•   Preclinical Training in Nursing Basics 7031553-3004 01.01.2020-31.07.2020  4 credits  (MSHTK20A) +-
    Competence objectives of study unit
    Preclinical Training in Nursing Basics 4 cr ASHOP
    Objectives
    Students will
    · Learn to work professionally and based on evidence
    · Know how to cooperate with patients and teams
    · Know how to determine patients’ need for care and the objectives of care, as well as to plan and provide key nursing assistance methods to promote the resources of patients
    - Learn to apply the principles of occupational and patient safety in their work: aseptically and ergonomically
    - Learn to plan and provide customer-/patient-driven stimulating activities and guidance.
    Content of study unit
    Contents

    - Daily activities

    - Vital functions

    - First aid and basic resuscitation

    - Sensory functions

    - Activity

    - Nutrition and fluid balance

    - Excretion

    - Tissue integrity

    - Coping, mental balance

    - Encountering death

    Teacher(s) in charge

    Tarja Bergfors, Päivi Erkko, Anna-Maija Karapuu

    Learning material

    Prekliiniseen harjoitteluun valmistautuminen perehtymällä etukäteen harjoiteltavaan aihekokonaisuuteen hyödyntäen seuraavia lähteitä:

    Rautava-Nurmi, Westergård, Henttonen, Ojala&Vuorinen (2019): Hoitotyön taidot ja toiminnot. Sanomapro
    Käypä Hoito: Elvytys (ei hoitoelvytys)
    Duodecimin ensiapuopes https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=spr (not translated)

    Learning methods

    Oppimismenetelmät pyrkivät kehittämään opiskelijoiden innovaatiokompetensseja (aloitekyky, tiimityö, luovuus, kriittinen ajattelu)
    Käänteinen oppiminen (itsenäinen harjoitteluun valmistautuminen peretymällä käsiteltävään aihealueeseen)
    Tekemällä oppiminen
    Yhdessä oppiminen
    Oppimista edistävän palautteen antaminen ja vastaanottaminen (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen kontaktitunneille ja simulaatioihin (vrt. prekliinisen harjoittelun arviointikriteerit)
    Sovittujen tehtävien hyväksytty suoritus (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.01.2020 - 31.07.2020

    Enrollment date range

    02.12.2019 - 31.01.2020

    Group(s)
    • MSHTK20A
    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Tarja Bergfors
    Anna-Maija Karapuu (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Nursing

    Campus

    Kupittaa Campus

    Assessment scale

    Hyväksytty/Hylätty

    Pedagogic approaches

    Opiskelija on aktiivinen toimija, jolla ensisijainen vastuu omasta oppimisesta
    Tekemällä oppiminen
    Simulaatiopedagogiikka
    Yhteisöllinen oppiminen
    Tiimioppiminen
    Työelämälähtöisyys
    Oppimista tukeva arviointi
    Teemat, joiden sisällä eri opintojaksojen (Ihmisen immuniteetti ja mikrobiologian perusteet, ihmisen elimistön toiminnan perusta, potilaan tutkimisen prekliininen harjoittelu, hoidon tarpeet ja voimavaraistava hoitotyö,) integrointi (not translated)

    Student's schedule and workload

    Suomeksi
    Opintojakson laajuus 4 op= 108 h
    Kontaktiopetusta 15 h/ op= 60 h,
    Itsenäinen työskentely: 48h (not translated)

    Content scheduling

    Tavoiteltava oppimisen taso: hoitotyön perusteiden osaaja

    Teema 1: Asiakaslähtöinen ja turvallinen hoitotyö (1 op)
    Ammatillinen toiminta
    Aseptinen toiminta
    Ergonominen työskentely
    Turvallinen hoitoympäristö
    Yhteistyö tiimin ja asiakkaan/ potilaan kanssa

    Teema 2: Asiakaslähtöinen, voimavaroja tukeva ja turvallinen hoitotyö asiakkaan tarvealueina (2 op)

    Päivittäiset toiminnot
    Aktiviteetti
    Kudoseheys
    Ravitsemus ja nestetasapaino
    Erittäminen
    Kulttuurihyvinvointi

    Teema 3: Asiakaslähtöinen, peruselintoimintoja ylläpitävä ja edistävä hoitotyö asiakkaan tarvealueina (1 op)

    Vitaalielintoiminnot
    Ensiapu ja peruselvytys
    Aistitoiminnot
    Selviytyminen, psyykkinen tasapaino
    Kuoleman kohtaaminen (not translated)

    Assessment criteria
    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Ammatillinen käyttäytyminen :
    saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa
    toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden
    toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
    vuorovaikutus on ammatillista

    Toiminnan perusteleminen:
    kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
    hankkiut tietoa toimintansa perustaksi
    tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä

    Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen:
    kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
    osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti
    osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden
    osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti

    Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit:
    kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
    osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
    vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
    osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan (not translated)

    Approved / Failed

    Ammatillinen käyttäytyminen :
    saapuu tunnille ajoissa, asianmukaisessa asussa
    toimii aktiivisesti, vastuullisesti ja muut huomioiden
    toimii eettisten periaatteiden mukaisesti
    vuorovaikutus on ammatillista

    Toiminnan perusteleminen:
    kykenee opiskeluvaiheen mukaiseen itsenäiseen ajatteluun ja päätöksentekoon
    hankkiut tietoa toimintansa perustaksi
    tietää hoitoprosessin eri vaiheet ja osaa toteuttaa niitä

    Hoitotoimintojen suunnitelmallinen ja turvallinen toteuttaminen:
    kykenee ohjatusti toteuttamaan opintojakson keskeisiä auttamismenetelmiä
    osaa toimia suunnitelmallisesti ja taloudellisesti
    osaa toimia potilasturvallisuuden periaatteiden mukaan huomioiden työturvallisuuden
    osaa toimia aseptisesti ja ergonomisesti

    Työelämätaidot/ Innovaatiokompetenssit:
    kykenee luovaan ongelmaratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
    osaa toimia oma-aloitteisesti, vastuullisesti ja yhteistyökykyisesti ryhmässä
    vastaa harjoittelutilan siisteydestä ja välineistä
    osaa ottaa ja antaa palautetta myönteisesti ja arvioida omia vahvuuksiaan ja kehittämiskohteitaan (not translated)