Siirry suoraan sisältöön

Valmiudet korkeakouluopintoihin (5 op)

Toteutuksen tunnus: YK00BH15-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

09.09.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 27.01.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Turun ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Paikasta riippumaton

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

18 - 30

Koulutus

  • Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Opettaja

  • Tiina Hirard
  • Sirpa Rajala

Ryhmät

  • VALMEK23
    Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille

Tavoitteet

Opiskelija tunnistaa omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan opintojensa suunnittelussa. Opiskelija tietää, millaista kielitaitoa sekä opiskelu- ja digitaitoja korkeakouluopinnoissa tarvitaan sekä osaa kehittää näitä taitoja omalla kohdallaan. Opiskelija osaa toimia koulutuksen digitaalisissa toimintaympäristöissä ja hyödyntää pilvipalveluita tiedon työstämisessä ja jakamisessa. Opiskelija osaa etsiä pääkohdat erilaisista korkeakoulussa tarpeellisista teksteistä sekä pystyy ymmärtämään ja kirjaamaan muistiin pääkohdat myös puhutusta kielestä.

Sisältö

Opintojaksolla tutustutaan suomalaiseen korkeakoulujärjestelmään ja korkeakouluihin oppimisympäristönä. Opintojaksolla perehdytään erilaisiin digityökaluihin ja opiskelutekniikoihin. Opinnoissa keskitytään korkeakouluopiskeluun liittyvään käsitteisiin ja totutellaan lukemaan ja ymmärtämään asiatekstejä. Lisäksi harjoitellaan kuullun ymmärtämistä, muistiinpanojen tekemistä ja tiedonhakua sekä opetellaan tunnistamaan erilaisia tekstilajeja. Opiskelijalle annetaan myös työkaluja oman kielitaitonsa kehittämiseen itsenäisesti.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali löytyy oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Oppimissuunnitelmat
- Ammattilehdet, blogit ja muut julkaisut
- Erilaiset verkkosivut (esim. Ammattinetti, Tekniikan kutsu, MyTech)
- Opettajien oma materiaali

Opetusmenetelmät

Opiskelu toteutuu itslearning-oppimisympäristössä, hyödyntämällä Office 365 -työkaluja ja erilaisia verkkosivuja sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opintojakso alkaa orientaatiopäivällä 9.1.2023.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opetus toteutuu integroidusti niin, että kielitaidon ja muiden opiskeluvalmiuksien kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti liiketalouden ja eri tekniikan alojen korkeakouluopintoihin ja osaamistarpeisiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.

TEEMA 1: Korkeakouluopiskelu Suomessa
Yhteensä n. 51 h, joista verkkotapaamisia n. 12 h

- Osallistuminen orientaatiopäivään
- Tekstinymmärtämistehtävä: opiskelu korkeakoulussa
- Käsitteiden määrittely: opiskelu korkeakoulussa
- Monivalintatehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa
- Kirjoitustehtävä: opiskelukyky korkeakoulussa ja omat vahvuudet
- Kielioppitehtävä: nesessiivirakenteet
- Ryhmätehtävä: muistiinpanojen laatiminen asiatekstistä
- Monivalintatehtävä: korkeakoulujärjestelmä
- Keskustelu korkeakouluopiskelusta ja osaamistarpeista työelämässä

TEEMA 2: Tekstilajeja ja tiedonhakua
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Blogiteksteihin tutustuminen: opiskelu- ja uratarinoita omalta alalta
- Tiedonhakutehtävä
- Referaatti
- Kielioppitehtävä: objektin sijat
- Keskustelu erilaisista ammatillisista teksteistä

TEEMA 3: Ammattialat
Yhteensä n. 42 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h

- Kielioppitehtävä: lausetyypit
- Tekstinymmärtämistehtävä: ammattialat
- PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta
- Keskustelu ammattialoista

Sisällön jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan valmentavan koulutuksen digitaaliseen toimintaympäristöön ja opiskelussa käyttäviin digityökaluihin. Samalla kehitetään erilaisia opiskelutaitoja. Suomen kielen opinnoissa tutustutaan korkeakouluopintoihin liittyvään kieleen ja sanastoon, joihinkin kielen perusrakenteisiin sekä opiskelijaa kiinnostavan alan peruskäsitteisiin.

VKO 2: Korkeakouluopiskelu Suomessa
VKO 3: Tekstilajeja ja tiedonhakua
VKO 4: Ammattialat

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.

Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.

Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioitavat tehtävät:
Teema 1: Kirjoitustehtävä korkeakouluopiskelusta; Kielioppitehtävä nesessiivirakenteista; Keskustelu korkeakouluopinnoista
Teema 2: Referaatti asiatekstistä tai videosta; Keskustelu opiskelijoiden lukemista asiateksteistä
Teema 3: Kielioppitehtävä lausetyypeistä; PowerPoint-esitys omasta (tulevasta) ammattialasta; Keskustelu ammattialoista

Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.

Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä) ja aktiivisuus kurssilla, jotka arvioidaan asteikolla 0–2.

• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan; tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä

Tehtävien maksimipistemäärä on 18 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:

0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–13 p = 3;
14–15 p = 4;
16–18 p = 5;

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.