Siirry suoraan sisältöön

Supplier Relationships and Supply Chain Management (5 cr)

Code: 3061152-3009

General information


Enrollment
02.12.2023 - 10.01.2024
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 30.05.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Business Logistics
Teachers
Paula Kullanmäki
Groups
LIPATMODHankintojenKehittaminen
MOD Hankintojen kehittäminen
PLILOS22HANK
PLILOS22Purchasing
Course
3061152
No reservations found for realization 3061152-3009!

Evaluation scale

H-5

Objective

The student understands the importance of good supplier relationships. The student becomes familiar with the supplier management, supplier evaluation and supplier development. He/she understands what the quality processes and sustainable development include from the companies´ point of view. She/ he is also able to:
- look at a supply chain as a whole

- outline the key challenges in the supply chain and how the key challenges in supply can be approached

- use concepts and ways of thinking of supply chains

- describe the importance of efficient purchasing and material control, transportation, distribution and logistics services for the competitiveness of modern companies in global supply chain

- explain the importance of transparency and cooperation in the value chain

- describe the supply chain from the perspective of industry and trade

Content

Supplier evaluation
Supplier management and development
Quality-, environment-,occupational health- and safety systems
Cross-organizational co-operation
Basics of Supply Chain theory
Manufacturing network control
Distribution system planning
Supply Chain dynamics and control points
Developing a Supply Chain strategy
Supply Chain metrics
Supply Chain visibility

Materials

Iloranta, Pajunen-Muhonen: Hankintojen johtaminen - ostamisesta toimittajamarkkinoiden hallintaan, Tietosanoma, 2018 (tai 2012)
luku 3,12, 16, 17, 18, 20, 21
Luku3: Hankintaan liittyvä terminologia
Luku 12: Toimittajien etsintä ja arviointi
Luku 16: Yhteistyö ja kumppanuussuhteet
Luku 17: Toimittajien kehittäminen
Luku 18: Erilaiset toimittajasuhteet, erilaiset tavoitteet ja mittarit
Luku 20: Toimitusketjun johtaminen
Luku 21 Onnistumisen mittaaminen ja arviointi

Sanna Nieminen (Finna e-kirja): Hyvä Hankinta parempi bisnes
Luku 5
It´s Learningin materiaali
Mahdollisesti myös englannin kielistä materiaalia

Teaching methods

Luennot, luentotehtävät, kotitehtävät, yksilötehtävä

Exam schedules

ei uusintamahdollisuutta

Completion alternatives

ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

5 op. n. 130h opiskelijan työtä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Yksilötyö, 40 % kurssin kok.arvosanasta.
Esitykset kampuksella 7.3 ja 14.3- opiskelija ei saa valita esityspäivää.
Yksilötyö palautetaan It´s Learningiin 6.3 klo 20.00 mennessä
Yksilötyöstä on erillinen ohje It´s Learningissa
Yksilötyöstä tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista hyväksytyn arvosanan.

Oppimispäiväkirja, 60% kurssin kok.arvosanasta.
Oppimispäiväkirja sisältää kotitehtävät ja luentotehtävät.
Oppimispäiväkirja palautetaan It´s Learningiin 28.3.24 klo 14.00
Oppimispäiväkirjasta erillinen ohje It´s Learningissa.
Oppimispäiväkirjasta tulee saada vähintään arvosana 1, jotta voit saada kurssista hyväksytyn arvosanan.

Hylätty (0)

Yksilötehtävä puuttuu tai:
Arvosana 0 perustelut:
Yksilötehtävää ei palautettu ajallaan.
Esitys puuttuu
Plagiointitarkastus ei ole OK.
Alle 4 kysymykseen vastattu asiallisesti ja ammattitaitoisesti.
Lähteet ei ole merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaan.

Oppimispäiväkirja puuttuu tai oppimispäiväkirjassa puutteita
Arvosanan 0 perustelut:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan. MUTTA:
Päiväkirjan kotitehtäviin ei ole vastattu asiallisesti. Kotitehtäviä on tehty vain muutama ( kokonaisuudessa alle kahteen kokonaiseen kotitehtävään vastattu) ja niiden vastaus taso ei osoita vaadittua osaamista.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa EI OLE Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisällä omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia. Plagiointiprosentti yli 20%.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Yksilötehtävä:
Yksilötyön kirjallinen osuus:
Arvosana 1

Yksilötehtävä palautettu annettujen ohjeiden mukaan ajallaan.
Esitys puuttuu.
Plagiointitarkastus on OK.
Alle 5 kysymykseen vastattu asiallisesti ja laajasti.
Kaikki lähteen merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaan.
Oppimispäiväkirja perustelut arvosanalle 1:
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita. Vähintään 2 kotitehtävää on tehty ja näiden kotitehtävien kaikkiin kysymyksiin on vastattu vähintään kahdella virkkeellä sekä lähdemerkinnöillä.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Päiväkirja ei sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Luentotehtävät puuttuvat kokonaan oppimispäiväkirjasta.
Plagiointitarkastuksessa ilmenee plagiointia yli 10%, mutta alle 20%.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Yksilötyön kirjallinen ja suullinen osuus:
Arvosana 2-3

Yksilötehtävä palautettu annettujen ohjeiden mukaan ajallaan.
Epävarma esiintyminen, ei oikeastaan yhtään omia mielipiteitä.
Esitys oli melko suoraan powerpointista lukua.
Vastauksissa puutteita, tai niistä kerrottu vähäisesti.
Esitys pidetään sovittuna ajankohtana.
Esitysaika lyhyt, alle 10 min.
Plagiointitarkastus on OK.
Kaikki lähteen merkitty tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Otetaan vastaan esityksessä tulleita kysymyksiä/ kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.
Oppimispäiväkirjan arviointi:
arvosana 2-3
Päiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Päiväkirja on toteutettu itsenäisesti ja loogisesti, mutta aihepiirin hallinnassa on puutteita.
Päiväkirjassa on epäjohdonmukaisuutta ja puutteita. Työstä puuttuu myös omia esimerkkejä ja omaa pohdintaa.
Päiväkirjassa on vähäisesti käytetty annettua lähdettä.
Kuvat, kuviot, taulukot on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla, mutta niissä on puutteita.
Aineistosta ei ole osattu tehdä paljonkaan perusteltuja johtopäätöksiä ja oivalluksia.
Päiväkirja sisältää niukasti omia oppimiseen liittyviä pohdintoja ja kommentteja.
Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Arvosanaan 3 vähintään 50% luentotehtävistä tehty.
Plagiointitarkastus on OK.
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Yksilötyön kirjallinen ja suullinen osuus:

Arvosana 4-5
Palautettu It´s Learningiin annetun ohjeen mukaan ajallaan.
Esitykseen lähteenä on haastateltu yrityksen työntekijää/ työntekijöitä.
Esitysaika väh. 13 min, ei kuitenkaan yli 20min, esitysmateriaali powerpointissa. Esitys pidetään sovittuna ajankohtana.
Esitysmateriaali selkeä ja johdonmukainen. Esitys selkeästi kirjoitettu käyttäen kuvia, kuvioita ja taulukoita itse tehden ja kertoen asia omin sanoin.
Työ tehty ohjeistuksen mukaisesti laajasti ja osaaminen on tunnistettavissa. Kaikkiin 10 kohtaa on vastattu asiallisesti, ammattimaisesti ja kattavasti.
Esityksessä luonteva esiintyminen, ei powerpointista lukua!
Omia mielipiteitä, hyviä kommentteja ja oivalluksia. Oma tietämys ja ymmärrys tulee esille esityksessä ja tekstissä.
Plagiointitarkastus on OK.
Sekä kirjalliset lähteet, että suulliset lähteet esim. henkilöhaastattelut on merkitty lähteeksi tekstiin ja lähdeluetteloon Turku AMK ohjeen mukaan.
Otetaan vastaan esityksessä tulleita kysymyksiä/kommentteja ja vastataan niihin asiallisesti.

Oppimispäiväkirjan arviointi:
Arvosana 4-5
Oppimispäiväkirja on palautettu ohjeiden mukaan ja oikeaan aikaan.
Oppimispäiväkirja on toteutettu itsenäisesti, ammattimaisesti ja loogisesti, osoittaen erinomaista aihepiirin hallintaa ja jäsentelyä laajoilla ja yksityiskohtaisilla omilla esimerkeillä ja kommenteilla.
Päiväkirja on moitteeton, johdonmukainen ja jäntevä sisällöllinen rakenne. Kaikki kotitehtävät (arvosanaan 4 ja 5) löytyvät päiväkirjasta.
Arvosanaan 5 kaikki luentotehtävät tehty.
Teksti on sujuvaa ja virheetöntä asiatekstiä. Lähdemerkinnät tekstissä ja lähdeluettelossa Turku AMK ohjeen mukaisesti.
Kuvat, kuviot, taulukot, prosessikuvaukset on toteutettu asianmukaisilla ohjelmilla ja ne ovat laadultaan korkeatasoisia, itse tehden.
Aineistoista on osattu tehdä perusteltuja johtopäätöksiä ja kerrottu niistä yksityiskohtaisesti.
Päiväkirja sisältää omia oppimiseen liittyviä pohdintoja, omia esimerkkejä ja omia kommentteja.
Plagiointitarkastus on OK.
Mitä minä olen oppinut- kappale löytyy oppimispäiväkirjasta. Jossa opiskelija laajasti kirjaa ja perustelee oma osaamistaan, tietoaan, kehityskohteitaan ja antaa arvioin omasta osaamisesta (1-5).
Vertaisarviointi tehty ohjeen mukaisesti laajasti ja ammattimaisesti.

Further information

Luennoilla torstaisin

Siirry alkuun