Markku Lindell
Turner, J. Rodney (2014), Gower Handbook of Project Management, Gower, ISBN 978-1-4724-2297-2 (epub)
Cynthia Stackpole Snyder (2013), A User's Manual to the PMBOK Guide, John Wiley & Sons, Inc.
Artto K., Martinsuo M., Kujala J., 2008. Projektiliiketoiminta. WSOY, Helsinki,
Risto Pelin (2020), Projektihallinnan käsikirja, ISBN 978-952-67201-2-8 nidottu
Kai Ruuska (2013), Pidä projekti hallinnassa, ISBN: 9789521419416
Lisää kirjallisuutta ja materiaaleja opintojakson oppimisalustalla. (not translated)
Opintojakso koostuu webinaareista ja online palavereista, yksilökohtaisista oppimistehtävistä, ryhmätehtävistä ja vertaisarvioinnista sekä projektiraportoinneista. PMAF Foundation projektiosaamisen hyväksytysti suoritettu sertifiointikoe. (not translated)
Yksilöllinen oppimistehtävä arvioidaan asteikolla 0-5. Samaa asteikko käytetään myös arvioitaessa ryhmätehtäviä, joissa vertaispalautteita ja -arvioita käytetään suuntaa antavina arvioina. Hyväksytysti suoritettu PMAF foundation sertifiointikoe.
Lopullinen arvosana muodostuu yksilötehtävän ja ryhmätehtävien keskiarvona. (not translated)
Finnish
01.08.2022 - 31.12.2022
01.06.2022 - 31.08.2022
0 - 35
Engineering and Business
Markku Lindell, Tapani Kilpeläinen (not translated)
Avoimen AMK:n opiskelijoiden kiintiö: 3 opiskelijaa.
Opintojakso toteutetaan verkkototeutuksena ja siinä tarvitaan verkkotyökaluja, esim. Zoom/Teams.
Varmista, että käytössäsi on
- riittävä laajakaistan yhteysnopeus ja laatu
- rauhallinen työskentely-ympäristö, laadukas äänentoisto / headset sekä web kamera (not translated)
Master of Business Administration, Business Development, Tradenomi (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen (not translated)
3.00 credits
5.00 credits
H-5
Hyväksytysti suoritettu PMAF Foundation projektiosaamisen sertifiointikoe on opintojakson osasuoritus. (not translated)
Innovaatiopedagogiikka ja kontruktivistinen oppimismenetelmä. Ongelmanratkaisu soveltamalla uusia teorioita ja käytäntöjä yksilöiden aiempaan tietoon. Lähiopetuksessa, verkkoseminaarien aikana ja proaktiivisen itseoppimisen avulla käsitellään ja keskustellaan nykyaikaisen projektinhallinnan teorioita ja käytäntöjä opiskelijaryhmissä. Opiskelija soveltaa omaa ammatillista kokemustaan laajentaakseen ja soveltamalla teorioita reaalimaailman ongelmien ja tehtävien ratkaisemiseksi. (not translated)
Webinaarit 16h,
Yksilötehtävät, 47h
Ryhmätehtävät ja vertaisarvioinnit 72h
Yhteensä 135 h
Työmäärämitoitus on ohjeellinen ja suuntaa antava opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamiseksi ja arvosanaan 3/5 tarvittava keskimääräinen työmäärä. Opiskelijan aiemmasta osaamis- ja kokemustaustasta riippuen työmäärä voi olla vähemmän tai enemmän. Opintojaksossa hankittua osaamista arvioidaan tehtävien ja muiden suoritteiden kautta, ei tehtyjen tuntien määrällä. (not translated)
Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena ItsLearning oppimisalustalla.
Opintojakso alkaa 22.8.2022, jolloin ennakkotehtävä on saatavissa itsLearning (ITS) alustalla hyväksytysti opintojaksolle ilmoittautuneille. Ennakkotehtävä on tärkeää palauttaa oppimisalustalle viimeistään 1.9.
Webinaarien / online tapaamisten aikataulu on seuraava:
pe 2.9.2022 9.00-16.15
ma 19.9. 16.00-17.30
ma 3.10. 16.00-17.30
ma 24.10. 16.00-17.30
ma 7.11. 16.00-17.30
PMAF Foundation projektiosaamisen hyväksytysti suoritettu sertifiointikoe on osa opintojakson vaatimuksia, koe järjestetään marras- joulukuun vaihteessa. Webinaarien (verkko-opetus) luento-osuudet tallennetaan oppimisalustalle myöhempää katselua varten.
Opintojakso koostuu erilaista projektinhallinnan aihealueista ja niihin liittyvistä yksilö-, ryhmä- ja vertaisarviotehtävistä, jotka on aikataulutettu. Opintojaksolla on tärkeää noudattaa annettuja aikatauluja yksilö- ja ryhmätehtävissä sekä vertaisarvioissa.
Opintojaksolla keskitytään projektinhallintaan liittyviin aiheisiin, jotka ovat yhteisiä kaikille projekteille riippumatta projektin toimialasta, tyypistä tai koosta.
Opintojakson sisältö: Projektinhallinnan perusteet, peruskäsitteet, terminologia ja käytännöt. Projektin elinkaari. Projektin valmistelu-, suunnittelu- ja toteutusvaiheet sekä projektin johtaminen, kontrolli-, valvonta- ja päätösvaiheet. Sidosryhmien tunnistaminen, analyysi ja johtaminen, sekä erilaiset roolit projekteissa, roolit erityisesti projektipäällikön kannalta korostaen tietoja, taitoja, velvollisuuksia ja vastuita projektin elinkaaren eri vaiheissa.
Opintojaksolla esitellään ja keskustellaan kansainvälisistä projektinhallintakehyksistä, mukaan lukien ISO-standardit, PMI, PMBoK ja IPMA. Muutamia esimerkkejä erityisistä nykyaikaisista projektinhallintamenetelmistä käsitellään parhaina käytäntöinä tietyille projektityypeille. Opitaan myös projektiohjelmien ja salkunhallinnan perusteet ja miten projektitoiminta liittyy organisaation strategiaan. (not translated)
Opiskelija ei ole suorittanut tehtäviä hyväksyttävästi annetussa ajassa. (not translated)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektinhallinnan peruskäsitteitä ja teorioita ja on palauttanut ja suorittanut annetut tehtävät hyväksytysti ja ajallaan. (not translated)
Opiskelija osoittaa hallitsevansa projektijohtamisen teorioita ja konsepteja hyvin ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää hyvin annettua kirjallisuutta ja soveltaa tietoa annettuihin tehtäviin. (not translated)
Opiskelija hallitsee projektijohtamisen teorioita ja konsepteja erinomaisesti ja soveltaa tietoa organisaation ja muiden sidosryhmien hyödyksi. Opiskelija käyttää annettua ja itsenäisesti löydettyä ammatillista ja tieteellistä kirjallisuutta erinomaisella tavalla ja soveltaa uutta opittua tietoa ja tieteellisiä tietolähteitä luomalla uusia arvokkaita näkökulmia. (not translated)