Siirry suoraan sisältöön

Valmentavat vuorovaikutustilanteetLaajuus (5 op)

Tunnus: MS00CS10

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

• Ymmärtää vertaistuutoroinnin merkitys nykyaikaisessa toimintaympäristöissä
• Kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja tuutorointitilanteissa sekä työelämässä
• Arvioida ja kehittää omia mentorointitaitoja
• Rohkaistua itsensäjohtamisen kautta esiintymään ja fasilitoimaan tilaisuuksia
• Tunnistaa omat vahvuudet ja kehityskohteet valmentavana mentorina

Sisältö

• Vertaistuutoroinnin periaatteet ja rooli opintojen alussa
• Viestintä- ja vuorovaikutustaidot
• Mentorointitaidot – tilaisuuksien fasilitointi
• Itsensäjohtaminen - ajanhallinta

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 31.03.2024

Ajoitus

20.03.2024 - 15.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Opetuskielet
  • Suomi
  • Englanti
Paikat

6 - 30

Koulutus
  • Ammattikorkeakoulun yhteiset vapaasti valittavat (YAMK)
Opettaja
  • Marjatta Rännäli
  • Mervi Varhelahti

Tavoitteet

• Ymmärtää vertaistuutoroinnin merkitys nykyaikaisessa toimintaympäristöissä
• Kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja tuutorointitilanteissa sekä työelämässä
• Arvioida ja kehittää omia mentorointitaitoja
• Rohkaistua itsensäjohtamisen kautta esiintymään ja fasilitoimaan tilaisuuksia
• Tunnistaa omat vahvuudet ja kehityskohteet valmentavana mentorina

Sisältö

• Vertaistuutoroinnin periaatteet ja rooli opintojen alussa
• Viestintä- ja vuorovaikutustaidot
• Mentorointitaidot – tilaisuuksien fasilitointi
• Itsensäjohtaminen - ajanhallinta

Oppimateriaalit

Materiaalit ITslearning oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

Opintojakson esittely teams-kokouksessa 20.3.2024
Tämän jälkeen opintojakso alkaa intensiivisellä oppimisjaksolla ensin itseohjautuvasti ITSlearning-oppimisympäristössä ja etenee nopeasti muiden vertaistuutoropiskelijoiden kanssa tehtäviin ryhmätöihin.

Valmistaudutte yhdessä 2.9.2024 klo 9-16 YAMK-koulutusten ryhmäkohtaisiin aloituksiin. Vaikka teette suunnitelmia päivää varten yhdessä monien eri alojen opiskelijoiden kanssa, niin kukin toteuttaa suunnitelmaa oman koulutuksensa aloittavien opiskelijoiden kanssa. Esim. Yprotk-opiskelijat ovat Yprotk24 aloittavan ryhmän aloituksessa mukana.

Toimitte myös oman suunnitelmanne mukaan tukena uusille opiskelijoille koko kevään ajan toteuttamalla esim. 6 teams-vastaanottoa.

Pääset näin soveltamaan itseohjautuvissa tehtävissä ja ryhmätehtävissä opittua käytäntöön.

Tässä opintojaksossa tulet reflektoimaan oppimistasi oppimispäiväkirjan muodossa. Pohdi alusta alkaen, mitä opit ja miten voit hyödyntää oppimaasi myös työelämässä.

Vuorovaikutus-, mentorointi-, fasilitointi- ja itsensä johtamisen taidot ovat myös työelämän avaintaitoja ja saat samalla hyviä vinkkejä esimerkiksi työyhteisösi työpajojen aktiviteeteiksi jne., haastavien tilanteiden kohtaamiseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Itseohjautuvaa oppimista, ryhmätyötä, osaamisen näyttöä käytännössä.
Kestävä tulevaisuus edellytää muutoksentekijöitä, joten ammatllisen osaamisen lisäksi opinnot kehittävät oppijoiden innovaatiokompetensseja, itsetuntemusta, uteliaisuutta, eettisiä taitoja, johtajuutta, empatiakykyjä ja vastuullisuutta. Kun oppimisen toteutuksessa ja menetelmissä kehitetään tällaisia geneerisiä taitoja, edistetään sillä myös kestävän kehityksen toteutumista.
Tehtävissä hyödynnetään muun muassa EU:n GreenCOMP viitekehystä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Itsenäinen reflektiopäiväkirja oppimisesta ja itsenäistä oppimateriaaliin paneutumista

Useita ryhmätöitä ja keskusteluja, jotka valmistavat opitun “näyttöön”. Näytössä opittua sovelletaan käytäntöön mm. uusien opiskelijoiden aloituspäivissä.

Vertaistuutorin tehtävät "näytössä" ja kevätlulukauden aikana (esim. vastaanotot)

Tuki ja ohjaus: Olette opiskelijoiden ensimmäinen tuki ja ohjauslähde. Teidän tehtävänänne on auttaa heitä sopeutumaan uuteen ympäristöön, vastatata kysymyksiin ja auttaa heitä opiskelussa.

Yhteisöllisyys: Edistätte yhteisöllisyyttä ja ryhmädynamiikkaa. Kannustatte opiskelijoita osallistumaan yhteisiin toimintoihin ja luomaan vahvoja siteitä.

Mentorointi: Autatte opiskelijoita heidän opinnoissaan eteenpäin. Se voi sisältää ajanhallintataitojen jakamista, opintostrategioiden neuvomista ja paljon muuta.

Kokemusten jakaminen: Jaatte kokemuksianne opinnoista ja parhaita keinoja esim. aikataulutukseen, ryhmätöiden tekemiseen ja muihin käytännön asioihin, jotka pohdituttavat opintojen alussa.

135h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty

Osallistuminen ja läsnäolo: Opiskelijan odotetaan suorittavan opintokokonaisuuden, harjoitukset ja osallistuvan aktiivisesti vertaistuutoroinnin suunnitteluun ja kehittämiseen. Opiskelijan tulee olla läsnä ja osallistua opintojakson aikataulun mukaisiin tapaamisiin ja tehtäviin.

Tehtävät ja tuutorointi: Opiskelijan tulee suorittaa opintojakson aikana annetut tehtävät ja osallistua uusien opiskelijoiden tuutorointiin.

Reflektointi ja oppimisen arviointi: Opiskelijan tulee reflektoida omaa tuutorointitoimintaansa ja arvioida oppimistaan opintojakson aikana. Tämä tapahtuu kirjallisten oppimispäiväkirjan ja vertaisarvioinnin avulla.

Vertaisoppiminen ja yhteistyö: Opiskelijan odotetaan osallistuvan yhteistyöhön opintojakson muiden opiskelijoiden ja uusien opiskelijoiden kanssa. Tämä voi sisältää ryhmätyöskentelyä, uuden ideointia ja tiedonjakamista muiden kanssa.

Arviointi perustuu opiskelijan kykyyn täyttää opintojakson asettamat kriteerit ja osoittaa riittävää ymmärrystä ja taitoja vertaistuutoroinnissa. Opiskelijan odotetaan täyttävän kaikki vaatimukset hyväksytysti saadakseen opintojakson suoritettua hyväksytysti.

Sisällön jaksotus

Opintojakso alkaa opintojakson suomenkielisellä esittelyllä teams-kokouksessa 20.3.2024 klo 9:00 https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_ZGUxZDc3NGQtOGZkYS00MDhmLWExM2MtYmZmZjA2ZDYxZTU3%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%22ab32bc86-12f2-4b38-b262-c5775982e241%22%2c%22Oid%22%3a%229e2f6eaa-3ad0-4b39-841a-ca0e1829acd2%22%7d

Opintojakso päättyy 15.10.2024
Opintojaksolla on vain 1 pakollinen lähipäivä kampuksella/online 2.9.2024. (muutokset mahdollisia)

Sisältö:

Vertaistuutoroinnin periaatteet ja rooli opintojen alussa
Viestintä- ja vuorovaikutustaidot
Mentorointitaidot – tilaisuuksien fasilitointi
Itsensäjohtaminen - ajanhallinta

Viestintäkanava ja lisätietoja

Opintojaksolle on varattu kiintiö kullekin YAMK-koulutukselle.
Lisätietoja: mervi.varhelahti@turkuamk.fi, marjatta.rannali@turkuamk.fi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko: Hyväksytty/Hylätty

Osallistuminen ja läsnäolo: Opiskelijan odotetaan suorittavan opintokokonaisuuden, harjoitukset ja osallistuvan aktiivisesti vertaistuutoroinnin suunnitteluun ja kehittämiseen. Opiskelijan tulee olla läsnä ja osallistua opintojakson aikataulun mukaisiin tapaamisiin ja tehtäviin.

Tehtävät ja tuutorointi: Opiskelijan tulee suorittaa opintojakson aikana annetut tehtävät ja osallistua uusien opiskelijoiden tuutorointiin.

Reflektointi ja oppimisen arviointi: Opiskelijan tulee reflektoida omaa tuutorointitoimintaansa ja arvioida oppimistaan opintojakson aikana. Tämä tapahtuu kirjallisten oppimispäiväkirjan ja vertaisarvioinnin avulla.

Vertaisoppiminen ja yhteistyö: Opiskelijan odotetaan osallistuvan yhteistyöhön opintojakson muiden opiskelijoiden ja uusien opiskelijoiden kanssa. Tämä voi sisältää ryhmätyöskentelyä, uuden ideointia ja tiedonjakamista muiden kanssa.

Arviointi perustuu opiskelijan kykyyn täyttää opintojakson asettamat kriteerit ja osoittaa riittävää ymmärrystä ja taitoja vertaistuutoroinnissa. Opiskelijan odotetaan täyttävän kaikki vaatimukset hyväksytysti saadakseen opintojakson suoritettua hyväksytysti.