•   Swedish for Working Life, Oral Communication (replacing compulsory Swedish) 100114-3247 23.01.2023-17.03.2023  1 credits  (PTERTK22) +-
    Competence objectives of study unit
    The student can communicate orally in different work-life situations.
    Content of study unit
    The student

    - can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience

    - can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes

    - can communicate in various business life situations appropriately

    - is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

    Teacher(s) in charge

    Nina Roine

    Learning material

    Oppimateriaali: Itslearning ja tuntimateriaalit opettajalta. (not translated)

    Learning methods

    Oppimismenetelmät: lähiopetus, itsenäiset työt, parityöskentely, suullinen ja kirjallinen tentti (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Arvioinnin kohteet, ajoitus ja menetelmät: Etätehtävät arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty, suullinen ja kirjallinen tentti asteikolla 0-5. Suullinen ja kirjallinen tentti viikoilla 19&20
    Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen vaatimuksena kurssin hyväksytylle suorittamiselle. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    23.01.2023 - 17.03.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 31.01.2023

    Group(s)
    • PTERTK22
    Seats

    10 - 30

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Kurssin opettaja Nina Roine
    nina.roine@turkuamk.fi (not translated)

    Additional information

    itslearning (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Public Health Nursing

    Campus

    Kupittaa Campus

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Ei vaihtoehtoisia suorituksia. Jos opiskelija omaa vahvan kielitaidon, johon sisältyy myös hoitoalan terminologia, hän voi olla yhteydessä opettajaan. (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Suullinen tentti ja kirjallinen tentti kurssin päätteeksi viikoilla 19-20.Tehtävien palautus kirjalliseen tenttiin mennessä. (not translated)

    Pedagogic approaches

    Pedagogiset toimintatavat: Kurssilla opitaan ja harjoitellaan valmiuksia kohdata ruotsinkielinen asiakas/potilas, ja opetellaan hoitoalan työhön liittyvää ammattisanastoa ja viestintää. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus: Oppimistehtävinä tarpeen mukaan kielioppia kertaavia harjoituksia, terveydenhoitajan ammattisanaston kerääminen, aktivointitehtävän laatiminen ja ohjaaminen, kuuntelureferaatin tekeminen.
    3op:n kokonaisuus, josta 18h kontaktiopetusta, n. 60h opiskelijan itsenäistä työtä. (not translated)

    Content scheduling

    Sisältö ja ajoitus: Tuleville terveydenhoitajille suunnattu virkamiesruotsin kelpoisuuden antava työelämälähtöinen ruotsin kurssi. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Puutteellinen suoriutuminen suullisesta tentistä. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Suoriutuu valmistellun tekstin lukemisesta niin, että joistakin virheistä huolimatta puhe on ymmärrettävää. Ei pysty vapaaseen improvisoituun jutteluun kohdekielellä edes tavallisista arkipäivän aiheista, tai jos pystyy, rakenteet ovat virheellisiä ja seassa suomea tai englantia. Reagoi kysymyksiin ja ymmärtää toista puhujaa, mutta taidot eivät riitä jatkamaan keskustelua. Valmisteltu teksti on suppea ja omia mielipiteitä ei esiinny. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Suoriutuu valmistellun puheen lisäksi myös improvisoidusta puheesta, pystyy ilman apuvälineitä käyttämään myös hoitoalan sanastoa, käyttää rakenteita pienistä virheistä huolimatta melko sujuvasti, osaa esim. taivuttaa verbit oikein, kuulija pystyy seuraamaan puhetta, jossa ei esiinny ymmärrystä haittaavia ääntämisvirheitä yms. Kuullunymmärtäminen on sujuvaa ja pystyy poimimaan myös muiden puhujien repliikeistä sanastoa omiin tarpeisiin. Hallitsee prepositioiden käyttöä ja sanajärjestyksen. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Osaa ilmaista itseään suullisesti ilman mitään häiritseviä ongelmia tai puutteita. Osaa käyttää sujuvasti hoitoalan sanastoa oikeissa muodoissa, ottaa aktiivisesti osaa keskusteluun, osaa kertoa mielipiteensä ja vastata kysymyksiin ilman valmistautumista. Ääntämisessä ei huomautettavaa, kuulijan on helppo seurata puhetta, jossa ei esiinny häiritseviä taukoja. (not translated)