•   Foundations of Human Immunity, Nutrition and Microbiology 7031530-3004 01.01.2020-31.07.2020  4 credits  (MSHTK20A) +-
    Competence objectives of study unit
    Foundations of Human Immunity and Nutrition, Microbiology 4 CR IMRA
    Objectives
    - Students will know the meaning of immunity and the defence system.
    - Students will be familiar with the knowledge base of vaccination.
    - Students will know the meaning of care-related infection and the management of infection risk.
    - Students will know the significance of aseptic techniques.
    - Students will be familiar with nutrients and will understand the nutritional needs of and the importance of nutrients to people.
    - Students will be able to assess the nutritional needs of people.
    - Students will know how to apply the Finnish nutrition recommendations in the prevention and treatment of national diseases
    Content of study unit
    Contents

    Basics of Human Immunity and Microbiology, 2 cr IMMI

    - Key terminology

    - Immunity and immunisation

    - Management of infection risks and hygiene recommendations

    - Hand hygiene, use of protective devices, safe care environment

    - The most common care-related infections and the microbes causing them

    Basics of Nutrition 2 crRAV1

    - Nutritional needs and the roles of nutrients in the human organism

    - Evaluation of the nutritional status of customers and the importance of evaluation

    - The use of diets compliant with the Finnish nutrition requirements in health promotion and the prevention of national diseases

    - Health challenges of different age groups

    Teacher(s) in charge

    Tarja Bergfors, Johanna Kurtti

    Learning material

    Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro:
    - Aseptiikka hoitotyössä s. 104-131

    Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta (2018) Anttila, Veli-Jukka; Kanerva, Mari; Kuronen, Maria; Kurvinen, Tiina; Lyytikäinen, Outi; Rantala, Arto; Vuento, Risto; Ylipalosaari, Pekka. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta kirjasta seuraavat luvut.

    1.1 Hoitoon liittyvät infektiot: esiintyvyys, merkitys ja ehkäistävyys s. 20-25
    1.2 Hoitoon liittyvien infektioiden synty 26-38
    1.3 Mikrobiologian laboratorion tehtävät 39-42
    1.6 Hoitoon liittyvien infektioiden seuranta 69-77( tietojen analysointi asti)



    Suositus hoitoon liittyvien infektioiden torjunnasta Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin alueella. 2018. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Suositus%20hoitoon%20liittyvien%20infektioiden%20torjunnasta.pdf

    Terveyskylä, infektiotalo (Infektioiden ehkäisy, vastustuskyky, antibioottiresistenssi) https://www.terveyskyla.fi/infektiotalo

    Ravitsemuksen perusteet:
    Voutilainen E, Fogelholm M & Mutanen M. 2015. Ravitsemustaito. Sanoma Pro.
    Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. Valtion ravitsemusneuvottelukunta. Helsinki 2014. (www.vrn.fi)
    Tarkemmin oppimateriaali annetaan ensimmäisellä lähiopetustunnilla. (not translated)

    Learning methods

    Osallistavat ja opiskelijan itseohjautuvuutta tukevat oppimismenetelmät
    • Lähiopetus, teemapäivät
    • Itsenäinen työskentely (mm. lukeminen, tiedon etsiminen, virtuaalisten oppimisympäristöjen hyödyntäminen, itsenäiset tehtävät)
    • Ryhmätyöskentely, dialogisuus
    • Monipuolinen ja kehittävä arviointi

    Ravitsemuksen perusteet: Toteutetaan keskustelevana lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä ja oppimistehtävinä. Optima-tentti. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    IMMI:
    Tehtävät: Hyv- Hyl
    Kontaktiopetus (läsnäolo, )
    Ryhmätehtävien hyväksytty suoritus

    Ravitsemuksen perusteet: Numeerinen arviointi (HYL – K5) (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.01.2020 - 31.07.2020

    Enrollment date range

    02.12.2019 - 29.05.2020

    Group(s)
    • MSHTK20A
    Seats

    5 - 30

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Johanna Kurtti / ravitsemuksen perusteet 2 op
    Tarja Bergfors/ Immuniteetti ja mikrobiologia 2op (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Nursing

    Campus

    Kupittaa Campus

    Assessment scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Pedagogic approaches

    Innovaatiopedagogiikka
    • Työelämälähtöisyys
    • Osaaminen tiedon ja merkitysten aktiivisena rakentamisena
    * Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
    • Yhdessä oppiminen
    • Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarve ja voimavariastava hoitotyö, hoitotyön perusteiden prekliininen harjoittelu,) integrointi (not translated)

    Student's schedule and workload

    Immi = 2 op = 54h
    Teema 1:
    - kontaktiopetusta (luennot, teemapäivä): 4 h
    - Itsenäinen työskentelu (kirjallisuuteen perehtyminen, tehtävät:
    - Infektioiden torjunta/ Oppiportti

    Teema 2:
    - kontaktiopetus: 4 h
    - Itsenäinen työskentely ( (kirjallisuuteen perehtyminen, tehtävät)
    - mikrobitaulukko
    - posteri taudinaiheuttaja mikrobista
    - eristyksen järjestäminen

    Ravitsemuksen perusteet 2 op, 54 tuntia opiskelijan työtä, joista lähitunteja 10, ryhmätyöskentely 4 t ja opiskelijan itsenäistä opiskelua 40 tuntia (sis.tehtävät, tenttiin valmistautumisen ja Optima-tentin). (not translated)

    Content scheduling

    Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet 2 op IMMI
    Teema 1
    - keskeisen käsitteistö
    - vastustuskyky ja immunisaatio
    - infektioriskien hallinta ja hygieniasuositukset
    - käsihygienia, suojainten käyttö, turvallinen hoitoympäristö

    Teema 2
    - tavallisimmat hoitoon liittyvät infektiot sekä niiden aiheuttajamikrobit
    - rokottamisen perusta
    - eristyksen järjestäminen


    Ravitsemuksen perusteet 2op
    - Ravintoaineiden tarve ja tehtävät elimistössä
    - Asiakkaiden ravitsemustilan arviointi ja sen merkitys
    - Ravitsemussuosituksen mukainen ruokavalio terveyden edistämisessä ja kansansairauksien ehkäisyssä
    - Eri-ikäisen väestön terveyshaasteet (not translated)