•   Working Methods in Social Work Practice with Adults 7081167-3013 10.01.2023-10.02.2023  5 credits  (PSOSS20V) +-
    Competence objectives of study unit
    Objectives
    Student knows how to apply and evaluate different theoretical work orientations and work methods of the client work.
    Content of study unit
    Content

    - service guidance methods

    - powering methods

    - narrative methods

    - dialogue in the client work

    - methods of rehabilitating social work

    Teacher(s) in charge

    Liisa Pirinen, Kaarina Rajala

    Learning material

    Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki:Edita Publishing.

    Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki:Tietosanoma. (saatavilla e-kirjana) .

    Kari, O., Laakso, S. & Niskanen, T. 2020. Vammaistyön käsikirja. Helsinki:Prosanoma.

    Karjalainen, A-L. (toim.) 2019. Luovan toiminnan työtavat. Käsikirja sosiaali- ja terveysalalle. Helsinki:PS-kustannus.

    Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0

    Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa. Iäkkäiden henkilöiden palvelujen uudistamistyöryhmän raportti. 2020. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2020:16.https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162239

    Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. PS-kustannus. Helsinki:Otava.

    Näkki, P. & Sayed, T. (Toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.

    Tiekartta 2030. Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys.STM raportteja ja muistioita 2019:41.

    Zehner, M. (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144. Seinäjoki: Seinäjoen ammattikorkeakoulu. https://www.theseus.fi/handle/10024/226365 (not translated)

    Learning methods

    Yhteistoiminnallinen oppiminen
    Pienryhmätyöskentely
    Itsenäinen työskentely (not translated)

    Objects, timing and methods of assessment

    Osallistuminen verkko-tapaamisiin, tehtävän purkuun ja ennakkotehtävien tekeminen 2op (hyväksytty/hylätty)
    Oppimistehtävä 3 op (hyl, T1-K5) (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    10.01.2023 - 10.02.2023

    Enrollment date range

    02.12.2022 - 24.01.2023

    Group(s)
    • PSOSS20V
    Seats

    20 - 39

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Teachers and responsibilities

    Liisa Pirinen
    Kaarina Rajala (not translated)

    Additional information

    Jakso toteutuu Its-learning ympäristössä (not translated)

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Services

    Campus

    Location-independent

    Share of online studies

    5 credits

    Assessment scale

    H-5

    Alternative methods of attainment for implementation

    - (not translated)

    Exam dates and retake possibilities

    Oppimistehtävän palautus 10.2.2023, toinen palautuspäivä 11.8.2023 (not translated)

    Pedagogic approaches

    Tutkiva oppiminen
    Verkko-oppinen (not translated)

    Student's schedule and workload

    Lähiopetus ja siihen liittyvät ennakkotehtävät 2 op
    Oppimistehtävä 3 op (not translated)

    Content scheduling

    Toteutuu tiistaisin klo 16-18

    17.1.2023 Orientoituminen Aikuissosiaalityön moduuliin 2 sekä opintojakson Aikuissosiaalityön työmenetelmät jakson aloitus. Oppimistehtävän ohjeistus. Aikuissosiaalityön menetelmällisyys / LP, TL,MV linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/61606475974
    24.1.2023 Palveluohjaus /LP
    31.1.2023 Itsenäinen työskentely: THL:n RAI-verkkokurssit 1 ja 2, joista todistukset palautetaan Itslearning -palautuslaatikkoon. Toipumisorientatiosta itsenäinen tehtävä. Palatutus samoin kuin edellinen. /KR
    7.2.2023 Yhden oman etukäteen valitun menetelmän esittely (PP-esitys) pienryhmälle/LP. Katso oppimistehtävän ohjeistus. Oppimistehtävän palautus 10.2.2023 (not translated)

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Arviointikriteerit - hylätty (0)

    Opiskelija ei osaa nimetä ja/tai kuvata asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä. Opiskelija ei ole tehnyt oppimistehtävää tai tehtävä ei täytä hyväksytyn suorituksen kriteerejä. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

    T1= Opiskelija osaa nimetä ja kuvailla tyydyttävästi asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan niukasti ja pohdinta sekä lähteiden käyttö on tyydyttävällä tasolla. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

    H3= Opiskelija osaa hyvin soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan laaja-alaisesti. Hän liittää monipuolisesti lähdeviitteitä omaan tekstiinsä. Hän osaa perustella pohdintojaan hyvin (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    K5 = Opiskelija osaa monipuolisesti ja syvällisesti soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä. Hän kuvaa omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan kiitettävästi. Hän on perehtynyt syvällisesti asiakastyön teoreettisia työorientaatioihin ja työmenetelmiin ja osaa liittää lähdeviitteitä kiitettävästi omaan tekstiinsä. Hän osaa syvällisesti ja teoreettisesti perustella valitsemiaan menetelmiä, ja hän suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen. (not translated)