Siirry suoraan sisältöön

Collection Development and Descriptive Metadata (10 cr)

Code: KH00BS69-3005

General information


Enrollment
01.06.2023 - 07.09.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2023 - 31.12.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Kati Haanpää
Pauliina Isomäki
Groups
MKITIS22
Liiketalous, kirjasto- ja tietopalvelu (monimuoto)
Course
KH00BS69
No reservations found for realization KH00BS69-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Kuvaileva metatieto
Kirjaston kokoelmatyö
Sopimukset ja lisenssit

Kirjastoaineistojen markkinointi

Tapaamiset:
Opetusta paikanpäällä
31.8. klo 9-12 (Isomäki)
1.9. klo 13-16 (Isomäki)
13.10. klo 9-12 (Isomäki)
9.11. klo 13-16 (Isomäki)
10.11. klo 9-12 (Isomäki ja Haanpää)

7.12. klo 9-12.00 (Haanpää)

Objective

Having completed the course the student
- is able to design physical and digital library material services
- is able to use various methods in developing and assessing collections
- understands the basics of descriptive metadata and its role in information retrieval
- is able to market and promote collections for various customer groups

Content

Developing library collections
Licensing of e-resources
Marketing library services
Descriptive metadata

Materials

Tuomi, Pirjo. Kaunokirjallisuus suomalaiselle yleiselle kirjastolle haasteena, rasitteena ja mahdollisuutena. Oulun yliopisto 2017. Luvut 3.2 ja 8 - 10 (s. 59-84, s. 181-230) https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk_electronic.995586305805970

Kokkonen, L., Pelttari, T., Ramsay, J., Reuhkala, I. & Aho, M. 2021. Maagisessa paikassa: Musiikkikirjastojen tuntematon tulevaisuus. [Helsinki]: Suomen musiikkikirjastoyhdistys ry. https://turkuamk.finna.fi/Record/turkuamk.995646105505970?sid=2987631954

Kuvaileva metadata: Kansalliskirjaston materiaalit ja ohjeet

Sisältöjen avaus: Sanne, Nyholm. Visusti kirjastossa : visuaalisesti houkuttelevat esillepanot ja tilaratkaisut. Dekonet 2020. Osa 2 ja 4.
Ja muu tunnilla jaettu aineisto

Teaching methods

Luennot, itsenäinen opiskelu, ryhmätyöt, raportit, harjoitukset

International connections

Työelämälähtöisyys
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Tekemällä oppiminen

Student workload

Yhteensä 270 h
Asiakaslähtöinen aineistopromootio 54 h
Kokoelmien kehittäminen 108 h
Kuvaileva metatieto 108 h

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteet: Yksilötehtävät, ryhmätyöt, tentti

Kokoelmatyö 40 %
Kokoelmien avaaminen ja promootio 20 %
Kuvaileva metadata 40 %

Hyväksytty/hylätty -asteikolla arvioitavan pakollisen tehtävän puuttuminen alentaa kurssin arvosanaa 1 pykälällä.
Tehtävien palautuksen myöhästyminen vaikuttaa kyseisen tehtävän arvosanaan.

Hylätty (0)

Opiskelijalla on selvästi puutteelliset tiedot, opiskelija on vastannut annettuihin tehtäviin tehtävänantoa ymmärtämättä tai on jättänyt tehtävät suorittamatta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija hallitsee perusteet. Asiat on kuitenkin käsitelty suppeasti ja / tai luettelomaisesti ja opiskelijan osaamisessa on puutteita. Kirjallisessa ja/tai suullisessa ilmaisussa on puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan kirjalliset ja suulliset työt ovat selkeitä. Keskeinen asiasisältö ymmärretään ja tuodaan esille jokseenkin hyvin. Epäolennaista ainesta tai asiavirheitä on vähän tai ei ollenkaan. Omakohtainen reflektio saattaa puuttua. Esitetty perusteluja jossakin määrin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää ja hallitsee keskeisen asiasisällön erittäin kattavasti. Kirjalliset ja suulliset työt ovat erittäin selkeät ja loogiset. Asiat on kuvattu ja arvioitu useasta eri näkökulmasta. Olemassa olevaa lähdeaineistoa on hyödynnetty monipuolisesti. Pohdintoja, perusteluja, omia näkemyksiä ja johtopäätöksiä on esitetty runsaasti, kattavasti ja johdonmukaisesti.

Siirry alkuun