Skip to main content

Ethical Issues in Social Work (5 cr)

Code: 7081166-3013

General information


Enrollment
01.06.2022 - 31.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.11.2022 - 25.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 39
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Ilkka Uusitalo
Liisa Pirinen
Course
7081166
No reservations found for realization 7081166-3013!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti.
Ennakkotehtävät ennen jokaista kertaa
ma 7.11. klo 8.00-10.00 Jakson aloitus ja oppimistehtävän ohjeistus. Mitä etiikalla tarkoitetaan? sosiaalialan etiikka, eettinen reflektioprosessi , IU
ma 14.11. klo 8.00-10.00 Asiakastyötason eettisiä kysymyksiä, LP
ma 21.11 klo 8-10 Työyhteisötason eettisiä kysymyksiä,LP
ma 28.11.klo 8.00-10.00 Yhteiskuntatason eettisiä kysymyksiä, IU
ma 5.12. klo 8.00-10.00 Oppimistehtävän purku,IU, LP

Objective

Objectives
Student
- has adopted the values and ethical principles of the social field and undertakes to act
accordingly.
- is able to take into account the uniqueness of each individual and is able to act in situations containing value conflicts.
- is able to perform the ethical reflection required by the social field professions.
- promotes equality and tolerance and tries to prevent disadvantaged social positions from the point of view of the society, community and individual

Content

Content
- ethical questions relating to the ethics of the social work, for example, confidentiality, facing violence, the client’s participation, questions relating to the documentation
- ethical reflection

Materials

Banks S (Editor), Nøhr K (Editor) 2012. Practising Social Work Ethics Around the World: Cases and Commentaries 0th Edition. Saatavissa e-kirjana DawsonEra -palvelussa.
Niemi P & Kotiranta T (toim) 2008. Sosiaalialan normatiivinen perusta. Gaudeamus.
Pehkonen A & Väänänen-Fomin M (toim.) 2011. Sosiaalityön arvot ja etiikka. PS-kustannus
Talentia 2017: Arki, arvot ja etiiikka -Sosiaalialan ammattieettiset ohjeet :saatavilla https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf

Teaching methods

Verkkotyöskentely
Webinaarityöskentely
Itsenäinen työskentely

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkkopedagogiikka
Yhteistoiminnallinen oppiminen

Student workload

Oppimistehtävä 4 op (Hyl./Täydennettävä, T1-K5).
Ennakkotehtävät ennen kontaktiopetusta sekä kontaktiverkko-opetus 1 op

Evaluation methods and criteria

Oppimistehtävä 4 op.
1. Palautus 16.12.2022 (2. Palautus 27.1.2023, 3. Palautus 3.3.2023).

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

T1= Opiskelija tietää sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja osaa toimimia tyydyttävästi arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän ymmärtää eettiseen reflektion tärkeyden asiakastyössä. Hän pyrkii edistämään tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä ehkäisemään huono-osaisuutta.

Assessment criteria, good (3-4)

H3= Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee jossakin määrin sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Hän edistää jossakin määrin tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Assessment criteria, excellent (5)

K5 = Opiskelija on sisäistänyt sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja sitoutuu toimimaan niiden mukaisesti. Hän kykenee ottamaan huomioon jokaisen yksilön ainutkertaisuuden ja kykenee toimimaan arvoristiriitoja sisältävissä tilanteissa. Hän kykenee sosiaalialan ammattien edellyttämään eettiseen reflektioon. Opiskelijaedistää tasa-arvoa ja suvaitsevaisuutta sekä pyrkii huono-osaisuuden ehkäisemiseen yhteiskunnan, yhteisön ja yksilön näkökulmasta

Go back to top of page