Siirry suoraan sisältöön

Valmiudet korkeakouluopintoihinLaajuus (5 op)

Tunnus: YK00BH15

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Ilmoittautumisaika

01.08.2024 - 15.09.2024

Ajoitus

05.09.2024 - 21.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Leena Hämölä-Glorioso
  • Aaro Mustonen
  • Ana Kupri-Karenmaa
Ryhmät
  • PENERS24
    Energy and Environmental Engineering, S24
  • PIMES24
    Industrial Management and Engineering S2024
  • PMECES24
    Bachelor of Engineering, Mechanical Engineering

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 09.01.2024

Ajoitus

09.01.2024 - 26.01.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 24

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Noora Hämäläinen
  • Sirpa Rajala
Ryhmät
  • VALMEK24A
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, Terhy

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Erilaiset verkkosivut
- Opettajien oma materiaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu lähitoteutuksena Kupittaan kampuksella. Opinnot sisältävät itsenäistä työskentelyä sekä ryhmässä tapahtuvaa itsenäistä työskentelyä. Oppimisympäristönä hyödynnetään itslearning-verkko-oppimisympäristöä, Office 365 -työkaluja ja erilaisia internet-lähteitä.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojakso sisältää lähiopetusta, ryhmätyöskentelyä muiden opiskelijoiden kanssa ja itsenäistä etäopiskelua. Opetusta on arkipäivisin klo 8–15 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun tarvitaan tietokone, internet-yhteys, muistiinpanovälineet (kynä, kumi, vihko).

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen pari- ja pienryhmätyöskentelynä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Lähiopetusta opettajan johdolla ma - to klo 9.00 - 11.30.
Ryhmätyöskentelyä pienryhmissä ja/tai asiantuntijaluentoja ma - to klo 12.30 - 15.00.
Perjantaisin itsenäistä etäopiskelua.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa orientaatiopäivällä 9.1.2024.

Opintojaksolla tutustutaan korkeakouluopiskeluun ja korkeakoulun digitaaliseen toimintaympäristöön ja opiskelussa käytettäviin digityökaluihin. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja.

Suomen kielen opinnoissa tutustutaan korkeakouluopintoihin liittyvään kieleen ja sanastoon, joihinkin kielen perusrakenteisiin sekä opiskelijaa kiinnostavan alan peruskäsitteisiin.

Teema 1: Korkeakoulujärjestelmä ja korkeakouluopiskelu Suomessa
Teema 2: Tekstilajeja ja tiedonhakua
Teema 3: Terveys- ja hyvinvointiala

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi kerrotaan tarkemmin opintojakson alussa.

Opintojakson arvioitavat tehtävät
-Kirjoitustehtävät (referaatti ja esseetyyppinen teksti)
-Kielioppitehtävät (nesessiivirakenne, lausetyypit, objekti)
-Keskustelu opiskelijoiden lukemista asiateksteistä
-PowerPoint-esitys ammattialan sisällöstä

Opettaja arvioi tehtävät pisteytyksellä 0-2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Opintojakson hyväksytty suorittaminen vaatii vähintään 60 % läsnäoloa tunneilla kampuksella.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Ilmoittautumisaika

12.09.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.01.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 30

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Tiina Hirard
  • Sirpa Rajala
Ryhmät
  • VALMEK24B
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille, TELI

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Erilaiset verkkosivut (esim. Ammattinetti, Tekniikan kutsu, MyTech)
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opintojakso alkaa orientaatiopäivällä 8.1.2024.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti liiketalouden ja eri tekniikan alojen korkeakouluopintoihin ja osaamistarpeisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1: Korkeakouluopiskelu Suomessa
Yhteensä n. 51 h, joista verkkotapaamisia n. 12 h

- Osallistuminen orientaatiopäivään
- Tekstinymmärtämistehtävä: opiskelu korkeakoulussa
- Käsitteiden määrittely: opiskelu korkeakoulussa
- Monivalintatehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa
- Kirjoitustehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa ja omat vahvuudet
- Kielioppitehtävä: nesessiivirakenteet
- Ryhmätehtävä: muistiinpanojen laatiminen asiatekstistä
- Monivalintatehtävä: korkeakoulujärjestelmä
- Keskustelu korkeakouluopiskelusta ja osaamistarpeista työelämässä

TEEMA 2: Tekstilajeja ja tiedonhakua
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Blogiteksteihin tutustuminen: opiskelu- ja uratarinoita omalta alalta
- Tiedonhakutehtävä
- Referaatti
- Kielioppitehtävä: objektin sijat
- Keskustelu erilaisista ammatillisista teksteistä

TEEMA 3: Ammattialat
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Kielioppitehtävä: lausetyypit
- Tekstinymmärtämistehtävä: ammattialat
- PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta
- Keskustelu ammattialoista

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan valmentavan koulutuksen digitaaliseen toimintaympäristöön ja opiskelussa käyttäviin digityökaluihin. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja. Suomen kielen opinnoissa tutustutaan korkeakouluopintoihin liittyvään kieleen ja sanastoon, joihinkin kielen perusrakenteisiin sekä opiskelijaa kiinnostavan alan peruskäsitteisiin.

VKO 2: Korkeakouluopiskelu Suomessa
VKO 3: Tekstilajeja ja tiedonhakua
VKO 4: Ammattialat

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
Teema 1: Kirjoitustehtävä korkeakouluopiskelusta; Kielioppitehtävä nesessiivirakenteista; Keskustelu korkeakouluopinnoista
Teema 2: Referaatti asiatekstistä tai videosta; Keskustelu opiskelijoiden lukemista asiateksteistä
Teema 3: Kielioppitehtävä lausetyypeistä; PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta; Keskustelu ammattialoista

Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–13 p = 3;
14–15 p = 4;
16–18 p = 5

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Ilmoittautumisaika

05.08.2023 - 03.09.2023

Ajoitus

04.09.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Aaro Mustonen
  • Ana Kupri-Karenmaa
Ryhmät
  • PENERS23
    Energy and Environmental Engineering, S23

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

09.09.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 27.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

18 - 30

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Tiina Hirard
  • Sirpa Rajala
Ryhmät
  • VALMEK23
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Erilaiset verkkosivut (esim. Ammattinetti, Tekniikan kutsu, MyTech)
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opintojakso alkaa orientaatiopäivällä 9.1.2023.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti liiketalouden ja eri tekniikan alojen korkeakouluopintoihin ja osaamistarpeisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1: Korkeakouluopiskelu Suomessa
Yhteensä n. 51 h, joista verkkotapaamisia n. 12 h

- Osallistuminen orientaatiopäivään
- Tekstinymmärtämistehtävä: opiskelu korkeakoulussa
- Käsitteiden määrittely: opiskelu korkeakoulussa
- Monivalintatehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa
- Kirjoitustehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa ja omat vahvuudet
- Kielioppitehtävä: nesessiivirakenteet
- Ryhmätehtävä: muistiinpanojen laatiminen asiatekstistä
- Monivalintatehtävä: korkeakoulujärjestelmä
- Keskustelu korkeakouluopiskelusta ja osaamistarpeista työelämässä

TEEMA 2: Tekstilajeja ja tiedonhakua
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Blogiteksteihin tutustuminen: opiskelu- ja uratarinoita omalta alalta
- Tiedonhakutehtävä
- Referaatti
- Kielioppitehtävä: objektin sijat
- Keskustelu erilaisista ammatillisista teksteistä

TEEMA 3: Ammattialat
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Kielioppitehtävä: lausetyypit
- Tekstinymmärtämistehtävä: ammattialat
- PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta
- Keskustelu ammattialoista

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan valmentavan koulutuksen digitaaliseen toimintaympäristöön ja opiskelussa käyttäviin digityökaluihin. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja. Suomen kielen opinnoissa tutustutaan korkeakouluopintoihin liittyvään kieleen ja sanastoon, joihinkin kielen perusrakenteisiin sekä opiskelijaa kiinnostavan alan peruskäsitteisiin.

VKO 2: Korkeakouluopiskelu Suomessa
VKO 3: Tekstilajeja ja tiedonhakua
VKO 4: Ammattialat

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
Teema 1: Kirjoitustehtävä korkeakouluopiskelusta; Kielioppitehtävä nesessiivirakenteista; Keskustelu korkeakouluopinnoista
Teema 2: Referaatti asiatekstistä tai videosta; Keskustelu opiskelijoiden lukemista asiateksteistä
Teema 3: Kielioppitehtävä lausetyypeistä; PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta; Keskustelu ammattialoista

Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–13 p = 3;
14–15 p = 4;
16–18 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Ilmoittautumisaika

15.09.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 27.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 20

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Tiina Hirard
  • Sirpa Rajala
Ryhmät
  • VALMEK23
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Erilaiset verkkosivut (esim. Ammattinetti)
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opintojakso alkaa orientaatiopäivällä 9.1.2023.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sosiaali- ja terveysalojen korkeakouluopintoihin ja osaamistarpeisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1: Korkeakouluopiskelu Suomessa
Yhteensä n. 51 h, joista verkkotapaamisia n. 12 h

- Osallistuminen orientaatiopäivään
- Tekstinymmärtämistehtävä: opiskelu korkeakoulussa
- Käsitteiden määrittely: opiskelu korkeakoulussa
- Monivalintatehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa
- Kirjoitustehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa ja omat vahvuudet
- Kielioppitehtävä: nesessiivirakenteet
- Ryhmätehtävä: muistiinpanojen laatiminen asiatekstistä
- Monivalintatehtävä: korkeakoulujärjestelmä
- Keskustelu korkeakouluopiskelusta ja osaamistarpeista työelämässä

TEEMA 2: Tekstilajeja ja tiedonhakua
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Blogiteksteihin tutustuminen: opiskelu- ja uratarinoita omalta alalta
- Tiedonhakutehtävä
- Referaatti
- Kielioppitehtävä: objektin sijat
- Keskustelu erilaisista ammatillisista teksteistä

TEEMA 3: Ammattialat
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Kielioppitehtävä: lausetyypit
- Tekstinymmärtämistehtävä: ammattialat
- PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta
- Keskustelu ammattialoista

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan valmentavan koulutuksen digitaaliseen toimintaympäristöön ja opiskelussa käyttäviin digityökaluihin. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja. Suomen kielen opinnoissa tutustutaan korkeakouluopintoihin liittyvään kieleen ja sanastoon, joihinkin kielen perusrakenteisiin sekä opiskelijaa kiinnostavan alan peruskäsitteisiin.

VKO 2: Korkeakouluopiskelu Suomessa
VKO 3: Tekstilajeja ja tiedonhakua
VKO 4: Ammattialat

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
Teema 1: Kielioppitehtävä nesessiivirakenteista; Kirjoitustehtävä korkeakouluopiskelusta; Keskustelu korkeakouluopinnoista
Teema 2: Referaatti asiatekstistä tai videosta; Keskustelu opiskelijoiden lukemista asiateksteistä
Teema 3: Kielioppitehtävä lausetyypeistä; PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta; Keskustelu ammattialoista

Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–13 p = 3;
14–15 p = 4;
16–18 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Ilmoittautumisaika

24.07.2022 - 25.08.2022

Ajoitus

23.08.2022 - 30.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste
  • Paikasta riippumaton
  • Kupittaan kampus
Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Tiina Hirard
Ryhmät
  • AKOMAS22
    Study path for people fleeing from Ukraine

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Erilaiset verkkosivut ja -materiaalit
- Yleiskieliset ja tieteelliset artikkelit

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä sekä viikoittaisia tapaamisissa (opiskelijan valinnan mukaan kampuksella tai verkossa). Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti ajasta ja paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opintojakso alkaa kahdella orientaatiopäivällä 23.8.2022 ja 26.8.2022.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kurssin teemojen opiskelu ja yleisten opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu myös pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri alojen korkeakouluopintoihin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan Turun AMK:n digitaaliseen toimintaympäristöön, opiskelussa käyttäviin digityökaluihin sekä yleisesti korkeakouluopiskeluun Suomessa. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja (korkeakouluopiskelussa olennaiset tekstilajit, muistiinpanojen tekeminen, itseohjautuvuus, ryhmätyöskentely sekä palautteen antaminen ja vastaanottaminen).

viikko 34: Orientaatio opintoihin je henkilökohtainen opiskelusuunnitelma
viikko 35: Suomalainen koulutusjärjestelmä
viikko 36: Opiskelumahdollisuudet ja oppimismenetelmät korkeakoulutuksessa
weeks 37-38: Tiedonhaku (referaatin laatiminen)
weeks 39-41: Työelämä Suomessa (esityksen laatiminen)
weeks 43-45: Suomalaisia yrityksiä, tuotteita ja palveluja (blogitekstin laatiminen)
weeks 46-47: Tieteellisiä artikkeleja (esseen laatiminen)
week 48: Raportin laatiminen alakohtaisista opinnoista
week 49: Päätöstapaaminen ja palaute

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
- Teema 2: Kirjoitustehtävä korkeakouluopiskelusta
- Teema 3: Referaatti asiatekstistä tai videosta
- Teema 4: Testi työelämästä Suomessa, PowerPoint-esitys työelämästä Suomessa, Raportointi keskustelutilaisuuksiin osallistumisesta
- Teema 5: Blogiteksti tuotteesta tai palvelusta
- Teema 6: Testi kestävästä kehityksestä korkeakoulutuksessa, Tieteellisiin artikkeleihin perustuva essee
- Teema 7: Raportti alakohtaisista opinnoista
- Em. tehtävien lisäksi kurssilla arvioidaan myös opiskelijan läsnäoloa ja aktiivisuutta.

Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0 p: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1 p: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan
• 2 p: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–13 p = 3;
14–16 p = 4;
17–20 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirien käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirien käsitteet ja osaa analysoida aihepiireihin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa tulevissa opinnoissa. Opiskelija osaa analysoida oman alansa (tai itseään kiinnostavan alan) opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Ilmoittautumisaika

07.01.2022 - 10.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 28.01.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

18 - 30

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Tiina Hirard
  • Sirpa Rajala
Ryhmät
  • VALMEK22
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Erilaiset verkkosivut (esim. Ammattinetti, Tekniikan kutsu, MyTech)
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opintojakso alkaa orientaatiopäivällä 10.1.2021.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri tekniikan alojen korkeakouluopintoihin ja osaamistarpeisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1: Korkeakouluopiskelu Suomessa
Yhteensä n. 51 h, joista verkkotapaamisia n. 12 h

- Osallistuminen orientaatiopäivään
- Tekstinymmärtämistehtävä: opiskelu korkeakoulussa
- Käsitteiden määrittely: opiskelu korkeakoulussa
- Monivalintatehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa
- Kirjoitustehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa ja omat vahvuudet
- Kielioppitehtävä: nesessiivirakenteet
- Ryhmätehtävä: muistiinpanojen laatiminen asiatekstistä
- Monivalintatehtävä: korkeakoulujärjestelmä
- Keskustelu korkeakouluopiskelusta ja osaamistarpeista työelämässä

TEEMA 2: Tekstilajeja ja tiedonhakua
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Blogiteksteihin tutustuminen: opiskelu- ja uratarinoita omalta alalta
- Tiedonhakutehtävä
- Referaatti
- Kielioppitehtävä: objektin sijat
- Keskustelu erilaisista ammatillisista teksteistä

TEEMA 3: Ammattialat
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Kielioppitehtävä: lausetyypit
- Tekstinymmärtämistehtävä: ammattialat
- PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta
- Keskustelu ammattialoista

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan valmentavan koulutuksen digitaaliseen toimintaympäristöön ja opiskelussa käyttäviin digityökaluihin. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja. Suomen kielen opinnoissa tutustutaan korkeakouluopintoihin liittyvään kieleen ja sanastoon, joihinkin kielen perusrakenteisiin sekä opiskelijaa kiinnostavan alan peruskäsitteisiin.

VKO 2: Korkeakouluopiskelu Suomessa
VKO 3: Tekstilajeja ja tiedonhakua
VKO 4: Ammattialat

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
Teema 1: Kirjoitustehtävä korkeakouluopiskelusta; Kielioppitehtävä nesessiivirakenteista; Keskustelu korkeakouluopinnoista
Teema 2: Referaatti asiatekstistä tai videosta; Keskustelu opiskelijoiden lukemista asiateksteistä
Teema 3: Kielioppitehtävä lausetyypeistä; PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta; Keskustelu ammattialoista

Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 16 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–14 p = 4;
15–16 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.

Ilmoittautumisaika

07.01.2022 - 10.01.2022

Ajoitus

10.01.2022 - 28.01.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 20

Koulutus
  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
  • Tiina Hirard
  • Sirpa Rajala
Ryhmät
  • VALMEK22
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Erilaiset verkkosivut (esim. Ammattinetti)
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opintojakso alkaa orientaatiopäivällä 10.1.2022.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti eri tekniikan alojen korkeakouluopintoihin ja osaamistarpeisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1: Korkeakouluopiskelu Suomessa
Yhteensä n. 51 h, joista verkkotapaamisia n. 12 h

- Osallistuminen orientaatiopäivään
- Tekstinymmärtämistehtävä: opiskelu korkeakoulussa
- Käsitteiden määrittely: opiskelu korkeakoulussa
- Monivalintatehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa
- Kirjoitustehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa ja omat vahvuudet
- Kielioppitehtävä: nesessiivirakenteet
- Ryhmätehtävä: muistiinpanojen laatiminen asiatekstistä
- Monivalintatehtävä: korkeakoulujärjestelmä
- Keskustelu korkeakouluopiskelusta ja osaamistarpeista työelämässä

TEEMA 2: Tekstilajeja ja tiedonhakua
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Blogiteksteihin tutustuminen: opiskelu- ja uratarinoita omalta alalta
- Tiedonhakutehtävä
- Referaatti
- Kielioppitehtävä: objektin sijat
- Keskustelu erilaisista ammatillisista teksteistä

TEEMA 3: Ammattialat
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Kielioppitehtävä: lausetyypit
- Tekstinymmärtämistehtävä: ammattialat
- PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta
- Keskustelu ammattialoista

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan valmentavan koulutuksen digitaaliseen toimintaympäristöön ja opiskelussa käyttäviin digityökaluihin. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja. Suomen kielen opinnoissa tutustutaan korkeakouluopintoihin liittyvään kieleen ja sanastoon, joihinkin kielen perusrakenteisiin sekä opiskelijaa kiinnostavan alan peruskäsitteisiin.

VKO 2: Korkeakouluopiskelu Suomessa
VKO 3: Tekstilajeja ja tiedonhakua
VKO 4: Ammattialat

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
Teema 1: Kirjoitustehtävä korkeakouluopiskelusta; Kielioppitehtävä nesessiivirakenteista; Keskustelu korkeakouluopinnoista
Teema 2: Referaatti asiatekstistä tai videosta; Keskustelu opiskelijoiden lukemista asiateksteistä
Teema 3: Kielioppitehtävä lausetyypeistä; PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta; Keskustelu ammattialoista

Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0-2.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 16 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–6 p = 0;
7–8 p = 1;
9–10 p = 2;
11–12 p = 3;
13–14 p = 4;
15–16 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.