.2.2023
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakso toteutuu Its-learning ympäristössä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen verkko-tapaamisiin, tehtävän purkuun ja ennakkotehtävien tekeminen 2op (hyväksytty/hylätty)
Oppimistehtävä 3 op (hyl, T1-K5)
Hylätty (0)
Arviointikriteerit - hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
Ilmoittautumisaika
11.04.2022 - 01.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 25.09.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 65
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kaarina Rajala
- Liisa Pirinen
- Tiina Laakso
Vastuuopettaja
Tiina Laakso
Ryhmät
-
MSOSSS20Sosionomi, monimuoto, Salo
-
PSOSTS20Sosionomi (AMK), Turku, S20
-
MSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, monimuoto, K20
-
PSOSTK20Sosionomi (AMK), Turku, K20
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita Publishing.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) uudempi painos paperikirjana
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Prosanoma.
Karjalainen, Anna Liisa (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. PS-kustannus. Otavan kirjapaino, Keuruu.
Näkki, P & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Luku teoksesta pdf-muodossa (Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä)
TIEKARTTA 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Videoita: (tarkistettava linkit)
Hyvän ohjauksen rakentuminen
Pienryhmäohjaus
Minä verkko-ohjaajana
Monialainen ohjaus
+ opiskelijan oppimistehtävään käyttämä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Oppimistehtävä
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jaksoon liittyvän oppimistehtävän palautus 19.9.2022 (19.10.22 ja 15.1.23)
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Tutkiva oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä.
Lähiopetus 1 op hyväksytty / hylätty. Pakollinen läsnäolo 100 %
Oppimistehtävä 4 op. Aikuistyön menetelmällisyys.. Tehtävä löytyy itslearningin oppimisalustalta. Arvioidaan T1-K5.
Sisällön jaksotus
Toteutuu maanantaisin
29.8.2022 klo 9.00 - 14.00 Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Oman käyttöteorian rakentaminen / TL, KR
klo 14-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
5.9.2022 klo 9.00 -13.00 Palveluohjaus /TL, Toipumisorientaatio /KR
klo 13-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
12.9.2022 klo 9.00 -13-00 Lähiopetus zoomin välityksellä verkossa.. Sosiaaligerontologinen työ, KR, TL
klo 13-16 Oppimistehtävän työstäminen, itsenäinen työskentely.
19.9.2022 klo 10.00-14.00 Oman käyttöteorian jakaminen TL, KR
Oppimistehtävä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Oppimistehtävä 1-5
Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyväksytty / hylätty
Hylätty (0)
Arviointikriteerit - hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
Ilmoittautumisaika
02.12.2021 - 18.01.2022
Ajoitus
11.01.2022 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 25
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Anne Merta
- Tiina Laakso
Vastuuopettaja
Anne Merta
Ryhmät
-
PSOSS19VSosionomi, verkko, Turku
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä.
Sisältö
- palveluohjauksen menetelmät
- valtaistavat menetelmät
- narratiiviset menetelmät
- dialogisuus asiakastyössä
- kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Edita Publishing.
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) uudempi painos paperikirjana
Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Prosanoma.
Karjalainen, Anna Liisa (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. PS-kustannus.
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. PS-kustannus. Otavan kirjapaino, Keuruu.
Näkki, P & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Luku teoksesta pdf-muodossa (Ohjaus keskusteluun perustuvana menetelmänä)
TIEKARTTA 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖN RAPORTTEJA JA MUISTIOITA 2019:41
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa: https://www.theseus.fi/handle/10024/226365
Videoita: (tarkistettava linkit)
Hyvän ohjauksen rakentuminen
Pienryhmäohjaus
Minä verkko-ohjaajana
Monialainen ohjaus
+ opiskelijan oppimistehtävään käyttämä kirjallisuus
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Pienryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Oppimistehtävän palautus 15.2.2022, toinen palautuspäivä 30.4.2022
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op
Oppimistehtävä 3 op
Sisällön jaksotus
Toteutuu tiistaiaamuisin klo 8.00-10.00
linkki 11.1.2022 opetukseen https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744. Jatkossa linkki löytyy myös Itsistä.
11.1.2022 Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys. Oman käyttöteorian rakentaminen./ TL, AM
18.1.2022 Menetelmäverstas: Palveluohjaus / TL (linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719)
25.1.2022 Menetelmäverstas: Aikuistyö esim. päihde- ja mielenterveys / AM (linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744)
1.2.2022 Menetelmäverstas: Seniori- ja vanhustyön menetelmiä ja gerontologinen sosiaalityö / AM (Linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744)
8.2.2022 Oman käyttöteorian jakaminen / TL, AM (linkki https://turkuamk.zoom.us/j/9127797744
Oppimistehtävän palautus 15.2.2022, toinen palautuspäivä 30.4.2022
Viestintäkanava ja lisätietoja
Jakso toteutuu Its-learning ympäristössä
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen verkko-tapaamisiin ja ennakkotehtävien tekeminen 2op (hyväksytty/hylätty)
Oppimistehtävä 3 op (hyl, T1-K5)
Hylätty (0)
Arviointikriteerit - hylätty (0)
Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.