Skip to main content

Basics of Early Childhood EducationLaajuus (5 cr)

Course unit code: C-02473-AV00CI06

General information


Credits
5 cr
Teaching language
Finnish
Institution
Kajaani University of Applied Sciences

Objective

The students will know the principles, goals and contents of the early childhood education syllabus and the development of the Finnish early childhood education system and the key legislation governing this service. They will become acquainted with the background theories describing learning and development in childhood and understand the social function and contribution of early childhood education within wellbeing promotion in Finland. The students will understand the everyday tasks of early childhood education and the roles of the professionals within it, while knowing what the duties of a social services professional in early childhood education are.

Content

Growth, development, learning, early childhood education syllabus, areas of learning in the early childhood education syllabus, promotion of inclusion of children, wide-ranging competences, operational culture, tasks of the social services professional in early childhood education.

Qualifications

Ei vaadi aiempia suorituksia.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin: Tiedot: - käyttää asianmukaisesti keskeisiä/yksittäisiä ammattialansa käsitteitä - nimetä ja kuvailla ammattialansa perustiedot. Taidot: - toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla vielä epävarmaa - toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa oppimis- ja toimintaympäristöissä - käyttää toiminnassaan tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja. Asenteet: - toimia ammatillisesti asiakastilanteissa - toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut ryhmän jäsenet huomioon - toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, good (3)

Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin: Tiedot: - käyttää johdonmukaisesti ammattialansa käsitteitä - nimetä, kuvailla ja perustella ammattialansa perustiedot. Taidot: - valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella - osaa arvioida ja reflektoida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja - toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä - soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja. Asenteet: - toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi - toimia ryhmän jäsenenä ryhmän yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi - perustella toimintansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin: Tiedot: - käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattialansa käsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi. Taidot: - analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja - analysoida, reflektoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatatapoja hankkimansa tiedon avulla - toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin oppimis- ja toimintaympäristössä - valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja sekä käyttää niitä toiminnassaan. Asenteet: - toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi - toimia ryhmän jäsenenä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa - soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Materials

Itseopiskelumateriaali Reppu-oppimisympäristössä. Lisäksi seuraavat teokset: 1. Alila, Kirsi, Eskelinen, Mervi ym. (2014). Varhaiskasvatuksen historia, nykytila ja kehittämisen suuntalinjat. Tausta-aineisto varhaiskasvatusta koskevaa lainsäädäntöä valmistelevan työryhmän tueksi. Opetus- ja kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2014:12. Helsinki. Sivut 1-43. 2. Meretniemi, M. (2015). Hyvä koti ja henkinen äitiys lastentarhatyön esikuvina. Aate- ja käsitehistoriallinen tutkielma Suomen varhaiskasvatuksen taustasta. Sivut 55-155. 3. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2022. https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/Varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet_2022_2.pdf 4. Hujala, E. & Turja L. (toim.)(2020) 5. uudistettu painos. Varhaiskasvatuksen käsikirja. PS-Kustannus: Juva. Osa 1, osa 2 ja osa 3 (s.10-235). ks. saatavuus KAMK:n kirjaston sivuilta (mm. e-kirja) Varhaiskasvatuksen käsikirja | Kajaanin ammattikorkeakoulu | KAMK Finna Huom! Tenttikirjallisuus saa olla mukana tentissä, mutta tentti vaatii materiaaliin perehtymisen huolellisesti etukäteen.

Further information

Laajuus: Kurssin laajuus 5 OP n. 135 tuntia Luentoja: n. 10 h verkossa ja videomateriaalina Repun oppimisympäristössä olevat kirjalliset tehtävät ja lopputentti.

Go back to top of page