•   Swedish in working life, oral communication 100116-3042 09.02.2023-20.04.2023  2 credits  (MKITIS22) +-
    Competence objectives of study unit
    The student can communicate orally in different work-life situations.
    Content of study unit
    The student

    - can describe the content and structure of his/her studies, training and work experience

    - can describe his/her working environment and operations of a company, products and processes

    - can communicate in various business life situations appropriately

    - is able to use appropriate vocabulary and phrases when presenting tasks of his/her own field

    Teacher(s) in charge

    Pia Lindgren

    Learning material

    Kursmaterialet finns på itslearning
    den baserar på Gå med vinst, Edita , e-bok

    Allt möjligt annat studiematerial ska utnyttjas (not translated)

    Learning methods

    Metoder baserar sig på aktivt självständigt arbete och par/grupparbete med arbetslivsorienterade uppgifter.
    Både muntlig och skriftliga övningar i klassen och i äkta kontexter (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Själv, kamrat och lärarutvärdering
    Feedback på alla uppgifter
    portfolio av minst 5 olika affärsdokument som evalueras,
    andra uppgifter finns för övning (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    09.02.2023 - 20.04.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 09.02.2023

    Group(s)
    • MKITIS22
    Responsible unit

    Engineering and Business

    Teachers and responsibilities

    Pia Lindgren (not translated)

    Additional information

    kursrelaterad kommunikation på its

    mera personliga och brådskande meddelande i e-post (not translated)

    Campus

    Lemminkäisenkatu

    Share of online studies

    2 credits

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    Motsvarande kurser på andra högskolor. Alternativa kurser måste diskuteras och godkännas av språkläraren och tutor läraren (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    inga tentamen ,kursen evalueras på basis av slutförda uppgifter och kontinuerlig utvärdering (not translated)

    Pedagogic approaches

    Suomeksi
    Enligt Innopeda principer: arbetslivets autentiska situationer, teamarbete, diskussion
    Individuella studier samt grupparbete. Läraren med i c 20 h.
    Själv, kamrat och lärarutvärdering
    Feedback på uppgifter (not translated)

    Student's schedule and workload

    Kursen ger 5 studiepöänger vilket motsvarar c 135 h arbete
    närindervisning börjar den 2.2.2023
    lektioner med läraren 20 h
    självevaluering 10 h
    repetition av strukturer och ordförråd
    förberedning till klassträffen /uppgifter (not translated)

    Content scheduling

    Svenska i arbetslivet ger sammanlagt 5 poänger men i två separarata vitsord: 2 för de muntliga och 3 för de skfriftliga kunskaper. Kursens nivå är B1.

    Hela kursen (muntlig och skriftlig) beskrivs här

    Målet är att: studereranden klarar sig i olika muntliga och skrftliga affärslivssituationer. Han/hon kan söka och utnyttja branschrelaterade nyheter i media. Han/hon har en realistisk uppfattning om sin språknivå samt en positiv attityd för inlärning.
    Kursen baserar på att bygga ordförråd inom och öva kommunikation.
    .Arbetsansökning och arbetstliv
    .Arbetsmiljö och omgivande samhälle
    .Kundkontakter: att bygga och hålla kontakter
    .Affärslivets terminologi
    Kursen börjar vecka den 9.2.2023 (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    undankänd :
    Studeranden kan inte klara sig i varken skriftliga eller muntliga situationer på grund av knapp ordförråd, bristfälliga strukturer eller uttal.
    Kommunikationen är svårt eller omöjligt att förstå.
    Uppgifterna är inte returnerad
    Närvaro/aktivitet i klassträff ytterst knappt (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    1-2 (B1-) Studeranden kan framföra sitt meddelande på svenska i arbetslivets enkla och allmänna situationer trots att enstaka fel gör kommunikationen långsamt och delvis störande.
    Själva budskapet framförs.
    Studeranden är närvarande, visar något aktivitet (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    .
    3-4 (B1) Studenrande kan reagera och uttrycka sig på ett lämpligt sätt i de flesta muntliga arbetslivssituationer.
    Han/hon kan visa intresse och ställa frågor.
    Uttalet är inte helt naturlig och det finns brister i strukturer och i ordförråd men studeranden visar motivation och försöker sitt bästa. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    4-5 (B2+)
    Studeranden klarar sig utmärkt i mångsidiga arbetslivssituationer.
    Han/hon kan kommunicera i den stil som kontexten kräver och ta hänsyn till andra partiet. Kommunikationen är flytande och naturlig.
    Ordförrådet professionell och omfattande.
    Visar aktivitet och kan ge stöd till sina kamrater (not translated)