Siirry suoraan sisältöön

User Centered Design, Ergonomics and Usability (15 cr)

Code: 5031382-3015

General information


Enrollment
05.08.2023 - 04.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.09.2023 - 15.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
15 cr
Local portion
10 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 25
Degree programmes
Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
Teachers
Hannu Parkkamäki
Tarmo Karhu
Mervi Vuolas
Teacher in charge
Tarmo Karhu
Groups
DMUOTS23
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
Course
5031382

realization.id

31143

realization.code

5031382-3015

realization.startDate

04.09.2323

realization.endDate

15.12.2323

realization.enrollmentStart

05.08.2323

realization.enrollmentEnd

04.09.2323

realization.currentStatus

PUBLISHED

Teaching language

fi

realization.name

User Centered Design, Ergonomics and Usability

Content

Study module includes the following subjects:
- User centered approach, usability and accessibility
- Ergonomics design principles
- User research methods
- Usability design and methods
- Usability, ergonomics and accessibility standards

Objective

Student is able to observe the interactions between the human and the physical environment and different elements there, and apply the ergonomics principles for optimizing the human well-being and system's effectiviness.
Student is able to apply kognitive ergonomicsin in designing user interfaces and information.
Student is able to take the universal design principles and accessibility into account in designing public and working environments and products there.
Student understands the basic principles of the user centered design, can apply different methods for collecting user information and classify thembased on the design brief. Also student is able to analyze the data for defining the product features.
By usability design student is able to make the use of complex products and services easier and more effective, and that way lessen the needs of education for the use.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen yhteiseen toimintaan ja pienryhmätyöskentelyyn (itse- ja vertaisarviointi), dokumentoinnin ja tiedonhankinnan laatu sekä projektin ratkaisujen perustelut näiden pohjalta.

Evaluation scale

H-5

Student workload

1 op tarkoittaa noin 27h opiskelijan työtä.
Moduulin 15 op tarkoittaa siis noin 405h opiskelijan työtä, joka muodostuu lähi- ja etätapaamisista ryhmän ja ohjaajien kanssa sekä itsenäisestä ohjatusta työskentelystä (harjoitustehtävät, projektityöskentely ryhmissä, tietoon perehtyminen jne.).

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan yhtenä monimuoto-opintojaksona ja osittain yhteisopetuksena:
- yhteiset lähikerrat (pe)
- opettajakohtaiset etäsessiot arki-iltaisin (ti-to)

Opiskelussa painottuu tekemällä ja kokeilemalla oppiminen, pienryhmätyöskentely ja vertaisoppiminen.

Materials

Suositeltavaa lukemista mm.
- Norman, D.A.: The Design of everyday things, useita painoksia vuodesta 1988 alkaen.
- Hyysalo, S. 2009: Käyttäjä tuotekehityksessä. http://www2.uiah.fi/~heidig/Teaching/Course_assignments/Entries/2011/9/13_Johdatus_muotoilun_tutkimukseen_files/Hyysalo%202009.pdf
- Väyrynen, Nevala, Päivinen 2004: Ergonomia ja käytettävyys suunnittelussa.
- Mattelmäki 2006: Muotoiluluotaimet.
- Curedale, R. 2016. Experience Maps. Comprehensive step-by-step guide. Design Community College Inc.
- Hassi, L., Paju, S., Maila, R. 2015: Kehitä kokeillen. Organisaation käsikirja.
- Green, W.S.; Jordan, P.W. 2002: Pleasure with products : beyond usability.
- Keinone, T. (toim.) 2000: Miten käytettävyys muotoillaan?


- Martin, B. & Hanington, B. 2012. Universal Methods of Design. Rockport Publishers.
Muuta suositeltavaa lukemista mm.
- Sanders, Stappers: Convivial Toolbox, Generative research for the front end of Design, 2014.
- Milton, Rodgers: Research methods for product design, 2013.
- Terstiege: The Making of Design, from the first model to the final product, 2009.

realization.grade0Description

Ei ole osallistunut lähitapaamisiin ja yhteiseen tekemiseen juurikaan eikä tehnyt harjoitustehtäviä.

realization.grade1Description

Pääosa tehtävistä (ryhmä- ja yksilö) on palautettu, mutta tehtävät ovat puutteellisia tai toteutettu huolimattomasti ja ryhmätyöskentely on ollut heikkoa.

realization.grade3Description

Kaikki tehtävät suoritettu hyvin ja huolellisesti ja osallistunut aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn .

realization.grade5Description

Huolellisesti tehtyjen tehtävien lisäksi osoittanut kiitettävää osaamista ja kiinnostusta aiheeseen, esimerkiksi erityisen ryhmätoiminta-aktiivisuuden ja rakentavan positiivisen yhteishengen luomisessa.

International connections

Innovaatiopedagogiikka

Content scheduling

Käyttäjälähtöisyys, ergonomia ja käytettävyys -opintojakso kattaa koko moduulin 15 op.

Kurssi muodostuu seuraavista osa-alueista:
- Käyttäjälähtöisyys, käytettävyys ja esteettömyys
- Ergonomiset suunnitteluperiaatteet
- Käyttäjätutkimus ja menetelmät
- Käytettävyyssuunnittelu ja menetelmät
- Käytettävyys-, ergonomia- ja esteettömyyssuunnittelussa hyödynnettävät standardit
- Kestävän kehityksen näkökulmat osana kehittämisen ja suunnittelun lähtökohtia.

Moduulissa toteutetaan pienryhmissä projekti hyödyntämällä käyttäjälähtöisen tiedonhankinnan (mm. muotoiluluotaimet, käyttäjäpersoonat ja -skenaariot) ja prototypoinnin menetelmiä sekä ergonomian periaatteita ja standardeja. Projekti tehdään mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä yrityksen ja/tai kehittämishankkeen kanssa.

Lähitapaamisten lisäksi kommunikointiin, tiedonhankintaan ja -jakamiseen käytetään sopivaa verkkosovellusta. Asiasta sovitaan ryhmän kanssa yhdessä. Pienryhmissä dokumentointi- ja raportointivastuu vaihtuu viikoittain.
Moduulin lopussa pienryhmät esittelevät projektit sovelletulla pitchausmenetelmällä.
Moduuli toteutetaan syksyllä 2023, lähiopiskelupäiviä ovat perjantait 1-2 kertaa kuukaudessa.

realization.isTypeOther

boolean

realization.composite

boolean

realization.minSeats

1

realization.maxSeats

25

Number of ECTS credits allocated

15

Virtual portion

5

realization.minCredits

15

realization.maxCredits

15

Teacher in charge

Tarmo Karhu

courseUnit.toTranslate

boolean

courseUnit.languageValidated

boolean

courseUnit.toContentValidation

boolean

courseUnit.contentValidated

boolean

courseUnit.externalId

5031382

courseUnit.type

COURSE_UNIT

courseUnit.state

ACTIVE

courseUnit.educationPay

boolean

courseUnit.optionalityCredits

15

courseUnit.minOptionalityCredits

15

courseUnit.maxOptionalityCredits

15

courseUnit.organization

peppi

courseUnit.thesisBelongs

boolean

Siirry alkuun