Advanced Level Emergency Nursing (10 cr)
Code: 7041167-3005
General information
- Enrollment
-
02.07.2022 - 04.09.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2022 - 31.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Emergency Care
- Teachers
- Jaana Koskela
- Jani Paulin
- Lasse Putko
- Course
- 7041167
realization.id
26636
realization.code
7041167-3005
realization.startDate
01.08.2222
realization.endDate
31.12.2222
realization.enrollmentStart
02.07.2222
realization.enrollmentEnd
04.09.2222
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Advanced Level Emergency Nursing
Content
ContentsInterviewing patients of different ages, performing examinations, making preliminary diagnoses and providing palliative emergency care in demanding situationsExamination, monitoring and care equipment for advanced level emergency care and its safe usePrinciples of CRMInter-authority cooperation, VIRVEEnvironmental safety risks and the securing of operating safetyTaking the lead in situationsThe authorities’ fields of management and responsibilities in different types of accidentsDocumentation of treatment and reporting proceduresAdvanced level pharmacotherapy (medication passport).Ethically special cases of emergency careAseptic techniques in emergency careEmergency Medicine 2 cr EHLÄObjectivesStudents willBecome familiar with the most common acute illnesses, deteriorating patient conditions and injuries that call for urgent care and transport to the location of further treatment, as well as related out-of-hospital care and care during transportNeurology 1 cr NEURStudents willBecome familiar with the most common neurological disorders that call for urgent emergency care and transport to further treatment
Further information
Itslearning opiskelualustana
Further information
Itslearning opiskelualustana
Objective
ADVANCED LEVEL EMERGENCY CARE 10 CRAdvanced Level Emergency Nursing 7 cr HTEHObjectivesStudents willLearn to make a preliminary diagnosis independently and to act accordinglyLearn to operate in compliance with the principles of CRM and to manage teams in emergency care situationsUnderstand the principles of inter-authority cooperation in challenging cases of advanced level emergency careLearn to take environmental safety risks into consideration and ensure operating safety in special emergency care situationsLearn to document emergency care, communicate through the authority network and follow the appropriate notification and reporting procedures to secure the continuity of careKnow where to find medically reliable information and how to safely apply the latest medical and pharmacological information for advanced-level emergency care.Become familiar with advanced-level drugs, their use and contraindications, mechanisms of action, side effects and adverse effects (medication passport)Learn to explain the grounds for ethical choices made in emergency careDevelop their ability to assess situations in which refraining from providing care is justified by the patient’s best interestsBecome familiar with the authorities’ fields of management and responsibilities in different types of accidentsKnow how to classify patients in major accidentsUnderstand the significance of leadership and management in nursingUnderstand the role of electronic service systems in the assessment of a patient’s condition and administration of treatmentLearn to follow good work community practices in changing health care operating environments
Evaluation methods and criteria
• Itsenäisten tehtävien ja niihin liittyvien tietotestien läpäisy HKS/HYL
• etukäteistehtävien ja mahdollisten tietotestien läpäisy ennen simulaatioita HKS/HYL
• simulaatioharjoituksien hyväksytty suoritus HKS/HYL
• osallistuminen taitopajaharjoitteluun HKS/HYL
• osallistuminen ajoharjoitteluun HKS/HYL
• verkkokurssi HKS/HYL
• kirjallinen tentti 0-5
• Ohjaajana toimiminen ensiapurasteilla HKS/HYL
Exam schedules
Verkkotentti
Evaluation scale
H-5
Student workload
• asiantuntijaluennoille osallistuminen (ensihoitotyön opettajat ja lääkärit)
• etukäteisvalmistautuminen ja osallistuminen työpajoihin
• etukäteisvalmistautuminen ja osallistuminen simulaatioharjoituksiin
• ajoharjoitteluun osallistuminen
• kirjallinen tentti ja siihen valmistautuminen
• Ohjaajana toimiminen ensiapurasteilla
Opiskelijan työtä 270 h
Teaching methods
• asiantuntijaluennot
• vuorovaikutteiset luennot kytkettyinä etukäteistehtäviin
• ohjattu työpajaharjoittelu puoliryhmissä
• etukäteistehtävät ennen simulaatioita ja simulaatioharjoitukset
• ohjattu ajoharjoittelu hälytysajoneuvolla
• itsenäinen opiskelu ja niihin liittyvät verkkokurssit
• itsenäiset työpajat
• kirjallinen tentti
• Ohjaajana toimiminen ensiapurasteilla
Materials
Tenttikirjallisuus:
• Kuisma, ym. (toim.). 2017.Ensihoito: s.194 - 644 (soveltuvin osin)
• Ensihoito-opas: s. 184 - 298 (115 s), 369 - 374 (6 s), 381 - 417 (37 s)
• Helovuo ym. 2012. Potilasturvallisuus. Fioca Oy, Helsinki.
• Castren ym. 2015. Suuronnettomuusopas. Duodecim.
• Tieteelliset artikkelit
• Luennot, simulaatioharjoitukset ja niiden etukäteistehtävät
Oppimateriaalia itsenäisiä tehtäviä ja simulaatioihin valmistautumista varten:
• Lehtonen Jenni, Tähkäpää Juuso & Yli-Penttilä Kaisa: Aivoverenkiertohäiriöpotilaan oireiden tunnistaminen ja ensihoito: sähköinen oppimateriaali ensihoitajille. http://uvkk.kirah.fi/ensihoito/avh/
• ISBAR-materiaali
• Kardioversio video
• Terveysportti: Ensihoito, EKG, Duodecim lääketietokanta, Käypä hoito -suositukset
• Ensihoidon potilasturvallisuus (oppiportti.fi)
• Assessment Skills For Paramedics, Edit. by Amanda y Blaber and Graham Harris. Saatavilla e-kirjana Finnassa.
International connections
• Etukäteismateriaalina simulaatioihin kansainvälisiä opetusvideoita ja tieteellisiä artikkeleita
• Simulaatioharjoitukset toteutetaan osin yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa; opiskelijat toimivat simulaatioissa pareina työelämässä toimivien ensihoitajien kanssa
• Potilasskenaariot luodaan ja niiden oikeellisuus varmistetaan yhteistyössä työelämän asiantuntijoiden kanssa.
• Simulaatioharjoituksissa pääpaino moniammatillisessa tiimityöskentelyssä, yhteisvastuullisuudessa, rakentavassa palautteessa sekä ammatillisen kasvun vahvistamisessa turvallisessa ja positiivisessa oppimisympäristössä
Content scheduling
Hoitotason ensihoitotyö
• hoitotason ensihoidossa käytettävät potilaan tutkimis-, monitorointi- ja hoitolaitteet ja niiden turvallisen käyttö
• potilaan tutkiminen, työdiagnoosin ja työdiagnoosin mukaisen ensihoitosuunnitelman tekeminen ja hoito-ohjeen pyytäminen
• viranomaisyhteistyö, VIRVE
• ympäristön turvallisuusriskit ja toimintaturvallisuuden varmistaminen
• potilasluokitus periaatteet
• tilanteen johtaminen
• viranomaistahojen johtosuhteet ja vastuualueet erilaisissa onnettomuustilanteissa.
• hoidon dokumentointi, raportointikäytänteet
• hoitotason lääkehoito (lääkehoitopassi)
• ensihoitotyön eettiset erityistilanteet
• potilasluokituksen tekemiseen sekä tilanteen johtamiseen viranomaisyhteistyössä kuvitteellisissa onnettomuustilanteissa liittyvät harjoitukset
Ensihoitolääketiede
• yleisimmät äkilliset sairauskohtaukset, sairaustilan pahenemiset ja potilaan vammautumiset, jotka vaativat kiireellistä hoitoa ja kuljetusta jatkohoitopaikkaan sekä niiden sairaalan ulkopuolisen ja kuljetuksen aikaisen hoidon
Neurologia
• yleisimmät äkilliset neurologiset sairauskohtaukset, jotka vaativat kiireellistä hoitoa ja kuljetusta jatkohoitopaikkaa
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
Number of ECTS credits allocated
10
realization.minCredits
10
realization.maxCredits
10
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.optionalityCredits
10
courseUnit.minOptionalityCredits
10
courseUnit.maxOptionalityCredits
10
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean