Business Models (5 cr)
Code: KH00BM06-3003
General information
- Enrollment
-
01.06.2022 - 23.09.2022
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
29.08.2022 - 02.12.2022
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Salo IoT Campus
- Teaching languages
- Finnish
- English
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Arto Manninen
- Taru Kankaanpää
- Course
- KH00BM06
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso alkaa viikolla 35 ennakkotehtävällä. Kurssilla on 10 lähtitapaamista, jotka alkavat viikolla 37.
Opintojakson teemat:
-liiketoimintamallin sisältö ja osa-alueet
-asiakaslähtöisyys liiketoimintamalleissa
-kestävä kehitys ja kiertotalouden liiketoimintamallit
-perinteiset ja digitaaliset liiketoimintamallit ja niiden analysointi
-liiketoimintamalleihin liittyvät ansaintamallit
-liiketoimintamallien kehittämisen työkalut ja liiketoimintamallien kehittäminen
-asiakkuudenhoitomallit
Objective
The student
• Identifies and analyses digital business models including, productization, customer segments, earnings models, CRM
• Understands changes in business models
• Is able to identify new and emerging business models
• Is able to build and manage businesses with different business models.
Content
• Examples and case studies of different business models
• Analysis of different business models
• Changes in business models
• How to identify new and emerging business models
Materials
Chan, K.W. & al. 2015 Blue ocean strategy. How to create uncontested market space and make the competition irrelevant.(löytyy painettuna ja ekirjana)
Osterwalder. A., Pigneur, Y. & Clark, T. 2010. Business model generation: a handbook for visionaries, game changers and challengers. (ekirja)
Luentomateriaalit, muut mahdolliset artikkelit ja videot.
Teaching methods
Luennot, kirjallinen materiaali, case-oppiminen, itsenäinen tiedonhankinta
Exam schedules
Opintojaksoon ei sisälly tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
innovaatiopedagogiikka
Student workload
Lähitapaamiset kurssin aikana tehtävät oppimistehtävät edesauttavat opintojakson lopputehtävää.
Kaikki oppimistehtävät ja loppuraportti pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Loppuraportti, oppimistehtävät sekä aktiivisuus tapaamisissa ja ryhmätyöskentelyssä vaikuttavat arviointiin.
40% kurssin arvosanasta: Henkilökohtainen osuus, johon sisältyvät mm. kurssin aikana tehtävät oppimistehtävät ja tunneilla tehtävät harjoitukset ja työpajat. Tehtävät voivat olla hyväksytty/hylätty tai numeerisesti arvioitavia.
60% kurssin arvosanasta: Loppuraportti ja sen esitys arvioidaan yhteisellä arvosanalla 0-5.
Kaikki oppimistehtävät pitää olla suoritettuna hyväksytysti, jotta kurssista pääsee läpi. Tehtävän palauttaminen myöhässä vaikuttaa arviointiin.
Plagiointi ja tekstin suora kopiointi nettilähteistä tai kirjoista johtaa automaattisesti tehtävän hylkäämiseen.
Hylätty (0)
Kaikkia oppimistehtäviä ja/tai loppuraporttia ei ole palautettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa erilaiset liiketoiminta- ja asiakkuudenhoitomallit ja osaa kirjoittaa niistä raportin.
Kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija ymmärtää erilaiset liiketoiminta- ja asiakkuudenhoitomallit ja analysoi kriittisesti konsepteja.
Aktiivisuus tapaamisissa, kaikki tehtävät on palautettu ajallaan ohjeistuksen mukaan.
Tuotokset ovat selkeitä, perusteltuja ja sisältävät lähdemateriaalia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija ymmärtää syvällisesti liiketoiminta- ja asiakkuudenhoitomallit ja pystyy analysoimaan ja tekemään omia johtopäätöksiä ja ehdotuksia konsepteihin.
Aktiivisuus tapaamisissa, kaikki tehtävät on tehty ammattimaisesti hyvin perustellen ja ne osoittavat kykyä yhdistää monipuolista lähdemateriaalia ja omaa pohdintaa.