Please select the curriculum by the start year of studies and competence track.
Sanna Virtanen
Kurssin toteuttaa kokonaisuudessaan Sanna Virtanen (sanna.virtanen@turkuamk.fi)
Opetus toteutetaan toistaiseksi etänä tilassa: https://turkuamk.zoom.us/j/7113634601 (not translated)
Face-to-face
Leppäluoto et al. : Anatomia ja fysiologia – Rakenteesta toimintaan (Sanoma Pro)
Holmström, P., Virtanen S., ..Patofysiologia (Sanoma Pro) (not translated)
Kurssi toteutuu luento-opetuksena, mukana myös mahdollinen ruumiinavausvierailu (lokakuu), kurssin päätteeksi on verkkotentti it's learningissa, jonka arvio tulee kurssin arvioksi järjestelmään. (not translated)
Kurssin arviointi perustuu tentistä saatavaan pistemäärään ja siitä tulevaan arvioon.
Tenttiarvio 0-5
Tentin kokonaispistemäärä 80 pistettä.
Arviointi perustuu tentistä saatuun pistemääriin seuraavasti:
alle 40 pistettä= hylätty
40-49=1
50-58=2
59-68=3
69-76=4
77-80=5
Kotitentin arviointi hyväksytty/hylätty, palautuspäivä sovitaan aina erikseen (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.07.2024
02.07.2022 - 15.09.2022
10 - 30
Ennen kurssin alkua itseopiskeltavaa materiaalia:
Luut ja ytimet - ihmiselimistö lyhyesti : Nienstedt ja Kallio (WSOY) tai
Keho - Anatomia ja fysiologia: Vierimaa ja Laurila (SanomaPro) (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
H-5
Kurssissa ei ole valinnaista suoritustapaa (not translated)
Kurssin 3 tenttiä ovat tehtävissä it's learning-oppimisalustalla kurssin loputtua. Tentti on monivalintakysymyksistä rakentuva verkkotentti, jossa tekoaika määrittyy kysymysmäärän mukaan ja tekoaikaa on 1 minuutti/kysymys. Tenttialueeseen kuuluvat kaikki luennoilla läpikäydyt asiat, luentomateriaalit sekä muu luennoilla ohjeistettu opiskelumateriaali ja kirjallisuus (vapaavalintaisesti).
Tentteihin ei tarvitse ilmoittautua erikseen ja ovat tehtävissä oppimisalustalla seuraavasti:
ANFY 1 osa:
1. tentti: 5.12.22 (12-14)
2. tentti (1.uusinta): 12.12.22 (12-14)
3. tentti (2. uusinta): 19.12.22 (12-14)
Kurssista voidaan järjestää myös kotitenttejä, soveltuvin osin (not translated)
Luento-opetus, tehtävät, välitentit, videoluennot, oppimisalustana It's learning (not translated)
Kurssilla ei ole arvioitavia oppimistehtäviä (not translated)
Ihmiselimistön rakenne ja toiminta, solu- ja kudostasolta, elin- ja elinjärjestelmätasolle sekä kliinistä lääketiedettä soveltuvin osin.
Kurssin sisällöllinen aikataulu:
Osa 1 (1. lukukausi)
1. Solu, alkiokehitys, kudokset, iho
2. Verenkiertoelimistö, veri, immunologia
3. Hengityselimistö
4. Tuki- ja liikuntaelimistö
Osa 2 (3. lukukausi):
1. Virtsaelimistö
2. Endokriininen järjestelmä
3. Sukupuolielimistöt
4. Ruuansulatuselimistö
Osa 3 (4. lukukausi)
1. Hermosto (not translated)
alle 40 pistettä (not translated)
40-49=1
50-58=2 (not translated)
59-68=3
69-76=4 (not translated)
77-80=5 (not translated)
Sirpa Rajala
Distance learning
Oppimateriaali toimii itsenäisen opiskelun ja yhdessä oppimisen tukena. Materiaalia hyödynnetään oman oppimisen, tehtävien tekemisen sekä tiedonhankinnan apuna.
- Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas (tukea kielenhuollon tehtäviin ja raportointiin)
- Kielijelppi: Esiintyminen (tukea esityksen valmisteluun, puheviestintä)
- Kielijelppi: Kirjoitusviestintä (tukea kirjoittamiseen ja tekstityöhön)
- Mönkkönen, Kaarina: Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla (tukea ammatillisen viestinnän tehtäviin)
- Messi: Turun AMK:n opinnäytetyön kirjoitusohjeet ja lähteidenkäytön ohjeet (tukea tutkielmatyyppisen kirjoittamisen perusteisiin)
- Itslearning: Oppimateriaalit (täydentävät ja tuovat eri näkökulmia käsiteltäviin viestinnän aiheisiin)
- Oma tiedonhaku tehtäviä varten (yksilöllisesti valittu opiskelijan oman oppimistavoitteen mukaan; asiantuntijaesitykseen ja tehtäviin tarvittava lähdekirjallisuus) (not translated)
Lähiopetus Teamsissa, itsenäinen etäopiskelu, ryhmä- ja parityöskentely, verkko-oppiminen, tehtäväperustaisuus (not translated)
Opintojaksolla arvioidaan:
- Kirjalliset tehtävät : 0 - 10 pistettä (2/3 arvosanasta)
- Puhe-esitys (asiantuntijaesitys): 0 - 5 pistettä (1/3 arvosanasta).
Arviointi toteutetaan itsearviointina (omien viestintätaitojen kehittäminen), vertaisarviointina (asiantuntijaesityksen arviointi seminaarissa) sekä opettajan arviointina (portfoliokokonaisuus ja asiantuntijaesitys).
Tehtävien palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin alentavasti. (not translated)
Finnish
05.09.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
16 - 30
Opintojaksolla on C-kielitaitovaatimus.
Edeltävyysehtoina ovat seuraavat opinnot:
- lukion äidinkieli ja kirjallisuus,
- ammatillisen koulutuksen äidinkieli ja viestintä tai
- vastaavat opinnot suomi toisena kielenä oppimäärinä.
Viestinnän asiantuntijatehtävään sisältyy haastattelun tekeminen tiedonhankintamenetelmänä.
Lähitunneilla ja itsenäisessä työskentelyssä tarvitaan oma tietokone, kuulokemikrofoni ja älypuhelin/kamera. (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Location-independent
3 credits
H-5
Toimintatapoina asiantuntijaesitykseen ja portfoliotehtäviin ovat opiskelijan itsenäinen opiskelu, lähiopetus, verkkotehtävät, parityöskentely ja ryhmätyöskentely. Työelämälähtöisyys toteutuu asiantuntijaesityksessä, johon sisältyy haastattelutehtävä. (not translated)
3 op. = 80 h opiskelijan työtä:
- lähitunnit ja esitykset, 16 h
- asiantuntijaesityksen valmistelu viestinnän teemasta, 20 h
- kielenhuoltomateriaalin opiskelu ja tehtävät, 8 h.
- ohjeen analyysitehtävä, 8 h
- mediaserantatehtävä TAI vierailu TAI kirjallisuustehtävä, 8 h.
- viestijäkuva, 8 h
- kirjallisten tehtävien kokoaminen, Turun AMK:n kirjoitusohjeet ja lähdemerkinnät, Itslearning-työskentely, 12 h. (not translated)
Syylukukausi 2022. HUOM. toteutussuunnitelmaan voi tulla muutoksia.
Osaamistavoitteet:
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Opintojakson sisältö:
• oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto. (not translated)
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai tehtäviä puuttuu kokonaan. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan. (not translated)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät mutta saavuttanut oppimistavoitteet niukasti ja pintapuolisesti. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista lähdemateriaalia vain vähän ja yksipuolisesti. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vähän. (not translated)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät ja saavuttanut oppimistavoitteet hyvin. Opiskelija on hankkinut ja hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa tehtävissään. Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn aktiivisesti. (not translated)
Opiskelija on suorittanut kaikki oppimistehtävät, saavuttanut oppimistavoitteet ja osoittanut laajaa perehtyneisyyttä viestinnän teemoihin. Opiskelija on hyödyntänyt ajankohtaista ja tarkoituksenmukaista tietoa monipuolisesti ja luovasti. Opiskelija on sitoutunut ryhmän työskentelyyn ja omalta osaltaan edistänyt tavoitteiden saavuttamista. (not translated)
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Sanna Virtanen
Säteilybiologian perusteet: Sanna Virtanen (sanna.virtanen@turkuamk.fi)
Kurssi toteutuu verkkokurssina. Materiaalit ja ohjeistus Itslearningissa.
Säteilyfysiikan perusteet: Jarno Laivola, asiantuntijaopettaja
Turvallisen kliinisen radiografian perusteet: Huhtanen Säde (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Ajankohtaiset materiaalit
Luentomateriaalit
Säteilybiologia: videoluennot,
https://www.stuk.fi/julkaisut/sateily-ja-ydinturvallisuus-kirjasarja/sateilyn-terveysvaikutukset
Kliininen säteilybiologia(Duodecim1997) (not translated)
Luento-opetusta ja itsenäistä työskentelyä
Turvallisen kliinisen radiografian perusteet on integroitu Hoitamis- ja ohjaamisosaamisen sekä Harjoittelu 2 syksyn opintoihin (not translated)
Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu opintojakson eri osien keskiarvosta (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 26
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
1 credits
H-5
Säteilybiologian kurssissa on kotitentti, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty -asteikolla (not translated)
Luento-opetusta, videoluentoja soveltuvin osin (not translated)
5 op = 5 x 27 t (not translated)
Säteilybiologian perusteet syyslukukausi 2022 sisältö:
1. Solubiologiaa
2. Säteily ja solu
3. Säteilyn fysikaaliset vuorovaikutukset, DNA-vauriot,
mutaatiotyypit, solukuolema
4.Yleistä ionisoivasta säteilystä
5.Säteilyn haittavaikutukset, suuret ja pienet annokset
6. Syöpäriski, säteilyn geneettiset vaikutukset
7.Säteilyepidemiologia: syöpä, muut sairaudet, säteily ja
raskaus
Säteilyfysiikan perusteet syyslukukausi 2022
Turvallisen kliinisen radiografian perusteet syyslukukausi 2022 (not translated)
Säde Huhtanen
Kliinisen tutkimustiedon perusteet syksyllä 2022 2op
Toimenpideradiologia osaaminen keväällä 2023 (not translated)
Face-to-face
Opiskelijoiden tiedonhakuun perustuva materiaali
Ajankohtaiset artikkelit (not translated)
Käänteinen luokkahuone
Itsenäinen ja ryhmäopiskelu
Työpajat
Opintokäynnit (not translated)
Etukäteistehtävät
Tiedon ja osaamisen jakaminen
Tentti
Osallistuminen työpajoihin
Osallistuminen opintokäynteihin (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 31.07.2023
01.07.2022 - 01.09.2022
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
H-5
Käänteinen luokkahuone
Tiedonhankinnan perusteet:
Learning-by-doing. Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat tiedonhakutaidot ovat opiskelussa ja työelämässä tarvittavia perustaitoja. (not translated)
-Tiedonhaku
-Lähdekritiikki
-Lähdemerkinnät
-Tilastojen esittäminen ja luku
-Tieteellien artikkelin lukeminen (not translated)
Kliinisen tutkimustyön perusteet:
-Opiskelija ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen ja osaa hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä tietolähteitä. Opiskelija osaa tulkita tilastollisia menetelmiä käyttäviä tutkimuksia.
-Opiskelija osaa huomioida kestävä kehityksen mukaisen toiminnan omassa työssä ja toiminnassa.
Toimenpideradiologia:
-Kuvantaohjattujen toimenpiteiden prosessi potilaan ja röntgenhoitajan näkökulmasta
Eri kuvantamismentelmät ja tmp,
Röntgenhoitajan rooli kuvantaohjastuissa toimenpiteissä
Pinnalliset ja syvät biopsiat; kohteet, indikaatiot, välineet,
Dreneeraukset ja kanyloinnit; kohteet, indikaatiot ja välineet
Viskeraaliset toimenpiteet; indikaatdikaatiot, katetrisaatiotekniikka,
Ultraääni ja läpivalaisu kuvantamismenetelmänä ja niihin liittyvät turvallisuusnäkökohdat (aseptiikka ja potilaan vitaalielintoimintojen arviointi ja turvaaminen)
Laboratoriotyön prosessi kuvantaohjattujen tmp yhteydessä
Moniammatillituus
Näyttöön perustuva kliininen radiografia ja tutkimustiedon etsiminen ja raportoiminen (not translated)
Opiskelija ei osaa kuvata
* keskeisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden tyyppejä
*moniammatillisen työsktentelyn ominaispiirteitä
*kekseisiä kuvantaohjauttuihin toimenpiteisiin sisältyviä turvallisuusnäkökohtia
*näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen osana kliinistä radiografiaa (not translated)
Opiskelija osaa kuvata
* keskeisten kuvantaohjattujen toimenpiteiden tyyppejä
*moniammatillisen työsktentelyn ominaispiirteitä
*kekseisiä kuvantaohjauttihin toimenpiteisiin sisältyviä turvallisuusnäkökohtia
*moniammatillisen toiminnan tunnuspiirteitä
*tunnistaa aikaisemmin opitun merkityksen kuvantaohjattujen toimenpiteiden yhteydessä
*näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen osana kliinistä radiografiaa (not translated)
Ed. lisäksi
*osaa peurstella toimintansa mahdollisimman pätevällä tiedolla
*osaa käyttää kuvatanaohatuissa toimenpiteissä käytettäviä välineitä (not translated)
Ed lisäksi
*jaakaa osaamistaan ryhmän muiden jäsenten kanssa
*antaa rakentavaa palautetta ryhmän muiden opiskelijoiden oppimistoiminnasta (not translated)
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
luentomateriaali ja sähköisessä muodossa oleva oppimateriaali sekä monistemateriaali
lisäksi
Osa b ja c 2.5 op: säteilyaltistuksen opimointi ja isotooppityön suunnittelu, toteutus ja arviointi: Helminen
Sovijärvi, A. & Ahonen, A. & Hartiala, J. & Länsimies, E. & Savolainen, S. & Turjanmaa, V. & Vanninen, E. (toim.) 2003. Kliininen fysiologia ja isotooppilääketiede. Duodecim. Helsinki. (soveltuvin osin).
www.stuk.fi, www.edilex.fi/stuklex,( Säteilylaki592/1991, Säteilyasetus 1512/1991, STM asetus 423/2000, ST-ohjeet ja muu ohjeisto)
www.iaea.org( International Atomic Energy Agency) (not translated)
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, demonstraatiot, yksilötehtävät, opintokäynnit (not translated)
Numeerinen
Osa A 1.5 op: laitteiden rakenne ja toiminta:Teräs: 1-5, painotus 1
Osa B,C,D 3 op: säteilyaltistuksen optimointi ja isotooppityön suunnittelu, toteutus ja arviointi: Hälli: 1-5, painotus 2
Osa E 0.5 op: isotooppi lääketiede: Seppänen: Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Osien a,b,c ja d hyväksyttyä suorittamista (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Its learning
- iltaluentoja ( Helminen/Hälli) klo 16 jälkeen (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
1 credits
H-5
Lähiopetus, itsenäinen työskentely, demonstraatiot, yksilötehtävät, opintokäynnit
Osa a 1.5 op: laitteiden rakenne ja toiminta: Teräs
isotoopit ja radioaktiivisuus
- isotooppitutkimukseen soveltuvien isotooppien ominaisuudet
-radiologiset perusyksiköt
-radioaktiivisten isotooppien tuotanto
-generaattorit
-radiolääkkeet
-merkkiaineen kulku elimistössä
-säteilyn mittaaminen ja ilmaisimet isotooppitoiminnassa
-gammakamerat
-yhdistelmäkuvaukset
-dosimetria
Osa b,c ja d 3 op: säteilyaltistuksen opimointi ja isotooppityön suunnittelu, toteutus ja arviointi, Pet-toiminta: Helminen, Sjöholm
- isotooppilääketieteenlainsäädäntö ja viranomaisohjeet
- isotooppityöskentelyn periaatteet
- potilaan ohjaus isotooppitutkimusten eri vaiheissa
- isotooppitutkimukset ja - hoidot
- säteilyaltistuksen optimointi
- lähitunneilla läsnäolo pakko, muuten kirjallinen korvaava tehtävä
Osa E. isotoopit sairauksien hoitamisessa: 0.5 op: Seppänen (not translated)
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
Osa a 1.5 op: laitteiden rakenne ja toiminta:Teräs
- lähitunnit 18, opiskelijan itsenäistä työtä 22 tuntia, yhteensä 40 tuntia opiskelijan työtä
Osa b,c ja d3 op: säteilyaltistuksen optimointi ja isotooppityön suunnittelu, toteutus ja arviointi, Pet-toiminta: Hälli
- lähitunnit 26, opiskelijan itsenäistä työtä 56 tuntia, yhteensä 82 tuntia opiskelijan työtä
Osa d 0.5 op: isotooppi lääketiede: Seppänen
- lähitunnit 4, opiskelijan itsenäistä työtä 9 tuntia, yhteensä13 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
Kuvantamisosaaminen:
-isotooppi/PET-laitteet ja välineet sekä niiden rakenne ja toiminta (gammakamera, PET laitteet ja yhdistelmäkuvauslaitteet, annoskalibraattori, säteilyilmaisimet)
-radioaktiivisuus ja aktiivisuuden yksiköt sekä säteilyn aineen ja vuorovaikutus
-radioaktiivisten isotooppien tuotanto (generaattorit, syklotronit)
- isotooppitutkimuksiin soveltuvien isotooppien ominaisuuksista
- radiolääkeet ja niiden kulku elimistössä
- isotooppikuvantamisen ja –hoitojen suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheet
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-isotooppikuvausten ja –hoitojen indikaatiot ja löydökset potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan ja omaisten kohtaaminen, ohjaaminen ja auttaminen istooppikuvantamistapahtuman ja hoitojen yhteydessä
-potilaan esivalmistelu- ja jälkihoitotoimenpiteet istooppikuvantamisessa ja hoidoissa
Turvallisuusosaaminen:
-säteilyn käytön optimointi isotooppikuvantamisessa
-säteilysuojelutoimenpiteet
-säteilysuureet ja annokset isotooppikuvantamisessa
-vertailutasot isotooppikuvantamisessa
-lapset, raskaana olevat ja muut erityisryhmät
-aseptinen toiminta radiolääkkeen valmiiksi saattamisessa
Laatuosaaminen:
-isotooppitoiminnan laadunvarmistus (laitteet, radiolääkkeet)
- näyttöön perustuva kliininen radiografia isotooppitoiminnassa
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatilllisuus isotooppitoiminnassa
-hoitohenkilöstön ohjaaminen
TAVOITTEET:
Opiskelija osaa
-kertoa inhimillisen ja turvallisen isotooppikuvantamistapahtuman osatekijät kuvantamistapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan istooppikuvantamistapahtumassa ja –työskentelyssä
AJOITUS: Syksy 2022 Viikot 39-46 (not translated)
-tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneilta/opintokäynneiltämerkittävä poissaolo
- tentti hylätty (not translated)
-tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen (not translated)
-tehtävien sisältö vastaa toimeksiantoa
- tentin arvosana
- osallistuminen opintojakson toteutukseen (not translated)
edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen (not translated)
Säde Huhtanen
Face-to-face
Ajankohtaiset teemojen mukaiset materiaalit
Luentomateriaalit (not translated)
Tavoiteperustainen ja opintojakson sisältöjen mukainen arviointi. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
H-5
Opintojaksolla toteutetaan käänteisen luokkahuoneen periaatetta. Opintojakson sisältö on teemoitettu viikkokohtaisesti. Opiskelijat perehtyvät alustavasti edellisellä viikolla seuraavan viikon teemaan, materiaaleihin ja tehtäviin ja laativat itsellensä tavoitteen oppimistilanteita varten.
Opintojaksolla yhteisiä tunteja sekä pienryhmätunteja. Kaksi pienryhmää. (not translated)
3op = 3 x 27t (not translated)
Opintojakson teemat:
Potilaan kohtaaminen kuvantamistilanteessa
Potilaan auttaminen kuvantamistilanteessa
Aseptiikan toteuttaminen kuvantamistilanteessa
Potilaan yksityisyys ja sen suojaaminen kuvantamistilanteessa
Potilaan siirtymisessä avustaminen
Potilastiedon dokumentoimisen perusteet kuvantamistilanteessa
Potilaan vitaalielintoimintojen arvioimisen perusteet
Kuvantamistilanteisiin sisältyviä kliinisiä hoitotoimenpiteitä (not translated)
Opiskelija ei tunnista keskeisiä kliinisen radiografian menetelmiä/keinoja, joilla taataan potilasturvallisuusja ja asiakaslähtöisyys. (not translated)
Opiskeliija osaa kuvata keskeisiä kliinisen radiografian menetelmiä/keinoja, joilla taataan potilasturvallisuusja ja asiakaslähtöisyys. (not translated)
Opiskeliija osaa kuvata ja perustella keskeiset kliinisen radiografian menetelmät/keinot, joilla taataan potilasturvallisuus ja asiakaslähtöisyys. (not translated)
Hoitamis- ja ohjaamisosaamisen opintojakson keskeisenä tavoitteena on, että opiskelija osaa kuvata, perustella ja toteuttaa ne keskeiset kliinisen radiografian menetelmät/keinot, joilla hän takaa potilasturvallisuuden ja asiakaslähtöisyyden, ja että hän osaa ainakin alustavasti myös arvioida osaamistaan ja/tai esittää kehittymistarpeensa. (not translated)
Petteri Aatsinki
Sanna Virtanen
Aatsinki Petteri
Virtanen Sanna (onkologia) sanna.virtanen@turkuamk.fi
onkologian luennot pidetään etänä tilassa: https://turkuamk.zoom.us/j/7113634601 (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Luentomuistiinpanot
Jussila,A-L, Kangas, A. & Haltamo, M.2010. Sädehoitotyö.WSOYpro Oy. Helsinki
muu ilmoitetaan opintojakson aikana
Joensuu et al. Syöpätaudit (Duodecim) (not translated)
Lähitunnit, videoluennot, etäopetus, tehtävät, opintokäynnit (not translated)
Numeerinen arviointi
osa a ja b: 1-5, painotus 1
osa c: 1-5, painotus 2
osa d: hyväksytty/hylätty
-
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Osien a,b,c ja d hyväksyttyä suorittamista (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 30.09.2022
15 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Solubiologian perusteet on oltava hallinnassa onkologian kurssille tultaessa
- Jonkin verran iltaluentoja klo 16 jälkeen (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
1 credits
H-5
Onkologian tentti on kotitentti, joka arvioidaan hyväksytty/hylätty ja tentti palautetaan kurssilla sovittavaan päivään mennessä opettajalle sähköpostilla (sanna.virtanen@turkuamk.fi). (not translated)
Lähitunnit, videoluennot, etäopetus, tehtävät, opintokäynnit (not translated)
5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä
Osa a 1 op: laitteen rakenne ja toiminta: Ollonqvist
- yhteensä 27 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 12, opiskelijan itsenäistä työtä 15 tuntia
Osa b 0.5 op: säteilyaltistuksen optimointi sädehoidossa: Ollonqvist
- yhteensä13 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 4, opiskelijan itsenäistä työtä 9 tuntia
Osa c 2.5 op: sädehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi: Lindholm
- yhteensä 68 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 34, opiskelijan itsenäistä työtä 34 tuntia
Osa d 1 op: onkologia: Virtanen
- yhteensä 27 tuntia opiskelijan työtä
- lähitunnit 8 , opiskelijan itsenäistä työtä19 tuntia (not translated)
SISÄLTÖ:
Sädehoito-osaaminen:
- sädehoidon fysikaaliset perusteet
- sädehoitolaitteet ja välineet sekä niiden rakenne ja toiminta (lineaarikiihdytin, tyköhoitolaitteet, simulaattori)
- sädehoidon suunnittelun vaiheet ja toteutus (simulaattori, tietokonetomografia, annossuunnittelu)
- sädehoidon toteutuksen eri vaiheet
- kuratiivinen ja palliatiivinen sädehoito
Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-sädehoito potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa
-potilaan ja omaisten vuorovaikutteinen yksilöllinen ohjaaminen sekä avustaminen
-sivuvaikutukset, niiden ennaltaehkäisy ja hoito (ihon hoito, ravitsemus)
-onkologia (syövän synty, oireet, esiintyvyys ja hoitomuodot)
Turvallisuusosaaminen
-potilaan, oman ja muiden sädeannoksen optimointi
-ergonominen työskentely sädehoidossa
Laatuosaaminen
-sädehoitolaitteiden ja välineiden laadunvarmistus
-sädehoitotapahtuman laadunvarmistus
-sädehoitoa ohjaavat normit
-näyttöön perustuva sädehoitotyö
Yhteisö- ja verkosto-osaaminen:
-moniammatillisuus sädehoidossa
-eettinen toiminta sädehoidossa
-potilasjärjestöt potilaan hoidon tukena
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kertoa inhimillisen ja turvallisen sädehoitotapahtuman osatekijät hoitotapahtuman eri vaiheissa
- perustella röntgenhoitajan toiminnan sädehoitotapahtumassa ja -työskentelyssä
Osa d1 op: onkologia: Virtanen
• Syövän synty, yleisyys, genetiikka, altistukset, solumuutokset , syövän kasvutapa, metastasointi
• Joukkotarkastukset, varhaisdiagnostiikka, levinneisyys, PAD, gradus, NMT
• Syövän oireet , diagnostiikka ja syöpätautien hoitomuodot yleisesti kuratiivisessa ja palliatiivisessa hoidossa
• Syöpähoitojen haittavaikutukset ja niiden hoito ja lievittäminen , terminaalivaiheen hoidoista
Tavallisimmat syövät, yleisyys,;naiset, miehet, lapset, ennusteet, hoidot pääpiirteittäin;Gastrointestinaalikanavan syövät, Gynekologiset syövät, Urologiset syövät, Keuhkosyöpä, Lymfomat, Ihosyövät,Sarkomat, Hematologiset syövät
AJOITUS:
Syksy 2022. Viikot 37-47 (not translated)
- tehtävien vastaukset/dokumentit ovat sisällöllisesti pinnallisia/puutteellisia
- jakson kontaktitunneilta/opintokäynneiltä merkittävä poissaolo
- tentti hylätty (not translated)
- tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen (not translated)
- tehtävien sisältö vastaa osittain toimeksiantoa
- tentin arvosana
- puutteellinen osallistuminen opintojakson toteutukseen (not translated)
edellisten lisäksi opiskelija osoittaa kiinnostusta modaliteettia kohtaan ja tehtävissä on näkyvissä omaa pohdintaa ja reflektiivisyyttä kirjallisuuteen pohjautuen (not translated)
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Jarno Huhtanen
Aatsinki Petteri, Huhtanen Säde, Huhtanen Jarno (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Monimuoto-opetus, johon sisältyy sekä lähi- ja että verkko-opetusta
Syksy 2022 (5op)
- Lähitunnit, tehtävät, tentti, itsenäinen opiskelu
Radiografia1 (Aatsinki 2 op)
- thx ja yläraajojen natiivikuvausprojektiot/anatomiaa
Radiografia2 (Huhtanen J 3 op)
- säteilysuojelu
- kuvantamisen perusteet
Kevät 2023 (5 op)
- Lähitunnit, tehtävät, tentti, itsenäinen opiskelu
Radiografia 1 ( 2 op)
- alaraajojen, vartalon ja pään alueen natiivikuvausprojektiot/anatomiaa
Radiografia 2 (2 op)
- Natiivikuvan laatu ja annos, lasten kuvantaminen
Radiografia 3 (1 op) (Huhtanen S)
- rintojen kuvantaminen, osteoporoosi/dexa
- panoraama (not translated)
Syksy 2022
radiografia 1 (2op): 40%
radiografia 2 (3op): 60%
Kevät 2023
radiografia 1 (2op): näyttökoe 50%
(anatomian tentit tulee olla hyväksytysti kaikki suoritettu)
radiografia 2 (2op): 50%
radiografia 3 (1op) hyväksytty/hylätty
Natiivikuvantamisosaaminen 10 op kokonaisarvosana:
Syksy 2022 (5op) 1/2
Kevät 2023 (5op) 1/2
ARVIOINTIKEHIKKO
Ammatillinen tieto: yksilöosaaminen
Ammattitaito: yksilöosaaminen
Vastuu, yrittäjyys ja johtaminen: yhteisö- ja verkosto-osaaminen
Taso 5:
Taso 3:
Taso 1:
- Arviointikehikon sisältö kohdat huomioidaan harjoittelu 1 simulaatioissa ja siirtyvät sieltä natiivikuvantamiseen
Hyväksytty suoritus edellyttää:
Kaikkien tehtävien ja osien hyväksyttyä suorittamista (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.07.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
15 - 26
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
2 credits
H-5
Opintojaksolla kehitetään alan ammattisanastoa, tiimissä toimimista ja yhteisoppimista (not translated)
op=27 tuntia opiskelijan työtä
Syksy 2022 (5op)= 135 tuntia opiskelijan työtä
Radiografia1 (Aatsinki 2 op= 54 tuntia opiskelijan työtä)
-lähitunnit 16, itsenäinen opiskelu 38 tuntia
Radiografia2 (Huhtanen J 3 op= 81 tuntia opiskelijan työtä)
- lähitunnit 24, itsenäinen opiskelu 57 tuntia
Kevät 2023 (5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä)
Radiografia 1 ( 2 op=54 tuntia opiskelijan työtä)
- lähitunnit 16, itsenäinen opiskelu 38 tuntia
Radiografia 2 ( 2 op= =54 tuntia opiskelijan työtä)
- lähitunnit 16, itsenäinen opiskelu 38 tuntia
Radiografia 3 (1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä)
-lähitunnit 8, itsenäinen opiskelu 19 tuntia5 op= 135 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
Kuvantamisosaaminen:
- kuvantamislähete ja sen juridiset perusteet
- natiivikuvantamislaitteet ja välineet sekä niiden toiminta ja laadun arviointi
- natiivikuvausprojektioden (tuki- ja liikuntaelimet, rintaontelo, rintarauhanen, pään alue ja hampaisto) suunnitteleminen ja toteuttaminen
- kuvainformaation tuottaminen, käsitteleminen ja sen riittävyyden arvioiminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
- natiivikuvausten indikaatiot ja löydökset potilaan hoidon eri vaiheissa
- potilaan ohjaaminen ja avustaminen natiivikuvantamistapahtumissa
- eri kulttuurista tulevan potilaan kohtaaminen
- yksityisyyden toteuttaminen natiiviröngenkuvantamistapahtuman yhteydessä
Turvallisuusosaaminen:
- potilasannos ja sen optimoiminen
- ergonominen työskentely natiiviröntgenkuvantamisessa
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- kertoa inhimillisen ja turvallisen natiiviröntgenkuvantamistapahtuman osatekijät
- perustella röntgenhoitajan toiminnan natiiviröntgenkuvantamistapahtumissa
Syksy 2022. Kevät 2023 (not translated)
Säde Huhtanen
Face-to-face
KeTuMe verkko-opintojakso (not translated)
Opiskelija valitsee toimeksiannoista itellensä aiheen ja lähtee ideoimaan sitä yhdessä toimeksiantajan ja/tai prosessin ohjaajan kanssa., jonka perusteella opiskelija valitsee toteutusmenetelmän toiminnallinen/tutkimuksellinen
Ideoinnin perusteella opiskelija
a) tutustuu aiheeseen aikaisemman tiedon perusteella ja laatii kirjallisuuskatsauksen eli teoreettisen viitekehyksen
b) laatii realistisen suunnitelman opinnäytetyönsä toteuttamiseksi
c) esittelee oman suunnitelmansa muille opiskelijoille ja ohjaajille (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Opinnäytetyön suunnitelman esittäminen edellyttää opintojakson Kehittämis-, tutkimus- ja innovaatio-osaamisen hyväksyttyä suoritusta. (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Hyväksytty/Hylätty
Ohjaus tarpeen vaatiessa. (not translated)
5 op = 5 x 27 t (not translated)
DiSKun opinnäyttyöpajat, joilloin on mahdollista seurata muiden opiskelijoiden suunnitelmia/raportteja ja/tai esittää oma suunnitelma tai raportti.
Ohjaukset opinnäytetyötä ohjaavan opettaja kanssa sovitaan erikseen. (not translated)
Opiskelija on
-laatinut teoreettisen viitekehyksen
-realistisen suunnitelman
-esittämyt sen muille opiskelijoille
-opponoinut yhden suunniteman
-osallistunut aktiivisesti vähintään kahdeksn (8) opiskelijan suunnitelmien esittämistilaisuuksiin (not translated)
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Jarno Huhtanen
Aatsinki Petteri, Huhtanen Säde (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Simulaatio harjoittelu luokassa 2op
2 op= 54 tuntia opiskelijan työtä
lähitunnit 20 tuntia, itsenäinen opiskelu 34 tuntia
Kliininen harjoittelu 3op:
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä . Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia, josta 38t 15 min harjoittelupaikassa. Harjoittelun kesto on kaksi viikkoa (not translated)
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu: Simulaatiot 2 op, Kliininen harjoittelu 3 op (not translated)
Arviointi: Hyväksytty/hylätty
Simulaatio harjoittelu luokassa 2op
- osallistuminen lähitunneille, tehtävien hyväksytty toteuttaminen
Harjoittelu kuvantamisosastoilla 3op:
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeiden ja muiden harjoittelun dokumenttien hyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 26
Oppimisalusta: Its learning
Ruoka-ja matkakustannukset kliinisessä harjoittelussa kuvantamisosastoilla (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
1 credits
H-5
Työelämälähtöisyys
Simulaatio harjoittelu luokassa 2op: thoraxin ja yläraajan kuvausprojektioiden harjoittelua luokassa, tehtävät
Kliininen harjoittelu 3op:
Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle (not translated)
Simulaatio harjoittelu luokassa 2op
2 op= 54 tuntia opiskelijan työtä
lähitunnit 20 tuntia, itsenäinen opiskelu 34 tuntia
Kliininen harjoittelu 3op:
3 op = 81 tuntia opiskelijan työtä . Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia, josta 38t 15 min harjoittelupaikassa. Harjoittelun kesto on kaksi viikkoa (not translated)
SISÄLTÖ
Yksilöosaaminen:
- harjoitteluun valmistautuminen
- omakohtaisen esittelyn laatiminen itsestään röntgenhoitajaopiskelijana
- alustavien tavoitteideen laatiminen harjoittelulle
- oman oppimisen kuvaaminen
- palautteen vastaanottaminen ja antaminen
Potilaan hoitamis- ja ohjaamisosaaminen:
-potilaan kohtaaminen ja auttaminen kuvantamistilanteissa
-potilaan fyysisen yksityisyyden suojaaminen
Kuvantamisosaaminen:
-kuvantamislaitteiden turvallinen käsitteleminen
-potilaan anatomisten yksityiskohtien nimeäminen kuvainformaatiosta
-kuvainformaation arvioiminen
-potilaan indikaation mukaisen natiivikuvantamistapahtuman suunnitteleminen ohjatusti
Turvallisuusosaaminen:
-poikkeavan tilanteen (esim. tulipalo) toimintaperiaatteiden kuvaaminen
-käsihygienian toteuttaminen
Yhteisöosaaminen:
-työaikojen ja yhteisten sopimusten noudattaminen
-toiminnan perusteleminen
Vk 37-51 syksy 2022 (not translated)
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Huhtanen Säde, Aatsinki Petteri (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Ajankohtaiset viikottaisten teemojen mukaiset materiaalit ITS-ympäristössä. (not translated)
Ajankohtaiset viikottaisten teemojen mukaiset materiaalit ITS-ympäristössä. (not translated)
Finnish
01.09.2022 - 31.07.2023
02.08.2022 - 31.08.2022
10 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
1 credits
Hyväksytty/Hylätty
Syyslukukadelle ryhmä on jaettuna kahteen pienryhmään. Opintojaksolla toteutetaan käänteisen luokkahuoneen periaatetta. Opintojakson sisältö on teemoitettu viikkokohtaisesti. Pienrymäkokoontumiset ovat viikottain. Opiskelijat perehtyvät alustavasti edellisellä viikolla seuraavan viikon teemaan, materiaaleihin ja tehtäviin ja laativat itsellensä tavoitteen oppimistilanteita varten.
Kevätlukukaudella opiskelijat harjoittelevat aidoissa potilastilanteissa. (not translated)
Syksy 2022( 2 op) on 54 tuntia opiskelijan työtä
Kevät 2022 (3 op) . Käytännön harjoittelu 2 viikkoa (not translated)
Syksyn 2022 harjoitustunnit (2 op) toteutuvat välillä vko 37-43 ja 46-50
Syksyn harjoitustunnit kuuluvat hoitamis- ja ohjaamisosaamisen (5 op) ja turvallisen kliininen radiografia (1 io) kurssin alle.
Kevään harjoittelu (3 op) sijoittuu 2. lukukauden alkuun. (not translated)
Syyslukuausi Osallistuminen harjoitustunneille 100 %.
Kevätlukukausi Hyväksytty harjoittelu (not translated)
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Jarno Huhtanen
Aatsinki Petteri, Huhtanen Säde, Huhtanen Jarno (not translated)
Face-to-face
Työelämälähtöisyys
- simulaatiot pienryhmissä
- lähitunnit: PRÖNTS21 ryhmän opiskelijoita mukana toteutuksessa
- tehtävät
- opintokäynnit
- näyttökoe (not translated)
Arviointi: Hyväksytty/hylätty
Hyväksytty : tehtävien hyväksytty toteuttaminen, näyttökokeen hyväksytty suorittaminen (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
10 - 26
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
H-5
Konstruktivistinen lähestymistapa (not translated)
15 op on yhteensä 405 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
Alaraajan, vartalon, pään alueen projektiot
Ajoitus:
- VK 4-16..2023 (not translated)
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri (not translated)
Face-to-face
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän (not translated)
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-3 hyväksytty suorittaminen (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 01.10.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
10 - 260
Oppimisalusta; itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset
- edeltävyys ehdot: hyväksytty suorittaminen:
* Turvallisen säteilyn käytön perusteet (säteilyfysiikka, säteily biologia, turvallinen kliininen radiografia) 5 op syksy 2020
* natiivikuvantamisosaaminen 5 op syksy 2022
* natiivikuvantamisosaaminen 5 op kevät 2023
* harjoittelu 1 : 5 op syksy 2022
* harjoittelu 2: 5 op syksy 2022 ja kevät 2023
* harjoittelu 3: 15 op kevät 2023 (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
H-5
Työelämälähtöisyys (not translated)
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on kuusi viikkoa. (not translated)
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 16-21.2023 Modaliteetti: natiivi (not translated)
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri (not translated)
Face-to-face
Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali. (not translated)
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävä (not translated)
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-4 hyväksytty suorittaminen
- vahva suositus lääkehoito osaamisen hyväksyttyä suorittamista (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
H-5
Työelämälähtöisyys (not translated)
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 45minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa (not translated)
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 48-51. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit (not translated)
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri (not translated)
Face-to-face
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän (not translated)
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-5 hyväksytty suorittaminen (not translated)
Finnish
01.01.2023 - 31.07.2023
02.12.2022 - 31.12.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
H-5
Työelämälähtöisyys (not translated)
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa (not translated)
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 17-20. Harjoittelun kesto neljä viikkoa. Modaliteetit: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, mri, toimenpiteet. (not translated)
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri (not translated)
Face-to-face
Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali (not translated)
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria opintojen hyväksytty suorittaminen. Harjoittelu 1-6 hyväksytty suorittaminen (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
H-5
Työelämälähtöisyys (not translated)
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15 minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 15 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa (not translated)
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Viikot 40-43. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri (not translated)
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri (not translated)
Face-to-face
Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali. (not translated)
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän (not translated)
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 28.05.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
H-5
Työelämälähtöisyys (not translated)
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 45 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa. (not translated)
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri.
Ajoitus: vk 2-5 kevät 2023 (not translated)
Petteri Aatsinki
Aatsinki Petteri (not translated)
Face-to-face
Harjoittelupaikassa osoitettu materiaali (not translated)
Työelämälähtöisyys
Toteutus: Opiskelija laatii harjoittelua varten alustavat tavoitteet suhteessa yleisiin tavoitteisiin kirjaamalla ne koulutusohjelman harjoittelun tavoite- ja arviointilomakkeelle.
Opiskelija toimittaa alustavat tavoitteet ensin opettajatuutorin/harjoittelua ohjaavan opettajan hyväksyttäväksi. Viimeistään viikkoa ennen harjoittelua opiskelija toimittaa hyväksytyt tavoitteet harjoittelu paikan yhteyshenkilölle.
Opiskelija seuraa ja arvioi omaa oppimistaan oppimispäiväkirjan avulla, jonka perusteella hän laatii harjoittelun päätyttyä tiivistelmän toimitettavaksi opettajatuutorille/harjoittelun ohjaavalle opettajalle
Opiskelija tekee harjoitteluun mahdollisesti suunnatun kirjallisen tehtävän (not translated)
Suomeksi
Arviointi : hyväksytty/hylätty
- Hoitamis- ja ohjaamisosaaminen
- Radiografia- tai sädehoitotyön menetelmäosaaminen
- Turvallisuusosaaminen
- ¬ Radiografia- tai sädehoitotyön laadunhallinta-osaaminen
- Oppimisen taidot
- Eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen
Harjoittelun lopussa arviointikeskustelu harjoittelupaikassa. Arviointikeskustelut ohjaavan opettajan kanssa harjoittelun aikana ja sen jälkeen, tutor-tunnilla ja henkilökohtaisessa lukukausipalautteessa
Hyväksytty suoritus edellyttää:
- esittelyn ja alustavien tavoitteiden hyväksytty toteuttaminen
- tavoitteiden täsmentäminen harjoittelun aikana
- arviointilomakkeen ja työaika suunnitelmanhyväksytty toteuttaminen
- oppimispäiväkirjan tiivistelmän hyväksytty toteuttaminen. Palautus Itslearningiin
- mahdollisen kirjallisen tehtävän hyväksytty toteuttaminen
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun modaliteetin teoria (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 27.08.2023
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Oppimisalusta; Itslearning
- Kustannukset opiskelijalle; Ruoka- ja matkakustannukset (not translated)
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
H-5
Työelämälähtöisyys (not translated)
Opiskelijan harjoitteluviikko on 40 tuntia. Harjoittelupaikassa 38 tuntia ja 15minuuttia viikossa. Kirjalliset tehtävät tunti 45 minuuttia viikossa. Harjoittelun kesto on neljä viikkoa. (not translated)
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu. Modaliteetiti: CT,,natiivi, sädehoito, isotoopit, toimenpiteet, mri.
Ajoitus: vk 10-13 kevät 2023 (not translated)
Jarno Huhtanen
Jarno Huhtanen (not translated)
80% Face-to-face, 20% Distance learning
Murtumien osalta;
o Imaging skeletal trauma
o Accident and emergency radiology: A survival guide
- Benignit/malignit luutuumorit;
o Fundamentals of skeletal radiology, luvut 2-4
- Ryhmien tekemä materiaali (esitykset)
- Lisäksi luentomateriaali artrooseista ja luutuumoreista + mahdolliset artikkelit (not translated)
Monimuoto (not translated)
Arvosanan muodostuminen
Esitykset 0-5/Täydennettävä
Ryhmien esitykset osallistuminen (poissaolon korvaus)
Kuvantulkintaharjoitusten tekeminen
Sarkoomameeting osallistuminen (poissaolon korvaus syksy 2022)
Koe 0-5 (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
15 - 20
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
1 credits
H-5
Konstruktivismi, demonstraatio, case-opetus, seminaarityöskentely, interaktiivinen opetus (not translated)
5op = 135h opiskelijan työtä
- luennot 12h
- etäohjaus 3h
- kuvantulkintaharjoitukset 18h
- koe 3h
- seminaari 15h
- sarkoomameeting 3h (not translated)
Toteutus koostu useasta eri osasta. Yläraajojen traumat käsitelty 5.lk ja nyt kertauksena lausuntaharjoitus 20kpl caseista ylä- ja alaraajan osalta (ATK-luokka).
Ryhmätyönä esitetään eri kohteiden anatomia luiden, lihasten (insertio, origo, funktio), jänteiden, ligamenttien (soveltuvin osin) ja isompien verisuonten osalta. Esityksissä tulee havainnollistaa anatomiaa esim. VisibleBody ohjelman avulla etenkin lihasten osalta. Alueet tulee käydä esityksessä läpi myös MRI kuvien kautta, missä voi hyödyntää IMAIOS ohjelmaa. Anatomian lisäksi jokaisesta kuvantamiskohteesta tulee käydä läpi alueen tyypillisimmät murtuma havainnollistavin esimerkein. Esitykseen on varattu aikaa 60min/esitys.
Erilaisista artrooseista, metabolisista ja endokriinisistä löydöksistä natiivikuvantamisessa pidetään luento (2-4h) ja lausuntaharjoitus (n. 20 casea).
Erilaisista benigneistä ja maligneista luutuumoreista pidetään luento (2-4h) ja lausuntaharjoitus (n. 20 casea).
Opintojaksoon kuuluu yksi käyntikerta sarkoomameetingissä (TYKS). Sarkoomameetingin jälkeen tulee pyytää allekirjoitus meetingin vetäjältä osallistumistodistukseksi.
Kurssin lopussa tentti yllä olevista aiheista. (not translated)
Säde Huhtanen
Face-to-face
Kuvaus löytyy Itsyssä. (not translated)
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä
Verkkotentti
Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi (not translated)
Opintojakson arvosana muodostuu välilehtien suoritetuista tehtävistä sekä hyväksytysti suoritetusta tentistä.
Opintojaksolla on seurantatyökalu, josta opiskelija voi tarkistaa omia suoritteitaan.
Opintojakson arviointi on HYL-5 - asteikolla, loppuarvosana määräytyy tentin perusteella. Kaikki tehtävät pitää olla hyväksytyst suoritettuina. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
Health and Well-being
Degree Programme in Dental Technology, Degree Programme in Radiography
H-5
Tentti tehdään Itsissä. (not translated)
Itsenäinen ja parityöskentely, opettajaohjaus
Verkko-opiskelu
Learning-by-doing: Opintojakson tehtäväperustainen suoritustapa perustuu opiskelijan omaan aktiiviseen osallistumiseen ja suorittamiseen.
Opintojaksolla opittavat kehittämis- ja tutkimusosaamisen taidot ovat työelämän moniammatillisissa tiimeissä toimimisen ja toiminnan kehittämisen taitoja. (not translated)
Itsenäiset verkko-tehtävät Itsissä; Verkkotentti;Tehtäväperustainen opiskelu ja arviointi.
Opiskelijan työmäärä on 135h(5op). (not translated)
Kehittämis- ja tutkimusmenetelmien verkko-opintojakso Itsissä. Opintojaksosta on yleensä kevät, kesä ja syksy toteutus. Jos opintojakso jää kesken, on sitä mahdollisuus jatkaa tekemättömien tehtävien osalta samassa tai seuraavassa toteutuksessa. Tämä on hyvä sopia erikseen opintojaksosta vastaavan opettajan kanssa. Jos tarve, hän avaa osallistumisen seuraavaan toteutukseen. Jokaiseen toteutukseen liittyvät tentit joilla on tarkka aukioloaika.
Syksy 2022:
Tentit:-
Sisältö:
Opintojakson sisältö: Tieteellisen tiedon ominaispiirteet ja tieteenfilosofiset lähestymistavat, yleisimmät kvantitatiivisen aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, keskeiset tilastolliset menetelmät, yleisimmät kvalitatiiviset aineiston keruun ja analysoinnin menetelmät, työelämän kehittämisen lähestymistavat ja menetelmät, tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset periaatteet, tieteen tutkimuksen etiikka.
- Terveysalan tutkimus- ja kehittämistyön kohteet ja tarkoitus
- Opinnäytetyön prosessin eri vaiheet
- Näyttöön perustuva toiminta
- Terveysalan tietokantojen käyttö ja tieteellisten julkaisujen lukeminen
- Erilaiset tutkimus- ja kehittämismenetelmät
- Kehittämis- tai tutkimussuunnitelman laatiminen
- Eettisyys ja luotettavuus tutkimus- ja kehittämisprosesseissa
- Erilaiset ilmaisun keinot: raportin kirjoittaminen ja lähdemerkinnät, taulukkolaskentaohjelman käyttö
- Tehtävät ja tentti em. osa-alueista
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
•tunnistaa tieteellisen tiedon ominaispiirteet,
•tunnistaa sosiaali- ja terveysalan keskeiset tieteelliset tutkimustyön- ja työelämän kehittämismenetelmät,
•käyttää perustellen tarkoituksenmukaista aineistokeruu- ja analysointimenetelmiä hakiessaan vastauksia erilaisiin ongelmiin ja kehittämistehtäviin,
•tulkita aineistokeruu- ja analyysimenetelmien avulla saatua tietoa,
•tuottaa ja tulkita ammatin ja työn seurantaan, suunnitteluun ja kehittämiseen liittyviä tilastoja,
•selittää tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettisiä periaatteita (not translated)
Säde Huhtanen
Petteri Aatsinki
Jarno Huhtanen
Huhtanen Jarno, Huhtanen Säde, Aatsinki Petteri (not translated)
34% Face-to-face, 66% Distance learning
Ilmoitetaan opintojakson aikana (not translated)
Monimuoto opiskelu (lähitunnit, tehtävät, opintokäynnit, pienryhmätyöskentely, projektit) (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
02.07.2022 - 31.07.2022
10 - 25
Health and Well-being
Degree Programme in Radiography
Kupittaa Campus
2 credits
Hyväksytty/Hylätty
Työelämälähtöisyys ja konstruktivistinen oppiminen (not translated)
3 op= 81 tuntia opiskelijan työtä (not translated)
Ajoitus: Syksy 2022
Hyvinvointi, terveyden edistäminen ja yrittäjyys. Projektit, CV, yrittäjyys/röntgenhoitajan ura mahdollisuuksi (not translated)
There is no implementations attached to this degree programme.