Anne Merta, Liisa Pirinen, Marjo Vähäkangas
Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna. (not translated)
Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely (not translated)
Jaksotehtävä T1-K5/Täydennettävä (not translated)
Finnish
29.08.2022 - 19.12.2022
01.04.2022 - 31.10.2022
10 - 60
Health and Well-being
Liisa Pirinen (vastuu opettaja), Anne Merta, Marjo Vähäkangas (not translated)
Degree Programme in Social Services
Kupittaa Campus
0.00 credits
0.00 credits
H-5
Ei (not translated)
Päätösseminaari 12.12.2022 ja raportin palautus 19.12.2022 toinen palautuspäivä 30.1.2023 ja 3. 1.3.2023. (not translated)
Tutkiva oppiminen
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta. Työnohjaus neljä kertaa jakson aikana. Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen. Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti. (not translated)
Lähiopetus, työnohjaustyöskentely (aktiivinen osallistuminen) ja työskentelyn esittely, pakollinen läsnäolo 1op
Oman ohjaustyön tarkastelu jaksotehtävässä 4op; jaksotehtävän palautus 19.12.2022, toinen palautuspäivä 30.1.2023, viimeinen palautuspäivä 1.3.2023. (not translated)
Muutokset mahdollisia jakson alkuun asti
Opintojakso toteutuu maanantaisin vkot 44-51
Opiskelija toteuttaa syksyn aikana oman yksilöohjausprosessin, johon kuuluu vähintään 6 asiakastapaamista. Ohjauksen tukena pienryhmäohjaukset koululla viikon välein.
Oma ohjattava ilmoitettava jakson opettajille 20.10.2022 mennessä. Muille hankitaan ohjattava koulun toimesta.
Jaksotehtävän tarkempi ohjeistus Itslearning
31.10.2022 klo 10.15- 14.00 Jakson aloitus ja orientaatioluennot / Jakautuminen ohjaajakohtaisiin pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja neljästä ohjaustapaamisesta 3 tuntia/opettaja (yhteensä 12 tuntia). Ohjaajakohtaiset ryhmät jaetaan kolmeen työnohjausryhmään; max 8-9 opiskelijaa /ryhmä. Opiskelijan tulee osallistua aktiivisesti pienryhmätapaamisiin.
12.12.2022 klo 10.15- 14.00 Opintojakson päätösseminaari (LP, AM). Pakollinen läsnäolo.
Annen pienryhmät:
14.11.2022 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
21.11.2022 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
28.11.2022 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
5.12.2022 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
Liisan pienryhmä:
14.11.2022 klo 10.15-12.45 ja 13.30-16.00
21.11.2022 klo 10.15-12.45 ja 13.30-16.00
28.11..2022 klo 9.00-11.30 ja 12.30-15.00
5.12.2022 klo 10.15-12.45 ja 13.30-16.00
Marjon pienryhmä (toteutuu torstaisin):
17.11.2022 klo 9.00-11.30 (ja 12.30-15.00)
24.11.2022 klo 9.00-11.30 (ja 12.30-15.00)
1.12.2022 klo 9.00-11.30 (ja 12.30-15.00)
8.12.2022 klo 9.00-11.30 (ja 12.30-15.00) (not translated)
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin. Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa. Raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa. (not translated)
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)
Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata jonkin verran työnohjauksissa ja raportissa toteuttamaansa ohjausprosessia - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti - osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja tuoda esille ohjauksessaan kehittämiskohteita - on osallistunut työnohjauksiin (not translated)
Arviointikriteerit - hyvä (3-4)
Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa - osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita hyvin ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa - on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin (not translated)
Arviointikriteerit - kiitettävä (5)
Opiskelija - osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta kiitettävästi työnohjauksissa ja raportissa - osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa (not translated)