•   Swedish for Working Life, Written Communication (replacing compulsory Swedish) 100115-3228 01.09.2022-31.12.2022  2 credits  (PKONTS20, ...) +-
    Competence objectives of study unit
    The student can communicate in writing in different work-life situations.
    Content of study unit
    The student

    - can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience

    - can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes

    - can communicate in various business life situations appropriately

    - is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

    Teacher(s) in charge

    Sirpa Niittymäki

    Learning material

    Opettajan kokoama materiaali, julkaistaan Itslearningissä (not translated)

    Learning methods

    Ohjattua ja itsenäistä opiskelua, pari- ja ryhmäkeskustelua, itsenäisä, palautettavia kirjallisia ja suullisia tehtäviä. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    ARVIOINTI
    Jokaisella lähitunnilla harjaannutetaan sekä suullista että muuta kielitaitoa. Suullinen ja kirjallinen kielitaito arvioidaan erikseen. Opintojakson arviointi tehdään asteikolla 1-5 valtakunnallisten taitotasokuvausten mukaan. Taitotasot esitellään ensimmäisellä lähitunnilla ja ovat nähtävissä Optimassa. Taitotasoja sovelletaan myös Testpunkt- tehtävien arvioinnissa.
    Suoritusvaatimukset ja arviointi
    Tehtäväpohjainen opintojako edellyttää aktiivista läsnäoloa (vähintään 75 % lähi-/etätunneista).
    Mikäli poissaolotuntien määrä on yli 25 %, arvosana alenee. Lähi-/etätunneille tulee osallistua kuitenkin vähintään 50%, sillä myös tuntinäyttöä arvioidaan. Opintojaksoa ei voi suorittaa pelkästään Testpunkt-tehtävillä.

    Opiskelijan osaamisen arviointi tehdään kuuden arviointikohdan (ks. toteutussuunnitelma Testpunkter 1-6) sekä erillisen suullisen esittelyn (ks. toteutussunnitelma Muntliga presentationer) avulla.

    Testpunkter 1-6
    • Opiskelijan on tehtävä kaikki kuusi arvioitavaa tehtävää.
    • Tehtävät arvioidaan asteikolla 0 p.- 3 p. siten että
    o 0 p.= tehtävä palautettu myöhässä tai hylätty. HUOM! myöhässä palautetusta tehtävästä saa aina 0 p. Myöhässä palautettavat tehtävät on kuitenkin tehtävä riittävän kattavasti. Huolimattomasti tehtyä, myöhässä palautettua tehtävää ei hyväksytä.
    o 1 p.= tehtävä suoritettu tyydyttävästi (arvosanana taso 1-2)
    o 2 p.= tehtävä suoritettu hyvin (arvosanana taso 3)
    o 3 p.=tehtävä suoritettu kiitettävästi (arvosanana taso 4-5)
    • Testpunkt-tehtävien pisteistä opiskelija saa opintojakson Skriftlig kommunikation (2op) arvosanan seuraavasti:
    5 = 17 p. – 18 p.
    4 = 14 p. – 16 p.
    3 = 10 p. – 13 p.
    2 = 7 p. - 9 p.
    1 = 4 p. - 6 p.
    0= 0 p. - 3 p.
    HUOM! Edellytys on, että luokassa tehtävistä Testpunkt 4 (Telefonfraser) ja Testpunkt 6 (Textförståelse) –tehtävistä joka tapauksessa vähintään toinen on suoritettu hyväksytysti.
    Kun opintojakso on hyväksytty, ei arvosanaa voi korottaa tekemällä tehtäviä uudelleen. Tämä perustuu tutkintosääntöön §21.
    Hylättyä opintojaksoa voi korottaa arvosanaksi 1 tekemällä hylättyjä tai tekemättömiä tehtäviä opettajan ohjeen mukaan.

    Suullinen kielitaito, Muntlig kommunikation (1op), arvioidaan erikseen. Arviointi tehdään Testpunkt 2:n, lähituntien suullisten harjoitusten sekä opintojakson lopussa tehtävän suullisen esittelyn perusteella. Suullisen kielitaidon arvioinnissa käytetään valtakunnallisia taitotasokuvauksia. Kuvaukset ovat nähtävillä Optimassa.

    Tutkintotodistuksessa arvosanat 1-3 = Tyydyttävä taito ja arvosanat 4-5 = Hyvä (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.09.2022 - 31.12.2022

    Enrollment date range

    02.08.2022 - 15.09.2022

    Group(s)
    • PKONTS20
    • PKONTS20B
    • PKONTS20A
    Seats

    10 - 80

    Responsible unit

    Engineering and Business

    Additional information

    Opintojaksot Skriftlig kommunikation (2op) ja Muntlig kommunikation (1op) toteutetaan samanaikaisesti. Opintojaksolla edellytetään ruotsin perusteiden hallintaa vähintään tyydyttävästi. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Mechanical Engineering

    Campus

    Kupittaa Campus

    Share of online studies

    1 credits

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Ei ole (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Tehtäväpohjainen, opiskelijan näyttöihin perustuva opintojakso, arvosana koostuu useita suoritteista. Suoritteet ja uusintamahdollisuudet kuvataan toteutuksessa ja arvioinnissa. Ensimmäinen uusintakoepäivä viikolla 50, toinen viikolla 3/2023. (not translated)

    Pedagogic approaches

    Ryhmäohjaus,itsenäisten näyttöjen arviointi, jatkuva näyttö (not translated)

    Student's schedule and workload

    Ohjattuja tapaamisia 26 h, itsenäinen työskentely 55 h (not translated)

    Content scheduling

    Opintojakso toteutetaan suunnitelman mukaan hybridinä. Lähi- (NÄRlektionerna) ja etätunnit (DISTANSlektionerna) on merkitty toteutukseen. Tunnit ovat joko lähi- tai etätunteja, mutta samanaikaisesti ei ole molempia toteutuksia. Lähitunneilla kaikki ovat paikan päällä kampuksella, etätunneilla ZOOMissa. Myös etätunnit edellyttävät aktiivista osallistumista.

    LEKTIONERNA (2 h/vecka) när.=närlektioner dist.= distanslektioner

    Vecka 36 när. Presentation av studieperioden: innehåll, deltagande, bedömning etc.
    1-2 Text: Mikko berättar om sina studier, s.1

    Vecka 37 när. Att studera till ingenjör, skriftliga och muntliga övningar, s.2-5
    3-4 Testpunkt 1. Skriftlig uppgift, Mina ingenjörsstudier. Lämnas in i Itslearning senast 23.9.klockan 23.00.

    Vecka 38 dist. Att arbeta som ingenjör: Du får ett problem och ska lösa det, s. 9-10, text och
    5-6 övningar
    Testpunkt 2. Muntlig uppgift, video: Mina arbetserfarenheter. Lämnas in i Itslearning senast 30.9. klockan 23.00.

    Vecka 39 när. Text: Erik Eriksson, projektingenjör på Konecranes AB, s.11-13. Text och övningar
    7-8

    Vecka 40 när. Text: Vad är ERP s.14-15?
    9-10 Testpunkt 3. Referat av en finsk text. Temat ERP. Lämnas in i Itslearning senast 14.10. klockan 23.00.

    Vecka 41 när. I telefon, s. 16-20. Telefonfraser och muntliga övningar
    11-12

    Vecka 42 Varken kontakt- eller distansundervisning!

    Vecka 43 när. I telefon, muntliga övningar
    13-14 Att skriva e-post s. 21-22, fraser
    Testpunkt 4. E-post. Lämnas in i Itslearning senast 4.11. klockan 23.00.

    Vecka 44 när. Testpunkt 5. Telefonfraser s. 16-20, skriftligt prov i klassrummet (45 min)
    15-16 Text: Företaget Siipotec , s .23-25

    Vecka 45 dist. Text: Etteplan, s. 24
    17-18

    Vecka 46 dist. Text: Vindkraftverk, s.25-27
    19-20
    OBS! Därtill kommer det ett par texter som självstudier!
    Vecka 47 när. Muntliga presentationer i smågrupper
    21-22

    Vecka 48 när. Testpunkt 6.Textförståelseuppgifter+uppsats
    23-24

    Vecka 49 när. Muntliga presentationer i smågrupper
    25-26 (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    0)
    Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista kirjallisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tekstissä toistuvasti ymmärtämistä haittaavia piirteitä.
    Ei suoriudu työelämän yleisistä ja alakohtaisista suullisista viestintätilanteista asianmukaisella tavalla. Tuotos liian niukkaa ja/tai puheen pääsisällön ymmärtäminen on muille osapuolille vaikeaa tai lähes mahdotonta. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    1)
    Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista osin epäyhtenäistä tekstiä. Virheet voivat vaikeuttaa ymmärtämistä, mutta ne eivät estä viestin perillemenoa.
    Selviytyy tavallisimmissa ennakoitavissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi, vaikka viestintä vaatii ponnisteluja kummaltakin osapuolelta.
    (2)
    Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa yksinkertaista pääosin yhtenäistä tekstiä. Viesti välittyy, vaikka teksti sisältää virheitä ja sen ymmärtäminen voi olla osin hankalaa.
    Selviytyy tyydyttävästi jokapäiväisissä työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään viestin, vaikka viestintä on hidasta, katkonaista ja osin epätarkkaa (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    3)
    Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa johdonmukaista tekstiä, jossa viesti välittyy. Virheet eivät johda väärinkäsityksiin vaikka ne voivat häiritä lukurytmiä.
    Selviytyy kohtalaisesti jokapäiväisissä ja ennakoimattomissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy välittämään haluamansa viestin, vaikka epäröinti hidastaa puhetta ja epätarkkuudet saattavat häiritä viestintää.
    (4)
    Selviytyy hyvin monipuolisissa yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa useimmiten kirjoittaa tilanteeseen sopivalla tavalla.
    Selviytyy hyvin monipuolisissa työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy pääosin viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on melko sujuvaa eikä viestintä vaadi ponnisteluja kummaltakaan osapuolelta. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    (5)
    Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin yleisissä ja alakohtaisissa työelämän kielenkäyttötilanteissa. Osaa kirjoittaa sujuvasti ja tilanteeseen sopivalla tavalla.
    Selviytyy hyvin monipuolisissa ja vaativissakin työelämän yleisissä ja alakohtaisissa kielenkäyttötilanteissa. Pystyy viestimään tilanteeseen sopivalla tavalla ja ottamaan luontevasti huomioon keskustelukumppaninsa. Puhe on sujuvaa ja vaivatonta. (not translated)