User Centered Design, Ergonomics and Usability (15 cr)
Code: 5031382-3015
General information
- Enrollment
-
05.08.2023 - 04.09.2023
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
04.09.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 15 cr
- Local portion
- 10 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 25
- Degree programmes
- Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
- Teachers
- Hannu Parkkamäki
- Tarmo Karhu
- Mervi Vuolas
- Teacher in charge
- Tarmo Karhu
- Groups
-
DMUOTS23Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
- Course
- 5031382
realization.id
31143
realization.code
5031382-3015
realization.startDate
04.09.2323
realization.endDate
15.12.2323
realization.enrollmentStart
05.08.2323
realization.enrollmentEnd
04.09.2323
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
User Centered Design, Ergonomics and Usability
Content
Study module includes the following subjects:
- User centered approach, usability and accessibility
- Ergonomics design principles
- User research methods
- Usability design and methods
- Usability, ergonomics and accessibility standards
Objective
Student is able to observe the interactions between the human and the physical environment and different elements there, and apply the ergonomics principles for optimizing the human well-being and system's effectiviness.
Student is able to apply kognitive ergonomicsin in designing user interfaces and information.
Student is able to take the universal design principles and accessibility into account in designing public and working environments and products there.
Student understands the basic principles of the user centered design, can apply different methods for collecting user information and classify thembased on the design brief. Also student is able to analyze the data for defining the product features.
By usability design student is able to make the use of complex products and services easier and more effective, and that way lessen the needs of education for the use.
Evaluation methods and criteria
Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut näiden pohjalta.
Evaluation scale
H-5
Student workload
1 op tarkoittaa noin 27h opiskelijan työtä.
Moduulin 15 op tarkoittaa siis noin 405h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähi- ja etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan yhtenä monimuoto-opintojaksona ja osittain yhteisopetuksena:
- yhteiset lähikerrat (pe)
- opettajakohtaiset etäsessiot arki-iltaisin (ti-to)
Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.
Materials
Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman, D.A.: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo, S. 2009: Käyttäjä tuotekehityksessä. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen 2004: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa.
- Mattelmäki 2006: Muotoiluluotaimet.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015: Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Green, W.S.; Jordan, P.W. 2002: Pleasure with products : beyond usability.
- Keinone, T. (toim.) 2000: Miten käytettävyys muotoillaan?
- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.
realization.grade0Description
Ei ole osallistunut lähitapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä.
realization.grade1Description
Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa.
realization.grade3Description
Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn .
realization.grade5Description
Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.
International connections
Innovaatiopedagogiikka
Content scheduling
Käyttäjälähtöisyys, ergonomia ja käytettävyys -opintojakso kattaa koko moduulin 15 op.
Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
- Kestävän kehityksen näkökulmat osana kehittämisen ja suunnittelun lähtökohtia.
Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.
Lähitapaamisten lisäksi kommunikointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä. Pienryhmissä dokumentointi- ja raportointivastuu vaihtuu viikoittain.
Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchausmenetelmällä.
Moduuli toteutetaan syksyllä 2023, lähiopiskelupäiviä ovat perjantait 1-2 kertaa kuukaudessa.
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
1
realization.maxSeats
25
Number of ECTS credits allocated
15
Virtual portion
5
realization.minCredits
15
realization.maxCredits
15
Teacher in charge
Tarmo Karhu
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.externalId
5031382
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.optionalityCredits
15
courseUnit.minOptionalityCredits
15
courseUnit.maxOptionalityCredits
15
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean