Counselling Process (5 cr)
Code: 7081168-3018
General information
- Enrollment
-
02.12.2023 - 07.03.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
18.01.2024 - 31.05.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 26 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Tiina Laakso
- Sirppa Kinos
- Teacher in charge
- Tiina Laakso
- Groups
-
PSOSS21VSosionomi (AMK), Turku, verkko S21
- Course
- 7081168
realization.id
31903
realization.code
7081168-3018
realization.startDate
18.01.2424
realization.endDate
31.05.2424
realization.enrollmentStart
02.12.2323
realization.enrollmentEnd
07.03.2424
realization.currentStatus
PUBLISHED
Teaching language
fi
realization.name
Counselling Process
Content
Content
- Implementation and reflection of the counselling process of the student’s own client work
- work methods which help the client survive in the everyday life
Objective
Student
- is able to create professional interaction and collaboration supporting the client’s participation
the client’s participation.
- is able to guide and support different clients and client groups in their
everyday life.
- is able to evaluate and describe different phases of the client process and develop his/her work based on it.
Evaluation methods and criteria
Osallistuminen pienryhmätyöskentelyyn 1op (hyväksytty)
Oman ohjaustyön prosessin raportointi 4 op (hyl, T1-K5)
Evaluation scale
H-5
Student workload
Ennakkotehtävät lähiopetus, työnohjaustyöskentely pienryhmissä ja oman ohjaustyön esittely pienryhmässä, pakollinen läsnäolo 1op
Oman ohjaustyön suorittaminen ja analysointi reflektiotehtävässä 4op (tarkempi ohjeistus Itsissä)
Teaching methods
Lähiopetus
Opiskelijan tekemä yksilöohjaus (6 ohjaustapaamista asiakkaan kanssa)
Työnohjaustyöskentely (100 % osallistumisvelvoite)
Materials
Esimerkiksi:
Korhonen, V. & Puukari, S.(toim.) 2013. Monikulttuurinen ohjaus ja neuvontatyö. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Mc Leod, J. 2005/2009. An Introduction to Counselling. (E-library). Open University Press
Ojanen, S. 2008. Ohjauksesta oivallukseen. Ohjausteorian käsittelyä. Palmenia. University Press. Helsinki.
Oksanen, J. 2014. Motivointi työvälineenä. PS-kustannus.Bookwell Oy, Juva.
Onnismaa, Ju. 2011. Ohjaus- ja neuvontatyö. Aikaa huomiota ja kunnioitusta. Gaudeamus.Hakapaino Oy. Helsinki.
Raatikainen, E. 2015. Lujita luottamusta. Asiakassuhteen rakentaminen sosiaali- ja terveysalalla. PS-kustannus.Bookwell Oy. Juva.
Vehviläinen, S. 2015. Ohjaustyön opas. Yhteistyössä kohti toimijuutta. Gaudeamus.Gaudeamus Oy. Tallinna.
Opiskelija etsii lisäksi omassa ohjauksessaan käyttämänsä menetelmän kirjallisuutta.
realization.grade0Description
Opiskelija ei ole osallistunut aktiivisesti työnohjauksen prosessiin.
Opiskelija ei ole toteuttanut yksilöohjausprosessia sovitussa laajuudessa.
Raportissa ohjausprosessin toteutusta ja reflektiota ei ole perusteltu teoreettisesti tai perustelu on hyvin niukkaa.
realization.grade1Description
osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata jonkin verran työnohjauksissa ja raportissa toteuttamaansa ohjausprosessia
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata jonkin verran toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja tuoda esille ohjauksessaan kehittämiskohteita
- on osallistunut työnohjauksiin
realization.grade3Description
osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta työnohjauksissa ja raportissa hyvin
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti työnohjauksissa ja raportissa
- osaa arvioida, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita hyvin ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa
- on osallistunut aktiivisesti työnohjauksiin
realization.grade5Description
Opiskelija
- osaa luoda asiakkaan osallisuutta tukevan ammatillisen vuorovaikutus- ja yhteistyösuhteen ja kuvata toteuttamaansa vuorovaikutusta kiitettävästi työnohjauksissa ja raportissa
- osaa ohjata ja tukea tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä heidän arjessaan ja perustella ja kuvata toteuttamansa ohjauksen menetelmiä teoreettisesti laajasti ja monipuolisesti raportissa ja työnohjauksissa
- osaa arvioid, kuvata ja analysoida asiakasprosessin eri vaiheita ja kehittää työtään sen pohjalta ja tuoda esille ohjauksensa analysointia työnohjauksissa ja raportissa kiitettävästi.
- on osallistunut työnohjauksiin aktiivisesti ja rakentavasti
International connections
Opiskelija ohjaa asiakasta saaden siihen työnohjausta opintojakson opettajilta ja omalta vertaisryhmältä.
Opiskelija valmistautuu kuhunkin työnohjaustapaamiseen pienryhmässä. Opiskelija videoi 2-3 ohjaustilannetta, joita käsitellään työnohjauksessa ja analysoidaan omassa raportissa.
Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti, 1. palautus 31.5.2024.
2. palautus 24.11.2024
Content scheduling
Opetus torstait kello 16-18 verkossa.
Opiskelija toteuttaa kevään aikana oman yksilöohjausprosessin (vähintään 6 ohjaustapaamista) joko Mentoring Buddy -hankkeessa tai vaihtoehtoisesti opiskelija voi hankkia itse ohjattavan aikuistyön asiakkaan. Mentoring Buddy -hankkeessa ohjataan mentoroitavia pääosin englanniksi.
Ohjauksen tukena toteutuvat pienryhmäohjaukset.
7.3.2024 klo 16-18 Jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin (SK, TL) pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Opiskelijan tulee osallistua kaikkiin pienryhmätapaamisiin./ Linkki aloitukseen: Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
11.4.2024 Ensimmäinen ohjaustapaaminen (itsenäistä työskentelyä)
18.4.2024 klo 16-18 Työnohjaus TL, SK
25.4.2024 Ohjaustapaaminen (itsenäistä työskentelyä)
2.5.2024 klo 16-18 Työnohjaus pienryhmissä TL, SK
9.5.2024 Ohjaustapaaminen (itsenäistä työskentelyä)
23.5.2024 klo 16-18 Työnohjaus pienryhmissä TL, SK
30.5.2024 klo 16-18 Opintojakson päätösseminaari / TL, SK
Aikuissosiaalityön 2 moduulin päättäminen. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719.
Aikataulu Mentoring Buddy -hankkeessa ohjaavien osalta (Sirppa Kinos ohjaava opettaja):
* Opintojakson kaikkien opiskelijoiden tapaamiset:
7.3.2024 klo 16-18 Kaikille yhteinen jakson aloitus ja orientaatioluennot. Jakautuminen ohjaajakohtaisiin (SK, TL) pienryhmiin, joissa sovitaan jakson työskentelystä ja ryhmäkohtaisista ohjaustapaamisista. Mukana projektityöntekijä Janna Peltola Mentoring Buddy -hankkeesta. Linkki aloitukseen: Join Zoom Meeting
https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719
30.5.2024 klo 16-18 Opintojakson päätösseminaari / TL, SK. Aikuissosiaalityön 2 moduulin päättäminen. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/8761997719.
* Vain Mentorin Buddy -hankkeessa toimiville opiskelijoille (huom! kirjaa itsellesi ajat kalenteriin, kaikki ajat eivät ole lukujärjestyksessä):
14.3.2024 klo 16-18 koulutusta hankkeessa toimiville ohjaajille. Opiskelijamentori ohjaa mentoroitavaa käytännön opiskelijaelämään ja suomalaisiin korkeakouluopintoihin. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Mentorointiohjelman esittely, mentoroinnin perusteet ja käytännöt, mentorointiparit. SK, Olivia Kumpula InterProFinland ry:stä (suomeksi ja englanniksi).
Työnohjaukset (SK):
4.4.2024 klo 16-18 https://turkuamk.zoom.us/j/66115944040?from=addon
25.4.24 klo 16-18 https://turkuamk.zoom.us/j/64207160650?from=addon
2.5.2024 klo 16-18 https://turkuamk.zoom.us/j/66920650116?from=addon
23.5.2024 klo 16-18 https://turkuamk.zoom.us/j/65454588897?from=addon
* Mentorointiohjelman puitteissa yhteiset tapaamiset (tapaamiset järjestävät hanketyöntekijät, mukana kaikki mentorit ja mentoroitavat eli aktorit)
20.3.2024 16-18 Kick-off & mentoring pairs meeting (huom! päivä vaihtunut)
18.4.2024 16-18 Mid-meeting https://us02web.zoom.us/j/88938642710
22.5.2024 16-18 Closing meeting.
* Edellä mainittujen yhteistapaamisten lisäksi opiskelija ohjaa mentoroitavaa vähintään 4 erillisessä tapaamisessa (1,5-2 tuntia /kerta).
Rapoirtin palautuspäivät:
Opiskelijan oman ohjaustyön prosessista kirjoitetaan reflektiivinen ja teoreettisesti jäsennelty raportti, 1. palautus 31.5.2024.
2. palautus 24.11.2024
realization.isTypeOther
boolean
realization.composite
boolean
realization.minSeats
26
realization.maxSeats
35
Number of ECTS credits allocated
5
Virtual portion
5
realization.minCredits
5
realization.maxCredits
5
Teacher in charge
Tiina Laakso
courseUnit.toTranslate
boolean
courseUnit.languageValidated
boolean
courseUnit.toContentValidation
boolean
courseUnit.contentValidated
boolean
courseUnit.type
COURSE_UNIT
courseUnit.state
ACTIVE
courseUnit.educationPay
boolean
courseUnit.minOptionalityCredits
5
courseUnit.maxOptionalityCredits
5
courseUnit.modifiedBy
22031
courseUnit.organization
peppi
courseUnit.thesisBelongs
boolean