Siirry suoraan sisältöön

Myynnin ja markkinoinnin johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00BS07-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 26.01.2023

Ajoitus

05.01.2023 - 23.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Tekniikka ja liiketoiminta

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Marianne Renvall

Ryhmät

  • MLIITS21
    Liiketalous, aikuiskoulutus

Tavoitteet

Opiskelija:
- tunnistaa myynnin ja markkinoinnin johtamisen keskeiset tiedot ja taidot (asioiden ja ihmisten johtaminen)
- tiedostaa, mitä hyötyjä myynnin ja markkinoinnin yhteistyöllä on saavutettavissa
- osaa kuvata valitsemansa yrityksen johtamisen periaatteet niin asioiden kuin ihmisten suorituksen johtamisenkin osalta.
- osaa hyödyntää erilaisia markkinoinnin työkaluja, mm. sisältömarkkinoinnin keinoja asiakkaan kuljettamisessa ostopolulla

Sisältö

- myynnin ja markkinoinnin johtamisen teoria ja prosessien hallinta
- raportoi vallitsevan tilannekuvan haastattelemalla valitsemansa yrityksen myynnin ja markkinoinnin johtajaa
- opiskelija tekee valitsemalleen yritykselle sisältömarkkinointisuunnitelman

Oppimateriaalit

- Pekka T. Järvinen: Johda suoritusta
-Fredrik Herzberg: One More Time: How do you motivate employees?
-Luentomateriaali

Opetusmenetelmät

Oppimismenetelminä hyödynnetään pääasiassa yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä kuten
- kirjapiiri ja tiedon jakaminen ja rakentaminen
-artikkelin lukeminen ja dialogin esittely
-esimiehen haastattelu ja työn esittely ja raportointi
sekä itsenäiset tehtävät kuten teorian omaksuminen ja reflektion kirjoittaminen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttiä

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työelämäläheisyys ja opiskelijalähtöisyys luovat lähtökohdat pedagogiikkaan.
Monimuoto-opiskelu, jossa yhteisiä lähijaksoja sekä etäjaksolla tapahtuva itsenäinen työskentely ja pienryhmätyöskentely
Itslearning hyödynnetään verkko-oppimisalustana.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op=135 h
Työmäärä koostuu seuraavista osioista:
Teorian lukeminen itsenäisesti ja kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion arviointi sekä tiedon jakaminen kirjapiirissä.
Lähiopetuskerrat, ryhmätöiden itsenäinen työstäminen.

Sisällön jaksotus

Kurssin aikana käsittelemme niin Leadership (ihmisten johtaminen) kuin Management (asioiden johtaminen) teemoja.
Perehdymme myynnin ja markkinoinnin johtamisen erityispiirteisiin - olemme siirtymässä "SMARKET"ing ajatteluun, jossa myynti ja markkinointi eivät enää toimi erillisissä siiloissa omien kuvitelmiensa ja ajatustensa perusteella, vaan muodostavat saumattoman kokonaisuuden keskiössä asiakas - etu ja hyöty!

Valokeilassa ainakin:
-millä keinoin johdat ihmisiä menestykseen ja saat oikeita asioita tapahtumaan, suorituksen johtaminen
-minkälaista M&M yhteistyön tulisi olla?
-ketterä myynti-ja markkinointiorganisaatio
-esimies suorituksen johtajana
-motivoinnin merkitys.

Ennakkotehtävä: Lue kirja Johda suoritusta
Lähiopetus:
19.1. klo 9.15-12
17.2. klo 13-16. myös mark.keh.teht. brief
16.3. klo 13-16
21.4. klo 9.15-12.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Its Learning

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kohteet:
Kirjan lukeminen, kirjallisuusreflektion kirjoittaminen, toisen opiskelijan reflektion vertaisarvionti, osallistuminen kirjapiiriin, yksilötehtävä 25 %
Esimiehen haastattelu ja raportin kirjoittaminen sekä esittely, pienryhmätyö 50%
Artikkelin ja muun teorian omaksuminen ja dialogin käsikirjoitus sekä esittely, pienryhmätyö 25%

Jos opintojakson tuotokset toimitetaan myöhässä, tämä vaikuttaa arvosanaan. Myös poissaolot ja aktiivisuus lähiopetuksessa vaikuttavat arvosanaan. Jos opiskelija on pois enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.

Menetelmät:
Opettajan arviointi
Itsearviointi
Vertaisarviointi

Hylätty (0)

Mikäli jokin osasuoristuksista on hylätty, opintojakson suoritus on hylätty. Jos opiskelija on pois lähiopetuksesta enemmän kuin yhden kerran, kurssi hylätään.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija toimii ohjeita noudattaen, mutta hän ei tuota itsenäisiä ratkaisuja.
Optintojakson aikana tehdyt työt täyttävät tuotosten kriteerit, mutta eivät tuo mitään uutta.
Esitykset ovat rutiininomaisia.
Opiskelijan ryhmätyöskentely ja tuntiaktiivisuus ovat puutteellisia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija toimii itsenäisesti ja alan tietotaitoa hyödyntäen.
Optintojakson aikana tehdyt työt ovat selkeästi tavoitteellisia ja innovatiivisia.
Tietoperustan valinta ja soveltaminen ovat monipuolisia ja aiheeseen sopivia.
Johtopäätösten ja tuotosten esittelyt ovat loogisia, selkeitä ja myös inspiroivia.
Ryhmätyö on dialogista ja aktiivista. Opiskelija osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa soveltaa faktoja ja optintojakson aikana tehdyt työt ovat innovatiivisia sekä hyödynnettävissä.
Tietoperustan käyttö on monipuolista ja lähteitä on käytetty kriittisesti.
Johtopäätösten esittäminen pohjautuu tietoperustaan ja on loogista keskeisten asioiden esittämistä sekä omaa pohdintaa sisältävää.
Esitykset ovat inspiroivia ja innovatiivisia.
Ryhmätyöskentely on dialogista ja aktiivista.
Opiskelja osoittaa aktiivisuutta lähiopetuksessa.