Heidi Alppirinne, Katja Korpi
Opintojakson oppimateriaali koostuu opettajan antamasta liikemateriaalista, jazztanssin tekniikkaharjoitteista, jazztanssin repertuaarista, improvisaatioharjoituksista, kompositioista ja opiskelijoiden luomasta liikemateriaalista. (not translated)
Opetus on lähiopetusta. (not translated)
Arviointi asteikolla 1-5 mutta poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty. Arvioinnin tukena käytetään tanssinopettajakoulutuksen arviointikehikkoa, jossa on määritelty arvosanakriteerit arvosanoille 1, 3 ja 5.
Opettajan tekemä arviointi. Jatkuva arviointi. (not translated)
Finnish
05.09.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 30.09.2022
6 - 6
Arts Academy
Opettajat: Katja Korpi, Jeremi Vahtera
Tuntimuusikko: Johan Ölander (not translated)
Poikkeustapauksessa arviointi voidaan suorittaa asteikolla hyväksytty-hylätty.
Jazztanssitunneilla vaatetuksena on ihonmyötäiset ja joustavat, tanssiin soveltuvat vaatteet, sekä jazztossut. (not translated)
Degree Programme in Performing Arts
Linnankatu Arts Campus
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Opintojaksoa ei ole mahdollista suorittaa muilla tavoin. (not translated)
Jazztanssin -opintojakso järjestetään lähiopetuksena tanssisalissa, työelämää vastaavissa olosuhteissa. Lähiopetus tapahtuu yhteistyössä ja yhteisopettajuudessa muusikon kanssa. Opetus sisältää demonstraatioita, ongelmanratkaisua, yksilöllistä työskentelyä, pari- ja ryhmätyötä, oman liikemateriaalin tuottamista ja opettamista, vertaispalautetta, itsereflektointia ja itsearviointia. (not translated)
81 h opiskelijan työtä, joka koostuu kontaktiopetuksesta, erilaisten tuntiharjoitteiden ja tuntitanssien suunnittelusta, harjoitteiden kirjaamisesta, jakamisesta ja opettamisesta, opiskelijan omasta työskentelystä, reflektoinnista ja itsearvioinnista. (not translated)
Syventävän vaiheen opinnoissa syvennytään omaan työskentelyyn tutkimuksellisella ja ammattimaisella otteella ja etsitään omaa polkua taidetanssin tulevana opettajana. Tanssiteknisten asioiden erittely ja yksityiskohtainen opettaminen on koulutuksessa keskiössä. Opiskelijalta vaaditaan analyyttistä ja pitkäjänteistä otetta opiskelussa, jotta hän pystyy siirtämään oppimansa työelämään. Opiskelijaa ohjataan kohti ammattimaista ja vastuullista työskentelyä. Opiskelijan vastuulla on löytää oma sisäinen motivaatio opiskella, ottaa vastuu omasta oppimisestaan ja ryhmän työilmapiiristä, tutkia, analysoida ja syventää osaamistaan, sekä haastaa itseään niin henkisesti kuin fyysisestikin. Analyyttinen työskentely ja itsereflektio, musikaalisuus ja heittäytyminen, sekä oman ilmaisun ja liikekielen kehittäminen läpi leikkaavat koko neljän vuoden opintokokonaisuudeen. Opintojen tavoitteena on kehittää taidetanssijuutta ja opettajuutta sekä omaa ammatti-identiteettiä.
Jazztanssi IV -opintojakso koostuu erilaisista opetuskokonaisuuksista, joiden tavoitteena on auttaa opiskelijaa orientoitumaan työelämään ja näkemään jazztanssin opetus ja jazztanssituntien sisältö laajempana kokonaisuutena. Tavoitteena on kartuttaa opiskelijan liikemateriaali –ja tanssiharjoitepankkia, auttaa opiskelijaa luomaan itselleen erilaisia opetuskokonaisuuksia, joita hän voi hyödyntää monipuolisesti työelämässä ja vastata työelämän vaatimuksiin, kehittää opiskelijan ajatusmaailmaa, ajatusmalleja, toimintatapoja ja käytäntöjä kohti ammattilaisuutta, huomioiden kevään opetusharjoittelu ja siirtyminen ammattikentälle.
Jazztanssi IV -opintojakso toteutetaan neljännen vuoden syksyllä lähiopetuksena. Kontaktiopetus järjestetään työohjelmassa merkittyjen tuntien puitteissa. (not translated)
Hylätty
Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Ei tavoitteiden suuntaista edistymistä tiedoissa ja taidoissa. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin. (not translated)
Arviointikriteerit arvosanalle 1.
Opiskelija:
• soveltaa annettuja ohjeita tarkoituksenmukaisesti työskentelyssään
• hallitsee monipuolisesti oman taiteenalansa ammattitekniikoita
• käyttää ja soveltaa ammattikäsitteitä ja –välineitä sujuvasti taiteellisessa ja pedagogisessa toiminnassaan
• tunnistaa oppimistapansa ja kykenee oppimistyyliensä kehittämiseen
• asettaa omia oppimistavoitteitaan ja toimii niiden mukaisesti
• osallistuu dialogisesti ja vastuullisesti vuorovaikutustilanteisiin
• osaa toimia vastuullisesti ammattikentän käytäntöjen mukaan (not translated)
Arviointikriteerit arvosanalle 3.
Opiskelija:
• kykenee itsenäiseen ja suunnitelmalliseen työskentelyyn
• osoittaa hallitsevansa alansa tieto- ja taitoperustan
• yhdistää ja soveltaa aiemmin opittua luovasti työskentelyssään
• analysoi, itsearvioi ja kehittää taidollista, taiteellista ja kasvatuksellista ammatillista osaamistaan
• kehittää omia ja muiden ideoita syvällisemmiksi ja etsii uusia näkökulmia tuttuihin asioihin
• kykenee ottamaan huomioon työryhmän jäsenten eri näkökulmat ja viemään työskentelyä kohti yhteistä päämäärää
• kehittää osaamistaan eettisten ja ekologisten periaatteiden mukaisesti
• tunnistaa työelämän nykyiset ja tulevat vaatimukset ja kehittää omaa osaamistaan niiden suuntaisesti (not translated)
Arviointikriteerit arvosanalle 5.
Opiskelija:
• hallitsee laajat esittävän taiteen tiedot ja taidot ja soveltaa niitä luovasti taiteellisessa ja taidekasvatuksellisessa toiminnassaan
• työskentelee ammattimaisesti ja luovasti taiteenalansa erilaisissa työtehtävissä
• analysoi ja kehittää taiteenalansa työskentelytapoja
• analysoi työelämän käytäntöjä ja edistää taiteenalansa kehitystä
• toimii tavoitteellisesti ja rakentavasti erilaisista toimijoista koostuneessa moniammatillisessa ryhmässä
• toimii vastuullisesti ja kehittävästi toimintaympäristön edellytykset ja resurssit huomioon ottaen (not translated)