Siirry suoraan sisältöön

IPRLaajuus (5 op)

Tunnus: TE00CP59

Laajuus

5 op

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 08.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 16.02.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Kaisa Sorsa
  • Heidi Salokangas
Ryhmät
  • OSVATES23
    Vastuullisuus tekstiili- ja muotialalla

Oppimateriaalit

Luennoitsijoiden tarjoama kurssimateriaali ItsLearningissä.

Opetusmenetelmät

luennot, harjoitustyöt ja itsenäinen työskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei ole.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

tekemällä oppiminen, käänteinen oppiminen, innovaatiopedagogiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus yhteensä 135 tuntia, josta 30 tuntia on luentoja ja käytännön harjoituksia ja 105 tuntia itsenäistä työskentelyä yksin ja ryhmässä.

Vain verkko-opetus_

8.1.2024 16:15 - 20:00;
15.1.2024 18:00- 20:00;
22.1.2024 16:15 - 20:00;
29.1.2024 18:00 - 20:00;
5.2. 2024 16:15: 20:00

Sisällön jaksotus

Opintojakson tavoitteena on perehtyä immateriaalioikeuksiin eli aineettomiin oikeuksiin (tavaramerkki, mallioikeus, patentti, tekijänoikeus) tekstiilialan liiketoiminnan näkökulmasta. Opintojaksolla tarkastellaan,
- mitä tavaramerkki/mallioikeus/hyödyllisyysmallioikeus
/patentti/tekijänoikeus tarkoittaa,
- miten immateriaalioikeus syntyy, lakkaa olemasta
- mitä oikeuksia oikeudenhaltijalla on,
- miten oikeuksia siirretään (esim. oikeuksien siirtäminen (lisenssivalmistus), myyminen)
- miten oikeuden toteutumista valvotaan,
- mitä oikeuksien rikkomisesta seuraa.

Esimerkkejä aineettomien oikeuksien hyödyntämisestä tekstiilialalla: esim. tavaramerkit brändin rakentamisessa (arvolupaus), markkinoinnissa, lisenssivalmistuksessa yms.

Suunnittelijan näkökulma: Suunnittelija työsuhteessa, miten suunnittelijan luomia teoksia voidaan käyttää yritystoiminnassa; miten suunnittelijan luomia tuotoksia voidaan jälkijäteen muokata?

Valokuvaajan tekijänoikeudet: kuvien käyttö suunnittelutyössä (oma käyttö / jakaminen).

Patenttien hyödyntäminen ja patenttitietokannat.

Viestintäkanava ja lisätietoja

ItsLearning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimispäiväkirja, oman toiminnan kannalta immateriaalioikeuksia koskeva kirjallinen työ, tekijänoikeustesti Hyväksytty/hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Suomeksi
Käytäntö
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti

Raportointi
Jonkin verran aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelua ja valintojen perustelua (jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja soveltaminen.
Tyydyttävä valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen.
-> Oppimispäiväkirja osoittaa pyrkimystä kriittiseen ajatteluun ja osin aktiivisuutta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Käytäntö
- suunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista itsenäisesti
- hyödyntää ja soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteita

Raportointi
Kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu.(jaetut ja omat materiaalivalinnat)
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen soveltaminen.
Selkeä ja looginen valittujen asioiden, johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien esittäminen.
->Oppimispäiväkirja osoittaa vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käytäntö
- sunnittelee ja toteuttaa työn itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissa vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittvyiä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta

Raportointi
Laaja ja kattava aiheeseen kuuluvan tiedon tarkastelu ja valintojen perustelu (jaetut ja omat materiaalivalinnat).
Asioiden ymmärtäminen ja monipuolinen sekä kriittinen soveltaminen:
Selkeä ja looginen keskeisten asioiden esittäminen, monipuolinen johtopäätösten ja oman pohdinnan esittäminen. Teorian soveltaminen käytäntöön ja käytännön esimerkkien selkeä esittäminen.
-> Oppimispäiväkirja osoittaa erinomaista, vahvaa kriittistä ajattelua ja aktiivisuutta.