Balancing 1a (2 cr)
Code: 2011432-3008
General information
- Enrollment
-
21.08.2023 - 30.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
06.09.2023 - 20.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 2 cr
- Local portion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Linnankatu Arts Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 5 - 10
- Degree programmes
- Degree Programme in Performing Arts
- Teachers
- Minna Karesluoto
- Laura Tikka
- Groups
-
PTEASS23Teatteri-ilmaisunohjaaja/sirkus, syksy 2023
- Course
- 2011432
realization.id
32192
realization.code
2011432-3008
realization.startDate
06.09.2323
realization.endDate
20.12.2323
realization.enrollmentStart
21.08.2323
realization.enrollmentEnd
30.09.2323
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Balancing 1a
Content
The course is to build physical skills to set up circus artist together with the other circus technique studies. Aim of the module is the development of the physical potential of the student in balancing skills. The students will learn to balance with the following instruments: tight wire, loose rope, balancing ball, ladders, rola-bola and unicycle. Studies are carried out in group teaching, they include practical exercises, assignments and demos.
Objective
Students are able to• balancing professional basic techniques in following disciplines: a tight wire, a loose rope, balancing ball, ladders, rola-bola and unicycle• use balancing professional vocabulary•use balancing equipments safely and maintain equipments• develop and variate balancing techniques, as well as apply their skills ias a tool of artistic communication
Evaluation methods and criteria
Arviointi tapahtuu suhteessa opintojakson tavoitteisiin, lähtötasoon sekä vertaisryhmään ja kansalliseen tasoon ja perustuu Turun ammattikorkeakoulun ja esittävän taiteen yleisiin arviontikriteereihin.
Opintojaksossa arvioidaan:
1) läsnäolo (vähintään 80%) ja osallistuminen lähiopetuksen aikana tehtäviin oppimistehtäviin
2) opiskelijan aktiivisuus ja opiskelijan ryhmätyötaidot
3) jatkuvan arvioinnin ja oppimispäiväkirjan kautta todettu tekninen taito ja kehittyminen
4) soolo- demo vapaasti valitsemasta tasapainolajista
5) pari- demo vapaasti valitusta tasapainolajista
6) kehittyminen käsilläseisontatekniikassa
Evaluation scale
H-5
Teaching methods
Opinnot toteutetaan ryhmäopetuksessa, ne sisältävät käytännön harjoituksia yksin, pareina ja ryhmässä. Opiskelijoiden tulee myös valmistaa demo- esitys yksin ja parin kanssa. Opetuksessa hyödynnetään mallioppimista, tutkivaa oppimista, vertaisoppimista sekä jatkuvaa palautteen antoa.
Käytännön harjoittelun lisäksi kurssilla käytetään kirjallista materiaalia, videoita ja keskustellaan ryhmässä.
Oppilas pitää oppimispäiväkirjaa oman osaamisensa edistymisestä.
realization.grade0Description
Opiskelija ei osallistu opintojakson lähitunneille eikä suorita annettuja oppimistehtäviä.
realization.grade1Description
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa välinekohtaiset perustekniikat. Oppilas käyttää osassa vaadituista perustekniikoissa apuvälineitä kuten apukättä ja spottausta. Oppilas tuntee käsilläseisontaa tukevia harjoitteita ja osaa harjoitella käsilläseisontatekniikan perusteita turvallisesti. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja osaa toimia ryhmässä
realization.grade3Description
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet, toimii niiden mukaisesti ja osaa yhdistää aiemmin opittua työskentelyynsä. Oppilas on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat hyvin, apuvälineen käyttö sallittua vain kolmessa liikkeessä. Oppilas osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti soolo -ja paridemossa. Oppilas tuntee käsilläseisontaa tukevia harjoitteita ja osaa harjoitella käsilläseisontatekniikan perusteita turvallisesti. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteistä oppimisilmapiiriä.
realization.grade5Description
Opiskelija osallistuu opetukseen ja osaa toimia annettujen ohjeiden mukaisesti sekä harjoitella itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeiset tavoitteet ja toimii niiden mukaisesti. Lisäksi opiskelija osaa reflektoida ja yhdistää oppimaansa aiempaan osaamiseensa. Opiskelija on tehnyt kaikki oppimistehtävät ja osoittaa hallitsevansa vaaditut välinekohtaiset tekniikat erinomaisesti. Opiskelija osaa soveltaa tasapainotekniikoita luovasti ja monipuolisesti soolo -ja paridemossa. Oppilas tuntee käsilläseisontaa tukevia harjoitteita ja osaa harjoitella käsilläseisontatekniikan perusteita turvallisesti. Opiskelija tunnistaa omat oppimistapansa ja osaa lisäksi tarkastella ja arvioida sekä omaa että ryhmänsä oppimista. Oppilas ottaa vastuuta sekä omasta että muiden turvallisuudesta ja rakentaa myönteisestä oppimisilmapiiriä.
International connections
Lähiopetus ryhmässä sisältäen yksilö, -pari- ja ryhmätyöskentelyä
Content scheduling
Tavoitteet
Opiskelija osaa tasapainoilutekniikan ammatilliset perustekniikat seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysä nuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
Opiskelija tuntee tasapainolajeja tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita ja osaa tehdä kyseisiä harjoitteita itsenäisesti.
Oppilas osaa harjoitella käsilläseisonnan perustekniikoita turvallisesti
Opiskelija osaa käyttää tasapainoilun välineistöä turvallisesti.
Opiskelija hallitsee tasapainoilutekniikan ammattisanastoa ja ja osaa huoltaa välineistöä.
Oppilas osaa soveltaa tasapainoilun tekniikoita taiteellisen kommunikaation välineenä.
Sisällöt
-harjoitellaan tavoitteellisesti tasapainotekniikoita seuraavilla välineillä: tiukka nuora, löysänuora, tasapainoilupallo, rola-bola ja yksipyöräinen.
-tasapainotekniikat sisältävät muun muassa:
tiukka nuora: kävely eteen ja taakse, käännökset, kyykky, istuminen ja makaaminen nuoralla, pieni hyppy
löysä nuora: seisominen yhdellä ja kahdella jalalla, askel eteen ja taakse, istuminen ja makaaminen nuoralla, välineen käyttö nuoralla, kieppi nuoran ympäri
tasapainoilupallo: pallolle nousu, kävely pallolla eri suuntiin, hyppy, välineen käyttö pallon päällä
rola-bola: rola-bolalle nousu, seisominen ja sivuttain seisominen, kyykky, välineen käyttö rola-bolan päällä
yksipyöräinen: nousu pyörälle, hallittu salin ympäri ajaminen eteenpäin
-tutustutaan tikkaisiin, puujalkoihin ja rulliin tasapainovälineinä
-harjoitellaan liikkeiden liittämistä toisiinsa yhtenäiseksi kokonaisuudeksi
-opitaan harjoittelemaan turvallisesti ja opetellaan eri tasapainovälineiden turvalliset kiinnitykset sekä välineiden huolto
-kiinnitetään huomiota ryhtiin ja puhtaaseen harjoitteluun sekä tehdään tasapainoilua tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita
-tehdään mini- demoja, joiden kautta opitaan luomaan taiteellisia kokonaisuuksia yksin, pareina ja ryhmässä
Lisäksi harjoitellaan käsilläseisontatekniikan perusteita ja tehdään käsilläseisontaa tukevia voima- ja liikkuvuusharjoitteita
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
5
realization.maxSeats
10
Number of ECTS credits allocated
2
realization.minCredits
2
realization.maxCredits
2
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.externalId
2011432
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.optionalityCredits
2
courseUnit.minOptionalityCredits
2
courseUnit.maxOptionalityCredits
2
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean