•   Balancing 1a 2011432-3007 07.09.2022-22.12.2022  2 credits  (PTEASS22) +-
    Competence objectives of study unit
    Students are able to• balancing professional basic techniques in following disciplines: a tight wire, a loose rope, balancing ball, ladders, rola-bola and unicycle• use balancing professional vocabulary•use balancing equipments safely and maintain equipments• develop and variate balancing techniques, as well as apply their skills ias a tool of artistic communication
    Content of study unit
    The course is to build physical skills to set up circus artist together with the other circus technique studies. Aim of the module is the development of the physical potential of the student in balancing skills. The students will learn to balance with the following instruments: tight wire, loose rope, balancing ball, ladders, rola-bola and unicycle. Studies are carried out in group teaching, they include practical exercises, assignments and demos.

    Teacher(s) in charge

    Minna Karesluoto, Laura Tikka

    Learning methods

    Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijat valmistavat demo- esitykset yksin ja parin kanssa. Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
    Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
    Opiskelija pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Arvioinnin kohteet:
    Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään ja kansalliseen tasoon ja perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviontikriteereihin.

    Opintojaksossa arvioidaan:
    1) läsnäolo (vähintään 80%) ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
    2) opiskelijan aktiivisuus ja opiskelijan ryhmätyötaidot
    3) jatkuvan arvioinnin ja oppimispäiväkirjan kautta todettu tekninen taito ja kehittyminen
    4) soolo- demo vapaasti valitsemasta tasapainolajista 7.12.2022
    5) pari- demo vapaasti valitusta tasapainolajista 14.12.2022 (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    07.09.2022 - 22.12.2022

    Enrollment date range

    15.08.2022 - 15.09.2022

    Group(s)
    • PTEASS22
    Seats

    6 - 15

    Teachers and responsibilities

    Vastuuopettaja: Laura Tikka (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Performing Arts

    Campus

    Linnankatu Arts Campus

    Assessment scale

    H-5

    Pedagogic approaches

    Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä (not translated)

    Content scheduling

    Tavoitteet:

    Opiskelija osaa tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
    Opiskelija tuntee tasapainolajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa tehdä kyseisiä harjoitteita itsenäisesti.
    Opiskelija osaa käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti.
    Opiskelija hallitsee tasapainoilutekniikan ammattisanastoa ja ja osaa huoltaa välineistöä.
    Opiskelija osaa soveltaa tasapainoilun tekniikoita taiteellisen kommunikaation välineenä

    Sisällöt
    -harjoitellaan tavoitteellisesti tasapainotekniikoita seuraavilla välineillä: tiukkanuora, löysänuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
    -tasapainotekniikat sisältävät muun muassa:
    tiukka nuora: kävely eteen ja taakse, käännökset, kyykky, istuminen ja makaaminen nuoralla, pieni hyppy
    löysä nuora: seisominen yhdellä ja kahdella jalalla, askel eteen ja taakse, istuminen ja makaaminen nuoralla, välineen käyttö nuoralla, kieppi nuoran ympäri
    tasapainoilupallo: pallolle nousu, kävely pallolla eri suuntiin, hyppy, välineen käyttö pallon päällä
    rola-bola: rola-bolalle nousu, seisominen ja sivuttain seisominen, kyykky, välineen käyttö rola-bolan päällä, parityöskentelyn perusteet rola-bolalla
    yksipyöräinen: nousu pyörälle, hallittu salin ympäri ajaminen eteenpäin

    -tutustutaan tikkaisiin, puujalkoihin ja rulliin tasapainovälineinä
    -harjoitellaan liikkeiden liittämistä toisiinsa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi
    -opitaan harjoittelemaan turvallisesti ja opetellaan eri tasapainovälineiden turvalliset kiinnitykset sekä välineiden huolto
    -kiinnitetään huomiota ryhtiin ja puhtaaseen harjoitteluun sekä tehdään tasapainoilua tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita

    -tehdään mini- demoja, joiden kautta opitaan luomaan taiteellisia kokonaisuuksia yksin, pareina ja ryhmässä (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa välinekohtaiset perustekniikat. Opiskelija käyttää osassa vaadituista perustekniikoissa apuvälineitä kuten apukättä ja spottausta. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja osaa toimia ryhmässä. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja osaa yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat hyvin, apuvälineen käyttö sallittua vain kolmessa liikkeessä. Opiskelija osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti soolo -ja paridemossa. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija saavuttaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat erinomaisesti. Opiskelija osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti ja monipuolisesti soolo -ja paridemossa. Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Opiskelija ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä. (not translated)