Fysioterapian perusteet (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BD90-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 09.09.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 11.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
35 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Kaarina Rajala
- Iida Laine
- FT1 Virtuaalihenkilö7
- Pirjo Pennanen
Ryhmät
-
PFYSIS22BPFYSIS22B
-
PFYSIS22Fysioterapeutti (AMK), S22
-
PFYSIS22APFYSIS22A
Tavoitteet
Opiskelija osaa
• kuvata kansalliset ja kansainväliset fysioterapian kehityslinjat,
• tiedostaa fysioterapiatoimintaa ohjaavat arvot, normit ja eettiset periaatteet sekä ammatin lähtökohdat: prosessimaisuus, asiakaslähtöisyys ja näyttöön perustuva työnote,
• määritellä fysioterapian keskeiset käsitteet,
• tunnistaa erilaisia fysioterapian jäsennysmalleja,
• kuvata fysioterapeutin tehtäväalueita sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kuntoutuspalvelujärjestelmissä,
• toimia onnettomuustilanteissa, sairauskohtausten sattuessa sekä pienemmissä koti- ja vapaa-ajan tapaturmissa,
• tunnistaa infektioiden riskitekijöitä ja osaa toimia noudattaen aseptiikan perusperiaatteita.
Sisältö
Fysioterapian teoreettisia lähtökohtia: fysioterapian kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat sekä eettiset periaatteet, fysioterapian keskeiset käsitteet, fysioterapia tieteenä, fysioterapiaa jäsentävät mallit, tutkittuun tietoon perustuva fysioterapian näyttöön perustuva toiminta, fysioterapeutin rooli, oma persoona työvälineenä, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutustaidot ja dialogisuus.
Ensiapu ja aseptiikka: Toiminta onnettomuustilanteessa, ensiapu ja elvytys, sokkiin johtavat tilanteet, infektioiden tartuntatiet ja riskitekijät, aseptiikan perusperiaatteet.
Oppimateriaalit
Hätäensiapu:
- Korte H & Myllyrinne K 2017. Ensiapu. Punainen Risti. Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu
- Verkkomateriaali Itslearning -ympäristössä
Mikrobiologia ja aseptiikka:
- Verkkomateriaali Itslearning -ympäristössä
Fysioterapia osuus:
- Fysioterapeutin ydinosaaminen. 2016. Suomen fysioterapeutit. ISBN 978-952-93-8727-4.
- Muu Itslearningissä osoitettu materiaali.
- Opiskelijoiden tiedonhaun tuottamat lähteet
Opetusmenetelmät
Fysioterapia:
- Käytännön harjoitukset
- Itsenäinen työskentely ja raportointi pienryhmissä
- Tiimioppiminen: tiedon rakentaminen yhdessä ja yhteisössä pienryhmässä ajatuksia jakaen.
Fysioterapia-ammatin kansallisten ja kansainvälisten perusteiden ja lähtökohtien parissa työskennellen opiskelija vahvistaa ja toisaalta muuttaa käsitystään tulevan ammattinsa perusteista.
- Luennot
- Kokemuksellinen oppiminen: Kunnonkotiin ja LiiLabiin tutustuminen /työhön tutustuminen
Hätäensiapu, mikrobiologia ja aseptiikka: hätäensiapuharjoitukset,
itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Hätäensiavusta 2 tietotestiä 25.11.2022 mennessä (2.kerta 30.12.2022 mennessä ja 3.kerta 30.1.2023 mennessä.) Samat ajankohdat ovat mikrobiologian ja aseptiikan pienryhmätehtävän palautuksessa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Fysioterapia: Itsenäinen oppimistyöskentely, reflektio muiden kanssa: Opiskelijat työstävät sisältöjä ja rakentavat esityksen itsenäisesti ja pienryhmissä opettajan ohjauksessa
Hätäensiapu, mikrobiologia ja aseptiikka: Itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely, reflektio muiden kanssa, Duodecimin verkkokurssit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Hätäensiapu: mikäli opiskelijalla on voimassa oleva 8t hätäensiapukortti tai ea1 -kortti, niin yhteys opettajaan syksyn alussa, dokumentit, joilla opiskelija osoittaa osaamisensa palautetaan Itslearning -ympäristöön.
Fysioterapia: ei valinnaista suoritustapaa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Hätäensiapu 13h (hätäensiapuharjoitukset ja itsenäinen työskentely: hyv/hyl
Mikrobiologia ja aseptiikka 14h (teoriaan tutustuminen ja pienryhmässä laadittava raportti) : hyv/hyl-täyd.
Fysioterapian osuus:
Tarkemmat kuvaukset tehtävästi ja niiden palautuksista löydät Itslearning-alustalta.
Fysioterapian perusteet kurssitehtävät:
- Fysioterapeutin työhön tutustuminen (hyv/hyl): Raportti
- Seminaaritehtävä pienryhmissä (hyl-5): LC-työskentely, oman työn esitys, toisen ryhmän opponointi, oman ryhmän itse- ja vertaisarviointi
- Tutkimus- ja tiedonhakutehtävä pareittain (hyv/hyl)
- Kirjaamistehtävä (hyv/hyl)
- Apuvälinepähkinä (hyv/hyl)
5 op = 5 x 27 tuntia = 135 tuntia opiskelijan työtä
Sisällön jaksotus
Itslearningissa ajantaiset aikataulut sekä tehtävänannot:
Hätäensiapu: 3.11.2022 klo 8.15-9 yhteinen aloitus Zoomissa, valmistautuminen ea-harjoituksiin.
- A-ryhmä ea-harjoitukset 10.11.2022 klo 8.15-11.30
- B-ryhmä ea-harjoitukset 11.11. 2022 klo 12.30-15.45
Mikrobiologia ja aseptiikka: 3.11.2022 klo 9-9.45 itsenäisesti laadittavan pienryhmätehtävän ohjeistus.
Fysioterapian perusteet / Iida:
VKO 35
Orientaatio opintojaksolle 2h A&B
Fysioterapia ammattina: kansalliset ja kansainväliset kehityslinjat 2h A&B
Fysioterapiatiede I 4h A&B
VKO 36
Fysioterapian keskeiset käsitteet ja kirjaaminen 2h A&B
Fysioterapiatiede II 4h A&B
VKO 37
Learning Cafe-työskentely (osallistu oman ryhmäsi tunnille) 4h / ryhmä:
A-ryhmä: 13.09. klo 8.15-11.30
B-ryhmä: 14.09. klo 8.15-11.30
Fysioterapiatiede III 2h A&B
VKO 38
Teknologia- ja esteettömyys- ja saavutettavuusosaaminen 2h A&B
Ryhmätöiden esitykset (osallistu oman ryhmäsi tunnille) 4h / ryhmä:
A-ryhmä: 21.09. klo 12.30-15.45
B-ryhmä: 20.09. klo 12.30-15.45
VKO 39
Fysioterapeutin rooli, oma persoona työvälineenä, asiakaslähtöisyys, vuorovaikutustaidot ja dialogisuus 2h A&B
Kliininen päättely 2h A&B
26.09. Kunnonkoti tutustumiset:
A-ryhmä klo 12.30-13.15
B-ryhmä klo 13.30-14.15
27.09. Liikuntalaboratorio Medisiina D tutustumiset:
A-ryhmä klo 09.00-09.30
B-ryhmä klo 09.45-10.15
VKO 40
Lukujärjestyksessä tyhjää työhön tutustumiselle
VKO 41
Fysioterapeutin eettiset ohjeet 2h A&B
VKO 42
Syysloma; lukujärjestyksessä tyhjää työhön tutustumiselle.
VKO 47
Työhön tutustumisen purkutunnit ja opintojakson yhteenveto 3h /ryhmä:
A-ryhmä: 23.11. klo 09.00-11.30
B-ryhmä: 23.11. klo 12.30-15.00
Viestintäkanava ja lisätietoja
Kaikilla opintojakson lähitunneilla ollaan pääsääntöisesti aina läsnä. Sairauden tai muun pakottavan syyn takia tapahtuvista poissaoloista ilmoitetaan mahdollisuuksien mukaan etukäteen opintojakson opettajalle. Opiskelijan vastuulla on selvittää poissaolon aikana väliin jääneet tehtävät ja materiaalit. Mahdollisista korvaavuuksista on sovittava opintojakson osiosta vastaavan opettajan kanssa. Hyväksytyn suorituksen kannalta korvattuja poissaoloja voi olla korkeintaan 20% opintojakson käytännön tunneista.
Opettaja ei lähtökohtaisesti järjestä etäyhteyttä lähitunneille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Mikrobiologia, aseptiikka ja hätäensiapu arviointi: hyv/hyl
- Hätäensiapu: käytännön harjoitukset, kirjalliset tehtävät: hyv/hyl-täyd.
- Mikrobiologia ja aseptiikka: pienryhmässä laadittava raportti: hyv/hyl-täyd.
- kaikki pienryhmätehtävien palautukset 25.11.2022 klo 16 (2.palautus 30.12.2022 ja 3.palautus 30.1.2021 klo 16)
Fysioterapian arviointi
- Harjoitustehtävät/tuntitehtävät: hyväksytty – täydennettävää
- Seminaarityö: numeerisesti, 0–5. (Vertaisarviointi 25%, Opiskelijan itsearviointi 25%, Opettajan arviointi 50%)
- Poissaolot ja/tai tehtävien myöhässä palauttaminen voivat vaikuttaa opintojakson arvosanaan laskevasti.
- Kts. tarkemmin alta.
Arvosanan eli suoritusmerkinnän saa kun kaikki suoritukset (opintojakson tehtävät ja mahdolliset korvaavat tehtävät) on hyväksytysti suoritettu.
Hylätty (0)
0 = Tehtävää ei ole suoritettu ohjeiden mukaisesti. Opiskelija ei toimi ohjeiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 = Tehtävä on suoritettu niukasti juuri ja juuri ohjeiden mukaan. Käsittely on suppeaa. Vastaus voi olla sisäisesti ristiriitainen. Opiskelija ei ole ymmärtänyt asiaa, vaan toistaa kopioiden ja vain harvojen lähteiden tekstiä. Osaa vastata sovituista tehtävistä mutta palauttaa ne usein myöhässä ja/ tai odottaa/kysyy lisäohjeita. Osaa arvioida omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti. Osaa toimia ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa.
2 = Opiskelija on käsitellyt vain yhtä tai vain hyvin harvoja asian kannalta relevantteja seikkoja. Tehtävä saattaa sisältää paljonkin asian kannalta epäoleellista tietoa. Ymmärtäminen on nimellistä, pinnalista ja lähdemateriaalia sellaisenaan toistavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 = Opiskelija käsittelee asiaa monista eri näkökulmista tai tuo esiin useita relevantteja aspekteja, mutta käsittelee niitä erillään toisistaan, ei synteesiä. Ymmärtäminen on irrallisen muistitiedon varassa, sirpaleisuutta. Tehtävästä ei käy ilmi miten esitetyt asiat liittyvät tai vaikuttavat toisiinsa. Osaa toimis tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja. Osaa arvioida omaa osaamistaan kriittisesti.
4 = Asiaa käsitellään monista eri näkökulmista, jotka kytketään toisiinsa koherentiksi kokonaisuudeksi. Opiskelija on ymmärtänyt asioiden väliset suhteet.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 = Edellisten lisäksi opiskelija laajentaa käsittelyä annetun informaation ulkopuolelle esimerkiksi tekemällä yleistyksiä, tarkkailemalla asiaa yleisellä tasolla tai tuomalla esiin erilaisia ratkaisu vaihtoehtoja soveltaen tai laajentaen annettua informaatiota tai lähdemateriaalissa esitettyjä näkökulmia. Opiskelija kantaa vastuuta opitun jakamisesta ja ryhmässä toimimisesta. Raportoi rutiininomaisesti tekemäänsä sovitussa aikataulussa. Osaa arvioida omaa osaamistaan realistisesti
Esitietovaatimukset
Ei edeltävyysehtoja