•   Clinical Chemistry 1 7073094-3006 29.08.2022-02.12.2022  5 credits  (PBIOS21B, ...) +-
    Competence objectives of study unit
    Students are familiar with the principles of chemical analysis methods and their use in clinical chemistry. Students know the measures of quality management in clinical chemistry and know the principles of using automated analyzers, and the phases of validating the analysis results. Students know the physiological background of examinations in clinical chemistry, their clinical significance and indications for examinations and know how to use their knowledge in clinical biochemistry analyses.
    Prerequisites
    Opintojaksolla kerrataan lyhyesti spektrofotometrian teoriaa, joka kuuluu ensimmäisen kokeen sisältöalueeseen. Opiskelijalla on hyvä olla entuudestaan perusymmärrystä spektrofotometriasta. (not translated)
    Content of study unit
    - Basic concepts in clinical chemistry

    - Common analytes: Carbohydrates, proteins, lipoproteins, electrolytes and blood gases. Kidney function, liver and cardiovascular disease.

    - Principles of laboratory analyses and analytical techniques in clinical chemistry

    - Automated analyzers, usage and maintenance

    - Handling of specimens for analysis, chemicals and reagents, safety in clinical chemistry laboratory

    Teacher(s) in charge

    Heidi Kalve

    Learning material

    • Luentomateriaalit ja muu verkkomateriaali opintojakson työtilassa
    • Niemelä Onni ja Pulkki Kari (toim.) 2010. Laboratoriolääketiede, Kliininen kemia ja hematologia. Kandidaattikustannus OY
    • Internet -sivustot: Käypä hoito, TYKSLAB, HUSLAB, jne., Labquality
    • Penttilä Ilkka (toim.) 2004. Kliiniset laboratoriotutkimukset. WSOY.
    • Alan lehdet: Moodi, KliinLab, Clinical Chemistry
    • Kl. biokemian ja immunokemian laitevalmistajien analyysimenetelmien insertit eli tuoteselosteet. (not translated)

    Learning methods

    Opintojakson luentopohjainen teoriaopetus toteutuu pääosin tuntitallenteina ja itsenäisin oppimistehtävin. Opintojakso sisältää noin neljä vuorovaikutteista lähitapaamista kampuksella ja kaksi lähitenttiä. (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Opintojaksolla on kaksi koetta, joiden pisteistä lasketaan keskiarvo. Lopulliseen arvosanaan vaikuttaa kokeiden lisäksi verkkotehtävät itslearning-oppimisalustalla, joista on mahdollista saada plussaa tai miinusta. Mikäli tehtävän palautus on myöhässä, tulee aina miinusta. Erityisen ansiokkaasti tehdyillä tehtävillä on mahdollista saada plussaa. Yksi plussa tai miinus on 0,5 pisteen arvoinen. Tehtävien plussat tai miinukset lisätään kokeista saatujen pisteiden keskiarvoon.

    Pisteiden muuntotaulukko:
    K5 22-24 p
    H4 19-21 p
    H3 16-18 p
    T2 14-15 p
    T1 12-13 p
    Hyl alle 12 p

    Erityisen aktiivinen/passiivinen tuntityöskentely voidaan myös huomioida kokonaisarvosanassa.

    Opiskelija täyttää kokeen yhteydessä itsearvioinnin. Mikäli opiskelijan ja opettajan arvioinnit ovat keskenään ristiriidassa, käydään arviointikeskustelu, jolla pyritään löytämään yhteinen ymmärrys sekä valmentamaan opiskelijaa oppimisen ja itsearvioinnin taitojen kehittämiseen.

    Opintojakson kuluessa kerätään suullista opintojaksopalautetta ja suunnitellaan opintojakson toteutusta yhdessä opiskelijoiden kanssa. Opintojaksopalaute kerätään sähköisellä lomakkeella ryhmäkohtaisella palautealustalla opintojakson päätteeksi. Opintojaksopalautteet käsitellään koulutuskohtaisissa kokouksissa lukuvuoden päättyessä. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    29.08.2022 - 02.12.2022

    Enrollment date range

    29.08.2022 - 31.10.2022

    Group(s)
    • PBIOS21B
    • PBIOS21A
    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Ohjaava opettaja Heidi Kalve
    Kliinisen kemian syventävät opiskelijat toimivat opintojaksolla opettajan apuna ja kommentoivat mm. oppimistehtäviä. (not translated)

    Additional information

    Opiskelija täydentää luentomateriaalia tuntitallenteiden katsomisen ohessa.

    Oppikirjan Laboratoriolääketiede, Kliininen kemia ja hematologia voi halutessaan hankkia itselleen tai lainata kirjastosta. Oppikirja ei ole välttämätön.
    Opintojakson edeltävyysehtoina on hyväksytty suoritus seuraavista opinnoista:
    • Työskentely kliinisessä laboratoriossa teoria + laboraatiot (1. ja 2. lukukausi)
    • Matematiikka ja kemia (2. lukukausi)

    Opiskelijan tulee ottaa yhteyttä ohjaavaan opettajaan viimeistään ensimmäisellä kontaktitunnilla, mikäli joku edeltävyysehtoihin kuuluvista opintojaksoista on suorittamatta tai kesken. (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Biomedical Laboratory Science

    RDI share

    0.00 credits

    Share of online studies

    0.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Exam dates and retake possibilities

    Kirjalliset kokeet viikoilla 43 (välikoe) ja 48 (loppukoe).

    Kumpaankin kirjalliseen kokeeseen järjestetään kaksi uusintakoetilaisuutta. Välikokeen uusintakoepäivät ovat 7.11. klo 13-16 Demotila ICT_C1032 ja 12.12. klo 13-16 Demotila ICT_C1032. Loppukokeen ensimmäinen uusintakoepäivä on 12.12. klo 13-16 Demotila ICT_C1032. Loppukokeen toinen uusintakoepäivä sovitaan tarvittaessa lähempänä ajankohtaa. Uusintakokeisiin ei tarvitse ilmoittautua. Koekysymykset toimitetaan kaikille, joilla on tentti suorittamatta. Mikäli opiskelija ei läpäise koetta tai osallistu uusintaan kahden uusintakoetilaisuuden aikana, katsotaan uusintakerrat käytetyiksi ja opiskelija osallistuu uudelleen opintojaksolle seuraavan ryhmän mukana.

    Yksittäisen kokeen arvosanaa ei ole mahdollista korottaa. Mikäli opiskelija haluaa korottaa opintojakson kokonaisarvosanaa, tulee molemmat hyväksytyt kokeet uusia samalla kertaa. Korotus tulee tehdä loppukokeen ensimmäisenä uusintakoepäivänä 12.12. ja siitä tulee sopia erikseen ohjaavan opettajan kanssa. (not translated)

    Pedagogic approaches

    Pedagogiset toimintatavat pohjautuvat innovaatiopedagogiikan kulmakiviin. Opetuksella tuetaan opiskelijan aktiivista osallisuutta tiedonrakentajana ja ongelmanratkaisijana. Lähiopetuksessa opetuskeskustelua käydään erikokoisissa ryhmissä. Opettajan tehtävänä on valmentaa opiskelijoita työelämän tarpeita vastaavan osaamisen saavuttamisessa. Verkkopedagogiikkaa toteutetaan itsenäisillä ja tiimeissä toteuttavilla verkkotehtävillä, joissa opiskelija kehittää tiedon hankkimisen ja soveltamisen taitojaan. Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielisiä oppi- ja oheismateriaaleja. (not translated)

    Student's schedule and workload

    Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on yhteensä 135 h ja se jakautuu seuraavasti:
    • Kontaktitunnit (tuntitallenteina ja lähitapaamisina) 40 h
    • Kirjalliset kokeet 2 x 2 h
    • Kontaktiopetukseen liittyvä itsenäinen opiskelu (esim. kotitehtävät, luentomateriaaliin perehtyminen, muistiinpanojen täydentäminen ja kertaaminen) ja kirjallisiin kokeisiin valmistautuminen 30 h
    • Itsenäinen verkkotyöskentely 61 h (osa varattu lukujärjestyksistä) (not translated)

    Content scheduling

    • Tavallisimmat kliinisen kemian perustutkimukset, niiden merkitys potilaan hoidossa ja tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset, analyyttiset ja postanalyyttiset tekijät.
    • Kliinisen kemian laboratoriossa käytettävät analyysimenetelmät: fotometriset menetelmät, potentiometria, entsymaattiset menetelmät ja elektroforeesi.
    • Analysaattoreiden käytön periaatteet ja keskeiset käsitteet

    Opintojaksolla opiskelija oppii etsimään, käyttämään ja arvioimaan kliiniseen kemiaan liittyvää lähdemateriaalia. Opintojaksoon kuuluvat laboraatiot 4 op sisältyvät opintojaksoon Basics of Clinical Laboratory Work 3. (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Ei täytä tyydyttävän osaamisen kriteereitä. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Tieto ja tiedon hankinta: opiskelija
    • käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä ja hankkii tietoa eri tietolähteistä asianmukaisesti
    • tunnistaa luotettavia tietolähteitä.

    Taidot ja niiden kehittyminen: opiskelija
    • toimii sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
    • tekee ohjattuna toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
    • käyttää ohjattuna oman alansa menetelmiä asianmukaisesti ja turvallisesti,
    • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

    Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys): opiskelija
    • tunnistaa oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
    • toimii ryhmän jäsenenä ja ottaa vastuun sovituista tehtävistä. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Tieto ja tiedon hankinta:
    • erittelee keskeisten ammattikäsitteiden välisiä suhteita
    • erottaa tutkitun tiedon arkitiedosta
    • hankkii tietoa oman alansa tietolähteistä asianmukaisesti.

    Taidot ja niiden kehittyminen:
    • toimii erilaissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä sääntöjä ja ohjeita noudattaen,
    • perustelee toimintaansa liittyviä valintojaan oman alansa tietoperustaa käyttäen,
    • käyttää oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti,
    • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

    Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
    • selittää oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia,
    • toimii vastuullisesti ja joustavasti ryhmän jäsenenä. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Tieto ja tiedon hankinta:
    • käyttää ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja erittelee niiden välisiä suhteita
    • hankkii tietoa systemaattisesti ja itsenäisesti oman alansa tietolähteistä.

    Taidot ja niiden kehittyminen:
    • toimii erilaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä aloitteellisesti
    • vertailee omaan toimintaansa liittyviä vaihtoehtoja käyttäen perusteluna oman alansa tietoperustaa
    • soveltaa oman alansa menetelmiä asianmukaisesti, turvallisesti ja tavoitteen suuntaisesti sekä ottaen tilanteen huomioon,
    • työskentelee oman alansa eettisiä periaatteita noudattaen.

    Vastuu ja itsenäisyys (pätevyys):
    • arvioi oman toimintansa edellytyksiä ja seurauksia
    • toimii aktiivisesti ja tavoitteisesti ryhmän toimintaa edistäen. (not translated)