Sosiaali- ja terveysala ja suomi toisena kielenä 1 (B1)Laajuus (5 op)
Tunnus: TH00BH17
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija tietää perusasioita sosiaali- ja terveysalan työstä Suomessa. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää yleisimpiä käsitteitä ja tuntee ammatillisia tehtäväalueita osana sosiaali- ja terveydenhuoltoalaa. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan sosiaali- ja terveysalan käsitteitä ja palvelujärjestelmää, hoitamisen perusteita sekä hoitotyön viitekehyksiä ja tiedonhakua. Opintojaksolla opiskellaan ammatillista sanastoa sekä vahvistetaan kieliopin keskeisten rakenteiden hallintaa.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
01.11.2022 - 23.01.2023
Ajoitus
30.01.2023 - 03.03.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Turun ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Tiina Hirard
- Tiina Laakso
- Sirpa Rajala
- Mervi Rasilainen
Ajoitusryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille) (Koko: 6. Avoin AMK: 6.)
Ryhmät
-
VALMEK23Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Pienryhmät
- Vain avoimen AMK:n opiskelijoille (Tutkinto-opiskelija ilmoittaudu joka tapauksessa, toteutus ei ole vain avoimen opiskelijoille)
Tavoitteet
Opiskelija tietää perusasioita sosiaali- ja terveysalan työstä Suomessa. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää yleisimpiä käsitteitä ja tuntee ammatillisia tehtäväalueita osana sosiaali- ja terveydenhuoltoalaa. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan sosiaali- ja terveysalan käsitteitä ja palvelujärjestelmää, hoitamisen perusteita sekä hoitotyön viitekehyksiä ja tiedonhakua. Opintojaksolla opiskellaan ammatillista sanastoa sekä vahvistetaan kieliopin keskeisten rakenteiden hallintaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Sosiaali- ja terveysalan ammattien osaamisvaatimukset
- Asiantuntijahaastattelu
- Sosiaali- ja terveysalan eettiset suositukset
- Alaa koskevat verkkosivut (esim. sosiaali- ja terveyspalvelut)
- Opettajien oma materiaali
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelijat ovat yhteydessä myös alan asiantuntijaan joko verkossa tai vierailemalla asiantuntijan työpaikalla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, ja opiskelijaa ohjataan tutustumaan alaan ja sen toimijoihin esim. asiantuntijavideoiden ja -haastattelun kautta. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu esim. pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 5: Sosiaali- ja terveysalan ammatilliset tehtäväalueet ja osaamisvaatimukset
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Alan ammatista kertovan videon kommentointi
- Kielioppitehtävä rektiosta
- Osaamisvaatimuksiin liittyvien käsitteiden määritteleminen
- Keskustelu ammatillisista tehtäväalueista
- Asiantuntijan haastattelu ja tulosten esittely
TEEMA 2, vko 6: Hyvinvoinnin tukeminen
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Tekstinymmärtämis- ja pohdintatehtävä: elämänkaari
- Kirjallinen ja suullinen esitys selviytymistarinasta
- Sanastoharjoitus: hyvinvointi
TEEMA 3, vko 7: Potilaan ja asiakkaan ohjaus
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Oppimispäiväkirja
- Sanasto- ja kielioppiharjoituksia sosiaali- ja terveysalan palveluista ja työvälineistä
- Potilaan/asiakkaan ohjaustilanteen ideointi, käsikirjoittaminen ja esitys
TEEMA 4, vko 8: Etiikka ja eettiset suositukset sosiaali- ja terveysalalla
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Tiedonhankinta- ja ongelmanratkaisutehtävä eettisistä suosituksista ja ristiriidoista
- Lauseenmuodostusharjoitus (eettisessä keskustelussa tärkeitä verbejä)
- Oppimispäiväkirja
- Kirjoitelma ja keskustelu eettisistä suosituksista ja ristiriidoista
TEEMA 5, vko 9: Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Visuaalinen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista
- Case-potilaan/-asiakkaan hoitopolun ideointi ja esitys
- Tiedonhankintatehtävä sosiaali- ja terveydenhuollon sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä
- Keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja asiakaslähtöisyydestä
Sisällön jaksotus
Kurssilla perehdytään sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä.
Kurssin aihealueet:
VKO 5: Sosiaali- ja terveysalan ammatilliset tehtäväalueet ja osaamisvaatimukset
VKO 6: Hyvinvoinnin tukeminen
VKO 7: Potilaan ja asiakkaan ohjaus
VKO 8: Etiikka ja eettiset suositukset sosiaali- ja terveysalalla
VKO 9: Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Kurssilla hyödynnetään itslearning-oppimisympäristössä olevaa viestitoimintoa ja kurssin ilmoitustaulua sekä tarvittaessa sähköpostia.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Turun AMK:n ulkopuolelta opiskelijoita otetaan kurssille seuraavasti:
- 6 CampusOnline -opiskelijaa
- 6 avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijaa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
Teema 1: Kielioppitehtävä rektiosta; Keskustelu ammatillisista tehtäväalueista.
Teema 2: Keskustelu asiantuntijahaastattelusta; Kirjallinen ja suullinen esitys selviytymistarinasta.
Teema 3: Kirjallinen ohjaustilanne; Suullinen ohjaustilanne.
Teema 4: Kirjoitelma 'Minä eettisenä toimijana'; Keskustelu eettisistä suosituksista ja ristiriidoista.
Teema 5: Esitys case-potilaan/-asiakkaan palvelupolusta; Keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2. Lisäksi kurssin loppuarviointiin vaikuttaa aktiivisuus kurssilla.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 22 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–10 p = 1;
11–13 p = 2;
14–16 p = 3;
17–19 p = 4;
20–22 p = 5;
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.
Ilmoittautumisaika
22.11.2021 - 24.01.2022
Ajoitus
31.01.2022 - 04.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 26
Koulutus
- Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Opettaja
- Tiina Hirard
- Tiina Laakso
- Sirpa Rajala
- Mervi Rasilainen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
VALMEK22Korkeakouluopintoihin valmentava koulutus maahanmuuttajille
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Tavoitteet
Opiskelija tietää perusasioita sosiaali- ja terveysalan työstä Suomessa. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää yleisimpiä käsitteitä ja tuntee ammatillisia tehtäväalueita osana sosiaali- ja terveydenhuoltoalaa. Kieliopintojen taitotaso on B1.1.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan sosiaali- ja terveysalan käsitteitä ja palvelujärjestelmää, hoitamisen perusteita sekä hoitotyön viitekehyksiä ja tiedonhakua. Opintojaksolla opiskellaan ammatillista sanastoa sekä vahvistetaan kieliopin keskeisten rakenteiden hallintaa.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali löytyy verkko-oppimisympäristö itslearningistä. Oppimateriaaleja ovat esim.
- Sosiaali- ja terveysalan ammattien osaamisvaatimukset
- Asiantuntijahaastattelu
- Sosiaali- ja terveysalan eettiset suositukset
- Alaa koskevat verkkosivut (esim. sosiaali- ja terveyspalvelut)
- Opettajien oma materiaali
Opetusmenetelmät
Opiskelija toimii pääasiassa itslearning-oppimisympäristössä, erilaisilla verkkosivuilla sekä lähes päivittäisissä verkkotapaamisissa. Opiskelija työskentelee sekä itsenäisesti paikasta riippumatta että yhteisöllisesti muun opiskelijaryhmän kanssa. Opiskelijat ovat yhteydessä myös alan asiantuntijaan joko verkossa tai vierailemalla asiantuntijan työpaikalla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus toteutuu suomen kielen opettajien ja ammattiaineiden opettajien yhteisopettajuutena niin, että kielitaidon ja muun ammatillisen osaamisen kehittyminen tukevat toisiaan. Opiskeltavat sisällöt ovat ammatillisia ja työelämälähtöisiä, ja opiskelijaa ohjataan tutustumaan alaan ja sen toimijoihin esim. asiantuntijavideoiden ja -haastattelun kautta. Opiskelussa korostuu yhteisöllinen oppiminen, joka toteutuu pääasiassa pari- ja pienryhmätyöskentelynä. Opiskeluryhmä on kansainvälinen, ja opiskelussa perehdytään monialaisesti sekä sosiaali- että terveysalaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 opintopistettä vastaa 135 tuntia opiskelijan työtä.
TEEMA 1, vko 5: Sosiaali- ja terveysalan ammatilliset tehtäväalueet ja osaamisvaatimukset
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Alan ammatista kertovan videon kommentointi
- Kielioppitehtävä rektiosta
- Osaamisvaatimuksiin liittyvien käsitteiden määritteleminen
- Keskustelu ammatillisista tehtäväalueista
- Asiantuntijan haastattelu ja tulosten esittely
TEEMA 2, vko 6: Hyvinvoinnin tukeminen
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Tekstinymmärtämis- ja pohdintatehtävä: elämänhallinta ja voimaantuminen
- Kirjallinen ja suullinen esitys voimaantumisen tukemisesta
- Sanastoharjoitus: perushoito ja huolenpito
TEEMA 3, vko 7: Potilaan ja asiakkaan ohjaus
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Oppimispäiväkirja
- Sanasto- ja kielioppiharjoituksia sosiaali- ja terveysalan palveluista ja työvälineistä
- Potilaan/asiakkaan ohjaustilanteen ideointi, käsikirjoittaminen ja esitys
TEEMA 4, vko 8: Etiikka ja eettiset suositukset sosiaali- ja terveysalalla
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 4 h
- Tiedonhankinta- ja ongelmanratkaisutehtävä eettisistä suosituksista ja ristiriidoista
- Lauseenmuodostusharjoitus (eettisessä keskustelussa tärkeitä verbejä)
- Oppimispäiväkirja
- Kirjoitelma ja keskustelu eettisistä suosituksista ja ristiriidoista
TEEMA 5, vko 9: Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä
Yhteensä n. 27 h, joista verkkotapaamisia n. 8 h
- Visuaalinen esitys sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista
- Case-potilaan/-asiakkaan hoitopolun ideointi ja esitys
- Tiedonhankintatehtävä sosiaali- ja terveydenhuollon sektoreista ja asiakaslähtöisyydestä
- Keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista ja asiakaslähtöisyydestä
Sisällön jaksotus
Kurssilla perehdytään sosiaali- ja terveysalan käsitteisiin ja aiheisiin, mikä valmentaa opiskelijaa alan suomen kielen käyttöön korkeakouluopiskelussa ja työelämässä.
Kurssin aihealueet:
VKO 5: Sosiaali- ja terveysalan ammatilliset tehtäväalueet ja osaamisvaatimukset
VKO 6: Hyvinvoinnin tukeminen
VKO 7: Potilaan ja asiakkaan ohjaus
VKO 8: Etiikka ja eettiset suositukset sosiaali- ja terveysalalla
VKO 9: Sosiaali- ja terveysalan palvelujärjestelmä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojakso sisältää paljon yhteisiä verkkotapaamisia muiden opiskelijoiden ja opettajien kanssa. Verkkotapaamiset sijoittuvat arkipäivisin klo 8–16 välille. Opintojaksoa ei voi suorittaa itsenäisesti.
Opiskeluun verkossa tarvitaan tietokone, internet-yhteys, kuuloke-mikrofoni ja web-kamera.
Edeltävyysehtona suomen kielen taitotaso B1.
Kiintiöt: CampusOnline 3, avoin AMK 3
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioitavat tehtävät:
Teema 1: Kielioppitehtävä rektiosta; Keskustelu ammatillisista tehtäväalueista.
Teema 2: Keskustelu asiantuntijahaastattelusta; Kirjallinen ja suullinen esitys voimaantumisen tukemisesta.
Teema 3: Kirjallinen ohjaustilanne; Suullinen ohjaustilanne.
Teema 4: Kirjoitelma 'Minä eettisenä toimijana'; Keskustelu eettisistä suosituksista ja ristiriidoista.
Teema 5: Esitys case-potilaan/-asiakkaan palvelupolusta; Keskustelu sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista.
Kaikissa numeerisesti arvioitavissa tehtävissä opettaja-arviointi asteikolla 0–2.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5. Arvosanaan vaikuttavat opintojakson aikana suoritettavat oppimistehtävät (ks. edellä), jotka arvioidaan asteikolla 0–2.
• 0: täydennettävä – tehtävässä ei ole noudatettu ohjeita, kieli ei ole ymmärrettävää tai tehtävää ei ole tehty
• 1: hyväksytty – tehtävä on tehty ohjeiden mukaan ja se on kielellisesti ymmärrettävä
• 2: erinomainen – tehtävä osoittaa perehtyneisyyttä ja on kielellisesti selkeä
Tehtävien maksimipistemäärä on 20 p. Arvosana muodostuu pisteiden perusteella seuraavasti:
0–7 p = 0;
8–9 p = 1;
10–11 p = 2;
12–14 p = 3;
15–17 p = 4;
18–20 p = 5;
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saavuttanut opintojakson tavoitteita. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää vain muutamia opintojakson aihepiirin käsitteitä eikä osaa soveltaa oppimaansa.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet välttävästi. Opiskelija tunnistaa ja osaa käyttää opintojakson aihepiirin käsitteitä ja ymmärtää osaamisen kehittymisen edellytykset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet hyvin, vaikka tiedoissa ja taidoissa onkin jollain alueilla vielä kehitettävää. Opiskelija osaa käyttää hyvin opintojakson aihepiirin käsitteitä ja soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saavuttanut opintojakson tavoitteet kiitettävästi. Opiskelija hallitsee kiitettävästi opintojakson aihepiirin käsitteet ja osaa analysoida aihepiiriin liittyviä asioita sujuvasti ja perustellusti. Opiskelijalla on hyvät valmiudet soveltaa oppimaansa opiskelun ja työelämän tilanteissa. Opiskelija osaa analysoida alalla ja alan opinnoissa vaadittavaa osaamista ja oman osaamisensa kehittymistä.
Esitietovaatimukset
Vähintään suomen kielen taitotaso B1.