•   Active Participation 7081169-3015 01.09.2022-25.12.2022  5 credits  (MSOSSS20, ...) +-
    Competence objectives of study unit
    Student
    - understands the special issues in multicultural client work and is able to encourage the client’s
    participation in multicultural counselling work.
    - knows how to support the citizens’ participation and is able to participate in influencing in cooperation with the clients and other parties
    in cooperation with the clients and other parties.
    Content of study unit
    Content

    - multicultural counselling

    - group counselling methods

    - work methods supporting the client’s participation

    Teacher(s) in charge

    Kaarina Rajala, Marjo Vähäkangas

    Learning material

    Jelli - Välineitä järjestötyöhön https://www.jelli.fi/jarjestotoiminta/
    Korhonen, V.; Puukari, P. 2017. Monikulttuurinen ohjaus- ja neuvontatyö. Jyväskylä: PS-kustannus.
    Laitinen, Nikkala (toim.) 2013.Asiakkaat toimijoina sosiaalityössä. Tampere: Vastapaino. Saatavana verkkokirjana kirjaston kokoelmassa (ellibs).
    Nummi, P. 2007.Fasilitaattorin käsikirja. Helsinki: Edita.
    Pohjola, A; Kairala, M.; Niskala, A. &,Lyly, H. (toim.) 2017 Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikut-tajaksi : Asiakkaan osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Tampere: Vastapaino.
    Schön, U-K 2015: User Involvement in Social Work and Education-A Matter of Participation? Link to the article: https://www.researchgate.net/publication/278044245_User_Involvement_in_Social_Work_and_Education-A_Matter_of_Participation
    Törrönen, M et al. 2013: Empowering social work: research and practise. Part I and II .Link: https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/41105/empowering_social_work.pdf

    Yhteiskehittäminen aikuissosiaalityössä materiaali (Pro sos) http://www.prosos.fi/yhteiskehittaminen-on-osallisuutta.

    Learning methods

    Contact learning virtually
    Group work
    Presentation of the assignments

    Notice: If its not possible to find any possibilities to work with some group physically, it is also possible to guide virtual group. Try to find multicultural possibilities, if possible.

    Objects, timing and methods of assessment

    Tehtävä 4 op
    Kohteet löytyvät jakson tehtävästä. (not translated)

    Teaching language

    Finnish

    Timing

    01.09.2022 - 25.12.2022

    Enrollment date range

    01.06.2022 - 01.09.2022

    Group(s)
    • MSOSSS20
    • PSOSTS20
    • MSOSTK20
    • PSOSTK20
    Seats

    10 - 40

    Responsible unit

    Health and Well-being

    Degree Programme(s)

    Degree Programme in Social Services

    Campus

    Kupittaa Campus

    RDI share

    0.00 credits

    Share of online studies

    0.00 credits

    Assessment scale

    H-5

    Pedagogic approaches

    Contact and distance learning, project learning

    Student's schedule and workload

    Kontaktiopetus ja siihen valmistautuminen 1 op.
    Oppimistehtävä 4 op (not translated)

    Content scheduling

    Contact learning on Mondays. Learning assignment with multicultural clients, which is done in small groups.

    26.9.2022 9-12.30 Orientation of the study course and assignment. Teachers have already devided students into groups. Schelude change!
    13-16 working in small groups, get to know each others and planning the task
    3.10.2022 10-11.30 Methods supporting participation with groups.MV
    12.15-15.30 Groups present their plans.MV, KR
    10.10.2022 10-13.00 Co-development in work with adults. MV 13.00-16 group work
    17.10.2022 8.15-16.00 Guiding multicultural groups. Independent learning in small groups.
    24.10.2022 10-15.45 Presentations of learning assignments. MV, KR

    31.10.2022 10-12 Group work, writing reports. Peer evaluation.

    Reports will be returned on 31.10.2022. Another possibility to get them ready is 31.11.2022 .

    Assessment criteria
    Failed (0)

    Hylätyssä suorituksessa jákson oppimistehtävä on tehty huolimattomasti, Suunnitelman perusteella ei pysty toteuttamaan kansalaisia aidosti osallistavaa toimintaa. Toteutetun toiminnan toimintaympäristönä ei ole monikulttuurisuustyö/aikuissosiaalityö. Toimintaa ei ole kuvattu niin, että siinä välittyisi toteutunut työ ja opiskelijaryhmän yhteistyö on ollut sekavaa ja lyhytjänteistä. Toimintaa ei perustella teoreettisesti ja tehtäväraportti on huolimaton ja siinä ei noudateta amk:n kirjoitusohjeita. (not translated)

    Assessment criteria – satisfactory (1-2)

    Opintojakson tyydyttävän suorituksen edellytyksenä on osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun, toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti ja toteuttaa valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaiden osallistamiseen pyrkivää toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu teorian kautta. Perustelut ovat jonkin verran pinnallisia ja niiden yhteys toimintaan jää heikoksi. Yhteys monikulttuuriseen työhön ja/tai aikuissosiaalityöhön jää heikoksi. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty tyydyttävästi. Opiskleija on osallistunut lähiopetukseen. (not translated)

    Assessment criteria – good (3-4)

    Opintojakson hyvän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisuusryhmässä/aikuissosiaalityön ryhmässä osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että siinä näkyy toiminnan suunnittelu, toteutus ja arviointi. Toimintaa on perusteltu hyvin teoreettisesti, jakson oppimateriaalia on käytetty monipuolisesti. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n ohjeita ja esitys on tehty informatiivisesti ja hyvin. Opiskelija on osallistunut aktiivisesti lähiopetukseen. (not translated)

    Assessment criteria – excellent (5)

    Opintojakson kiitettävävän suorituksen edellytyksenä on aktiivinen osallistuminen jakson oppimistehtävän suunnitteluun toteutukseen ja toiminnan arviointiin. Opiskelijaryhmä toimii koordinoidusti, aloitteellisesti ja kehittää valitsemassaan monikulttuurisessa/ aikuissosiaalityön ryhmässä asiakkaita aidosti osallistavaa toimintaa. Tai osallistuu muuhun aikuissosiaalityön asiakasryhmän vaikuttamistyöhön yhdessä aikuistyön asiakkaiden kanssa. Tehty toiminta raportoidaan niin, että kuvauksessa välittyy huolellinen suunnittelu, toiminnan prosessin kuvaus ja tapahtumien osallistava arviointi. Toiminta ja osallistaminen on perusteltu teoreettisesti laajasti käyttäen myös muuta kuin opintojakson kirjallisuutta. Tehtäväraportissa noudatetaan amk:n raportointiohjeita huolellisesti. Tehtävän esittäminen on tehty innostavasti ja informatiivisesti. Opiskelija on osallistunut aktiivisena ja innostavana ryhmän jäsenenä lähiopetukseen. (not translated)